Miksi rikkaat saa tukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MelkeinKöyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MelkeinKöyhä

Vieras
Mä oon ihmetelly että miksi rikkaatkin saavat lapsilisää? Ja jokku rikkaat saa jotain muutakin tukea, mutta ekana tulee mieleen lapsilisä. Mun mielestä ihan tyhmää, että jos perhe tienaa 6000 euroo tai yli niin saa samat rahat kuin joku semmonen jokka tienaa 2000. Ja siis sen tuen saa ihan kaikki.

Toinen ihan hirveen törkee juttu on se että rikkaat saa enempi työttömyyskorvausta ja eläkettä. Siis onko se rikkaan työttömyys jotenkin parempi asia kuin köyhän. Ja eläkeläisenä sama juttu.

Jostain luin että tuloerot senkus kasvaa. No ihmekkös se kun rikkaat saa samat tuet kuin köyhät. Mä käsitän että semmosia pitäis tukee joilla muuten vaikeeta mutta ei rikkaita.

No ihan itse katsos ovat työnsä tehneet ja nytkin lohkastaan vitusti heiltä palkasta veroissa joten ole vain hiljaa. Vituttaa tuollaiset marisijat jotka ottaa käsi ojossa muilta rahaa ja kehtaa vielä valittaa jostain lapsilisästä, ei helvetti.

T.itsekin pienituloinen, mutta kiitollinen

[QUOTE="vieras";28594965]Tuloerot kapenesivat jos aloittaja ei olisi niin tyhmä ja laiska.[/QUOTE]

Ai mää laiska vai. tänäänkin vääntänyt duunissa kuudesta neljään (yli 10 tuntia). Siihen päälle hakenut lapset tarhasta ja väsännyt niille ja miehelle ruokaa. Huomenna taas kuuteen duuniin, herätys 4.30. Painan ylitöitä kun duunissa semmonen tilanne. Viime viikollakin tuli 50 tuntia duunia jne...

Silti en tienaa läheskään esim. sitä mikä joku ope joka on töissä 25 tuntii viikossa ja kesät lomailee jne... Ja sit ne saa vielä isot eläkkeet mutta kappas ihan samat lapsilisät kuin mä. Se on kyllä epäreilua.

Koska lapsilisä on tulonsiirto sellaisilta veronmaksajilta joilla ei ole lapsia niille joilla on lapsia (ja lapsista aiheutuvia kuluja). Tässä ei katsota sitä onko lapsilisän saaja rikas vai köyhä.

Jos lapsilisä olisi tulosidonnainen se vaatisi paljon nykyistä isomman byrokratian kun tuloselvityksiä pitäisi lähetellä ja jonkun niitä lukea ja selvittää.

[QUOTE="ap";28594986]Ai mää laiska vai. tänäänkin vääntänyt duunissa kuudesta neljään (yli 10 tuntia). Siihen päälle hakenut lapset tarhasta ja väsännyt niille ja miehelle ruokaa. Huomenna taas kuuteen duuniin, herätys 4.30. Painan ylitöitä kun duunissa semmonen tilanne. Viime viikollakin tuli 50 tuntia duunia jne...

Silti en tienaa läheskään esim. sitä mikä joku ope joka on töissä 25 tuntii viikossa ja kesät lomailee jne... Ja sit ne saa vielä isot eläkkeet mutta kappas ihan samat lapsilisät kuin mä. Se on kyllä epäreilua.[/QUOTE]

Mitäpä jos menet sitten vaikka yliopistoon ja opiskelet opettajaksi? Kaikilla meillä on samat mahdollisuudet. Katkeralta kuulostat. (sitten kun valmistut, tulet muuten huomaamaan, että sinulla on väärä käsitys opettajien työajoista)

Miksi köyhän perheen lapset olisivat valtiolle jotenkin tärkeämpiä kuin rikkaan perheen lapset? Näihän olisi jos tukea maksettaisiin vain pienituloisille. Se joukko lisääntyisi vielä enemmän, jotka ei nytkään pysty itsenäisesti maksamaan omia kulujaan.

[QUOTE="Jenny";28595055]Mitäpä jos menet sitten vaikka yliopistoon ja opiskelet opettajaksi? Kaikilla meillä on samat mahdollisuudet. Katkeralta kuulostat. (sitten kun valmistut, tulet muuten huomaamaan, että sinulla on väärä käsitys opettajien työajoista)[/QUOTE]

Aina tää sama poru. Se on just niin että johonki hommiin on ihan hivee koulutus. Yllättäen niihin joissa hyvä palkka. Hommat kyllä osais helpommallakin. Mutta niin estetään tavallisten pääsy niihin hommiin.

Ja mistähän vitusta sää päättelet että mä haluaisin opeksi. NO EN TOD. Mutta sen tiedän että opet saa hyvää palkkaa ja helvetin helpolla. Miehen veljen vaimo on semmonen ja se on ihan sanonut, että siksi rupes semmoseksi että hyvä palkka + mahtavat lomat + vähän töitä.

[QUOTE="ap";28595072]Aina tää sama poru. Se on just niin että johonki hommiin on ihan hivee koulutus. Yllättäen niihin joissa hyvä palkka. Hommat kyllä osais helpommallakin. Mutta niin estetään tavallisten pääsy niihin hommiin.

Ja mistähän vitusta sää päättelet että mä haluaisin opeksi. NO EN TOD. Mutta sen tiedän että opet saa hyvää palkkaa ja helvetin helpolla. Miehen veljen vaimo on semmonen ja se on ihan sanonut, että siksi rupes semmoseksi että hyvä palkka + mahtavat lomat + vähän töitä.[/QUOTE]

Tekstiesi perusteella olet aivan oikeutetusti pienituloinen. Kuka maksaisi tyhmälle hyvää palkkaa? Perusta oma yritys ja palkkaa se tyhmiä täyteen. Ottakaa ns. ylimääräiset rahat pois markkinoilta kuljeksimasta.

Onko paremmin tienaavien lapset jotenkin vähempi arvoisia jos he eivät ansaitsi lapsilisiä? Paremmista työttömyyskorvauksista taas saa kiittää tai syyttää työmarkkinajärjestöjä ja siihen on varmasti ollut syynsä että kyseiseen järjestelmään on aikanaan suostuttu ehkä esim. se että kaikille on varaa maksaa jonkinlaista korvausta työtulojen puutuessa.

[QUOTE="ap";28595076]Niin mutta miksi? Yhtälailla voisi sanoa, että kaikille kuuluis sama eläke ja työttömyyskorvaus tuloista riippumatta. Mutta eipäs vaan kuulukkaan.[/QUOTE]

Kuinka vaikea on ymmärtää, että ne jotka veroja maksavat huomattavasti enemmän saavat myös valtiolta jossakin kohtaa takaisin enemmän? Mielestäni reilua. Työttömyyskorvauksia maksetaan isompituloisille varmasti huomattavasti vähemmän kuin pienituloisille, koska ovat harvemmin työttöminä.

Fakta on myös se, että suurempituloisilla on useimmiten suuremmat menot. Mitä siitäkin tulisi, jos suurempi tuloiset joutuisivat heti myymään asuntonsa, kun joutuvat hetkeksi työttömäksi, kun tulot romahtaisivat niin radikaalisti. Pienempi tuloisilla on alunperinkin pienemmät menot.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="ap";28595076]Niin mutta miksi? Yhtälailla voisi sanoa, että kaikille kuuluis sama eläke ja työttömyyskorvaus tuloista riippumatta. Mutta eipäs vaan kuulukkaan.[/QUOTE]

Koska Suomessa kukaan lapsi ei ole toistaan tärkeämpi vaan kaikki samalla viivalla. Se on oikein.

provoprovoprovo :D Mutta silti, kouluttautua voi jos on älliä, sisua ja istumalihaksia tarpeeksi ja jaksaa kitkutella köyhänä pitkän opiskeluajan. Sitten voipi päästä paremmille palkoille ja nauttia työnsä hedelmistä.
Itse arvostan lähes kaikkia ammatteja(no, prostitutioitu, strippari yms ei oikein kunnioitusta saa) mutta tuloerot on luonnollinen asia. Ja ne lapsilisät... jotain edes pientä vastinetta on kiva veroeuroille saada.

[QUOTE="ap";28594986]Ai mää laiska vai. tänäänkin vääntänyt duunissa kuudesta neljään (yli 10 tuntia). Siihen päälle hakenut lapset tarhasta ja väsännyt niille ja miehelle ruokaa. Huomenna taas kuuteen duuniin, herätys 4.30. Painan ylitöitä kun duunissa semmonen tilanne. Viime viikollakin tuli 50 tuntia duunia jne...

Silti en tienaa läheskään esim. sitä mikä joku ope joka on töissä 25 tuntii viikossa ja kesät lomailee jne... Ja sit ne saa vielä isot eläkkeet mutta kappas ihan samat lapsilisät kuin mä. Se on kyllä epäreilua.[/QUOTE]

Valintoja.

[QUOTE="ap";28595134]Ai, että provo. Siis luulekko tosiaan että SUomessa ei oo aika monikin sitä mieltä että se on väärin että varakkaammatkin saa lapsilisää. Luuletko TOSIAAN?[/QUOTE]

Niin, kenenkähän mielestä sen on väärin? Niiden köyhien? Vai niiden, jotka veroeuroillaan kustantaa koko kansan lapsilisiä?

Siks, koska sen pitäisi olla myös kannattavaa jotenkin, jos tekee paljon töitä ja näin hankkii hyvät tulot.

No esim. mähän teen ihan sikana töitä mutta tienaan silti paljon vähemmän kuin esim. joku paperinpyörittäjä. Ja kumpihan on tärkeempi. Semmonen joka tekee semmosta työtä että tuottaa jotain jota kaikki tarvii eli ruokaa? Vai semmonen joka tekee tietokoneella jotain tilastoja siitä? No sanosin että se joka tekee sitä ruokaa. '

Koska ilman ruokaa se paperinpyörittäjä KUOLEE: Mutta ilman niitä tilastoja sillä toisella saattas mennä jopa paremmin. No mutta sitten tää elintarviketyöntekijä tienaa max 2000 kuussa vaikka tekis yliduunia. Paperinpyörittäjä repii sitten 4 tonnia kevyestä työstä. Ja samat lapsilisät päälle.

[QUOTE="ap";28595193]No esim. mähän teen ihan sikana töitä mutta tienaan silti paljon vähemmän kuin esim. joku paperinpyörittäjä. Ja kumpihan on tärkeempi. Semmonen joka tekee semmosta työtä että tuottaa jotain jota kaikki tarvii eli ruokaa? Vai semmonen joka tekee tietokoneella jotain tilastoja siitä? No sanosin että se joka tekee sitä ruokaa. '

Koska ilman ruokaa se paperinpyörittäjä KUOLEE: Mutta ilman niitä tilastoja sillä toisella saattas mennä jopa paremmin. No mutta sitten tää elintarviketyöntekijä tienaa max 2000 kuussa vaikka tekis yliduunia. Paperinpyörittäjä repii sitten 4 tonnia kevyestä työstä. Ja samat lapsilisät päälle.[/QUOTE]

No siksi, että se paperinpyörittäjä pystyis viikon treenin jälkeen tekemään sun työtä mutta sä et pystyis tekemään sen työtä ennen monivuotista korkeakoulutusta. Ja mitä teksteistä päättelen, susta tuskin olisi edes siihen koulutukseen.

Mä oon itse kyllä vihervasemmistolainen, mutta rajansa kaikella.

• Tykkää
Reactions: Porho