Miksi syöt lihaa? Perustele?

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
humps
koska liha on hyvää, enkä vois elää ilman lihaa <3 olen aika nirso kasvisten suhteen, joitain kasviksia en tykkää syödä lämmitettynä, en vaan pysty, esim. lämmin porkkana, yäk. Eli jos mut pakotettas kasvisruokavaliolle, ni kuolisin kyllä nälkään:D
Ja ei salaatilla (vaikka hyvää onkin) nälkä lähde, kyllä sen kanssa täytyy olla mun mielestä vaikka pihvi! :) että näin syvälliset perustelut
 
"vieras"
Syön lihaa vain maltillisesti, suosin kotimaista kalaa sekä syön paljon kasvisruokia. Ihminen on tehnyt eläimistä koneita, jotka synnyttävät ja kasvattavat jälkeläisiään vain ruoaksi. Samalla pyritään hyötymään eläimestä saatavasta lisätuotosta, kuten maidosta. Ei ihmisäitejäkään siitetä määräajoin raskaaksi ja oteta vastasyntynyttä lasta pois, jotta saadaan maitoa muiden juotavaksi. En tiedä onko tuotantoeläin enää eläin perinteisella mittapuulla vaiko vain pelkkä tuote.

Syön lihani ruokavalion ja ravintoaineiden monipuolistuttamisen vuoksi. Toki pyrin ensisijaisesti arvostamaan ja nauttimaan ruoastani.
 
"vieras"
Se on ravitsevaa ja täyttävää. Sitä saa helposti, se on helppo valmistaa eikä se ole edes kovin kallista. Tuon lisäksi pidän sen mausta.

Karkin suhteen en osaa taas sanoa muuta kuin maun, eikö se tosiaan riitä syyksi syödä sitä?
 
eyes wide open
Olen sekasyöjä. Enkä edes pidä erityisemmin lihan mausta. Suurimmaksi osaksi elämässä se on ollut välttämättömyys, mutta iän ja allergioiden helpottamisen myötä olen voinut lisätä ruoka-aineiden määrää ja saada entistä monipuolisemman ravinnon. Liha kuuluu siis osana ruokavaliota vastakin, pieni kokeilu välissä, jossa pyrin saamaan proteiinini muuta kautta tyssähti sitten yksinkertaisesti omaan mahdottomuuteensa. Kalankaan syönti ei oikein ota istuakseen.
 
"vieras"
Maku vie kielen mennessään, täyttävää ja tukevaa kunnon ruokaa, paljon proteenia ja mulla ainakin vaikuttaa myös verensokeriin kun niitä mittailen eli silloin ei sokerit juurikaan nouse kun syö lihaa vaikka muuten nousee. En voisi kuvitella ryhtyväni kasvissyöjäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Kuunainen
Liha ON hyvää,täysliha nimenomaan. Hirvi, nauta,sika,lammas,broileri,kala jne. En jaksaisi ilman proteiinisatsia. Tiedä sitten onko asialla mitään tekemistä sen kanssa, mutta lihasmassani on ilmennyt olevan kehonkoostumusmittauksessa korkea, ja en juurikaan harrasta liikuntaa:D No toi viimesin lause oli läppä, vaikka totta.
 
juu ei
:X mää oon ollut vuoden ilman nöfnöffiä ja olo on paljon parempi. Nautaa syön, mut toosi harvoin.
Siipikarja ja riista menee.

ei vaan jostain syystä uppoo.

Mä tajusin et en oo syönyt lämmintä ateriaa varmaan pariin viikkoon. :O Kyllä mää perheelle sitä teen mutta unohan ite syyä sitä. :/
 
Olen jotenkin tottunut lihansyöntiin kai. Vaikka olen viime aikoina muuttanut ruokavaliotani kasvisvoittoisemmaksi, en ole ihan kokonaan osannut luopua lihasta kokonaan. Uskon, että se tapahtuu pikkuhiljaa. Tai sitten ei koskaan kokonaan. Lihan syönti sinänsä ei ole minulle ongelma, mitä nyt sen rakenne tökkii toisinaan, vaan lähinnä sen tuotantotavan epäeettisyys.
 
  • Tykkää
Reactions: persvakoonasana
koska olen laiska, en saisi lapsille tarpeeksi ravintorikasta ruokaa laiskoin keinoineni. lapset saa siis maustamatonta kananfilettä (ostaisin luomua jos olisi) sekä ehkä kerran viikossa paistista kaupassa jauhettua lihaa, josta teen perusmakaroonilaatikon, kastikkeen tms mitä toivovat.

olin kasvissyöjä ennen lapsia pari vuotta. en juurikaan pidä lihan mausta. syön kanaa ja kalaa ja bicmac hampurilaisessa nautaa. pakkausjauheliha on oksettavaa, en tajua miten sitä voi syödä. kaikista kamalin ajatus on jotkut pakkauslihapullat, söisin mieluummin vaikka kärpäsiä. ainiin joo, syön myös kalkkunaleikettä leivän päällä joskus, lapset syö sitä useinkin.

siinä meidän perheen lihat, ei taida olla kovin paljon kuitenkaan jos vertaa keskimääräiseen kulutukseen suomalaisissa perheissä.
 
"joo"
Niin siinäpä se kysymys tuli.. "Liha on hyvää" on minusta huono perustelu :D Kun mietit asiaa syvällisemmin, miksi syöt lihaa ja mikset alkaisi vegeksi?
En varmaan söisikään jos asuisin yksin. Syön perheen takia. Syömme aika vähän lihaa. Noin kerran viikossa kanaa, kerran viikossa naudanjauhelihaa. En ole syönyt possua moneen vuoteen paitsi jouluna kinkkua. Muuten syödään pastaa, kalaa, tonnikalaa, kesäkurpitsaa, hernekaittoa, kananmunia, normiruokaa.

En ole tottunut mihinkään lihan korvikkeisiin. En siis oikein osaisi korvata lasten proteiinin tarvetta tarpeeksi hyvin mitenkään muuten kuin tarjoamalla joka viikko punaista ja valkoista lihaa ainakin sen yhden kerran. Ja ei ole ollut aikaa opetella asiaa.
 
"joo"
[QUOTE="joo";24042711]En varmaan söisikään jos asuisin yksin. Syön perheen takia. Syömme aika vähän lihaa. Noin kerran viikossa kanaa, kerran viikossa naudanjauhelihaa. En ole syönyt possua moneen vuoteen paitsi jouluna kinkkua. Muuten syödään pastaa, kalaa, tonnikalaa, kesäkurpitsaa, hernekaittoa, kananmunia, normiruokaa.

En ole tottunut mihinkään lihan korvikkeisiin. En siis oikein osaisi korvata lasten proteiinin tarvetta tarpeeksi hyvin mitenkään muuten kuin tarjoamalla joka viikko punaista ja valkoista lihaa ainakin sen yhden kerran. Ja ei ole ollut aikaa opetella asiaa.[/QUOTE]

Niin ja itsekään en pidä lihan mausta mitenkään. Voisin elää hyvällä tuoreella leivällä ja tomaateilla ja juustolla loppuelämän.
 
"joo"
Joskus jos on niin hirveä nälkä että palelee ja pyörryttää ja kiukuttaa niin ei oikeasti tunnu siltä, että jollain salaatillla lähtisi nälkä. Joskus on ihan pakko vaan nopeasti paistaa naudanjauhelihasta pihvit. Nopeaa ja helppoa. Eri asia alkaa pestä ja kuoria ja raastaa kasviksia.

Ihailen niitä, jotka osaavat ja jaksavat tehdä kasvisruokaa. Kasvisruoka on hirveän työlästä. Tosin olen kasvisten pesemisessäkin erittäin pedantti. Mies suunnilleen huuhtelee kasvikset muutamassa sekunnissa, minä jyystän jokaisen tomaatin, kurkun, mansikan jne. erikseen joka puolelta. Vettä ja aikaa kuluu aivan tosi paljon jo pesemiseen, muusta valmistamisesta puhumattakaan, verrattuna lihan syöntiin, paista ja siinä se. Liha on laiskan ihmisen ruokaa.
 
[QUOTE="vieras";24042812]Kasvisruoka ei todellakaan ole pelkkää salaatin syömistä, salaatilla ei korvata proteiinin tarvetta, eikä kasvisruokaa ole vaikeampaa tehdä kuin liharuokaa.

kasvisruokaa: Seitanpihvit[/QUOTE]

Ja mikä näistä pihveistä tekee parempia ja millä mittapuulla (ekologisuus, eettisyys vai mikä on se mittari?) kuin se, että paistan eläinpihvin?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042812]Kasvisruoka ei todellakaan ole pelkkää salaatin syömistä, salaatilla ei korvata proteiinin tarvetta, eikä kasvisruokaa ole vaikeampaa tehdä kuin liharuokaa.

kasvisruokaa: Seitanpihvit[/QUOTE]

ai ei ole vaikeampaa! tota seitania pitää tehdä edellisnä päivänä pari tuntia.

Mulla on aikaa ruoanlaittoon puoli tuntia päivässä, eikä se mua sen enempää kiinnostakaan.
Viikonloppuna vain voin tehdä jotain haudutusta tai pitkää paistoa vaativaa.
Mutta jos on kaunis ilma, niin en todellakaan köki keittiössä vaan olen ULKONA.
niin, en kyllä tykkää grillatusta lihasta yhtään.

Mutta siis syön lihaa, koska ihminen on sekasyöjä ja liha on taivaallisen hyvän makuista.
Pyrin välttämään tehotuotettua, saan työkaverilta ostettua silloin tällöin riistaakin.
 

Yhteistyössä