Jos nyt ajatellaan kristinuskoa, niin ei kaikkea pidäkään suvaita. Lyhyesti: Raamatun Jumala on toki rakastava, välittää jokaisesta jne. mutta Raamatun lehdiltä on myös luettavissa, ettei Jumalakaan kaikkea hyväksy. On asioita (ajatuksen, sanojen, tekojen ja laiminlyöntien tasolla) jotka on väärin. Tässä kohden jokainen ihminen tarvii Jumalaa ja ennen muuta sen tunnustamista, että on toiminut ja toimii väärin. Jos tämä pointti unohtuu, päädytään hakoteille. Tässä oli siis se teologinen perusta

Enkä nyt oleta, että kaikki riemusta kiljuen tän allekirjottaa tai siihen edes uskoo, mutta tässä pääsääntöisesti se mistä hommassa on kyse.
Käytännössä sanoman toteutus on vaikeaa ja aiheuttaa ristiriitoja ihmisten välille sekä sen näkemyksen, että ollaanpas suvaitsemattomia. Lisäksi on vielä asioita, joista uskovaisillakin on keskenään erilaisia käsityksiä ja se lisää hämminkiä entisestään. Esimerkkinä homoseksualisuus, josta joku jo mainitsikin. Homoseksuaaliset suhteet Raamatussa useassa kohdassa mainitaan Jumalalle kauhistukseksi ja vääräksi asiaksi. No, osa tulkitsee Raamattua niin, että kyse on silloiseen kulttuuriin sidoksissa olevasta asiasta (kuten vaikka se, että naisilla pitää olla pitkä tukka ja hiukset peitettynä, miehellä taas ei näin saa olla) eikä Jumalan tahdosta. Toiset taas näkee, että homoseksuaalisuus on vääristynyttä käyttäytymistä ja Jumalan tahdon vastaista ja jos ihminen ei sitä tunnusta, pieleen mennään eikä asiaa missään tapauksessa voi eikä edes pidä hyväksyä, koska ihminen ei silloin hyväksy Jumalan kaikkivaltiutta. Sitten kun kaksi näin erilaista näkökulmaa ryhtyy omista lähtökohdistaan vääntämään asiasta, eihän siitä voi seurata kun väärinymmärryksiä ja "sotaa". Miten voisi syntyä yhteisymmärrys, kun tulkinnat on niin erilaiset? Väitellä voi vaikka maailman tappiin asti. Oman mielipiteen voi toki tuoda esiin ja hyväksikin se on, mutta toisia on mahdoton väkisin taivuttaa samaan muottiin - puolin tai toisin.
Itse seuraan sitä minkä Raamatun ja Jumalan tuntemisen pohjalta oikeaksi näen ja yritän tehdä sen niin, että oon itselleni ja muillekin rehellinen mutta jätän muille ratkaistavaksi miten itse toimii. Totta kai toivon, että mahdollisimman moni löytää sen minkä itse oon löytänyt, mutta se ei millään väkipakolla toimi