MIKSI naisilla ei tulisi olla asevelvollisuutta? (kysymys etenkin niille, joiden miestä miehen PITÄÄ mennä inttiin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hiihb:
Tuliko täällä yhtään perustelua tohon otsikon kysymykseen vielä? Että miksi naisen EI pitäisi joutua inttiin? (siitä kyllä on puhuttu että miks miehen pitää)

pissimistyyli, kuukautiset, voiman vähyys, henkisen kestävyyden vähyys

Koska tosiaankaan suurin osa naisista ei ole siinä kunnossa, että voisivat armeijan käydä. Nykyään ei taida olla suuri osa miehistäkään. Armeija on kuitenkin miesten juttu ja monet miehet ei edes halua naisia sinne, niin en ainakaan ite viittis mennä sinne nokkaani työntämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Eli ratkaisu voisi olla joku testi, jolla sekä miehistä että naisista karsitaan lokeroihin ne, jotka soveltuu inttiin ja ne, jotka ei sovellu? Olisko tää hyvä?

Sellanen varmasti on jo olemassa :D

Eikun nimenomaan sellainen, jossa testataan ikäluokasta sekä miehet että naiset. Ja sitten siitä parhaiten menestyneet inttiin, sukupuolta katsomatta. Eikös tää olisi paljon parempi? Nyt niitten vahvojen ja säikkymättömien miesten ohessa sinne menee myös heikkoja ja säikkyjä miehiä, vaikka niiden tilalle varmasti löytyis sellasia naisia jotka on vahvoja ja säikkymättömiä.

eiks tää olis kaikista paras sekä armeijan kannalta että tasa-arvon?

Siinä vaiheessa on pitänyt jo ottaa iso askel ja naisillakin pitää olla asevelvollisuus
Ne naiset,jotka tunteevat pärjäävänsä menevät nyt jo armeijaan

Miksi naisilla se on kiinni omasta fiiliksestä mutta miehet joutuu palvelukseen joka tapauksessa? Miksi armeija haluaa ennemmin heikon miehen kuin vahvemman naisen?

Miksi armeija haluaisi vielä noiden heikkojen miesten lisäksi sinne yhtä monta heikkoa naista?

Miksi naisilla se on kiinni omasta fiiliksestä mutta miehet joutuu palvelukseen joka tapauksessa? Miksi armeija haluaa ennemmin heikon miehen kuin vahvemman naisen?
Koska silleen se on aina mennyt. Ei sitä pystytä me tässä muuttamaan.
Eikös sieltä kuitenkin heikoimmat miehet karsita pois

Asiat on vaan mennyt noin jo pitkän aikaa ja siihen on totuttu
Ainahan voi nousta vastarintaan, mutta haluatko siä oikeasti, että naistenkin olisi pakko mennä palvelukseen?

Jos aina oltaisiin tehty niinkuin ennenkin, ihminen ei olisi laskeutunut vielä edes puusta.

Ainahan voi nousta vastarintaan, mutta haluatko siä oikeasti, että naistenkin olisi pakko mennä palvelukseen?

Siis ihan oikeestiko sä olet sitä mieltä että yhteiskunnan epäkohtiin ei tule puuttua, koska "aina ennenkin on tehty näin"???

Jos näin on ja tämä on sinun ainoa perustelusi, niin kiitän keskustelusta. Ei tohon voi enää sanoa mitään.

No haluatko siä oikeasti armeijapakon myös naisille?
Ehkä yhteiskunnassa kuitenkin on suurempiakin epäkohtia kuin tuo
:o

Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Tuliko täällä yhtään perustelua tohon otsikon kysymykseen vielä? Että miksi naisen EI pitäisi joutua inttiin? (siitä kyllä on puhuttu että miks miehen pitää)

No henkisestä kestävyydestä olen kyllä eri mieltä. Kyllä nuoret naiset on henkisesti nuoria miehiä paljon kestävämpiä. Kun nyt vaikka vaan vilkasee noita itsemurha yms. tilastoja...Se on fakta nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos aina oltaisiin tehty niinkuin ennenkin, ihminen ei olisi laskeutunut vielä edes puusta.

Tarkoitan siis sitä, että kun armeija on ollut pitkään miesten juttu, niin miksi naiset sinne pitäisi nyt pakottaa?
Voiko sellaista lakia edes tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Koska tosiaankaan suurin osa naisista ei ole siinä kunnossa, että voisivat armeijan käydä. Nykyään ei taida olla suuri osa miehistäkään. Armeija on kuitenkin miesten juttu ja monet miehet ei edes halua naisia sinne, niin en ainakaan ite viittis mennä sinne nokkaani työntämään.

"Monet miehet ei edes halua naisia sinne" Onko sulla tästä faktaa takana? Ei se ole loppupeleissä mikään miesten salaseura, "miesten juttu", ei siinä ole mitään erikoista; syömistä, juoksemista, ryömimistä, juoksemista, petaamista. Yksikään mies ei ainakaan vuonna 2002 ollut meitä naisia vastaan. Kukaan nainen ei edes keskeyttänyt ja melkein kaikista tuli alikessuja (+ yksi yliluutnantti), joten ei me siellä minään riippanan oltu, päinvastoin.

Mutta kuitenkaan naisille ei tarvitse olla asevelvollisuutta, eri syiden vuoksi.

Tarkoitan siis sitä, että kun armeija on ollut pitkään miesten juttu, niin miksi naiset sinne pitäisi nyt pakottaa?
Voiko sellaista lakia edes tehdä?

No kun se pointti tässä taitaa juurikin olla, että miksi edes miehiä sinne pitäisi pakottaa..

Siis ihan oikeestiko sä olet sitä mieltä että yhteiskunnan epäkohtiin ei tule puuttua, koska "aina ennenkin on tehty näin"???

Jos näin on ja tämä on sinun ainoa perustelusi, niin kiitän keskustelusta. Ei tohon voi enää sanoa mitään.

No haluatko siä oikeasti armeijapakon myös naisille?
Ehkä yhteiskunnassa kuitenkin on suurempiakin epäkohtia kuin tuo
:o

Jos mun haluamiset toteutuisi niin se olisi vapaaehtoinen molemmille. Jos tämä ei ole mahdollista, niin ehdottomasti haluan että se on pakollinen myös naisille. Monia tähän väliinkin mahtuvia malleja on.
Mutta mun mielestä on todella väärin, että miehet joutuu kärsimään valtion taholta jostain, ihan vaan siksi että ovat miehiä. Tai kukaan mitään ihan vaan siksi että on jotakin sukupuolta/väriä/seksuaalisuutta/jne.

Ja on yhteiskunnassa toki suurempiakin epäkohtia, kyllä mä niistäkin keskustelen mielelläni :)

No henkisestä kestävyydestä olen kyllä eri mieltä. Kyllä nuoret naiset on henkisesti nuoria miehiä paljon kestävämpiä. Kun nyt vaikka vaan vilkasee noita itsemurha yms. tilastoja...Se on fakta nääs.

Juu, kyllä naissukupuoli on 2 kertaa miessukupuolta vahvempaa.

En mun ystäväpiiristä ainakana kukaan muu olisi voinut mennä armeijaan kun mä ja menin. Ja olenhan minä ehkä "kovempi" (jämäkämpi, napakampi, johtavampi) kun muut, joten itsestään selvää, että minä menin. En ottaisi tähän ehkä mukaan itsemurhia, en osaa yhdistää masennusta armeijaan. Eikö kuka vaan voi masentua?

No kun se pointti tässä taitaa juurikin olla, että miksi edes miehiä sinne pitäisi pakottaa..

Miä kyllä käsitin aapeen pointin niin, että miksi naisia ei laiteta armeijaan

"Odotan innolla hyviä perusteluja sille, miksi asevelvollisuus tulisi olla vain miehillä." --näin sanoi ap. Siis miksi asevelvollisuuden tulisi olla VAIN miehillä.

Jos mun haluamiset toteutuisi niin se olisi vapaaehtoinen molemmille. Jos tämä ei ole mahdollista, niin ehdottomasti haluan että se on pakollinen myös naisille. Monia tähän väliinkin mahtuvia malleja on.
Mutta mun mielestä on todella väärin, että miehet joutuu kärsimään valtion taholta jostain, ihan vaan siksi että ovat miehiä. Tai kukaan mitään ihan vaan siksi että on jotakin sukupuolta/väriä/seksuaalisuutta/jne.

Ja on yhteiskunnassa toki suurempiakin epäkohtia, kyllä mä niistäkin keskustelen mielelläni :)

No tuliskos niitä vapaaehtosia sitten tarpeeksi, miehiä ja naisia, jotka osaisivat puolustaa maatamme?
En oo varma, mutta miun mielestä suurimmalla osalla maista on asevelvollisuus ja se on ihan toimiva juttu

Eiköhän tärkeintä ole se, että maata saadaan puolustettua tarpeen tullen

Näin minäkin käsitin,en kyllä käsittänyt että mitä hyötyä siitäkin sitten olisi jos sinne vielä naisetkin "pakotettas".
Ei ne naiset ketkä sinne oikeasti haluu,niin märise sitä kun muita naisia ei olla pakotettu inttiin.Ovat siellä omasta tahdostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

"Monet miehet ei edes halua naisia sinne" Onko sulla tästä faktaa takana? Ei se ole loppupeleissä mikään miesten salaseura, "miesten juttu", ei siinä ole mitään erikoista; syömistä, juoksemista, ryömimistä, juoksemista, petaamista. Yksikään mies ei ainakaan vuonna 2002 ollut meitä naisia vastaan. Kukaan nainen ei edes keskeyttänyt ja melkein kaikista tuli alikessuja (+ yksi yliluutnantti), joten ei me siellä minään riippanan oltu, päinvastoin.

Mutta kuitenkaan naisille ei tarvitse olla asevelvollisuutta, eri syiden vuoksi.

Ai sä oikein erikseen kysyit niiltä miehiltä, että onks ne naisia vastaan??? Kuinkahan todennäköisesti kehtasivat vastata mitä oikeesti ajattelevat. Mä olen jutellut tästä asiasta useiden kymmenien miesten kanssa ja sivusta kuunnellut niiden juttuja. Naiset on siellä kuulemma vaan tiellä. Tää on siis monien miesten mielipide. Ja miks kaikki naiset pitäs pakottaa sinne, kun se tulis yhteiskunnallekin entistä kalliimmaksi? Pidettäköön se vapaaehtoisena, niin pääsee sinne ne jotka oikeesti haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja käsitin:

Näin minäkin käsitin,en kyllä käsittänyt että mitä hyötyä siitäkin sitten olisi jos sinne vielä naisetkin "pakotettas".
Ei ne naiset ketkä sinne oikeasti haluu,niin märise sitä kun muita naisia ei olla pakotettu inttiin.Ovat siellä omasta tahdostaan.

:flower: Joku tajusi :D

En jaksanu lukea koko ketjua, mutta minustaki tuo on aika epäreilua, että naisille ei ole mitään pakollista.

Jos mä saisin päättää, niin olis vaihtoehtoina armeija tai "kotirintamakoulu". Sekä miehille että naisille, saisi kumpiki päättää kumpi ois mieluisampi. Vois olla olla että sais vähän valita milloin käy sen, heti peruskoulun jälkeen vai vähän myöhemmin. N. 15-22-vuotiaana vaikkapa. Perhesyistä sitte vapautus tai siirto. Kotirintamakoulussa opeteltais monenlaisia hyötyjä, että osattais olla mahdollisimman omavaraisia, kokkausta, siivousta, maataloutta, käsitöitä (monipuolisesti, ei siis ainoastaan jotain kutomista ja ompelemista), raha-asioita jne. Minusta tämä ois reilu ratkaisu, ja se ois myös niille hyvä, jotka ei pystyis armeijassa olemaan.

Armeijassa on vaikea olla naisena koska

*kuukautisten aikaan mettäleirillä on TOSI paskanen olo, vaikka saunaan pääseekin erikoisluvalla jos on mensut (mitenkähän olisi sodan aikana)

* On erittäin virkistävää lähteä yöpissalle -20 asteen pakkasilla, kun joutuu riisumaan koko villahaalarin(ei sellaisen 2-osaisen housut alas-mallin) että saa takapuolensa paljaaksi siellä metsässä.

*lyhyenä naisena jäin jälkeen marsseilla, koska askeleeni ovat huomattavasti lyhyemmät kuin miehillä, vaikka esim lihaskuntotesteissä sain todella hyviä tuloksia. samasta syystä oli vaikeampi kantaa varusteet ja kiväärit pitkillä marsseilla, vaikka hyväkuntoinen olin armyyn mennessä ja sieltä palatessa.

*miesten rivot jutut otti välillä päähän

muuta en keksi.

Et sä ole todellinen, ethän..? Joo moi.

moimoi :wave:
Pointti on kyllä aapeen alotuksen mukaan: miksi naisia ei pakoteta armeijaan-ei ole puhetta siitä,miksi miehet pakotetaan

No tuliskos niitä vapaaehtosia sitten tarpeeksi, miehiä ja naisia, jotka osaisivat puolustaa maatamme?
En oo varma, mutta miun mielestä suurimmalla osalla maista on asevelvollisuus ja se on ihan toimiva juttu

Eiköhän tärkeintä ole se, että maata saadaan puolustettua tarpeen tullen

Kuten sanoin, niin jos täysi vapaaehtoisuus ei ole mahdollista (esim. palkka-armeija-malli liian kallis tms) niin täyden vapaaehtoisuuden ja täyden pakon väliin mahtuu muitakin malleja.

Suurimmalla osalla maista EI ole yleistä asevelvollisuutta vaan vaikkapa lähes kaikki Länsi-Euroopan maat ottaa armeijaan vaan osan ikäluokasta, ei kaikkia. Yleinen asevelvollisuus on itseasiassa aika harvassa maassa tai jos on niin vapautuksen saa todella helposti eli pakko ei oo mennä jos ei halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

En mun ystäväpiiristä ainakana kukaan muu olisi voinut mennä armeijaan kun mä ja menin. Ja olenhan minä ehkä "kovempi" (jämäkämpi, napakampi, johtavampi) kun muut, joten itsestään selvää, että minä menin. En ottaisi tähän ehkä mukaan itsemurhia, en osaa yhdistää masennusta armeijaan. Eikö kuka vaan voi masentua?

Mun veli ei ole mikään kova! Ja alikessuna sieltä lähti ja sai johtamisesta hyvät pisteet. Itse asiassa on tosi herkkä mies. Kyllähän se sitten loppuvaiheessa veti jo nyrkillä jotain kusipää-alokasta, kun oli saanut siltä muutaman tappouhkauksen. Ja mä en usko että naiset saa siellä kuulla homottelua ja tappouhkauksia ja haistattelua.

Alkuperäinen kirjoittaja inttiakka:
Armeijassa on vaikea olla naisena koska

*kuukautisten aikaan mettäleirillä on TOSI paskanen olo, vaikka saunaan pääseekin erikoisluvalla jos on mensut (mitenkähän olisi sodan aikana)

* On erittäin virkistävää lähteä yöpissalle -20 asteen pakkasilla, kun joutuu riisumaan koko villahaalarin(ei sellaisen 2-osaisen housut alas-mallin) että saa takapuolensa paljaaksi siellä metsässä.

*lyhyenä naisena jäin jälkeen marsseilla, koska askeleeni ovat huomattavasti lyhyemmät kuin miehillä, vaikka esim lihaskuntotesteissä sain todella hyviä tuloksia. samasta syystä oli vaikeampi kantaa varusteet ja kiväärit pitkillä marsseilla, vaikka hyväkuntoinen olin armyyn mennessä ja sieltä palatessa.

*miesten rivot jutut otti välillä päähän

muuta en keksi.

Mullakin on niin runsaat menkat, että kyllä ois inhottavaa. Ja sit ne viel kestää 8 päivää. siis huh huh. Ja viel ne kuukautiskivut siihen päälle.

Yhteistyössä