Miksi rikkaat saa tukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MelkeinKöyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää;28596379:
Se on sitä kommunismia, kun aletaan tasaamaan tuloeroja ja kaikki saa saman palkan ja tuet. Kommunismi on periaatteessa aatteena hieno, kun kaikki saa saman rahan ja ei kateutta ym., mutta se kaatuu siihen, että kohta kaikki lopettaa työnteon ja kehityksen, kun saman rahan saa makaako kotona vai onko arvostetussa työssä.

Tuloeroille on siis syynsä. Raha motivoi ihmisiä pyrkimään parempaan. Lapsilisät on luotu kannustamaan lasten hankintaan.

Rollolle tiedoksi, että verotus kiristyy mitä enemmän tienaa eli kyllä suhteessa rikkaat maksaa niitä veroja enemmän. Sinunkin veroprosentti taitaa olla 10 prosentin luokkaa. Mulla se on 23% ja tavallinen vuorotyötätekevä duunari olen.

Ihan tavallinen duunari täälläkin, ja kyllä ne verot rupeaa nousemaan melko kiitettävästi kun on kiireitä töissä ja ylitöitä tulee painettua. Sitä ihan ajattelee että mitä vitun järkeä tässä on kun on tehty RAJOITUS työnteolle, jossain pisteessä ei enää huvita paiskia valtiolle rahaa kun verotus on hilattu tarpeeksi korkealle.

Mun miehen bruttopalkka on lähes tuplat mun palkkaan nähden mutta nettopalkassa ei hirveästi eroa enää olekaan. Verotus hoitaa. Turhaan sä ap muita kadehdit. Mikään ei estä sua vaihtamasta alaa, ei ku koulunpenkille vaan.

Makaronilaatikon osaa lähes kuka vaan ohjeen mukaan tehdä, esim. sydänleikkaus jäis monelta tekemättä. Koulutuksissa on eroa eikä kaikille voi maksaa samaa palkkaa.

• Tykkää
Reactions: Porho
Kyllähän jonkun on ne rikkaiden paskat kerättävä. Ja joillain ei ole varaa opiskella itselleen mitään korkeakoulutusta tai joku voi sattumoisin pitää vaikkapa lastenhoidosta jossa palkka on pienempi.
Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa!
Naurettavaa että suurin osa täällä kirjoittavista on sitä mieltä että köyhät kyykkyyn vaan!
Ja noista palkoista haluan sanoa; On todella paljon raskaampaa siivota rappukäytäviä tai tehdä varastotöitä kun istua persehomeessa jossain toimistossa! Eli kumpihan niistä ansaitsisi suurempaa palkkaa!?
Verotus ja tuet ovat päin honkia. Suuremmat verot hyvä tuloisille ja tukiin tuloraja! Se on katsokaan, ahneet ja itsekkäät siat; TASA-ARVOA!

No ihan itse katsos ovat työnsä tehneet ja nytkin lohkastaan vitusti heiltä palkasta veroissa joten ole vain hiljaa. Vituttaa tuollaiset marisijat jotka ottaa käsi ojossa muilta rahaa ja kehtaa vielä valittaa jostain lapsilisästä, ei helvetti.

T.itsekin pienituloinen, mutta kiitollinen

Sinäkin olet mennyt tuohon halpaan. Isotuloiset eivät maksa juurikaan veroja, koska he ovat tulouttaneet ansionsa pääomatuloiksi, joita taas ei. Rikkaat pystyvät kiertämään veroja, mutta meille tavallisille pienipalkkaisille työläisille sama ei onnistu.

Kyllähän jonkun on ne rikkaiden paskat kerättävä. Ja joillain ei ole varaa opiskella itselleen mitään korkeakoulutusta tai joku voi sattumoisin pitää vaikkapa lastenhoidosta jossa palkka on pienempi.
Naurettavaa että suurin osa täällä kirjoittavista on sitä mieltä että köyhät kyykkyyn vaan!
Ja noista palkoista haluan sanoa; On todella paljon raskaampaa siivota rappukäytäviä tai tehdä varastotöitä kun istua persehomeessa jossain toimistossa! Eli kumpihan niistä ansaitsisi suurempaa palkkaa!?
Verotus ja tuet ovat päin honkia. Suuremmat verot hyvä tuloisille ja tukiin tuloraja! Se on katsokaan, ahneet ja itsekkäät siat; TASA-ARVOA!

Olen yhden kesän ollut siivoojana ja sen jälkeen "persehomeessa toimistossa". Siivoojana ei tullut työt kotiin, toimistotyöt tulee. Ja aivoja joutuu käyttämään ihan eri tavalla. Vastuusta maksetaan. Se on vähän siitä kiinni mitä arvostaa. Jos ei siivoominen innosta niin sitten kannattaa kouluttautua toiselle alalle. Mitä sitä täällä itkee jos ei opiskelu innosta.

:laugh: Kai tää oli vitsi?!

[QUOTE="vieras";28596526]Mun miehen bruttopalkka on lähes tuplat mun palkkaan nähden mutta nettopalkassa ei hirveästi eroa enää olekaan. Verotus hoitaa. Turhaan sä ap muita kadehdit. Mikään ei estä sua vaihtamasta alaa, ei ku koulunpenkille vaan.

Makaronilaatikon osaa lähes kuka vaan ohjeen mukaan tehdä, esim. sydänleikkaus jäis monelta tekemättä. Koulutuksissa on eroa eikä kaikille voi maksaa samaa palkkaa.[/QUOTE]

Et varmaan ole huomioinut miehen muita työsuhde-etuja, kuten autoetua, puhelinetua, lounasetua jne. Nekin lisäävät todellisuudessa tuloeroja isopalkkaisten ja pienituloisten välillä. Nettopalkka ei ole yksiselitteinen.

[QUOTE="Iidaa";28598765]Et varmaan ole huomioinut miehen muita työsuhde-etuja, kuten autoetua, puhelinetua, lounasetua jne. Nekin lisäävät todellisuudessa tuloeroja isopalkkaisten ja pienituloisten välillä. Nettopalkka ei ole yksiselitteinen.[/QUOTE]

Nuo on kaikki verotettavia etuja.

[QUOTE="ap";28595193]No esim. mähän teen ihan sikana töitä mutta tienaan silti paljon vähemmän kuin esim. joku paperinpyörittäjä. Ja kumpihan on tärkeempi. Semmonen joka tekee semmosta työtä että tuottaa jotain jota kaikki tarvii eli ruokaa? Vai semmonen joka tekee tietokoneella jotain tilastoja siitä? No sanosin että se joka tekee sitä ruokaa. '

Koska ilman ruokaa se paperinpyörittäjä KUOLEE: Mutta ilman niitä tilastoja sillä toisella saattas mennä jopa paremmin. No mutta sitten tää elintarviketyöntekijä tienaa max 2000 kuussa vaikka tekis yliduunia. Paperinpyörittäjä repii sitten 4 tonnia kevyestä työstä. Ja samat lapsilisät päälle.[/QUOTE]

Palkkaa tulee yleensä vastuun mukaan ja sen mukaan miten moni kyseistä työtä pystyy tekemään. Sun duuni on varmaan valtavan raskasta, mutta sen vois todennäköisesti tehdä kuka tahansa muu terve ihminen. Sä et pystyisi opiskelemaan ydinfysiikkaa tai pääsisi lääkikseen, koska sulla ei ehkä ole tarpeeksi älliä siihen. Aika harvalla on niin paljon kykyä ja sen lisäksi vielä on järjettömän ahkera. Aika harva hyväpalkkainen on ihan ilmaiseksi palkkaansa saanut. Usko pois.

Haluaisin myös kertoa sen, että jokainen saa työttömyyspäivärahaa aivan juurikin tismalleen saman summan. Se on joku tietty euromäärä päivässä. Mikäli kuulut liittoon, jonne maksat prosentuaalisen summan jokaisesta palkastasi, saat myös ansiosidonnaista. Onhan se mielestäni ihan reilua, että henkilö, joka on maksanutkin liitolleen huomattavasti enemmän rahaa vuosin myötä, saa myös sieltä enemmän. Eläkkeen kertyminen on myös prosentti- osuus palkastasi ja kertyy omiin eläkkeisiisi.

Lapsilisät... ja niistä sä jaksat valittaa? Ootko tietoinen, että se, joka tienaa tuplasti sen mitä sä, maksaa veroja enemmän, kuin tuplasti sen, mitä sä maksat. Luuletko tosiaan, että se ei loppuviimeksi koidu sun hyödyksesi?
Mun mielestä on hienoa, että jokaisella on oikeus lapsilisiin. Ihan reilu peli. Kyllä noi varakkaat maksaa kaikesta muusta enemmän, kuin sä.

Mua ärsyttää sun kaltaset vikisijät. Sun mielestä sulle kuuluisi kaikki mikä kaikille muillekkin suodaan. Ei se ole meidän muiden vika, että sä olet polkusi valinnut. Sulla on ollut aivan samanlainen mahdollisuus opiskella kuin kaikilla muillakin. Sä päätit olla valitsematta sitä tietä ja nyt sä kiukuttelet kaikille, jotka sen valitsi.

[QUOTE="Iidaa";28598765]Et varmaan ole huomioinut miehen muita työsuhde-etuja, kuten autoetua, puhelinetua, lounasetua jne. Nekin lisäävät todellisuudessa tuloeroja isopalkkaisten ja pienituloisten välillä. Nettopalkka ei ole yksiselitteinen.[/QUOTE]

Miehellä ei ole autoetua, lounarit ostaa käteisellä. Puhelinetu on mutta meneehän siitäkin vero (eikä kyllä montaa kymppiä kuussa ole).

Joku voi myös pitää tahallaan liian korkeaa veroprosenttia, koska haluaa saada isot veronpalautukset. Toinen taas voi saada mätkyjä. Näidenkään kahden nettopalkka ei ole ollut vertailukelpoiset keskenään.

Mitä enemmän tavaan aloittajan tekstiä sitä varmempi olen että kyseessä on provo. Ei noin yksinkertaista ihmistä ole olemassa ettei tajuaisi veroprosentin käsitettä.

Työn raskaudesta ei makseta. Vastuusta sitäkin enemmän.
Toiseksi, sä et vaikuta penaaline terävimmältä kynältä, joten ehkä noi raskaat työt sopii sulle paremmin.
Onko sulla muuten mitään käsitystä siitä, miten paljon rankemmalla kädellä hyvätuloista verotetaan?
Mä voin kertoa esimerkin... teen tällä hetkellä 80%:sta työviikkoa. Saan tietyn summan käteen kuussa. Jos tekisin töitäni täysipäiväisesti, bruttotuloni nousisi noin 600 euroa, mutta netto ainoastaan 200 euroa.

[QUOTE="...";28596053].
Mitä puoluetta äänestät?[/QUOTE]

No kaikki puolueet on kyllä paskaa. Äänestän henkilöö en puoluetta. Että yleensä Keskustalle ääni menny. Voisin äänestää kaikkia paitti ehkä vihreitä. Sekin vaan siksi, että mies sanoo että ne vie Suomesta työt. Mut se ny on eri juttu, ei täällä maalla ees oo pahemmin vihreitä kun täällä on luontoa ihan itestäänkin.

[QUOTE="ap";28598872]No kaikki puolueet on kyllä paskaa. Äänestän henkilöö en puoluetta. Että yleensä Keskustalle ääni menny. Voisin äänestää kaikkia paitti ehkä vihreitä. Sekin vaan siksi, että mies sanoo että ne vie Suomesta työt. Mut se ny on eri juttu, ei täällä maalla ees oo pahemmin vihreitä kun täällä on luontoa ihan itestäänkin.[/QUOTE]

:D :D Mitä muuta sun mies sanoo, mitä sitten toistelet?

[QUOTE="Iidaa";28598745]Sinäkin olet mennyt tuohon halpaan. Isotuloiset eivät maksa juurikaan veroja, koska he ovat tulouttaneet ansionsa pääomatuloiksi, joita taas ei. Rikkaat pystyvät kiertämään veroja, mutta meille tavallisille pienipalkkaisille työläisille sama ei onnistu.[/QUOTE]

Työtulo on työtuloa. Palkansaajan on aika vaikea muuttaa sitä pääomatuloksi.

[QUOTE="ap";28598903]Tietysti mä sen tajuun. Missä muka niin olisin sanonut etten tajuis.[/QUOTE]

Olin vähän epätäsmällinen. Tarkoitin yleisesti prosenttikäsitettä. Mutta hyvä jos ymmärrät. Sustako on väärin, että ihmiset jotka maksavat enemmän rahaa työttömyyskassaan saavat kassasta suurempaa korvausta työttömyyden iskiessä? Tai ihmiset jotka maksavat enemmän työeläkemaksuja saavat suurempaa eläkettä?

Jokaisella suomalaisella on varaa opiskella itselleen haluamansa korkeakoulutus, kunhan tekee työtä sen eteen, että sinne kouluun pääsee ja sen koulun suorittaa loppuun asti. Jos palkka olisi sama 3 vuotta kouluja käyneellä kun 8 tai 10 vuotta kouluja käyneellä, ei monellakaan olisi kiinnostusta kouluttautua pitkälle. Oletko ajatellut kuinka monta vuotta opiskelussa menee käytännössä "hukkaan", kun ei voi tienata rahaa. Jotkut alkavat tekemään työtä siinä 18 vuotiaana, toiset vasta 28 vuotiaana. Näillä korkeastikoulutetuillako pitäisi olla sama palkka kuin tällä joka on ehkä käynyt vuoden siivoojan lyhyt koulutuksen tai ei välttämättä ole edes kouluttautunut? Ei sillä, etten siivoojia arvostaisi, mutta jos kukaan ei kouluttautuisi, ei tästä tulisi mitään. Niitä paperinpyörittäjiä tarvitaan yhtä lailla maailmanpyörimiseen, kuin sitä koulun keittäjää.

Kaupan kassoja ei olisi ilman kauppoja. Joku perustaa firman, ottaa suuren riskin, ettei menestykään. Riskinä voi olla konkurssi ja käytännössä loppuelämän velkavankeus. Ilman yrittäjiä ei olisi perusduunareita. Jollekin sitä työtä pitää tehdä. Ei maailma toimi niin, että soittelet tuttavillesi, pistelet ilmoituksia, että sinulla on lehmä ja sinulta saa maitoa. Joutuisit myös itse sopimaan hinnasta, laskemaan kustannukset lehmän ylläpidosta, miettimään rajakustannuksia. Todennäköisesti joku toinen kasvattaa myös lehmiä, mutta koska on pidempiaikainen harjoittaja ja voi tuottaa paljon edullisemmin maitoa ja vielä tehdä siitä maidosta kevytmaitoa, ihmiset todennäköisesti ostavat häneltä ja sinä elät köyhyydessä. Näinhän ennen on ollut.

Ei ole ihan yksinkertainen tämä talouden toiminta.

Varastotyö voi olla raskasta, mutta esimerkiksi lääkäriltä vaaditaan ihan eri tasoista osaamista. Se ei välttämättä ole raskasta, mutta henkisesti puuduttavaa ja työpäivät pitkiä ja mahdollisesti epäsäännöllisiä. Vai antaisitko kenen vaan tehdä sinulle munuaisiirteen? Jotkut myös kehittävät lääketiedettä, tekonologiaa. Joku on mahdollistanut sen, että nyt tällä hetkellä kirjoitat viestiäsi kaksplussaan. Siihen tarvitaan aivoja, oppimista ja motivaatio sille syntyy usein myös palkan kautta. Tottakai moni tekee työtä kutsumuksesta ja tekisi sitä samaa vähemmälläkin palkalla, mutta harva haluaisi olla esimerkiksi yrittäjä, ottaa paljon riskejä, jos kuitenkin palkka on siivoojan tasoa. Monesti lääkäri voi olla vielä todella väsynyt ihan aivotoiminnan johdosta, ettei tosiaan jaksaisi alkaa metsästämään vaikka niitä k-marketin alennuksia. Jotkut tykkäävät tehdä fyysisesti raskasta työtä, toiset henkisesti raskasta. Monesti yrityspomot, paljolla vastuulla olevat työntekijät, ajautuvat burn outtiin, vaikka työ ei olisikaan mitenkään fyysisesti raskasta.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
muumi_kiinnosti.png

[QUOTE="Iidaa";28598745]Sinäkin olet mennyt tuohon halpaan. Isotuloiset eivät maksa juurikaan veroja, koska he ovat tulouttaneet ansionsa pääomatuloiksi, joita taas ei. Rikkaat pystyvät kiertämään veroja, mutta meille tavallisille pienipalkkaisille työläisille sama ei onnistu.[/QUOTE]

Pääomatuloistakin maksetaan veroja 28%. Kuinkas paljon sinun veroprosentti on?

Ainakaan kaikkien kirjoittajien käsitykset toimistotöistä eivät käy yksiin todellisuuden kanssa. Toisaalta, ehdotan, että kaikki konttorityötä tekevät ottavat asiakseen käyttää työpäivänsä viskomalla papereita työpöydän laidalta toiselle. Siinäpähän sitten kokevat, mitä on kun kukaan ei hallinnoi eläkerahastojen sijoitussalkkuja, tee rakennuspiirustuksia, myönnä passeja, maksa eläkkeitä, tee perukirjoja tms.