Miksi rikkaat saa tukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MelkeinKöyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nainen";28599192]Pääomatuloistakin maksetaan veroja 28%. Kuinkas paljon sinun veroprosentti on?[/QUOTE]

Nykyään prosentti on 30, mutta laskentakaava on hieman monimutkainen.

Mutta se tuossa toki on totta, että joillain on mahdollista tehdä ns. Sarasvuot, eli palkkatulot nollassa ja kaikki tulot pääomatuloa. Siitä huolimatta, että ilman jokapäiväistä töissäkäymistä mitään tuloa ei juurikaan olisi kertynyt.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Ihan oikeasti. Olen toki sitä mieltä, että tukia tarvitaan ja itsekin minimiäitiyspäivärahalla kituuttaneena tiedän niiden tärkeyden, mutta ei joka työstä voida maksaa samaa palkkaa. Suomessa on ilmainen koulutus, siitä vaan opiskelemaan lisää! Ja ihan muuten lisätietona, tämä ope ehkä opettaa 25 tuntia viikossa, mutta siihen päälle tulee muut työt, valmistelut, kokeiden korjaukset, yhteyden pito vanhempiin. Oon lomani ansainnut, samoin lapsilisät, eikä se mun palkkakaan niin kadehdittava ole! ;) Ja kyllähän se verotus ihan kivasti leikkaa osansa hyvin tienaavien palkasta. Kuka enää viitsis opiskella kymmentä vuotta kirurgiksi, jos saman rahan sais vaikka siivoojana. Arvostan kyllä siivoojan työtä, mutta ei siihen yhtä pitkää koulutusta vaadita.

[QUOTE="isipappa";28599363]Nykyään prosentti on 30, mutta laskentakaava on hieman monimutkainen.

Mutta se tuossa toki on totta, että joillain on mahdollista tehdä ns. Sarasvuot, eli palkkatulot nollassa ja kaikki tulot pääomatuloa. Siitä huolimatta, että ilman jokapäiväistä töissäkäymistä mitään tuloa ei juurikaan olisi kertynyt.[/QUOTE]

Joillekin tämä tosiaan on mahdollista, mutta aika harvalle. Jos ajatellaan sitä "pomoa" ja paperinpyörittäjää joka tekee siellä toimistossa niitä kevyitä töitä joissa on vain kahvitaukoja ja pitkiä lounaita... ja lomia silloin kun niitä haluaa pitää... Hän saa varmasti palkkatuloa jossa progressiivinen verotus...

Itseasiassa, se ns. keskiluokka joka tienaa suurelta kuulostavia summia oikeastaan kustantaa koko tämän lystin. He maksavat kaikesta aina kalleimman mukaan, ja saavat takaisin yleensä vain ne lapsilisät ja haukut. Ne oikeasti rikkaat ovat aika pieni vähemmistö Suomessa. Eivätkä he kaikki edes ole oikeasti täällä asumassa / kirjoilla... aika moni asuu ulkomailla ja vain osan vuotta Suomessa vaikka suomalaisia ovatkin. Ja jos heiltä (siltä pieneltä osalta joka asuu oikeasti Suomessa) otetaan lapsilisät pois, ei se muuta Suomen taloutta suuntaan tai toiseen ...

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää;28596379:
Se on sitä kommunismia, kun aletaan tasaamaan tuloeroja ja kaikki saa saman palkan ja tuet. Kommunismi on periaatteessa aatteena hieno, kun kaikki saa saman rahan ja ei kateutta ym., mutta se kaatuu siihen, että kohta kaikki lopettaa työnteon ja kehityksen, kun saman rahan saa makaako kotona vai onko arvostetussa työssä.

Tuloeroille on siis syynsä. Raha motivoi ihmisiä pyrkimään parempaan. Lapsilisät on luotu kannustamaan lasten hankintaan.

Rollolle tiedoksi, että verotus kiristyy mitä enemmän tienaa eli kyllä suhteessa rikkaat maksaa niitä veroja enemmän. Sinunkin veroprosentti taitaa olla 10 prosentin luokkaa. Mulla se on 23% ja tavallinen vuorotyötätekevä duunari olen.

kelan päivärahoista menee 22% veroa eili aika paljon!

Alkaa jo kyrsiä, kun pienituloiset katsoo oikeudekseen vaatia hyvätuloisilta "kaikki pois" yms. Meikäläisenkin veroprosentti on jo vuosikausia kiivennyt päälle 40 %, se on hurjan paljon euroja valtion kassaan ja ihan omasta selkänahasta revittyjä kuten muillakin palkansaajilla! Suomen progressiivinen verotus pitää todellakin tasa-arvosta huolen, ei siitä tarvitse huolehtia. Vain pieni osa hyvätuloisista pystyy kierrättämään tulonsa pääomatuloiksi.

[QUOTE="ap";28595076]Niin mutta miksi? Yhtälailla voisi sanoa, että kaikille kuuluis sama eläke ja työttömyyskorvaus tuloista riippumatta. Mutta eipäs vaan kuulukkaan.[/QUOTE]

Kaikille kuuluukin sama eläke. Se perusosa. Loput tulevat suhteutettuna palkkaan ja työvuosiin. Eli kaikille ansionsa mukaan. Sama homma työttömyyskorvauksen kanssa.

Olen itse Helsingin kaupungin lähiöstä lähtöisin, kaupankassa äidin lapsi. Jakanut mainoksia, ollut kukkalähettinä ja kaupan kassalla. Nykyään korkeassa virassa, esimiehenä myös ja veroprosentit huitelee taivaissa. Sun mielestä se, että parhaimmillani ole opiskellut ja tehnyt kolmea työtä, tarkoittaa sitä, että sinä joka et ole muuta kuin valittanut niin meiltä pitäisi vielä ainut ns. Vapaa tulo eli lapsilisä poistaa. Häpeä. Jos haluat rahaa, tee töitä ja bisnestä. Jos valittaa niin kävele sossun luukulle hakemaan meidän verorahoilla vaikkapa maksulappu lähikauppaan.

Kuten joku jo sanoi. Suomessa opiskelu on ilmaista ja kaikkien vanhemmat ei syydä rahaa lapsilleen.
Kiehahti.

[QUOTE="ap";28594986]Ai mää laiska vai. tänäänkin vääntänyt duunissa kuudesta neljään (yli 10 tuntia). Siihen päälle hakenut lapset tarhasta ja väsännyt niille ja miehelle ruokaa. Huomenna taas kuuteen duuniin, herätys 4.30. Painan ylitöitä kun duunissa semmonen tilanne. Viime viikollakin tuli 50 tuntia duunia jne...

Silti en tienaa läheskään esim. sitä mikä joku ope joka on töissä 25 tuntii viikossa ja kesät lomailee jne... Ja sit ne saa vielä isot eläkkeet mutta kappas ihan samat lapsilisät kuin mä. Se on kyllä epäreilua.[/QUOTE]

Puhu vaan lisää paskaa. Sinulla ei selkeästi ole mitään oikeaa hajua opettajan duunin sitovuudesta ja työmäärästä. Eikä myöskään oikeasta kesäloman kestosta.

Ala-asteen opettaja on myös aivan eri asia kuin YO opettaja tai AMK. Joten kun niputat kaikki samaan olet hienosti osoittanut miksi olet niin tyhmä että painat peräsuoli pullollaan ryöstöpalkoilla ylitöitä.

[QUOTE="ap";28594986]Ai mää laiska vai. tänäänkin vääntänyt duunissa kuudesta neljään (yli 10 tuntia). Siihen päälle hakenut lapset tarhasta ja väsännyt niille ja miehelle ruokaa. Huomenna taas kuuteen duuniin, herätys 4.30. Painan ylitöitä kun duunissa semmonen tilanne. Viime viikollakin tuli 50 tuntia duunia jne...

Silti en tienaa läheskään esim. sitä mikä joku ope joka on töissä 25 tuntii viikossa ja kesät lomailee jne... Ja sit ne saa vielä isot eläkkeet mutta kappas ihan samat lapsilisät kuin mä. Se on kyllä epäreilua.[/QUOTE]

Miksi et sitten ole itse esim yritysjohtaja tai lääkäri, jos noin paljon harmittaa?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Lapsilisä on todella hyvä äidin ja lapsen kannalta, sillä naisella voi olla varakas ja hyvin ansaitseva, mutta sairaalloisen saita mies, ja silloin lapsilisä tulee tosi tarpeeseen

omalla työllläni ne olen armastri ansainnut, työnteolla , pöhkö! olen ollut töissä jo 14-vuotiaana kesäisin.

Niin? Ja nyt sä nostat kelan rahoja jotka saa samat myös ihan jokainen muukin työtön, ylimääräistä ei ilmeisesti tule koska et liitolle ole maksanut? Paljonko olet elämässäsi tienannut? Paljonko olet maksanut veroja? Paljonko olet kuluttanut, maksanut yhteiskunnalle koulutuksessa, lasten hankinnan takia, mitä teille on niistä maksettu äitiyslomina ja hoitovapaina, lapsilisinä jne. Mä hyvin vahvasti epäilen että olisit mitenkään montaa kertaa noita rahoja takaisin maksanut, ja kelan tuet ovat tukia, vaikka miten haluaisit niitä työtuloina pitää!

Mun mielestä koko lapsilisän saisi lopettaa ja käyttää nekin rahat perustoimeentulon parantamiseen. Tätä vaan ei kukaan poliitikko uskalla lähteä ajamaan, koska se olisi poliittinen itsemurha.

No kas kummaa, että työttömät ja muut ovat vaatimassa samaa eläkettä kaikille. Olishan se hienoa elellä tulevaisuudessa hyvällä eläkkeellä, vaikka olis maannut puoli elämäänsä kotona lusmuamassa :D Tsiisus mitä logiikkaa taas.

Tehkää töitä, niin ne ansiosidonnaiset työttömyyspäivärahat koskettaa sitten teitäkin joskus, jos kurjasti käy :)

Mun mielestä on väärin että keskituloinen joutuu maksamaan ap:n kaltaisten ääliöiden elämisen tulonsiirtojen muodossa.
Käytännössä tarkoittaa sitä, että koulutuksen hankkineet, kohtuullisen hyvin tienaavat ihmiset maksavat kouluttamattomille luusereille asumistuet, ilmaiset päivähoidot ja muut vastaavat mitkä isompituloinen joutuu maksamaan ihan itse. Sen jälkeen kun veroprosentti on jo valmiiksi 40.

Kun tässä maassa periaate on että jokainen saa suunnilleen saman elintason, riippumatta työstä ja koulutuksesta. Se on epäreilua niille jotka ovat vaivautuneet jotain tekemään sille että saisivat hyvän ammatin ja kohtuullisen palkan. Lopputuloksena naapurin ammattilusmu "kotiäiti" saa ihan samat asiat yhteiskunnalta ja lisäksi rajattomasti vapaa-aikaa koska kotiäitiys nyt vaan ei ole työ. Meille työssäkäyville se kotiäidin työ kun on nimeltään LOMA

Taidat ap ihan syystä olla matalapalkkainen, eli ei ole ollut rahkeita kouluttautua. On sitten helppo huudella että lkaikki on väärin.

Mutt hei, tasaverotus kaikille. Hyvätuloiset maksaa enemmän veroja ja saavat parempaa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, ihan oikein mielestäni. Jos haluat ap parempaa työttömyyskorvausta niin otetaan saman verran veroa sinunkin palkastasi kuin hyvätuloisiltakin eli se 50%. Miltäs kuulostaa?

Jäin vielä oikein miettimään tätä kuviota ja tein seuraavan summittaisen mutta kokolailla todellisuutta kuvaavan laskelman.
Henkilö A, tulot 100 000 e/v., työuran pituus 30 v., veroprosentti 40%.
Henkilö B, tulot 30 000 e/v., työuran pituus 30 v., veroprosentti 20%.
Henkilö A maksaa elämänsä aikana verotuloja 1 200 000 e.
Henkilö B maksaa elämänsä aikana verotuloja 180 000 e.
Eli henkilö B kartuttaa valtion kassaa miljoonalla + 20 000 eurolla enemmän elämänsä aikana!
On aika paksua alkaa vaatia vielä isompia ja enmmän veroja hyvätuloisille ja kaikkia etuja pois.