Miksi Suomessa joku jättää imettämättä?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kompleksiton tisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Taustalla saattaa olla vaikka joku "rintakompleksi" eli imettäminen on kertakaikkiaan vastenmielistä.
Miksi tuollaisessa tilanteessa pitäisi väkisin imettää, saatavilla on kuitenkin korviketta.
Eri asiahan se olisi jos vauva joutuisi nälkää näkemään sen tähden että äiti ei imetä.
Niin että vauva saisi luonnollista ravintoa eli rintamaitoa eikä kuolleeksi käsiteltyä lehmän maidosta tehtyä vastiketta joka oan tarkoitettu vasikoille.
Ethän hyvä ihminen ole niin typerys, että vähättelisit psyykkisiä häiriöitä jotka mahdollisesti vaativat selvitäkseen paljon pidemmän ajan kuin imetys edes kestäisi?Ihan todellisia ongelmia nämäkin voivat olla.

Toisekseen, ethän myös syötä lapsellesi muuta ihmiselle sopimatonta ruokaa kuten lisä-, säilöntä- ja väriaineita, keinotekoisia makeutusaineita jne. Kerrohan teidän ruokavaliostanne lisää, koska kaikesta päätellen vain puhtaasti ja luonnonmukaisesti itseänne ravitsette =)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
noihin syihin sen verran, et vaikka mä olen imettänyt kaikkia kolmea, niin jos joskus olisin tilanteessa et syystä tai toisesta en pystyisi imettämään, ja mulle joku tulis paasaamaan imetyksen tärkeydestä plaa plaa plaa, niin mä melko varmasti sille sanoisin syyksi sille etten imetä sen, et en halua et rinnat menee pilalle :xmas:

ja katsoin telkasta just hiv äideistä juttua, joille imetys on kiellettyä, koska siinä on suurempi riski tartuttaa se lapsi, kuin raskausaikana, niin tuskin kovinkaan moni ihan kelle tahansa sanoo miksi ei imetä..luulisin..
Se oiskin utelijoille hyvä vastaus: kato ko mulla on toi hiv...

:LOL:

Miimiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja RV 35+5:
On tullut nähtyä niin monet kerrat ja koettua, että kuinka paljon esim vauvan vastustuskykyyn ja sairasteluun vaikuttaa imetys tai sen pois jättäminen.
Tohon mie en usko. Omat lapset ei paljo imetyksestä ole nauttineet, silti terveitä olleet vauvasta lähtien. Kun taas muutama äiti jotka täysimettäneet monta kuukautta ja osittainkin 8kk asti, lapset allergisia ja korvatulehduksia monia vuoden aikana.
No eihän se kaikilla vaikutakaan. Tottakai voi imetetty sairastaa ja korvikkeella ruokittu olla terve...
Ihan kuin tupakointi raskausaikana, tupakoivatkin usein saa täysin terveitä ja isoja lapsia, vaikka muuta väitetään
:whistle: Joo meni aiheen ohi niin, että rymisee...

Tutkittu kuitenkin on, että imetetyt sairastaa vähemmän =)

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
noihin syihin sen verran, et vaikka mä olen imettänyt kaikkia kolmea, niin jos joskus olisin tilanteessa et syystä tai toisesta en pystyisi imettämään, ja mulle joku tulis paasaamaan imetyksen tärkeydestä plaa plaa plaa, niin mä melko varmasti sille sanoisin syyksi sille etten imetä sen, et en halua et rinnat menee pilalle :xmas:

ja katsoin telkasta just hiv äideistä juttua, joille imetys on kiellettyä, koska siinä on suurempi riski tartuttaa se lapsi, kuin raskausaikana, niin tuskin kovinkaan moni ihan kelle tahansa sanoo miksi ei imetä..luulisin..
Se oiskin utelijoille hyvä vastaus: kato ko mulla on toi hiv...

:LOL:

juu, sanoa sille ihmettelijälle, et ai, onko noin,et imetys on tärkeää, heittää tissi suuhun ja mainita, et mulla on muuten hiv, tiesitkö et se tarttuu imettäessä..

kysyisköhän tuo enää sen jälkeen keneltäkään miks se ei imetä?
:saint:

hei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
niin tai joku äiti voi mennä vaikka töihin 2kk päästä vauvan syntymästä, eli imetys olis aikas mahdotonta!
Tähän nyt sen verran, että tuskin äiti silloinkaan kellon ympäri töissä on.
no ei varmasti kyllä ihan kellonympäri mutta tuskin kotonakaan juuri vauvan imetyshetkinä. ja miten sitä maidontuloa sitten pitää yllä...?
Pumppaamalla töissä. Kaikkeen on keinonsa, jos vaan sitä haluaa.
asiakaspalveluammatissa se on vähän vaikeaa.. vai siinä tiskintakanako pitäis maitoa pumppailla. yksityisyrittäjänä se on vähän vaikeaa huudella takahuoneesta et hei menee tässä vielä aikaa.. varmaan olis kohta eks- yrittäjä...

Eli mitä syitä on siihen, että äiti jättää kokonaan imettämättä? En tarkoita niitä syitä, että maito ei noussut tai sitä ei tullut, vaan niitä syitä, että äiti tekee sen valinnan, ettei imetä.
No mä siis oon sitä mieltä että imetys pilaa rinnat enkä TOD halua mitään läpysköjä tohon etumukseeni. Et sillee.

Mielestäni ei ole totta että vaan "imettämättömyyttä "joutuu puolustelemaan. Ihan samalla tavalla joutuu kyllä selittelemään että miksi 1v ei oo vielä vierottunu. Se on vissiin että teit niin tai näin niin aina joku tuomitsee ja syyttelee

Mikähän olis sitten naseva vastaus näille taaperoimetyksen päivittelijöilee kun tuon hiv jutun vois repäistä niille jotka ihmettelee "miksi et imetä"

Tunnen äidin joka jätti imettämättä jotta veren välityksellä tarttuva parantumaton sairaus ei tarttuisi lapseen imetyksen myötä.

Mirlestäni kypsän ihmisen päätös antaa korviketta tuossa tilanteessa ja varmasti sitä ollaan ihmetelty ja paheksuttu miksei tämä äiti ole imettänyt lastaan päivääkään ja puhuttu pahaa selän takana.

minäkin
Eiköhän tässäkin ole jokaisella valinnanvapaus. Vaikea uskoa, että kovin moni sitä valintaa tekee ihan ilman perusteita suuntaan tai toiseen. Ei aina ole muiden asia arvostella toisten päätöksiä, varsinkaan jos ei ole päätökseen johtaneet syyt tiedossa.

Itse imetin n. vuoden kahta lasta.

Kuitenkin ymmärrän hyvin että kaikille se ei sovi. Joillakin voi olla ongelmia asian kanssa kuten on jo täällä todettu esim. rintatulehduksia, kipuja tms. Asiasta ei saisi muodostua liian suuri stressi vasta lapsen saaneelle, voi olla henkisesti raskasta aikaa muutenkin.

Toisilla syynä voi olla vaikka oma tai lapsen terveys. Äidillä voi olla vaikka lääkitys, joka vaikuttaa maison koostumukseen. Toisaalta elintavat voivat myös vaikuttaa maidon laatuun, kuten tupakointi tai ruokavalio. Joissain tapauksissa siis korvike voi olla parempi vaihtoehto kuin "huono laatuinen" rintamaito. Voidaan tietysti sanoa, että lopettaa sen tupakoinnin ja syö paremmin, vaan eihän se aina toimi elämässä niin.

Töissäkäynti ON myös hankalaa imetyksen ohessa.

joku
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mieheni on kieltänyt, hänen tisseihin ei kuulemma kukaan muu saa koskea :whistle:
Ihanko totta???? voe elämä mikä "mies", oikea alfauros. *thud*
Eikös vaan, se on niin ihQ :saint:
Siis oliko tää vitsi? :O ei kai oikeesti oo kieltäny? Ei jukolauta, jos totta ja olet nöyränä totellu ;D. Äly älä jätä ja jätä sä lasten teko sitten muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
Mielestäni ei ole totta että vaan "imettämättömyyttä "joutuu puolustelemaan. Ihan samalla tavalla joutuu kyllä selittelemään että miksi 1v ei oo vielä vierottunu. Se on vissiin että teit niin tai näin niin aina joku tuomitsee ja syyttelee

Mikähän olis sitten naseva vastaus näille taaperoimetyksen päivittelijöilee kun tuon hiv jutun vois repäistä niille jotka ihmettelee "miksi et imetä"
no sanoo vaan et meillä ei osteta maitoa kun sitä saa äitin tissistäkin.

vieras
niin tai joku äiti voi mennä vaikka töihin 2kk päästä vauvan syntymästä, eli imetys olis aikas mahdotonta!
no ei varmasti kyllä ihan kellonympäri mutta tuskin kotonakaan juuri vauvan imetyshetkinä. ja miten sitä maidontuloa sitten pitää yllä...?
asiakaspalveluammatissa se on vähän vaikeaa.. vai siinä tiskintakanako pitäis maitoa pumppailla. yksityisyrittäjänä se on vähän vaikeaa huudella takahuoneesta et hei menee tässä vielä aikaa.. varmaan olis kohta eks- yrittäjä...
Ai, mä oon ihan luullut, et asiakaspalvelijallakin on lakisääteiset tauot :whistle: . Kuten sanoin, jos sitä haluaa, keinot sille keksii. Se on eri asia, jos säkään et sitä millään viitsi uskoa.

hei
Ai, mä oon ihan luullut, et asiakaspalvelijallakin on lakisääteiset tauot :whistle: . Kuten sanoin, jos sitä haluaa, keinot sille keksii. Se on eri asia, jos säkään et sitä millään viitsi uskoa.
:D juu niin on... mutta jos on yrittäjä niin en ala sitä mun muutamaa minuuttitaukoa käyttämään maidon pumppaamiseen... tai pitäis varmaan laittaa liikkeen oveen et hei, lypsytunti. en ota vastaan asiakkaita enkä vastaa puhelimeen. voi järkky.

asiakaspalvelijalla onkin, mutta jos kyseessä yrittäjä niin ei se ole ihan niin yksinkertaista aina!

vieras
:D juu niin on... mutta jos on yrittäjä niin en ala sitä mun muutamaa minuuttitaukoa käyttämään maidon pumppaamiseen... tai pitäis varmaan laittaa liikkeen oveen et hei, lypsytunti. en ota vastaan asiakkaita enkä vastaa puhelimeen. voi järkky.
Voi järkky itelles. Jos ei ymmärrä, niin ei ymmärrä.

hei
joo ei taida toisille mennä perille...

Eipä taida toisella olla minkäänlaista tietoa siitä, millaista on yrittäjän elämä, varsinkin jos on asiakaspalvelussa jollakin tapaa..

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
mun kaveri ei imettäny koska, sitä inhotti se maidon haju...
Se onkin kyl aikas ällö :x
Mut eipä ne korvikkeetkaan hyvälle tuoksu :D
Vai on äidinmaidon haju ällö? Kasvakaa aikuisiksi, ennen kuin hankitte lapsia! Kaikenlaisia selityksiä täällä lukee syiksi, miksi ei imetetä. Taidatte selittää itellenne asiaa parhain päin, vaikka tekosyitä on monenlaisia. Fakta on, että vauvalle äidinmaito on parasta, että luulisi äitien anakin yrittävän imettämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:

no sanoo vaan et meillä ei osteta maitoa kun sitä saa äitin tissistäkin.
Juu tää on ihan hauska :D

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
mun kaveri ei imettäny koska, sitä inhotti se maidon haju...
Se onkin kyl aikas ällö :x
Mut eipä ne korvikkeetkaan hyvälle tuoksu :D
Vai on äidinmaidon haju ällö? Kasvakaa aikuisiksi, ennen kuin hankitte lapsia! Kaikenlaisia selityksiä täällä lukee syiksi, miksi ei imetetä. Taidatte selittää itellenne asiaa parhain päin, vaikka tekosyitä on monenlaisia. Fakta on, että vauvalle äidinmaito on parasta, että luulisi äitien anakin yrittävän imettämistä.
Turhaan mulle avaudut, mä en jättänyt imettämättä äidinmaidon tuoksun vuoksi!
Enkä muuten jättänyt korvikkeitakaan antamatta niiden tuoksun vuoksi.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Eli mitä syitä on siihen, että äiti jättää kokonaan imettämättä? En tarkoita niitä syitä, että maito ei noussut tai sitä ei tullut, vaan niitä syitä, että äiti tekee sen valinnan, ettei imetä.
No mä siis oon sitä mieltä että imetys pilaa rinnat enkä TOD halua mitään läpysköjä tohon etumukseeni. Et sillee.
Peesi! Turha tulla sanomaan että raskausniitä muuttaa, toki pikkuisen mutta vuoden imettäminen muutta paljon paljon enemmän, esikoista imetin 2kk tätä tulevaa en aio imettää ollenkaan.

Muutenkin helpompi kun lapsi on korvikkeella.

vieras vaan
Koska se ei kaikkien mielestä ole niin kivaa ja helppoa, ihanaa jne. Mä päätin jo kun kuopusta odotin, että en aio imettää. En halua. En tykkää. Se on mun mielestä epäkäytännöllistä, vaikeaa, inhottavaa, kivuliasta ja kaikin puolin vastenmielistä.
Fiksua päättää jo odotusaikana, ettei anna äidinmaitoa tulevalle vauvalleen. Julmaa? Ottakaa kantaa. Vauva saa rinnalta hellyyttä, lohtua, lämpöä, ruokaa, lähellä oloa, tuoksun äidistä, joka välittää jne.

Yhteistyössä