miksi niin monet uskoivaiset ovat suvaitsemattomia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NPOK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elän mieluiten Jumalan tahdon mukaisesti (yritän siis, olen kuitenkin vain vajavainen ihminen, joten se ei todellakaan aina onnistu), ja Jumalan tahto on meille ilmaistu Raamatussa. Lisäksi annan Pyhän Hengen johdattaa elämääni. Ajattelen toki itsekin monia asoita, paljonkin, mutta kyllä Raamattu on olemassa ihan meitä ihmisiä varten, meitä varten se on kirjoitettu, meille avuksi ja opastukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tbo-jbolle?:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Ateisteilla ei ole mitään lähetyskäskyä..

"Ateismi on vain yksi uskonto" .

...ja se toteutuu hyvin jo tässä elämässä...

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1664951

ja tämä vain pienenä pintaraapaisuna.

Monenko uskovaisen olet kuullut sanovan: "Opinkappaleemme ehkä ovat tosia. Jumala saattaa olla olemassa. Synnit voi mahdollisesti saada anteeksi, jos uskoo Jeesukseen." ?

Mietipä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vihreä sateenvarjo:
Elän mieluiten Jumalan tahdon mukaisesti (yritän siis, olen kuitenkin vain vajavainen ihminen, joten se ei todellakaan aina onnistu), ja Jumalan tahto on meille ilmaistu Raamatussa. Lisäksi annan Pyhän Hengen johdattaa elämääni. Ajattelen toki itsekin monia asoita, paljonkin, mutta kyllä Raamattu on olemassa ihan meitä ihmisiä varten, meitä varten se on kirjoitettu, meille avuksi ja opastukseksi.

Valitsetko siis sieltä kieltää homoliitot, mutta sallit itsellesi varmasi monia muita "kiellettyjä" asioita? Kuten katkaravut. Vai mites se olikaan...

Kysynpä sinulta, että oletko sinä mielestäsi syntinen? Ainakin silloin kun teet syntiä? Kysyn sen vuoksi, että tahdon tietää olenko aiemmin ymmärtänyt uskovia ihmisiä oikein. Toki tämän asian varmaan ihmiset ajattelevat eri tavoin, uskovaisetkin, vai eikö? Tässähän hämmentyy.

Uskonnon Uhrien Tuki ry:ssä kuulee monenlaisia juttuja. Eräänkin äidin lapset sanoivat joka ehtoo äidilleen: "Äiti, sinä joudut helvettiin." Sydäntäsärkevää henkistä väkivaltaa ja vielä omien lasten taholta.

Mä kehotin erästä ihmistä menemään uskonnon uhrien nettisivuille kun hän alkoi lähettelemään mulle sähköpostia siihen tyyliin että on huolissani sieluni puolesta koska en usko samaan kun hän.
Vastaukseksi sain että hän on käynyt naureskelemassa niitä juttuja, eivät kuulemma ole edes tosia, vaan esimerkkejä vääräuskoisuudesta :snotty:

Mietipä sitä.

Miksi vaivauatua moitteimaan tuolaisia. Ei kiinosta. Sen sijaan kiinnostaa muut ilmiöt ja mietinkin niitä: Mm- tuta vitaamaani ilmiäötä ja oudolta tuntuvaa innsotuksen paloa se takana: "Kuten vastaavat kampanjat maailmalla, rahoitetaan Suomen kampanjakin täysin lahjoitusvaroin..." Intoa kerätä varjoa, intoa antaa varoja, intoa organisoida, kampanjoida..miksi? Miksi juuri tästä aiheesta? Mitä se muistuttaa?

Hohhjoijaa. Luulisi ajattelemaan kykenevien ihmisten löytävän "järkevämpiäkin" kohteita ja keinoja " maailmanparannukselleen".

Sinua en voi mitenkään kehoittaa miettimään, jos et sellaista ylensäkään harrasta.

Itse kuitenki mietin sitä mikä minua mietityttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Mä ihmettelin taas viimeksi tänä aamuna, kun sanomalehden yleisönosastolla oli kirjoitus, jossa tuomittiin yksiselitteisesti homoseksuaalien liittojen siunaaminen kirkossa. Jumalalle kuulemma kauhistus tällainen synnissä eläminen. Niin, että minne kirkko on kadottanut sen rakastavan Jumalan, joka on luonut ihmisen omaksi kuvakseen, ja joka kehottaa rakastamaan kaikkia sellaisena kuin on.

Raamattu kertoo meille hyvin selkeästi, että homous on synti ja kauhistus Jumalalle. Ei kirkon siis kuulu siunata homoutta, eikä Jumala tule homosuhteita siunaamaan koskaan.

Jumala rakastaa syntisiä, mutta vihaa syntiä. Tämä sama asia pätee myös homouteen.

Jos jumala on luonut ihmiset, niin hän on luonut myös homot. Ei kukaan teini-iässä päätä, että "heteroseksi on tylsää, minä alan homoilla". Oma seksuaalinen identiteetti tulee useimmille täytenä yllätyksenä. Jos homous on jumalalle okei, mutta homoseksuaalinen käyttäytyminen ei, niin käytännössä jumala on tuominnut osan ihmisistä selibaattiin, vaikka he eivät olisikaan valinneet katolisen papin uraa. Kuka voi uskoa sellaiseen jumalaan? Minusta nuo pari Raamatun kohtaa pitäisi jättää huomiotta lukemattomien muidenkin kohtien tapaan (eiväthän kunnon kristityt noitiakaan eli wiccoja tapa, vaikka Raamatussa sanotaankin, että "Noitanaisen älä salli elää") ja ottaa homotkin mukaan seurakuntaan omana itsenään. Mieheksi ja naiseksi on jumala ihmiset luonut, mutta myös mieheksi ja mieheksi, ja naiseksi ja naiseksi.
Varmasti löytyy niitäkin, jotka ovat homoina syntyneet (näin luulen), mutta en usko kaikkien homojen olleen homoja syntymästä asti. On monia uskovia homoja, jotka elävät onnellista elämää ilman parisuhdetta, eihän kaikki heterotkaan elä parisuhteessa. On myös entisiä homoja, jotka ovat eheytyneet ja elävät nykyisin onnellista elämää joko parisuhteessa toista sukupuolta olevan kanssa tai sitten yksin.

Sitä minä en tiedä miksi Jumala on nähnyt hyväksi antaa jollekin ihmiselle ristiksi juuri homouden, mutta onhan näitä muitakin ristejä ihmisille annettu.

Minulla ei oikeasti ole homoja vastaan mitään, ei-uskovat saavat elää minun puolestani elämänsä ihan miten haluavat, eihän se liity minuun mitenkään. Mutta siinä vaiheessa kun otetaan puheisiin mukaan Jumala tai kirkko niin ilmaisen kyllä mielipiteeni. Ihan samalla viivalla on minulle esimerkiksi avoliitossa asuva hetero kuin homokin, molemmat elävät synnissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Kysynpä sinulta, että oletko sinä mielestäsi syntinen? Ainakin silloin kun teet syntiä? Kysyn sen vuoksi, että tahdon tietää olenko aiemmin ymmärtänyt uskovia ihmisiä oikein. Toki tämän asian varmaan ihmiset ajattelevat eri tavoin, uskovaisetkin, vai eikö? Tässähän hämmentyy.
Olen syntinen.

Minulla ei oikeasti ole homoja vastaan mitään, ei-uskovat saavat elää minun puolestani elämänsä ihan miten haluavat, eihän se liity minuun mitenkään. Mutta siinä vaiheessa kun otetaan puheisiin mukaan Jumala tai kirkko niin ilmaisen kyllä mielipiteeni. Ihan samalla viivalla on minulle esimerkiksi avoliitossa asuva hetero kuin homokin, molemmat elävät synnissä.

Entä sitten uskovat, liityvätkö he jotenkin sinuun? Siis että saavatko uskovat elää elämäänsä ihan miten haluavat? Uskovat homot?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Valitsetko siis sieltä kieltää homoliitot, mutta sallit itsellesi varmasi monia muita "kiellettyjä" asioita? Kuten katkaravut. Vai mites se olikaan...

Katkarapukielto kumoutuu apostolien teoissa, muistaakseni, kun sen jonkun tyypin eteen lasketaan kankaalla saastaisia eläimiä, vaikka siinä pohjimmiltaan on kyse myös ympärileikkaamattomien sallimisesta seurakunnissa.

Uusi testamentti ei missään vaiheessa puhu homouden puolesta, päin vastoin. katkarapujen puolesta kylläkin.

täällä nettikeskusteluissa on TODELLA vaikee alkaa selittään uskonasioita.jos siihen ryhtyy saa sontaa niskaan ja tulee väärin ymmärretyksi.
itse olen uskovainen.opetan lapsille että kaikki lapset ovat uskovaisia ja pääsevät taivaaseen.niin yksinkertaisesti että lapsikin ymmärtää ja NIMENOMAA SUVAITSEE muutkin uskonnot tai ihmiset jotka ei usko.EI OLE miejän ihmisten VIRKA tuomita ihmisiä.vaan uskomme että jumala tekee sen viimeisellä tuomiolla!eli ME EI TUOMITA KETÄÄ!ja olemma yhtälailla syntisiä kuin tavis ihmiset.ja meillä EI OLE mitään sääntökirjaa jossa sanotaan että tuo tuo tuo tuo ovat syntiä.vaan olemme seurakunnassa nähneet ne elämäämme kunnioittaviksi asioiksi.ja jokainen elää OMAN ELÄMÄN täällä ajassa ja SAA elää niin kuin haluaa!jokainen vastaa VAIN omasta elämästä.en voi uskoa esim.lasteni puolesta.toivon että he pysyisivät uskomassa mutta se on heidän OMA asia mihin päätyy...

esim.EHKÄISY ollut nyt kovassa kuohunnassa ei uskovien joukossa.uskomme että ÄIDIN TERVEYS on 1.sijalla ja jos äidin terveys ei kestä esim.synnytyksiä, silloin katsomme että äidin TÄYTYY hoitaa itseä ja JO saatuja lapsia jollonka siis ehkäisy on "sallittua". ei mekään mitään koneita olla.joku äiti kestää 10 synnytystä.toinen väsyy jo 1.kanssa. ei se määrä aina kato.

Entä sitten uskovat, liityvätkö he jotenkin sinuun? Siis että saavatko uskovat elää elämäänsä ihan miten haluavat? Uskovat homot?
Ei tietenkään liity minun elämääni mitenkään. Mutta uskova homohan ei homoutta harjoita. Vaikka me uskovatkin olemme syntisiä, niin ei uskova voi elää synnissä. Syntiin lankeaminen ja synnissä eläminen ovat täysin eri asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja 5den äiti:
..

esim.EHKÄISY ollut nyt kovassa kuohunnassa ei uskovien joukossa.uskomme että ÄIDIN TERVEYS on 1.sijalla ja jos äidin terveys ei kestä esim.synnytyksiä, silloin katsomme että äidin TÄYTYY hoitaa itseä ja JO saatuja lapsia jollonka siis ehkäisy on "sallittua". ei mekään mitään koneita olla.joku äiti kestää 10 synnytystä.toinen väsyy jo 1.kanssa. ei se määrä aina kato.

Mun mielestä taas ei ole pakko tehdä niitä lapsia ihan vaan, jos ei halua enempää, vaikkei olisi väsynytkään. :)

Ei tietenkään liity minun elämääni mitenkään. Mutta uskova homohan ei homoutta harjoita. Vaikka me uskovatkin olemme syntisiä, niin ei uskova voi elää synnissä. Syntiin lankeaminen ja synnissä eläminen ovat täysin eri asioita.

No tuosta en kyllä ole samaa mieltä.

No tuosta en kyllä ole samaa mieltä.

Pyhä Henki ei voi asua sellaisessa ihmisessä, joka jatkuvasti tahallisesti elää Jumalan tahdon vastaisesti.

Pyhä Henki ei voi asua sellaisessa ihmisessä, joka jatkuvasti tahallisesti elää Jumalan tahdon vastaisesti.

Ymmärrän tämän ajatuksesi. Mutta koska en ole samaa mieltä kanssasi homoseksuaalisuudesta, en voi olla tästäkään asiasta samaa mieltä. Mutta eihän se mitään, en sano, että olet väärässä, ajatuksesi on vain erilainen kuin minun ajatukseni tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
..

Mun mielestä taas ei ole pakko tehdä niitä lapsia ihan vaan, jos ei halua enempää, vaikkei olisi väsynytkään. :)

jännää on mutta SUURIN osa uskovista TOIVOOKIN suurta perhettä :) itellä 5 lasta. en pidä perhettämme isona :) se on miten kukin tuonki asian näkkee. me HALUAISIMME miehen kanssa enemmänkin mutta terveyteni ei sitä kestä :( eli AIKAHARVASSA on uskova äiti joka EI haluais isoa perhettä.tai monesti on että joka ei ole "luotu" ison perheen äidiksi niin heille ei ole suotukkaan enempää. :/ nääkkää kun ei ole meidän käsissä :)

Ymmärrän tämän ajatuksesi. Mutta koska en ole samaa mieltä kanssasi homoseksuaalisuudesta, en voi olla tästäkään asiasta samaa mieltä. Mutta eihän se mitään, en sano, että olet väärässä, ajatuksesi on vain erilainen kuin minun ajatukseni tästä.

Oletko siis sitä mieltä, että homo ei voi olla ilman homotoimintaa? Eli on pakko naida jotain, kun ei mahda itselleen mitään?

Taidat itse aliarvioida homoja. Tavallisia ihmisiä hekin ovat, eikä kaikille seksi ole mieletön pakko. Monet miehet kuin naisetkin elävät ihan yksinään ilman minkäänlaista kumppania.

Olen syntinen.

no oisko susta kivaa, jos jonkun muun uskontokunnan edustaja tulis sua tuomitsemaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
..

jännää on mutta SUURIN osa uskovista TOIVOOKIN suurta perhettä :) itellä 5 lasta. en pidä perhettämme isona :) se on miten kukin tuonki asian näkkee. me HALUAISIMME miehen kanssa enemmänkin mutta terveyteni ei sitä kestä :( eli AIKAHARVASSA on uskova äiti joka EI haluais isoa perhettä.tai monesti on että joka ei ole "luotu" ison perheen äidiksi niin heille ei ole suotukkaan enempää. :/ nääkkää kun ei ole meidän käsissä :)

No mä en kyllä halua montaa lasta. Silti tulen helposti raskaaksi ja odottaisin koko ajan vauvaa, jos en itse pitäisi siitä asiasta huolta. Ihan sama on meidän auton kanssa, että pidetään se lukittuna ja avain pois virtalukosta, eikä oleteta, että Jumala huolehtii, ettei sitä pöllitä.

Et voi olla 100% varma, että Jumala kieltää homouden. Kirkonoppineetkin kiistelevät tästä, miksi sinulla olisi oikea tieto? Tuomitsisiko Jeesus nykypäivänä homoliitot? Homous on aivan erilaista nykyään, kuin Jeesuksen elinaikana. Nykyään on kyse tasavertaisista parisuhteista, jotka perustuvat rakkauteen. Kyse ei ole siitä, yhtyykö pimppi ja pippeli, vaan rakkaudessa yhtyy kaksi toisiaan rakastavaa aikuista ihmistä. Tuomitsetko sen? Vastikään eräs naispappi puhui radiossa tästä aiheesta, vetosi juurikin siihen, että aika muuttuu, tavat muuttuu, Jeesuskin sanoisi monesta asiasta eri tavoin nyt kuin 2000 vuotta sitten.

Paljon on mielestäni sellastakin, että uskovaisia syrjitään/kiusataan uskomattomien puolelta..aikuiset eivät ehkä sitä niin näytä, mutta lapset ovat raakoja..mistähän moinen käsitys lapsiin istutettu..?? Ja sellaiseen olen törmännyt, että mielummin vanhemmat toivovat nuoren menevän tanssipaikoille tms, kun seurakunnan tapahtumaan..kuin olisi jotenkin kauhistus, jos lapsesta tulisikin uskovainen.. Että näin toisinkin päin on suvaitsemattomuutta..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Et voi olla 100% varma, että Jumala kieltää homouden. Kirkonoppineetkin kiistelevät tästä, miksi sinulla olisi oikea tieto? Tuomitsisiko Jeesus nykypäivänä homoliitot? Homous on aivan erilaista nykyään, kuin Jeesuksen elinaikana. Nykyään on kyse tasavertaisista parisuhteista, jotka perustuvat rakkauteen. Kyse ei ole siitä, yhtyykö pimppi ja pippeli, vaan rakkaudessa yhtyy kaksi toisiaan rakastavaa aikuista ihmistä. Tuomitsetko sen? Vastikään eräs naispappi puhui radiossa tästä aiheesta, vetosi juurikin siihen, että aika muuttuu, tavat muuttuu, Jeesuskin sanoisi monesta asiasta eri tavoin nyt kuin 2000 vuotta sitten.

Niin siitä on tosiaan puhuttu, liittyykö homouden tuomitseminen siihen, että homosuhteet oli tälläsiä alistavia "käyttäviä" suhteita. Lähes lapsen hyväksikäyttöä usein vielä.

Olisi kyllä tosi kiva saada tietää mitä näillä raamatunkohdilla on haettu takaa. Toistaiseksi olen sitä vanhaa mieltä kuitenkin. Mut siis henk. koht. mua ei haittaa jonkun ihmisen homous, siinähän on sitten jos on.

Yhteistyössä