V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja minusta:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja minusta:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Olen yliopistossa, kiitos vain.Nuo asiat ovat nimenomaan 2000-luvun ilmiöitä. Esimerkki: Kun olin lapsi, olin hoidossa mahd. lyhyitä päiviä, en ollut vauvana paljon yökylässä, en ollut hoidossa, kun äitini oli äitiyslomalla tai kun hänellä oli vapaata, minut haettiin hoidosta vanhempien työpäivän jälkeen heti jne. Johtunee subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta (mikä ei ole vain huono juttu, mutta sitä voisi jotenkin rajoittaa) ym. että nykyään on toisin. Eikä tuo esimerkki koske vain minun perhettäni vaan valtaosalla lapsista oli asiat noin. On melko uusi ilmiö, että lapsi viettää usein tarhassa aikaa paljon enemmän kuin on pakko.
OK, eli sä oot joku ekan-tokan vuosikurssin kasviksen opiskelija, ja oot nyt saanut valaistuksen ja tullut meitä nuhtelemaan tänne, joilla niitä ihan oikeita lapsia jo onEn edelleenkään tiedä mikä tuo sun "ennen" on, mutta esim. minut on 70-luvulla viety hoitoon 2kk:n iässä, jolloin äitiysloma loppui, ja yksistään minua varten niitä seimiä ei kyllä ollut perustettu.
Ja oliko tuo mielestäsi hyvä juttu, että vauvat vietiin hoitoon tuossa iässä?
tuskin se kenenkään mielestä oli hyvä, mutta turha väittää nykyvanhempia itsekkäämmiksi jos vie lapsen hoitoon esim 1v5kk iässä. Sitäkin kun tahdotaan taivastella ja pitää huonon vanhemman merkkinä.
Minusta tärkeämpi pointti on hoitopäivien pituus/lasten kanssa vietetty aika kuin se, missä iässä lapsi aloittaa hoidossa. En siis hakenut mitään päivähoito vs. kotihoito-keskustelua.
joo, toki ymmärrän pointtisi, vastasin vaan edelliselle. Tottahan on, että valitettavan harva pienten lasten vanhempi käyttää hyödykseen esim lyhennettyä työaikaa, jota on kuitenkin mahdollisuus tehdä niin kauan kuin lapsi pääsee toiselta luokalta. Rahallisesti menetys on pieni, mutta ainakin meidän perheen ja varsinkin lasten arjen se on kyllä muuttanut täysin![]()
Tässä olen sun kans samoilla linjoilla, mutta siinä, että ennen oli paremmin, en tosiaan![]()
Asiat oli paremmin kultaisella 90-luvulla (etenkin sen alussa) kun olin lapsi.Yhteiskunnassa meni taloudellisestikin paremmin eikä kouluissa/päiväkodeissa säästetty esim. ryhmäkokojen ym. puolesta.
Eikös 90-luvulla ollut kamala lama-aika??? Aika tosiaan tuntuu kultaavan muistot![]()
Ei siinä kohtaa, kun olin lapsi.