MIKSI röökittömyys / viinattomuus on MIEHELTÄ liikaa vaadittu raskausaikana?

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Siis puolison raskausaikana. Mikä siinä on, että on suvaittavampaa olla sitä mieltä, että "ei se mies raskaana ole, polttakoon/juokoon", kuin sitä, että myös mies voi olla raskaudessa mukana luopumalla esimerkiksi tupakasta? Miksi?

Ihmetyttää vallalla oleva aataminaikainen arvomaailma, jossa miehen vastuullisuus odotusaikana jää siihen nussimiseen :o Jos minä lopetan tupakoinnin raskausaikana lapsen parasta ajatellen, niin mielestäni on silloin varsin oikeutettua vaatia myös miestä lopettamaan, koska on ihan yleisesti tiedossa, että myös miehen tupakointi aiheuttaa sikiölle myrkkykuormitusta. TOKI pienemmissä määrin, kuin jos äiti odottaessaan polttaa, mutta kuitenkin. Enkä puhu nyt passiivisesta tupakoinnista, vaan ihon lävitse tunkevista paskoista, sekä hengitysilman häkäpitoisuuksista yms. joita minäkin takuulla hengittelisin, jos ukko vetelee röökiä.

Enkä edes henk.koht. ole niitä, jotka 'kieltävät' ukolta sen saunakaljankin raskausaikana, mutta mun mielestä tupakoinnin lopettaminen molemmilta on varsin perusteltua. Vai pidetäänkö miesväkeä oikeasti vaan niin helvetin aivottomina, ettei niiltä vaan VOI odottaa/vaatia yhtään mitään?? :D

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Siis puolison raskausaikana. Mikä siinä on, että on suvaittavampaa olla sitä mieltä, että "ei se mies raskaana ole, polttakoon/juokoon", kuin sitä, että myös mies voi olla raskaudessa mukana luopumalla esimerkiksi tupakasta? Miksi?

Ihmetyttää vallalla oleva aataminaikainen arvomaailma, jossa miehen vastuullisuus odotusaikana jää siihen nussimiseen :o Jos minä lopetan tupakoinnin raskausaikana lapsen parasta ajatellen, niin mielestäni on silloin varsin oikeutettua vaatia myös miestä lopettamaan, koska on ihan yleisesti tiedossa, että myös miehen tupakointi aiheuttaa sikiölle myrkkykuormitusta. TOKI pienemmissä määrin, kuin jos äiti odottaessaan polttaa, mutta kuitenkin. Enkä puhu nyt passiivisesta tupakoinnista, vaan ihon lävitse tunkevista paskoista, sekä hengitysilman häkäpitoisuuksista yms. joita minäkin takuulla hengittelisin, jos ukko vetelee röökiä.

Enkä edes henk.koht. ole niitä, jotka 'kieltävät' ukolta sen saunakaljankin raskausaikana, mutta mun mielestä tupakoinnin lopettaminen molemmilta on varsin perusteltua. Vai pidetäänkö miesväkeä oikeasti vaan niin helvetin aivottomina, ettei niiltä vaan VOI odottaa/vaatia yhtään mitään?? :D

haet tällä avautumisella onko sulla pahatkin niksat?

Ja kohta joku sanoo, että aikuinen ihminen saa itse päättää tupakoinnistaan. No totta munassa, mutta jos se aiheuttaa sillä myrkkytaakkaa sikiölle, ja on liian tyhmä lopettaakseen, niin mun mielestä siltä voi asiaa silloin vaatia - tai ainakin minimoida haitat tunkemalla sen vaikkapa sohvalle/koirankoppiin yöksi, ettei vaimo joudu hengittelemään sitä häkää :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

haet tällä avautumisella onko sulla pahatkin niksat?

Keskustelua, kuten tällä palstalla ilmeisesti aika usein avauksilla haetaan? ;) Ja perusteita sille, että miksi miehiltä ei ns. voi vaatia mitään, koska ne ovat miehiä. Niiltä voi vaatia vain siittiöitä, ja kaikki muu on ns. liikaa, koska se ei ole pakollista :D

Mä näkisin asian niin, että meillä esim. mies ei pakottaisi minua luopumaan mistään jos olisi itse raskaana, niin hullulta kuin se kuulostaakin.. Mutta en minä ole mikään kieltämään.

Minä en oikein näe syytä miksi miehen pitäisi kanssa lopettaa polttaminen tai juominen. Tietysti syynä voisi olla myötätunnosta kun puoliso ei voi mutta muuten se on aika turhaa. Mutta sitä en ymmärrä miksi sitä naisen pitäisi edes vaatia.

Noh, mulla ei oo ainakaan ollut mitään tarvetta rajoittaa miehen alkoholin käyttöä oman raskauteni takia. Alkoholi ei ole hänelle (tai minulle) mitenkään ongelma, lähinnä saunaolusen ottaa silloin tällöin. Ei miehen juoma alkoholi sikiötä vahingoita.
Lähinnä kysyisin, miksi naiset ryhtyy lapsia hankkimaan sellaisten miesten kanssa, joiden alkohlinkäyttöä pitää rajoittaa. Kuvitteleeko ne, että miehen tavat jotenkin muuttu lapsen myötä?

Meillä ei tarvinnu olla miehen koko raskausaikaa juomatta, poltti koko ajan mutta loppuraskauden (rv:lta 36 eteenpäin) mies joutui olemaan juomatta koska meillä on yli 100 kilometriä syynytyssairaalaan ja halusin miehen ehottomasti mukaan ja omalla autolla kuljettiin!

En ole ollenkaan varma, että luopuisin alkoholista, jos mies sairastuisi ja häneltä kiellettäisiin alkoholi. Miettisin toki asiaa, mutta päätös olisi ihan omani, ei sitä voisi kukaan minulta vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Minä en oikein näe syytä miksi miehen pitäisi kanssa lopettaa polttaminen tai juominen. Tietysti syynä voisi olla myötätunnosta kun puoliso ei voi mutta muuten se on aika turhaa. Mutta sitä en ymmärrä miksi sitä naisen pitäisi edes vaatia.

Peesi.

Miun mies lopetti molemmat ihan vapaaehtoisesti. Eikä ole niitä uudestaan aloittanutkaan. Tupakointi varsinkin, se haju on kamala :x ja eipä tuo ole vauvallekaan hyväksi syntymän jälkeenkään, että isi tupakalta haisee ja hengittelee niitä häkäkaasuja naamalle. Huonosta esimerkistä nyt puhumattakaan.

Hmm.. siis jos mies polttaa, se tupakka jotenkin kulkeutuu sikiöön? Jos näin on todella, ihan perustellusti voi vaatia lopettamaan, mutta kuulostaa vähän.. epäilyttävältä.

Alkoholi nyt ei ainakaan sinne äidin mahaan kulkeudu jos mies juo, joten jos on ottanut itselleen ryyppäävän miehen niin en käsitä mikä järki on kieltää juomista raskausaikana, paitsi sitten lasketun ajan lähestyessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Polttaminen... Siis terveysseikoista? En minä myöskään ymmärrä, että miksi sitä pitäisi vaatia, koska mun mielestä sen tulisi olla melkeinpä itsestäänselvyys - yhdessä se lapsi on alulle saatettu, niin raskaanakin voidaan olla 'yhdessä' = minimoida esimerkiksi sikiöön kulkeutuvat myrkyt.

Ja perusteita sille, että miksi miehiltä ei ns. voi vaatia mitään, koska ne ovat miehiä.

Mutta voiko naisilta sitten vaatia jotain sillä perusteella, että he ovat naisia?
*min en ymmärrä näitä juttuja*

Polttaminen... Siis terveysseikoista? En minä myöskään ymmärrä, että miksi sitä pitäisi vaatia, koska mun mielestä sen tulisi olla melkeinpä itsestäänselvyys - yhdessä se lapsi on alulle saatettu, niin raskaanakin voidaan olla 'yhdessä' = minimoida esimerkiksi sikiöön kulkeutuvat myrkyt.

Miten ne miehen polttamat myrkyt kulkeutuu siihen sikiöön? Ja kuinka paljon niitä menee? Aika kaukaa haetulta kuulostaa. Ja jos niitä myrkkyjä kulkeutuu miehestä niin kaipa niitä kulkeutuu sitten muistakin ihmisistä?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Noh, mulla ei oo ainakaan ollut mitään tarvetta rajoittaa miehen alkoholin käyttöä oman raskauteni takia. Alkoholi ei ole hänelle (tai minulle) mitenkään ongelma, lähinnä saunaolusen ottaa silloin tällöin. Ei miehen juoma alkoholi sikiötä vahingoita.
Lähinnä kysyisin, miksi naiset ryhtyy lapsia hankkimaan sellaisten miesten kanssa, joiden alkohlinkäyttöä pitää rajoittaa. Kuvitteleeko ne, että miehen tavat jotenkin muuttu lapsen myötä?

No tässä on kans hyvä pointti! Mä vaan lähinnä nyt meinasin tällä alkoholiasialla sitä, kun täällä sai eräs äiti valtavat haukkuryöpyt niskaansa, koska oli (mahdollisesti) vaikuttanut miehensä päätökseen olla juomatta, kun pari odotti esikoistaan...

"hengitysilman häkäpitoisuuksista" <--- Ymmärsinkö mä nyt oikein, että mies polttaa sisällä? :o Kyllä sellaisen tavan voi vaatia lopettamaan, vaikka kukaan taloudessa ei olisi raskaana tai vaikka lapsiakaan ei olisi! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Hmm.. siis jos mies polttaa, se tupakka jotenkin kulkeutuu sikiöön? Jos näin on todella, ihan perustellusti voi vaatia lopettamaan, mutta kuulostaa vähän.. epäilyttävältä.

Alkoholi nyt ei ainakaan sinne äidin mahaan kulkeudu jos mies juo, joten jos on ottanut itselleen ryyppäävän miehen niin en käsitä mikä järki on kieltää juomista raskausaikana, paitsi sitten lasketun ajan lähestyessä.

Tästä löytyy ihan mm. HYKS:n sivuilta faktaa, jos kiinnostaa, niin sitä voi tutkia :) En ala niitä tarkemmin ruotimaan, kuin että yhteyksiä mm. istukan irtoamiseen + toki ne häkäpaskat, joita se tupakoitsija hengittää uloshengitysilmassaan AINA, ei vain tupakoinnin yhteydessä. Esim. öisin samassa makkarissa nukuttaessa puoliso ja täten myös sikiö saavat ne itseensä.

Yhteistyössä