Miksi Suomessa joku jättää imettämättä?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja RV 35+5:
On tullut nähtyä niin monet kerrat ja koettua, että kuinka paljon esim vauvan vastustuskykyyn ja sairasteluun vaikuttaa imetys tai sen pois jättäminen. Jos maitoa ei yksinkertaisesti tule/riitä ja tekee sen eteen parhaansa niin se on eria asia mutta tuo tissien pysyminen kuosissa on mun mielestä semmonen veruke, että silloin ei olla ajateltu lapsen parasta.
Jaa, no toi taitaa lähinnä olla aika legendaa, että joku oikeesti jättäisi imettämättä omien rintojensa takia :eek: Sellaista mä en kyllä kanssa ymmärrä, mutta toinen juttu mitä en käsitä on just toi että lapset saa kaikenmaailman allergioita ja tauteja jos äiti ei imetä.. Imetin esikoista todella vähän aikaa ja hänellä ei ole mitään allergioita ja on reilun neljän vuoden aikana ollut kaksi kertaa vatsataudissa ja that´s it. Joten mun mielestä sekin väite on aika diibadaabaa.

Voihan äidillä olla vaikka lääkitys, tulla jatkuva rintatulehdus, lapsi on keskonen tai sairas, imetys voi tuntua inhottavalta, äiti on masentunut/yliväsynyt, sitten voi olla ulkonäöllisiä syitä jne. Samapa se. Pääasia että lapsi saa ruokaa ja koko perhe voi mahdollisimman hyvin.

peesaan
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
On tullut nähtyä niin monet kerrat ja koettua, että kuinka paljon esim vauvan vastustuskykyyn ja sairasteluun vaikuttaa imetys tai sen pois jättäminen. Jos maitoa ei yksinkertaisesti tule/riitä ja tekee sen eteen parhaansa niin se on eria asia mutta tuo tissien pysyminen kuosissa on mun mielestä semmonen veruke, että silloin ei olla ajateltu lapsen parasta.
Jaa, no toi taitaa lähinnä olla aika legendaa, että joku oikeesti jättäisi imettämättä omien rintojensa takia :eek: Sellaista mä en kyllä kanssa ymmärrä, mutta toinen juttu mitä en käsitä on just toi että lapset saa kaikenmaailman allergioita ja tauteja jos äiti ei imetä.. Imetin esikoista todella vähän aikaa ja hänellä ei ole mitään allergioita ja on reilun neljän vuoden aikana ollut kaksi kertaa vatsataudissa ja that´s it. Joten mun mielestä sekin väite on aika diibadaabaa.
eli sillä ei mielestäni ole mitään yhteyttä imettää vai ei, siis sairastelun kannalta. viimeistä lastani imetin 1kk ja nyt on 2vuotias ja todella terveenä on pysynyt. ystäväni taas täysimetti 8kk ja luoja kuinkamonta korvatulehdusta ja tie mitä flunssaa on ollut.

Siis aikusten oikeesti mulla ainakin on vähän muutakin tekemistä ja mietittävää omassakin elämässä, kuin pohtia imettääkö joku vai ei. Eiköhän se kuitenkin ole jokaisen oma asia mitä tekee.

Kaikilla ei tosiaankaan imetys ota onnistuakseen ja joku toinen voi joutua taas esim. lääkityksen vuoksi luopumaan imettämisestä, so what?! Onneksi on olemassa korvikkeet.

Peesi. Sitäpaitsi mun rintoihin ei ole imetys enää vaikuttanut millään tavalla, peli oli siinä suhteessa menetetty jo raskausaikana. Toisekseen en myöskään usko tuohon allergia/ sairasteluvaikutukseen, paljonhan nekin on kiinni perimästä. Mä en ole rintamaitoa saanut ja perusterve oon ollut koko elämäni.

kompleksiton tisu
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Taustalla saattaa olla vaikka joku "rintakompleksi" eli imettäminen on kertakaikkiaan vastenmielistä.
Miksi tuollaisessa tilanteessa pitäisi väkisin imettää, saatavilla on kuitenkin korviketta.
Eri asiahan se olisi jos vauva joutuisi nälkää näkemään sen tähden että äiti ei imetä.
Niin että vauva saisi luonnollista ravintoa eli rintamaitoa eikä kuolleeksi käsiteltyä lehmän maidosta tehtyä vastiketta joka oan tarkoitettu vasikoille.

suvi-tuuli
esikoista täysimetin suht pitkään, ja silloin imetys oli ainoa vaihtoehto (kun lapsukainen ei huolinut pulloa, hörpytystä tai mitään muutakaan) nyt kun kakkonen on 6-vkoinen olen sitämieltä että imetys loppuu just nyt jos löytyy sopiva allergiakorvike.

meillä molemmilla lapsilla allergioita, isomman kanssa elin vuoden possulla ja perunalla, ja nyt näyttää pahalta että sama toistuu:(

kun lapsi itkee 24h/vrk:ssa ja selkeästi näkee että on paha ja kipeä olla niin miksi kiusata lasta tai itseään imettämällä. yksinkertaisesti en jaksa itse taaperon ja vauvan kanssa jos täytyy alkaa yhtä mittavalla dieetille kuin viimeksi, possu, peruna, suola ja sokeri, ei kauaa jaksa naurattaa...

hei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
niin tai joku äiti voi mennä vaikka töihin 2kk päästä vauvan syntymästä, eli imetys olis aikas mahdotonta!
Tähän nyt sen verran, että tuskin äiti silloinkaan kellon ympäri töissä on.
no ei varmasti kyllä ihan kellonympäri mutta tuskin kotonakaan juuri vauvan imetyshetkinä. ja miten sitä maidontuloa sitten pitää yllä...?

Miimiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja mikki:
miksi ihmeessä?kyllä hän on hyvä äiti vaikka ei imettänyt,mun mielestä imetys on yliarvostettua ja tuskinpa suomessakaan moni imettäisi jos korvike ois ilmasta.
No mä kyllä luulen, että vaikka korvikkeen käytöstä maksettais äidille, monet imettäis silti ;)

Kaikki sen tietää, että äidinmaito on parasta ravintoo vauvalla! Korvike on korvike tissimaidolle :)

Alkuperäinen kirjoittaja kompleksiton tisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Taustalla saattaa olla vaikka joku "rintakompleksi" eli imettäminen on kertakaikkiaan vastenmielistä.
Miksi tuollaisessa tilanteessa pitäisi väkisin imettää, saatavilla on kuitenkin korviketta.
Eri asiahan se olisi jos vauva joutuisi nälkää näkemään sen tähden että äiti ei imetä.
Niin että vauva saisi luonnollista ravintoa eli rintamaitoa eikä kuolleeksi käsiteltyä lehmän maidosta tehtyä vastiketta joka oan tarkoitettu vasikoille.
Mun mielestä kyllä korvike-purkkien päällä lukee että on ihan ihmisille tarkoitettu :kieh:
Mun mielestä tää keskustelu saisi pysyä aiheessa, ei tänne mitään imetysfanaattikoja tarvita kun niitä tuntuu olevan nurkat pullollaan muutenkin :xmas:

On tullut nähtyä niin monet kerrat ja koettua, että kuinka paljon esim vauvan vastustuskykyyn ja sairasteluun vaikuttaa imetys tai sen pois jättäminen.
Tohon mie en usko. Omat lapset ei paljo imetyksestä ole nauttineet, silti terveitä olleet vauvasta lähtien. Kun taas muutama äiti jotka täysimettäneet monta kuukautta ja osittainkin 8kk asti, lapset allergisia ja korvatulehduksia monia vuoden aikana.

joo mä en kans ymmärrä syytä, että jotakin inhottaa imettäminen tai että se vie aikaa, tai että tissit kärsii. ainoa syy siihen, miksi joku lapsi voi jäädä imettämättä, siih ymmärrettävä syy on se, että maitoa ei tule vauvalle. eli maito ei riitä tai sit se että äiti käyttää jotain sellaista lääkettä, joka ei saa joutua vauvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja mikki hiiri:
Olisko parempi jättää lasten saaminen sitten muille...?
Veikkaanpa, että esim naapurin lapseton pariskunta ei olisi saanut yhtään sen enempää lapsia vaikka mä olisin jättänyt lapsilluvun yhteen tai peräti nollaan.
Edelleen peesaan, erittäin hyvin sanottu.

Kiitos :hug:

ööö...osalle naisista imetys vaikeaa, jos rinnat olleet sitäennen pelkkä ulkonäkökysymys, myös oma käsitys kehostaan ja kyky läheisyyden kokemiseen ja antamiseen vaikuttaa. Imetys vie kehon naiselta vauvalle, vähän kuten raskaus, ei sovi kaikille naisille.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin tai joku äiti voi mennä vaikka töihin 2kk päästä vauvan syntymästä, eli imetys olis aikas mahdotonta!
Tähän nyt sen verran, että tuskin äiti silloinkaan kellon ympäri töissä on.
no ei varmasti kyllä ihan kellonympäri mutta tuskin kotonakaan juuri vauvan imetyshetkinä. ja miten sitä maidontuloa sitten pitää yllä...?
Pumppaamalla töissä. Kaikkeen on keinonsa, jos vaan sitä haluaa.

noihin syihin sen verran, et vaikka mä olen imettänyt kaikkia kolmea, niin jos joskus olisin tilanteessa et syystä tai toisesta en pystyisi imettämään, ja mulle joku tulis paasaamaan imetyksen tärkeydestä plaa plaa plaa, niin mä melko varmasti sille sanoisin syyksi sille etten imetä sen, et en halua et rinnat menee pilalle :xmas:

ja katsoin telkasta just hiv äideistä juttua, joille imetys on kiellettyä, koska siinä on suurempi riski tartuttaa se lapsi, kuin raskausaikana, niin tuskin kovinkaan moni ihan kelle tahansa sanoo miksi ei imetä..luulisin..

Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Se on varmaan harvinaista ettei ollenkaan edes yritä imettää. Eikös laitoksella lähestulkoon pakoteta imettämistä kokeilemaan.
Voihan sitä sanoa "terveiset" jo tullessaan ettei aio imettää. Jos joku imetysfanaatikko hoitsu ei sitä ymmärrä niin se on hänen häpeänsä.

jaa.a
Alkuperäinen kirjoittaja mikki hiiri:
Tiedän ainakin yhden joka siksi jätti imettämättä että tissit pysys kuosissa .
Olisko parempi jättää lasten saaminen sitten muille...?
No sitähän me jokainen voimme itse pohtia ja tehdä päätöksemme ihan kuinka hyvältä tuntuu :) Enpä ainakaan itse luovu lastenteosta ihan noin hepposin perustein.

Yhteistyössä