Onko kateus vain suomessa esiintyvää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maniac
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Miteen niin suomalaiset on kateellisia? Pitemminkin Suomessa otetaan kaikki negatiivinen sanominen tai se, että ei pidä vaikka Tukiaisen hiuksista, kateutena.

Jos eivät kerran ole kateellisia, niin keskittykööt sitten ihailemaan niitä omia hiuksiaan, eikä Tukiaisen.

No, saako joku muu (vaikka ruotsalainen) sanoa Tukiaisen hiuksista? Jos suomalainen ei saa sanoa negatiivista tai valtavirrasta poikkeavaa mielipidettä vaan täytyy keskittyä itseensä. Haa, siitä sitten saataisiin uusi valitusvirsi, kun ollaan niin itsekkäitä.

Jokainen on vapaa tekemään, mitä haluaa. Ruotsalaisilla näyttää kuitenkin olevan harvemmin tarvetta arvioida Tukiaisen hiuksia. Kai he luottavat jokaisen omaan näkö- ja arviointikykyyn.

Tunnet niin paljon ruotsalaisia että voit tehdä moisen yleistyksen? Onko siis pelkkä eri mieltä oleminen kateutta?

Tunsin. En ole väittänyt, että pelkkä eri mieltä oleminen olisi kateutta.

Jotkut suomalaiset ovat kateellisia ja luulevat kaikkien meidän muidenkin olevan samanlaisia kuin he. Tuntuu, että mitään ei uskalla sanoa mistään, kun leimataan kateelliseksi. Esim. jos mä pidän hyvänä, että naapurin rouva on päässyt työharjoitteluun, niin hän luulee mun olevan kateellinen siitä (vaikka itse tosiaankin menisin töihin enkä työharjoitteluun päin pieraisikaan).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän sitä kateutta ole kaikkialla maailmassa. Ennemminkin sanoisin, että täällä ollaan perusnegatiivisia.

Peesaan tätä.
Just tänään koulussa juteltiin siitä, että meillä on valittamisen ja itsemme väheksymisen kulttuuri.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Eiköhän sitä kateutta ole kaikkialla maailmassa. Ennemminkin sanoisin, että täällä ollaan perusnegatiivisia.

Peesaan tätä.
Just tänään koulussa juteltiin siitä, että meillä on valittamisen ja itsemme väheksymisen kulttuuri.

Sinähän olet hyvä esimerkki itsemme väheksymisen kulttuurista.

Mutta mitä vikaa on siinä tunteessa olla kateellinen?

Miksi se kateus nyt sitten on niin paha, että siihen herkästi muut leimataan ja pelätään itsekin leimautumista.

Jos minä olen kateellinen jostakin jollekin, osaan sen sanoa suoraan, enkä sitä häpeä.

Kateus kuuluu ihan normaaliin tunneskaalaan ihmisellä :)

olen kateellinen tukiaiselle siitä itsevarmuudesta, vaikka se yli meneekin.
olen kateellinen tukiaiselle siitä, että hänellä on paljon vaatteita ja asusteita.

olen kateellinen naapurin äidille, koska sillä on tossa pihassa hieno auto.

Ja vieläkin löytyy vaikka mitä kateuden kohteita. Ihan normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Mutta mitä vikaa on siinä tunteessa olla kateellinen?

Miksi se kateus nyt sitten on niin paha, että siihen herkästi muut leimataan ja pelätään itsekin leimautumista.

Jos minä olen kateellinen jostakin jollekin, osaan sen sanoa suoraan, enkä sitä häpeä.

Kateus kuuluu ihan normaaliin tunneskaalaan ihmisellä :)

olen kateellinen tukiaiselle siitä itsevarmuudesta, vaikka se yli meneekin.
olen kateellinen tukiaiselle siitä, että hänellä on paljon vaatteita ja asusteita.

olen kateellinen naapurin äidille, koska sillä on tossa pihassa hieno auto.

Ja vieläkin löytyy vaikka mitä kateuden kohteita. Ihan normaalia.

Kysehän on oikeastaan siitä miten kanavoit sen kateutesi. Onko se positiivista vai negatiivista kateutta..

Peesaan tätä.

Öh?

Peesaan tätä.

Öh?

En odottanutkaan sinulta muuta vastausta.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
että ei voi olla iloinen toisen puolesta jos hälle tapahtuu jotain kivaa,vaan se pitää kääntää jotenkin negatiiviseksi.(jos siis ei lasketa nyt ketään julkkistyyppiä ja lehtijuttuja vaan tavalliset ihmiset)

Tää on niin totta...Meille on viime vuosina sattunut moni asia kohdalleen tosi kivasti ja olis kiva, jos siitä voisi muiden kanssa yhdessä iloita, mutta ei. Yleensä ne negatiiviset kommentit vaan lisääntyy. Esim mä palauduin synnytyksestä tosi nopeasti kilojen osalta, ei jääny mitään "ylimäärästä", niin jotkut sitä ihastelikin mutta osan piti heti keksiä jotain, tyylii "ai pystytsä imettämään kun oot noin laiha" :P

minusta monet palstapersoonat tààllà ovat kateellisia. mutta muistettakoon ettà virtuaali- ja reaalimaailma eivàt kyllà vastaa toisiaan.
siispà koska palstailen tààllà, sattaisin helposti sanoa ettà, kyllà suomalaiset ovat kateellisia. mutta kunnon vertailun tehdàksen aioin tànà kesànà tututstua paremmin suomen leikkipuistokulttuuriin ja àitien kàyttàytymiseen siellà. syksyllà kerron sitten ovatko suomlaiset naiset vaiko italialaiset kateellisempia ;)

Peesaan tätä.

Kannattaa aloittaa se muutos itsestä.
Vähentää omaa negatiivisuutta, jyrkkyyttä, ilkeyttä, kireyttä.
Voi huomata että toisetkin on kevyemmällä päälle, kun ei aina itse jyrää... ylimielisesti....

Alkuperäinen kirjoittaja vera:

Mutta minä odotin sinulta selvennystä väitteellesi :D
Mun mielestä mulla ei ole ollut tapana väheksyä itseäni :xmas:

Väheksytkö muita?

Ihmisinä: en. Joidenkin tekoja, tapaa elää: kyllä.

Väheksytkö muita?

Minäkin, joitain tekoja.

Väheksytkö muita?

Sinä väheksyt suomalaisuutta ja siinä ohessa itseäsi. Olethan sen useasti palstalla kertonut.

Mä olen joillekin kateellinen siitä että ne pystyy elämään niin huolettomasti...Verkostot on valmiina, voi nuorena mennä ja matkustella, ei tarvi miettiä tosissaan opiskelijoiden rahahuolia ja tehdä hanttihommia...Menee naimisiin toisten kaltaistensa kanssa ja elämä on yhtä juhlaa...

Sinä väheksyt suomalaisuutta ja siinä ohessa itseäsi. Olethan sen useasti palstalla kertonut.

Enpäs väheksy :D
Ihan turha väittää tuollaista.

Väheksyn kyllä hieman esim. suomalaisten huonoa itsetuntoa; ei esimerkiksi uskalleta puhua englantia, kun ei mukamas osata, vaikka todellisuudessa osataan ihan hyvin. Joku italialainen taas sanoo osaavansa hyvää enkkua, vaikka todellisuudessa osaa sanoa vain yes ja no, ja käyttää käsiään :). Jos suomalaiselle sanoo, että sulla on kaunis pusero, niin suomalainen vastaa että "älä ny viitti, ai tää vai, vanha kauhee rätti". Yms.

Ja olen sitä mieltä, ettei Suomi ole ainoa maa maailmassa, missä voi elää hyvää elämää - muitakin maita on paljon. Ja täällä on paitsi paljon hyvää, myös paljon parannettavaa. Jos se on mielestäsi suomalaisuuden väheksymistä niin saat toki ajatella niin, mutta olet väärässä.

Enpäs väheksy :D
Ihan turha väittää tuollaista.

Väheksyn kyllä hieman esim. suomalaisten huonoa itsetuntoa; ei esimerkiksi uskalleta puhua englantia, kun ei mukamas osata, vaikka todellisuudessa osataan ihan hyvin. Joku italialainen taas sanoo osaavansa hyvää enkkua, vaikka todellisuudessa osaa sanoa vain yes ja no, ja käyttää käsiään :). Jos suomalaiselle sanoo, että sulla on kaunis pusero, niin suomalainen vastaa että "älä ny viitti, ai tää vai, vanha kauhee rätti". Yms.

Ja olen sitä mieltä, ettei Suomi ole ainoa maa maailmassa, missä voi elää hyvää elämää - muitakin maita on paljon. Ja täällä on paitsi paljon hyvää, myös paljon parannettavaa. Jos se on mielestäsi suomalaisuuden väheksymistä niin saat toki ajatella niin, mutta olet väärässä.

Sinähän olet monesti luvannut haistattaa paskat Suomelle. Juu eihän sekään ole ooboon mielestä Suomen ja suomalaisuuden väheksymistä.

Yhteistyössä