miksi niin monet uskoivaiset ovat suvaitsemattomia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NPOK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Käytä sinäkin sitä oikolukua, se huomauttaa kirjoitusvirheistä heti sanan kirjoitettuasi. Harmi vain, ettei Firefoxin oikoluku-lisäosa välttämättä pysy päivitystahdissa mukana.

Asiasta täysin kukkaruukkuun, missä tuollainen oikoluku on? Exploreria käytän.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Käytä sinäkin sitä oikolukua, se huomauttaa kirjoitusvirheistä heti sanan kirjoitettuasi. Harmi vain, ettei Firefoxin oikoluku-lisäosa välttämättä pysy päivitystahdissa mukana.

Totta mooses, olet oikeassa. Tuntisin suurta vastahakoisuutta kristinuskon omaksumiseen, jos joutuisin moisen tilanteen eteen. Mieluummin tulisin tutuksi vaikka Ukon tai Odinin kanssa. Syynä siihen on kristinuskon verinen historia ja nykyisetkin ihmisoikeusloukkaukset. Täälläkin on kristittyjen keskuudessa yleinen järjetön homovastaisuus nostanut rumaa päätään. Itse olen jatkumon heteropäässä, mutta pidän seksuaalista tasavertaisuutta tärkeänä ihmisoikeusasiana. Jos kohtaisin Jahven ja hän sanoisi, että minun tulee vihata homoja, niin saattaisin näyttää hänelle keskisormea pikatuhkauksenkin uhalla.

Ei Jumala kehota vihaan, vaan rakastamaan myös vihamiestään. Kristinusko ei ainakaan nykyään ole sellainen teokratia, joka hallitsisi myös maallisia lakeja ja pyrkisi niiden avulla kieltämään homouden. Vaikka kyllähän kirkko ja valtio ovat olleet enemmänkin naimissa. Mutta jos esim islamiin vertaa ihmisoikeusloukkausmielessä ..

Kristinuskon ihmisoikeusloukkaukset johtuvat siitä, että kristinuskoon kuuluu sanan levittäminen ja käännyttäminen, vaikka väkisin. Islamiin ei kuulu seuraajien kerääminen.

Islam on erittäin rauhanomainen ja järkevä uskonto. Islamin niskoille sysätyt ihmisoikeusloukkaukset johtuvat kyseisten kulttuurien tavoista, jotka ovat syntyneet ennen islamia.

Juutalaisuudessa on muuten mun mielestä näin äkkiä ajateltuna pahin ihmisoikeusloukkaus. Pienten vauvojen sukupuolielimet pitää silpoa 8. päivänä syntymästä.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Jos välttämättä haluat pitäytyä Microsoftin tuotteissa, niin voit kirjoittaa tekstisi ensin Wordilla oikolukuominaisuus päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Kristinuskon ihmisoikeusloukkaukset johtuvat siitä, että kristinuskoon kuuluu sanan levittäminen ja käännyttäminen, vaikka väkisin. Islamiin ei kuulu seuraajien kerääminen.

Islam on erittäin rauhanomainen ja järkevä uskonto. Islamin niskoille sysätyt ihmisoikeusloukkaukset johtuvat kyseisten kulttuurien tavoista, jotka ovat syntyneet ennen islamia.

Juutalaisuudessa on muuten mun mielestä näin äkkiä ajateltuna pahin ihmisoikeusloukkaus. Pienten vauvojen sukupuolielimet pitää silpoa 8. päivänä syntymästä.

Tuota anteeksi nyt vain, mutta kyllä islamiin kuuluu seuraajien kerääminen. On totta, että joissakin maissa on ihmisoikeusloukkauksia, jotka eivät aiheudu islamista, mutta samaa voitaneen sanoa joistakin kristinuskon tilille laitetuista.

Täällä on esim. ketju kristitty vs. muslimi, joissa olen enempi ollut näitä vertailemassa. Mutta Koraanissa kehotetaan sekä rauhaan että sotaan. Näistä jakeista myöhemmät eli islamin tulkinnan mukaan voimaan jäävät ovat niitä sotaan kehottavia. Vai miksi luulet, että islamia toistuvasti tulkitaan itsemurhapommeihin johtavalla tavalla, kun taas kristinuskoa ei?

Miksi Jumala on jättänyt järjen mentävän aukon uskonsa omaksumiselle? Raamatussakin moneen otteeseen kritisoidaan järjenkäyttöä ja varsinkin karismaattisissa piireissä korostetaan sokeaa uskoa ja vihjaillaan, että järkeily on saatanan kuiskutusta korvassa.

Kuten näette, olen laittanut fiktiivisen vaihteen päälle ja kirjoitan ikään kuin Jumalaa olisi.

Kritisoidaanko Raamatussa mielestäsi järjen käyttöä sinänsä vai sitä, että ihminen pyrkii omalla järjellään asettamaan rajoja Jumalalle? Mielestäni jälkimmäistä.

Muistan jonkin raamatunkohdan, jossa todetaan, että usko on muille hullutusta. Sillä vähän niin kuin puolustaudutaan rationaalisia argumentteja vastaan. Tosin ei välttämättä niin rationaalisiakaan, sillä argumentti saattoi olla laatua "Mitä te sitä Jahvea palvotte, senkin hullut? Baal on tulevaisuuden jumala!"

Totta mooses, olet oikeassa. Tuntisin suurta vastahakoisuutta kristinuskon omaksumiseen, jos joutuisin moisen tilanteen eteen. Mieluummin tulisin tutuksi vaikka Ukon tai Odinin kanssa. Syynä siihen on kristinuskon verinen historia ja nykyisetkin ihmisoikeusloukkaukset. Täälläkin on kristittyjen keskuudessa yleinen järjetön homovastaisuus nostanut rumaa päätään. Itse olen jatkumon heteropäässä, mutta pidän seksuaalista tasavertaisuutta tärkeänä ihmisoikeusasiana. Jos kohtaisin Jahven ja hän sanoisi, että minun tulee vihata homoja, niin saattaisin näyttää hänelle keskisormea pikatuhkauksenkin uhalla.

Ei Jumala kehota vihaan, vaan rakastamaan myös vihamiestään. Kristinusko ei ainakaan nykyään ole sellainen teokratia, joka hallitsisi myös maallisia lakeja ja pyrkisi niiden avulla kieltämään homouden. Vaikka kyllähän kirkko ja valtio ovat olleet enemmänkin naimissa. Mutta jos esim islamiin vertaa ihmisoikeusloukkausmielessä ..

Heti toisessa suurassa

191. Surmatkaa heidät, missä heidät tapaattekin, ja karkoittakaa heidät joka paikasta, mistä he ajoivat pois teidät, sillä pakanuuteen käännyttäminen on pahempi kuin murha. Mutta älkää taistelko heitä vastaan Rauhoitetun temppelin lähellä, jolleivät he hyökkää päällenne siellä; mutta jos he hyökkäävät, niin tappakaa heidät. Sellainen on oleva uskottomien palkka.

192. Mutta jos he lakkaavat taistelemasta, niin on Jumala totisesti armahtavainen ja laupias.

193. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes pakanuuden viettelys lakkaa ja keskuudessamme vakiintuu ainoan Jumalan palveleminen. Mutta jos he herkeävät, älköön vallitko vihollisuutta muita kuin uskottomia vastaan.

=> Taistelkaa ja tappakaa, kunnes kaikki ovat muslimeja

Eli tämä siis Koraanista.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Jos välttämättä haluat pitäytyä Microsoftin tuotteissa, niin voit kirjoittaa tekstisi ensin Wordilla oikolukuominaisuus päällä.

No en mää jaksa. Ennemmin sit muokkaan niitä, jos satun näkemään, jos satun lukemaan tekstini uudelleen lähetyksen jälkeen. Voisihan sen hetikin oikolukea kunnolla, mutta ei mahda kun entteri sormi on liian nopea.. :D

Heti toisessa suurassa

191. Surmatkaa heidät, missä heidät tapaattekin, ja karkoittakaa heidät joka paikasta, mistä he ajoivat pois teidät, sillä pakanuuteen käännyttäminen on pahempi kuin murha. Mutta älkää taistelko heitä vastaan Rauhoitetun temppelin lähellä, jolleivät he hyökkää päällenne siellä; mutta jos he hyökkäävät, niin tappakaa heidät. Sellainen on oleva uskottomien palkka.

192. Mutta jos he lakkaavat taistelemasta, niin on Jumala totisesti armahtavainen ja laupias.

193. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes pakanuuden viettelys lakkaa ja keskuudessamme vakiintuu ainoan Jumalan palveleminen. Mutta jos he herkeävät, älköön vallitko vihollisuutta muita kuin uskottomia vastaan.

=> Taistelkaa ja tappakaa, kunnes kaikki ovat muslimeja

Eli tämä siis Koraanista.

"Taistelkaa ja tappakaa, kunnes kaikki jäljellä olevat ovat muslimeja" on oikeampi. Islamit eivät tee käännytystyötä samassa mittakaavassa kuin kristityt.

Koraani 2.217. He kysyvät sinulta, Muhammed, onko taisteltava rauhoitetun kuukauden aikana. Sano: »Taisteleminen sen aikana on raskas synti; mutta käännyttäminen Jumalan tieltä, Jumalan kiel~ täminen, Rauhoitetun temppelin häpäiseminen ja kävijöiden ajaminen pois sieltä on vielä pahempaa Jumalan silmissä. Sillä pakanuuteen käännyttäminen on pahempi kuin murha.» He eivät lakkaa sotimasta teitä vastaan, ennenkuin ovat saaneet, mikäli voivat, teidät luopumaan uskonnostanne. Mutta niiden teot, jotka luopuvat uskonnostaan ja kuolevat uskottomuudessaan, tulevat olemaan turhia sekä tässä että tulevassa elämässä, heistä tulee Tulen asukkaita ja he pysyvät siinä iankaikkisesti.

Tämä liittyy mielestäni siihen, että islamista poiskääntyminen tarkoittaa käytännössä hengenvaaraa monissa maissa. Voit tosin olla oikeassa siinä, että muslimit eivät ainakaan täällä Suomessa tee yhtä aktiivista käännytystyötä kuin kristityt, mutta mielestäni se ei ole mitenkään ykköskriteeri uskontoja vertaillessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Mikä siinä on, että kun uskovainen sanoo mielipiteensä, niin se tuomitaan heti suvaitsemattomuudeksi, mutta jos sen tekee joku muu, niin se on vaan hänen mielipiteensä??!! Ihme touhua! Eikös se on sitä joltain muulta suvaitsemattomuutta uskovaista kohtaan, kun ei hyväksy hänen mielipidettään?! Kysyn vaan.

Uskovainen (ja tällä tarkoitan nyt ns. hihhulia, en uskossa olevaa ihmistä ) ei kerro mielipidettään vaan (jumalan) totuuden. Se ei jätä tilaa vasta-argumenteille ja siksi se nostaa karvat pystyyn. Mielipide on henkilökohtaisesti muodostettu eikä ulkoapäin annettu.

Mitä eroa on uskossa olevalla (=uskovaisella) ja hihhulilla. Mä olen uskovainen, olen saanut syntini anteeksi Jeesukselta joka on mun Vapahtajani. Olen ottanut uskovien kasteen. Mua on haukuttu hihhuliksi. Uskovaisen elämän ohjenuora on Raamattu ja sieltä ne omat mielipiteet myös kumpuavat.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tuolla on puhuttu mm. homoseksuaalisuudesta. Raamattu sen tuomitsee hyvin selvästi. Sen on myöntänyt jopa arkkipiista Paarma. En kuuluta mielipidettäni ihmisille, eikä tulisi mieleenikään mennä paukuttamaan ketään raamatulla päähän. Esimerkki elävästä elämästä: yksi vanha koulukaverini sanoi, että tuomitsen homot, kun puhuttiin aiheesta. Hänkin ilmaisi kielteisen mielipiteensä asiasta, mutta se ei ollutkaan tuomitsemista, hän vain oli sitä mieltä! Huomaatko ristiriidan?!

Jokaisen mielipiteet ovat omia, mutta niiden muodostumiseen on joku jossain vaiheessa vaikuttanut. Uskovaisella se on Raamattu, josta oman elämän arvot tulevat, toisella se voi olla omat vanhemmat, tai joku muu, esim. kaverit. Ihan mikä vaan.

Jos joku kristitty ajattelee voivansa todistaa helvetin olemassaolon sillä, että joku kliinisesti kuollut on mielestään käynyt helvetissä, jopa yhtä aikaa jonku muun kans, niin miten selitätte sitte sen, että joku joka ei usko Jeesukseen/Jumalaan/mihinkään, on kokenut käyvänsä taivaassa / paratiisissa / jossain kauniissa ihanassa paikassa? Eikö se sitten kumoais sen kristillisen ajatusen, että joka ei usko, ei myöskään taivaaseen pääse?

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Jos joku kristitty ajattelee voivansa todistaa helvetin olemassaolon sillä, että joku kliinisesti kuollut on mielestään käynyt helvetissä, jopa yhtä aikaa jonku muun kans, niin miten selitätte sitte sen, että joku joka ei usko Jeesukseen/Jumalaan/mihinkään, on kokenut käyvänsä taivaassa / paratiisissa / jossain kauniissa ihanassa paikassa? Eikö se sitten kumoais sen kristillisen ajatusen, että joka ei usko, ei myöskään taivaaseen pääse?

Ensinnäkin, en yrittänyt todistaa helvetin olemassaoloa 100% varmuudella näillä kokemuksilla. Hain niillä sitä, että helvetin olemassaolon todennäkösyys olisi joku muu kuin tasan 0, vaikkapa sitten yksi kuudesmiljardisosa.

Tuo, että miksi ei-kristityt ovat kokeneet käyneensä taivaassa. Mieleen tulee muutamia mahdollisia selitysvaihtoetoja. Huomautan, etten pidä mitään näistä sellaisena, joka selittäisi yksistään kaikki kokemukset.

-Mikäli henkilö ei ole kieltänyt Jumalaa ja Jeesuksen sovitustyötä, ei ole vain kuullut näistä, niin sillon Raamatun mukaan voi silti pelastua.
-Joissain tapauksissa on mahdollista, että henkilö kieltäytyy alitajuisesti muistamasta joitakin asioita. Olen kuullut, joskin ei-tieteellisistä lähteistä, että negatiivisten kokemusten osuus on suurenpi heti tapauksen jälkeen kysyttäessä kuin aikojen päästä. Eli jos kokemus on ollut valo tunnelin päässä, mutta tunneli muuttuu tuleksi, halutaan muistaa vain se alkuosa.
-Tai näky saattaa olla valheellinen. Puhtaasti oma uskoni on, että valheellisuus tulee kysymykseen ainoastaan silloin, jos henkilö on eläessään vihkiytynyt joidenkin henkien palvelukseen, jotka tämän näyn sitten järjestävät. Mutta tosiaan, minusta tämä olisi loogista ainoastaan tällaisissa tapauksissa.

Noin yleisesti ottaen minusta helvettikokemukset ovat suurempi ongelma kaikki-pääsevät-hyvään-paikkaan-ja/tai-syntyvät-uudelleen -tyyliselle New Age uskolle kuin hyvien kokemusten suhteellinen runsaus kristilliselle. Emmehän voi varmasti ulkoapäin tietää, mikä kenenkin tilanne sydämen tilan ja uskon suhteen on, papereissa lukeva uskonto kun ei yleensä anna koko kuvaa.

*Muokkauksena lisään, että uskon toki siis itse helvetin olemassaoloon. Tuossa todennäköisyydessä oli tarkoitus pohtia sitä, mikä helvetin olemassaolon todennäköisyys vähintään voisi olla, jos pyritään unohtamaan valmiit maailmankuvarakennelmat. Ja esitin noin pienen todennäköisyyden siksi, että noinkin pieni riittää odotusarvo-ongelman ilmenemiseen. Pyrkimyksenä ei ollut antaa mahdollisimman realistista arviota, tuskin sellainen on mahdollistakaan.

-Mikäli henkilö ei ole kieltänyt Jumalaa ja Jeesuksen sovitustyötä, ei ole vain kuullut näistä, niin sillon Raamatun mukaan voi silti pelastua.

Tämän vuoksi on tärkeää ampua lähetyssaarnaajat heti heidät nähdessään, ennen kuin he saavat sanotuksi mitään. On tähdättävä tarkasti. Jos lähetyssaarnaaja saa nuolesta kurarea vain subkutaanisesti ja hän ehtii huudahtaa "Usko Herraan Jeesukseen niin pelastut!" ennen lyyhistymistään, niin pakanaparka joutuu kuoltuaan helvettiin.

Tämän vuoksi on tärkeää ampua lähetyssaarnaajat heti heidät nähdessään, ennen kuin he saavat sanotuksi mitään. On tähdättävä tarkasti. Jos lähetyssaarnaaja saa nuolesta kurarea vain subkutaanisesti ja hän ehtii huudahtaa "Usko Herraan Jeesukseen niin pelastut!" ennen lyyhistymistään, niin pakanaparka joutuu kuoltuaan helvettiin.

:kieh: Eiköhän se raja, missä vaiheessa ihmisen tulkitaan kuulleen, mene jossain muualla. Missä, en tiedä. Mutta uskon kyllä Jumalan oikeudenmukaisuuteen tuomioissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei uskovaisten tehtävä ole olla suvaitsevainen, vaan rakastaa lähimmäisiä ja kertoa heille Jeesuksesta. Suvaitsevaisuus on ihan eri asia, eikä se aina ole edes hyvä juttu.

:o :o :o |O |O |O

Jos oli ajatus, että ensisijaisena tehtävänä ei ole olla suvaitsevainen. Suvaitsevaisuus ei saa olla sellainen arvo, että se nousee kaikkien muiden arvojen yläpuolelle. Mutta tässä on vähän erilaisia korostuksia, esim. ortodoksit tosiaan korostavat tuota älkäämme tuomitko -juttua paljon enemmän kuin jotkut protestanttiset suuntaukset.

Juu, suvaitsevainen uskovainen katsoo, että toistenkin katsomuksilla on jotain arvoa ja eihän se niin mene. Hän on oikeassa, toiset ovat väärässä ja heidät pitää saada uskomaan oikein. Lähetyskäskykin siihen velvoittaa, lähimmäisenrakkaudesta nyt puhumattakaan. Toiset voivat nyreillä alkuun, mutta sitten kun heilläkin on oikea usko, niin he kiittävät painostamisesta. Ensin pelastettiin suutari Andersson...

Juu, suvaitsevainen uskovainen katsoo, että toistenkin katsomuksilla on jotain arvoa ja eihän se niin mene. Hän on oikeassa, toiset ovat väärässä ja heidät pitää saada uskomaan oikein. Lähetyskäskykin siihen velvoittaa, lähimmäisenrakkaudesta nyt puhumattakaan. Toiset voivat nyreillä alkuun, mutta sitten kun heilläkin on oikea usko, niin he kiittävät painostamisesta. Ensin pelastettiin suutari Andersson...

Onneksi vapaa-ajattelijat eivät pelasta ketään uskonnon ikeestä bussikampanjallaan. :saint: Tuon kaltaista ajattelua löytyy muistakin uskonnoista, nimittäin sitä, että "minä olen oikeassa, muut väärässä. " Mutta en minä voi ottaa annettuna oletuksena sitä, että "olen oikeassa koska olen oikeassa". Oman elämäni kannalta voin tietysti olla ihan rauhassa oikeassa, mutta kyllä minulla olisi kynnys evankelioimisessa sellaisessa maassa, jossa ihminen voisi menettää henkensä, jos uskoisi mitä sanon. Ehkä en tule ajattelemaan niin aina, mutta eivät nämä asiat ihan suoraviivaisia ole. Enkä oikein osaisi puhua omasta uskostani jos minulla ei olisi mitään käsitystä siihen mihin toinen uskoo ja miksi.

Viitaten bussikampanjan mainostekstiin ihmettelen, että moniko uskovainen sanoo: "Olen ehkä oikeassa." Mainostekstin ensimmäinen rivi sisältää epäilyn siemenen. Joku alatien kristillisyyttä edustava körttiläinen saattaa olla samalla tapaa vaatimaton ja erinomaisuuttaan korostamaton, mutta hänkään ei rukoile: "Isä meidän (isyystesti tekemättä ), joka ehkä olet taivaassa..."

Bussikampanja on ensisijaisesti suunnattu heille, jotka jo ajattelevat samalla tavalla, mutta eivät vielä ole tiedostaneet sitä. Eräänlaisille kaappiateisteille siis. Jos kampanjateksti kiihkottomuudessaan saa ateismiin kielteisesti suhtautuvat toisiin ajatuksiin, niin ei siitäkään haittaa ole.

Viitaten bussikampanjan mainostekstiin ihmettelen, että moniko uskovainen sanoo: "Olen ehkä oikeassa." Mainostekstin ensimmäinen rivi sisältää epäilyn siemenen. Joku alatien kristillisyyttä edustava körttiläinen saattaa olla samalla tapaa vaatimaton ja erinomaisuuttaan korostamaton, mutta hänkään ei rukoile: "Isä meidän (isyystesti tekemättä ), joka ehkä olet taivaassa..."

Bussikampanja on ensisijaisesti suunnattu heille, jotka jo ajattelevat samalla tavalla, mutta eivät vielä ole tiedostaneet sitä. Eräänlaisille kaappiateisteille siis. Jos kampanjateksti kiihkottomuudessaan saa ateismiin kielteisesti suhtautuvat toisiin ajatuksiin, niin ei siitäkään haittaa ole.

Miksi pitäisit tärkeänä, että uskovainen pitäisi takaportin auki, ettei mitään olisikaan? Eikö se vain ole hyvä juttu, että on sinut itsensä kanssa ja iloinen uskoessaan, eikä tarvi jatkuvasti murehtia onko sittenkään mitään olemassa? Onhan hänellä helpompaa ajatella, että pääsee taivaaseen kuoleman jälkeen. Vaikka olisikin ollut väärässä ja kaikki olisi vaan loppunut olemasta, niin eipähän siinä uskoessaan ole menettänytkään mitään.

Tuo mainosteksti minusta ampuu itse omaan jalkaansa. Ekana tulee mainos; Jumalaa tuskin on olemassakaan. Lopeta siis murehtiminen... Jos jopa mainosteksti on epäilevä heti alkuunsa, niin miksi ihmeessä pitäisi lopettaa murehtiminen? Eikö se tuo vielä enemmän murhetta, kun jo tuo mainoskin on epäileväinen, että "ehkä sittenkin". Minusta tuo teksti tuo epäilyksen siemeniä monille ei-uskovaisillekin, mikä sinänsä on vain positiivinen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koska ovat ihmisten keksimiä aatteita.
ainoa rauhan uskonto on buddhalaisuus.

Kenen keksimä buddhalaisuus on?

todnäköisesti ihmisten, en tiedä siitä enempää. mutta on ainoa uskonto, joka ei ole uskonnon varjolla tappanut ja sotinut.

Matteus 26:51 Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.
26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.

Jotkut Jeesuksen seuraajat jo tuolloin ja myöhemminkin ovat miekkaan tarttuneet. Mutta oliko Jeesus väärässä?

Yhteistyössä