Miksi sairaaloissa annetaan lisämaitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastauksia kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja olisiko minun vikani jos niin olisi käynyt? Sairaalan henkilökunnan ohjeet, en edes itse kieltänyt missään vaiheessa lisämaitoja. Ennen synnytystä vain kysyivät haluanko imettää ja that's it. (nuorena äitinä tein tasan kuin käskettiin, ei ollut kokemusta jonka perusteella tingata vastaan) :)
Ja vauvan vointia kyllä seurattiin, missään ei ole merkintöjä matalasta verensokerista eikä kukaan siitä puhunutkaan minulle. Avarakatseisuutta muillekin kokemuksille kiitos.

Sinun ja kätilöjen vika. Vauvaasi pistettiin ihan varmuuden vuoksi useita kertoja ja otettiin verensokeri? :O Missä ihmeessä on tällä tavalla toimittu?

[QUOTE="elokuisen äiti";23641483]Lapsi itki 3vrk taukoamatta nälkäänsä. Paino putosi useita satoja grammoja. Maito nousi kotona viikon päästä. Luojan kiitos tarjosivat lisämaitoa jo sairaalassa. Kannattaa vaihtaa ne mustavalkoiset lasit värillisiin, voi vaikka maailmankuva laajentua.[/QUOTE]

Samantapanen tilanne meillä. Mulla kroppa aivan loppu monen syyn takia eikä maitoa tullu ekoinapäivinä edes puristamalla. Lisämaito oli hlökunnan ehdotus kun vauva ei pissiny ja itki itkemistään vaikka oli tissillä käytännössä kokoajan. Ei se lisä pilannu onneksi mitään. Minkäänlaista maidonnousua en edes havainnu sairaalassa vaikka kyselivät joko? Söin ja join kyllä+vauva oli iholla.

Ihan siksi kun kaikilla ei maitoo tuu niin kuin pitäis (ehkä joku 1% naisista), niin varmuuden vuoksi lykätään kaikille pullo käteen. Kyllä ne jotka haluaa imettää ja maitoa tulee, osaa kipata sen lisämaidon viemäriin. Niin minä tein. Turha siitä on tapella, fanaatikon leiman vaan saa. Sanoin vaan kummallakin kerralla sairaalasta lähtiessä että ei ole lisämaitoa annettu, niin saatiin papereihin oikein että paino lähtenyt nousuun rintamaidolla

[QUOTE="vieras";23641612]Sinun ja kätilöjen vika. Vauvaasi pistettiin ihan varmuuden vuoksi useita kertoja ja otettiin verensokeri? :O Missä ihmeessä on tällä tavalla toimittu?[/QUOTE]

Ei ole pistetty useita kertoja. Neljäntenä päivänä tarkastivat, mutta siinä ei ollut mitään. Lähtiessä lääkäri vain tuumasi, että oli tavallista rauhallisempi tapaus, hereillä ollessaan oli toki virkeä ja tarkkaili ympäristöään, mutta kun nukahti niin vieressä olisi saanut seinä kaatua ja toinen olisi vain tuhahtanut (vrt. pari muuta vauvaa itki ihan kaikesta ja kaiken aikaa, varmaan siinä korostui tämän yhden tyytyväisyys).
En tiedä oliko muuta syytä katsoa verensokeri kuin tuo että nukkui ehkä liiankin hyvin. En ole alan ammattilainen joten en lähde arvailemaan.

Jälkikäteenkin, nyt kun lapsi on jo leikki-ikäinen, on edelleen uskomaton nukkumaan, sitä ei häiritse naapurin ryyppyjuhlista kantautuva melu tai käytävistä kuuluva lasten melskaaminen.

Turha minun silmilleni on hyökätä kun kysyin vain miksi sitä lisämaitoa annetaan kun kohdallani sitä ei annettu ja täällä pyörivissä keskusteluissa käy ilmi että yleensä annetaan.

Esikoisen kohdalla annettiin lisämaitoa. Eka kerta "ilman lupaa", kun olin vauvan vienyt hetkeksi vauvalaan ja oli ollut imetyksen jälkeen nälkäinen. Eli olin imettänyt "normisetin" eli molemmat tissit ja noin 1½ tuntia yhteensä. Sen jälkeen oikeastaan joka imetyksen jälkeen vauva tarvi sitä lisämaitoa. Yksikin yö meni niin sairaalassa, että imetin reilun tunnin ja hain lisämaitoa, vauva heräsi tunnin päästä taas imetin reilun tunnin ja hain lisämaitoa. Oli noloa juosta "jatkuvasti" vauvalassa, mutta en minä muutakaan osannut tehdä. Kun loppupeleissä vauva itki aika kovaa ja olin yrittänyt imettää jo.

Toinen lapsi syntyi keskosena, joten sai luovutettua maitoa.

En tiedä pilasiko tuo lisämaito esikoisen imetyksen, mutta maito ei noussut lainkaan. Ei noussut kyllä kuopuksenkaan kohdalla. En tiedä sitten kuulunko niihin pariin prosenttiin joilla se maito ei oikeasti nouse vaikka mitä tekis. Ainakaan mulla ei tissit ole mitenkään reagoineet raskauteen, ei arkuutta ei mitään.

[QUOTE="vieras";23641452]Huoh! Esimerkiksi sektioäideillä maidon nousu viivästyy jos nousee ollenkaan. Lapsi kuolisi nälkään ilman lisämaitoa! Ei siinä kuule tiheät imetykset auta jos tissit on tyhjät, käsitätkö?[/QUOTE]

No ei tämäkään pidä paikkansa läheskään aina. Kaikki kolme lastani ovat syntyneet sektiolla, ja kaksi nuorinta ovat olleet kokonaan ilman lisämaitoja. Maito nousi vasta neljäntenä päivänä, mutta kolostrum riitti hyvin siihen saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja 2xäiti;23641637:
Ihan siksi kun kaikilla ei maitoo tuu niin kuin pitäis (ehkä joku 1% naisista), niin varmuuden vuoksi lykätään kaikille pullo käteen. Kyllä ne jotka haluaa imettää ja maitoa tulee, osaa kipata sen lisämaidon viemäriin. Niin minä tein. Turha siitä on tapella, fanaatikon leiman vaan saa. Sanoin vaan kummallakin kerralla sairaalasta lähtiessä että ei ole lisämaitoa annettu, niin saatiin papereihin oikein että paino lähtenyt nousuun rintamaidolla

En kyllä ymmärrä miksi se lisämaito pitäisi tosissaan tarjota jokaiselle vauvalle vain siksi että muutamilla sattuu olemaan sille tarvetta. Onneksi meillä ei ole tuollaista käytäntöä. Ja kuitenkin sain ihan asiallisesti sitä lisämaitoa niille lapsistani jotka sitä tarvitsivat, sen kohdalla joka ei tarvinut ei tuosta lisämaidon mahdollisuudesta sitten puhuttu sanaakaan. Hyvä käytäntö näin, tykkään.:flower:

Ja siis tosissaan, ei ollut kyse msitään fanaattisuudesta sen enempää äidin kuin sairaalankaan kohdalla. Ihan vain luovuttu typerästä käytännöstä että lisämaitoa pitäisi tarjota kaikille vain siksi että "näin meillä on aina toimittu". (ihan yhtälailla kun on typerä käytäntö että sektiossa vauva pitäisi viedä ehkä useiksikin tunneiksi pois äidin luota, ihan vaan ot)

Ei ole pistetty useita kertoja. Neljäntenä päivänä tarkastivat, mutta siinä ei ollut mitään. Lähtiessä lääkäri vain tuumasi, että oli tavallista rauhallisempi tapaus, hereillä ollessaan oli toki virkeä ja tarkkaili ympäristöään, mutta kun nukahti niin vieressä olisi saanut seinä kaatua ja toinen olisi vain tuhahtanut (vrt. pari muuta vauvaa itki ihan kaikesta ja kaiken aikaa, varmaan siinä korostui tämän yhden tyytyväisyys).
En tiedä oliko muuta syytä katsoa verensokeri kuin tuo että nukkui ehkä liiankin hyvin. En ole alan ammattilainen joten en lähde arvailemaan.

Jälkikäteenkin, nyt kun lapsi on jo leikki-ikäinen, on edelleen uskomaton nukkumaan, sitä ei häiritse naapurin ryyppyjuhlista kantautuva melu tai käytävistä kuuluva lasten melskaaminen.

Turha minun silmilleni on hyökätä kun kysyin vain miksi sitä lisämaitoa annetaan kun kohdallani sitä ei annettu ja täällä pyörivissä keskusteluissa käy ilmi että yleensä annetaan.

Kuten itsekin sanot, et tiennyt asiasta mitään. Uneliaisuus ja jatkuva nukkuminen olivat oireita joita meidän vauvalla tarkkailtiin verensokereiden mittauksen ohessa. Ei sitä verensokeria tiedetä ellei mitata ;) En ole hyökännyt kimppuusi mutta teksteistäni paistaa kilometrin päähän ylimielisyys. Sinulle vastataan mutta vastaat kaikkeen takaisin "niin mutta ei meillä vaan vaikka vauva oli sitä, tätä ja tuota"

Alkuperäinen kirjoittaja 2xäiti;23641637:

Pistä faktaa tiskiin tuosta että 99 % on maito noussut heti sairaalassa.

erilaisten korvikkeiden koostumus on sellainen, ettei se sovi välttämättä niin pienen suolistolle. Pienikin määrä riittää sotkemaan suoliston toiminnan pitkäksi aikaa -> voimakasta itkuisuutta.

Ja korostan nyt, että joillakin ettei kaikkien tarvitse tulla kertomaan miten meidän Maisalla ei kyllä ollut mitään.

Moni ei vaan yhdistä itkuisuutta esim.jo laitoksella annettuun korvike määrään.

[QUOTE="vieras";23641697]Kuten itsekin sanot, et tiennyt asiasta mitään. Uneliaisuus ja jatkuva nukkuminen olivat oireita joita meidän vauvalla tarkkailtiin verensokereiden mittauksen ohessa. Ei sitä verensokeria tiedetä ellei mitata ;) En ole hyökännyt kimppuusi mutta teksteistäni paistaa kilometrin päähän ylimielisyys. Sinulle vastataan mutta vastaat kaikkeen takaisin "niin mutta ei meillä vaan vaikka vauva oli sitä, tätä ja tuota"[/QUOTE]

En tiedä missä kohdin olin ylimielinen. Minulta kysyttiin miksi meillä tehtiin jotain ja kerroin sen minkä tiedän. Jos olit sama henkilö joka taivasteli että ihmiset menevät typeryyksiin välttääkseen lisämaidolta, kuulostaa minulle siltä että minua haukutaan typeräksi (koska noudatin saamiani ohjeita ja jotka jostain syystä poikkesivat valtavirrasta?). Mutta antaa tuon olla.
Tarkoituksena ei ollut suinkaan ihmetellä miksei vauvani saanut lisämaitoa, mutta nyt tähän hätään muistan vielä sen että pissa- ja kakkavaippoja tuli kyllä vaadittu määrä kun siitä pidettiin kirjaa (myös imetysajankohdat, kestot ja kumpi rinta merkattiin ylös), liekö siksi eivät olleet niin huolissaan tilanteestamme.

[QUOTE="hmm";23641718]erilaisten korvikkeiden koostumus on sellainen, ettei se sovi välttämättä niin pienen suolistolle. Pienikin määrä riittää sotkemaan suoliston toiminnan pitkäksi aikaa -> voimakasta itkuisuutta.

Ja korostan nyt, että joillakin ettei kaikkien tarvitse tulla kertomaan miten meidän Maisalla ei kyllä ollut mitään.

Moni ei vaan yhdistä itkuisuutta esim.jo laitoksella annettuun korvike määrään.[/QUOTE]

Ja lisään, että suoliston kannan palautuminen saattaa kestää pahimmillaan n. 6kk.

[QUOTE="aloittaja";23641729]Ja lisään, että suoliston kannan palautuminen saattaa kestää pahimmillaan n. 6kk.[/QUOTE]

Aloitin siis tämän, mihin laitoin lisävastauksen. En oli ketjun aloittaja

Anteeks nyt vaan mutta kysymyksen asettelu on aika idiootti. Terveisin kahden pikkukeskosen äiti joka on ensimmäisen kerran kyennyt oikeasti imettämään lastaan lapsen ollessa 1,5kk vanha!! Kiitos lisämaidon ja keskoskorvikeiden että ovat hengissä. Aika kumma muuten että lasten tehollakin antavat korviketta...

[QUOTE="hmm";23641718]erilaisten korvikkeiden koostumus on sellainen, ettei se sovi välttämättä niin pienen suolistolle. Pienikin määrä riittää sotkemaan suoliston toiminnan pitkäksi aikaa -> voimakasta itkuisuutta.

Moni ei vaan yhdistä itkuisuutta esim.jo laitoksella annettuun korvike määrään.[/QUOTE]

Ei täällä sairaaloissa korvikemaitoa anneta vaan ihan äidinmaitoa.

Itse en ole lisämaitoa vastaan jos sille on tarvetta, enkä usko niiden muutamien maitotarjoiluiden pilaavan imetystä muuta kuin korkeintaan asenteen osalta. Asenteella tarkoitan tässä sitä että jos sitä lisämaitoa tarjotaan kaikille vauvoille automaattisesti, niin kyllähän se lisää äitien ajattelussakin tuota "annetaan nyt varmuudeksi vielä lisämaitoa kun en ole varma saiko rinnasta tarpeeksi, eihän siitä mitään ahittaaakaan voi olla kun sairaalassakin noin toimivat!"-linjaa myös kotiin. Ja jos sitä lisämaitoa sitten annetaan varmuudeksi parikin kertaa päivässä niin hyvin pian voikin käydä niin että vauva alkaakin suosia pulloa ja hylkiä rintaa eli imetys vaan ei onnistunut.

Ei, en ole ylimielinen, en sitä mieltä että kaikkien tulisi imettää tai yritä syyllistää heitä jotka antavat lisämaitoa. Mutta siis jos haluaa imetyksen onnistuvan niin silloin tuo lisämaidon antaminen varmuuden vuoksi, ilman mitään tarvetta on vähän tulella leikkimistä.

[QUOTE="vieras";23641751]Ei täällä sairaaloissa korvikemaitoa anneta vaan ihan äidinmaitoa.[/QUOTE]

Riippuu sairaalasta ja siitä, paljonko luovutettua äidinmaitoa on saatavilla. Monessa sairaalassa joudutaan antamaan terveille täysiaikaisille korviketta.

[QUOTE="joo";23641750]Anteeks nyt vaan mutta kysymyksen asettelu on aika idiootti. Terveisin kahden pikkukeskosen äiti joka on ensimmäisen kerran kyennyt oikeasti imettämään lastaan lapsen ollessa 1,5kk vanha!! Kiitos lisämaidon ja keskoskorvikeiden että ovat hengissä. Aika kumma muuten että lasten tehollakin antavat korviketta...[/QUOTE]

Tuota, pikkukeskosissa tai lastenteholla ylipäätään ei varmaan ole kovin paljoa täysaikaisia, "perusterveitä vauvoja ilman mitään ongelmia"...? :whistle:

Jo aloituksesta sain käsityksen että ap puhuu nimeomaan näistä perusterveistä vauvoista joille annetaan maitoa ihan rutiinina, ilman mitään erityistarvetta ja kummasteli tätä käytäntöä. Eikä siis sitä että keskosille tarjotaan ensimmäisinä kuukausinaan maitoa siinä muodossa ja sitä kautta miten se parhaiten menee.

"miksi sitä lisämaitoa annetaan kun kohdallani sitä ei annettu ja täällä pyörivissä keskusteluissa käy ilmi että yleensä annetaan".
No siksi sitä annetaan, kun vastasyntyneet ovat tarpeiltaan erillaisia!!!
Kuten ravinnonsaanniltaan. toiset kasvavat nopeammin ja tarvitsevat ruokaakin enempi ja useammin.
Omani ovat karjuneet heti nälkäänsä ja asikoinen yli nelikiloisena söi suuria määriä heti synnyttyään. Kuopuskin oli tississä kiinni kuin piraija.