miksi suomalaiset ovat niin kateellisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahneita perkele kaikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mun mielestä me ei olla sen kateellisempaa kansaa kuin muutkaan.

Kyllä on selvä ero. Muualla lapsilla on asenne, että kivaa kun on paljon porukkaa. Mitä enemmän porukkaa, sitä kivempaa. kaikki otetaan mukaan. mUtta suomessa on paljon kyräilyä ja ilkeyttä ja kateutta ja pahansuopuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mun mielestä me ei olla sen kateellisempaa kansaa kuin muutkaan.

Kyllä on selvä ero. Muualla lapsilla on asenne, että kivaa kun on paljon porukkaa. Mitä enemmän porukkaa, sitä kivempaa. kaikki otetaan mukaan. mUtta suomessa on paljon kyräilyä ja ilkeyttä ja kateutta ja pahansuopuutta.

Jaa. Mä en ulkomailla asuessani ja eri kansallisuuksien kanssa työskennellessäni havainnut, että he olisivat vähemmän kateellisia.
Ja ainakin täällä meilläpäin on nimenomaan se meininki että mitä enemmän porukkaa sen hauskempaa, ja kaikki otetaan mukaan, ei jauheta skeidaa toisista selän takana.

Se juontanee juurensa vanhaan ajatusmalliin siitä, että onnea on olemassa vain rajallinen määrä. Eli jos naapurilla on ollut hyvä maito-onni, on sen käsitetty konkreettisesti olevan pois omasta onnesta. Tähän perustuu myös noituuteen viittaavat onnen varastamisen ja turvaamisen toiminnat.

Miksi ei voi jättää ihmisiä rauhaan? Antaa toisten olla? Varsinkin lapsiperheet harrastavat tätä. Se tekee niin ja niin, näin sellaisen ja sellaisen perheen. Vasta lapsiperheaikana tajusin, miten vittu.maisia ihmiset ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mä taas ihmettelen miksi "suunnilleen kaikkea" nimitetään kateudeksi :xmas:

Tätä oon miekin ihmetelly. Heti jos ei oo samaa mieltä jostain, joku älypää sanoo että oot vaan kateellinen. :headwall:

Se joku älypäähän silloin määrittelee itsensä suhteessa mielipiteeseesi. Ongelma on älypäällä, ei sinulla.
Ei ole olemassa kuin kaksi perustunnetta, pelko ja rakkaus. Näistä ne kaikki tunteet kumpuaa. Jos tuntee olevansa kateellinen jollekkin ihmiselle tai asialle toisen elämässä, kannattaa pysähtyä miettimään, mitä tämä kertoo minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tyty:
Jos ihmiset osaisivat jättää toisten tekemiset rauhaan ja huolehtia vain omista asioistaan, ei maailmassa olisi sotia.

Niin, ja jos ihmiset tajuaisivat että ovat ykseydessä kaikkien kanssa, tajuaisivat että omat valinnat vaikuttavat kaikkiin, ymmärtäisivät että vahingoittamalla muita vahingoittavat itseään, että oikea ja väärä ovat vain harhakäsityksiä-silloin saattaisi käydä niin ettei sotia tarvittaisi.

No kaikista naurettavinta on naapurusten välinen materiaalinen kilpavarustelu. Tätä kuulemma tapahtuu?
Tosin en ole vielä itse huomannut koskaan sellaista. Ehkä en ole älynnyt lähteä kisailuun mukaan?!

Mun mielestä asia on juuri päinvastoin. Täällä ei ole (vielä) kukaan syntyessään eri asemassa kuin muut. Kaikilla samat mahdollisuudet ja jos ovia sulkeutuu edestä niin se on vain omaa syytä. Kaikki tietävät tämän eivätkä ole kateellisia toisen koulutuksesta, työstä, autosta eikä oikeastaan mistään. Suomalaiset lapsetkin on enkeleitä verrattuna esim. brittikakaroihin. Ne on ilkeitä ja katkeria.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Suomalaiset lapsetkin on enkeleitä verrattuna esim. brittikakaroihin.

Pakko peesailla :snotty: vaikka brittilapsista löytyy myös aivan ihania otuksia =)
Olin brittimuksujen leikkitätinä kesällä 2001 ja kesät 1998-1999 paimensin niitä palkkatyöni ohessa.

minen ole, mut anoppi (heil on LÄHES kaikkee, mistään ei ole pulaa, ei rahasta tms) se jos joku on niin superhyper kateellinen :D

must on kiva et jotkut voi ostaa tai tehdä mitä haluaa, miks siitä pitäsi kadehtia??? toki vois ottaa nuppii, jos ite haluaa jotai eikä ole varaa ja joku tuttu ostais just sen, sille ketuttais, mut en olis kateellinen.
veikkaan et sellaiset joil on kaikkea ovat kateellisia muille???

Kateellinen saatan olla, mutta katkera en silti B)

Meinaan vain, että vaikka kadehdin jonkun toisen ihania juttuja ja mietin, että voi kun olisikin itsellä myös jotain tuollaista, niin en silti ala mitään lokaa nakkelemaan, pelkästään vain sen takia, että toisella on jotain muuta kuin minulla ja vielä pahemmassa tapauksessa mustamaalaamaan, jotta olisi tällä kateuden kohteellakin kurjempaa.
Ja toisaalta hyvinkin usein, mietin vain mielessäni näitä asioita, jotta harvoin kuitenkaan ihmisille menen, että "olen kateellinen sinulle" lauseita väkäämään.

Yhteistyössä