Miksi niin moni imetys epäonnistuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisäkäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nisäkäs

Vieras
Mikä kumma siinä on, että niin monesti imetys ei onnistu, vaikka kuinka haluaisi ja yrittäisi? Mitä arvelette, mikä se suurin syy on? Sen kun selvittäisi ja poistaisi.

Eräs imetysohjaaja kertoi olleensa Afrikassa töissä jonkin aikaa (en nyt muista, missä maassa) ja siellä ei ollut sellaisia ongelmia, etteikö jollain olisi maito riittänyt. Päinvastoin hän tapasi nelivuotiaita lapsia, jotka eivät olleet vielä saaneet muuta kuin äidinmaitoa...!

Toisessa ketjussa tuli esille tuo tiheän imun kausi, jota monet säikähtävät. Vauva siis imee tiheämmin ja "tilaa" siten lisäystä maidontuotantoon. Ja kun vauva ehkä on itkuinen, on rinnalla koko ajan ja syöminen näyttää hankalalta, niin ajatellaan, että nyt on maito loppunut. Tai annetaan välillä korviketta, että lapsi varmasti saisi tarpeeksi ruokaa, ja niin maitomäärä ei lisäännykään kuten tulisi. Tässä voisi olla yksi syy.

Mitä te ajattelette? Miten voisimme pelastaa äidit, jotka haluavat imettää? Mutta älkää nyt vain ajatelko, että yritän painostaa kaikkia imettämään, tai syyllistää niitä, jotka eivät ole onnistuneet.

Niin miksi ne epäonnistuu. Vauvan paino ei lähde nousuun suositetulla tavalla (kun tähänkin nousuun on neuvolan mukaan vain se yksi ja oikea määrä), pissaa tai kakkaa ei tule niinkuin pitäisi tai neuvolasta muuten kehoitetaan korvikkeelle. Täällä sieltä saama vastaus tuntuu jokaiseen kysymykseen olevan korvike. Ja sitten myös se että joko neuvolasta saama tieto on vanhaa tai sitä ei saa juuri ollenkaan, ikäänkuin ei uskallettais kehottaa imettämään tai sitten ei katsota kokonaistilannetta eikä liiemmin extrapunnituksiakaan ole saatavilla jos on epävarma omasta maidontulostaan. Nämä mä koin itse syiksi oman jaksamisen lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No, mä luulen, että kyse on siitä, ettei imetykseen saa tarpeeksi ohjausta.

Tiedän monta, jotka olisivat halunneet imettää, mutta "maitoa ei tullut".

Ei antanut mustana vastata...
Monen imetysitsetunto lytätään synnärillä kun hyväkuntoisillekin vauvoille tyrkytetään lisämaitoa, koska paino UHKAA pudota liikaa. :headwall:

Mä olen sitten varmaan yksi niistä...tai no maitoa tulee kyllä, mutta sen määrää en ole saanut vaan nostettua vaikka imetin ja imetin.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaan sittenq:
No, mä luulen, että kyse on siitä, ettei imetykseen saa tarpeeksi ohjausta.

Ei antanut mustana vastata...
Monen imetysitsetunto lytätään synnärillä kun hyväkuntoisillekin vauvoille tyrkytetään lisämaitoa, koska paino UHKAA pudota liikaa. :headwall:

Just tämä ja annetaan sitä maitoa varmuuden vuoksi. Minäkin olin hankala äiti laitoksella koska olin pistänyt esitietolomakkeeseen kiellon antaa lisämaitoa ilman lääketieteellistä syytä. No syy kyllä olikin lääketieteellinen sitten lopuksi mutta tätä enne mulkaisut oli sitä luokkaa että heikompi olis pissannu alleen. "Anna korviketta, niin saat nukkua", oli usein kuultua. Ei sillä, nukkuminen on hirmu tärkeää mutta niin on se ensiaikojen lähelläpito ja imetyksetkin. Ja olenpa minäkin joutunut seisomaan yläosattomissa lypsyhuoneessa hoitajan edessä ja kuullut että ei noihin tisseihin kyllä maito ole noussut pätkän vertaa. Tosi mieltä ylentävää :|

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
mua ei pätkääkään kiinnosta toisten imetykset tai imettämättä jätöt. Miks tätä(kin) jaksaa joku pohtia.

Siks kun tää on äideille niin tärkeä asia ja jos joku tosiaan HALUAA imettää ja vaikka saa ratkaisevat neuvot tällaisista keskusteluista...

mulla ei noussut maito ollenkaan vauva oli kokoajan rinnalla mut ei vaan tullut kun tippoja 30min pumppailun jälkeenkin oli pullon pohjalla 20ml pojan paino putos sairaalassa ollessa yli 8% niin oli pakko antaa lisämaitoa

ehkä siksi kun äidit ei yleensä ottaen halua pitää lapsiaan nälässä, en minä ainakaan. minä olisin toivonut, että minua olisi jo laitoksella rohkaistu lisämaidon käyttöön, 12% pudotus painossa 2 päivässä on minusta liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
mulla ei noussut maito ollenkaan vauva oli kokoajan rinnalla mut ei vaan tullut kun tippoja 30min pumppailun jälkeenkin oli pullon pohjalla 20ml pojan paino putos sairaalassa ollessa yli 8% niin oli pakko antaa lisämaitoa

10% putoaminen syntymäpainostakin on vielä ns. normaali.

Hmmm, kuka sulle kertoi ettei sulta erity maitoa, tai siis vihjailiko joku hoitaja jotain pumppauksen tuloksen perusteella? Mä mietin ite nimittäin samaa ja sitten jälkiviisaana luin imetys-sivustolta että imetys ja pumppaus ei ole sama asia eli vaikka pumpulle ei heru niin maitoa voi silti tulla vauvan tarpeisiin. Ja minäkin monet kyyneleet vuodatin pumpulla kun 30min. jälkeen ei ollut edes pullonpohja piilossa. Eikös se laskuprosentti saa muuten olla 10% vai onko se muuttunut?

Ja toinen turha asia on syöttöpunnitus. Voi että mä vihaan sitä miten ne edelleen harrastaa sitä Seinäjoella :headwall: Kun se ei kerro mitään, eikä etenkään hitaalla nautiskelijalla joka polttaa sitä syömäänsä maitoa jo imiessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Hmmm, kuka sulle kertoi ettei sulta erity maitoa, tai siis vihjailiko joku hoitaja jotain pumppauksen tuloksen perusteella? Mä mietin ite nimittäin samaa ja sitten jälkiviisaana luin imetys-sivustolta että imetys ja pumppaus ei ole sama asia eli vaikka pumpulle ei heru niin maitoa voi silti tulla vauvan tarpeisiin. Ja minäkin monet kyyneleet vuodatin pumpulla kun 30min. jälkeen ei ollut edes pullonpohja piilossa. Eikös se laskuprosentti saa muuten olla 10% vai onko se muuttunut?

Ja toinen turha asia on syöttöpunnitus. Voi että mä vihaan sitä miten ne edelleen harrastaa sitä Seinäjoella :headwall: Kun se ei kerro mitään, eikä etenkään hitaalla nautiskelijalla joka polttaa sitä syömäänsä maitoa jo imiessään.

siis toi pummppailun tulos on 1kk imetyksen aikana koskaan en saanu pulloon enempää kun sen 20ml usein jopa vähemmän. sairaalassa sanoivat että kun pojan paino oli pudonnut melkeen 400g (kolmessa päivässä) (syntymäpaino 3330g kotiinlähtöpäivänä alle 3kg) niin eipä se varmaan hengissä olisi jos ei olis koskaan lisämaitoa saanu

Mä veikkaan myös stressiä ja kauheita paineita, että pitäis onnistua - stressataan ja murehditaan liikaa ja myös sit lyödään hanskat tiskiin liian pian. Lisäksi jos ei netissä pyöri esim. hakemassa vertaistukea tai lisäneuvoja imetystukisivuilta. Sairaalan ja neuvolan imetysohjaus on sitä, että sitä ei oikeastaan juuri ole. Itse imetin 1 v 10 kk saakka enkä saanut mistään muualta tukea, kuin netistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä veikkaan myös stressiä ja kauheita paineita, että pitäis onnistua - stressataan ja murehditaan liikaa ja myös sit lyödään hanskat tiskiin liian pian. Lisäksi jos ei netissä pyöri esim. hakemassa vertaistukea tai lisäneuvoja imetystukisivuilta. Sairaalan ja neuvolan imetysohjaus on sitä, että sitä ei oikeastaan juuri ole. Itse imetin 1 v 10 kk saakka enkä saanut mistään muualta tukea, kuin netistä.

minulla oli varmasti tuossa stressissä suurin syy, "maidon nousemiseen" meni kuukausi eikä senkään jälkeen homma vielä toiminut kunnolla. 4kk jälkeen löin hanskat tiskiin lopullisesti, nimenomaan asioita opiskeltuani..

Meillä olisi saattanut onnistuakin, jos joku olisi kädestä pitäen opettanut oikean otteen. Poika kun ei oppinut imuotetta sitten millään. Sai samantien sairaalassa pulloa, kun syntyi niin ennen aikojaan, että oli pakko antaa. Neuvolasta pyysin apua, mutta sain vain pari lehtistä mukaan, vaikka olin oikein erikseen varannut ajankin imetysohjausta varten. Surullista.

Suomessa on aivan surkea imetyksen ohjaus. Kaikille pitäisi olla mahdollisuus saada ohjaaja kotiin tarvittaessa ja imetyksesta pitäisi olla jo neuvolassa vaikka joku kurssi, missä käytäyisiin imetys läpi iloineen ja suruineen. Ja Suomessa korvikkeet on tehty vähän liian helposti annettaviksi.. Meillä päin ei edes ole mitään valmis tetroja tyyliin snips purkki auki ja pulloon. Täällä on vaan niitä pulveri valmisteita.

Ja mulla on ainakin ollu sitäki et kun korviketta piti antaa, niin tuntui ettei siitä pääse koskaan eroon. Ja kun syöttöön meni niin hurjasti aikaa (kevyesti yli 2-3h imetystä putkeen ja silti vauva jäi nälkäiseksi ja pulloa päälle) niin onhan se jo aika tuskallista, etenkin kun perheessä muitakin pieniä lapsia vaatimassa huomiota ja aikaa, eikä ne kotityötkään itsekseen hoidu kun mies päivisin töissä.

sen lisäksi että tiedon jakaminen ja ohjaus on heikkoa, painostus vaatii veronsa myös. liika yrittäminen voi kostautua kun yritetään onnistua vaikka mikä olisi. mä osasin kuopuksen aikaan itse pyytää apua ja olin asennoitunut ihan eri tavalla kuin esikoisen kanssa. kun paineita imettämisestä ei ollut, se onnistuikin.

Mulla loppui esikoisen imetys tiedon puutteeseen. Ja nyt melkein 13 vuotta myöhemmin olen sen ymmärtänyt. Rinnanpäät meni rikki jo synnärillä ja tiheänimunkausista en ollut koskaan kuullutkaan. Kakkosta en sitten edes halunnut imettää, kun oli jäänyt niin epämiellyttävät muistot.
Nyt kolmannen kanssa on takana 4kk täysimetystä ja ihan vaan sen ansiosta, että olen täältä netistä saanut tarpeeksi tietoa imetyksen kompastuskivistä.

Yhteistyössä