Miksi naisen pitää olla kaunis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Äh.... tylsää!!! Haette nyt jotain superkaunis juttuja ja kun naisia sorretaan :( Mä kyllä oon ihan sitä mieltä, että kauneus on katsojan silmissä.... mä tykkään miellyttää tuon ukkoni silmää ja se tykkää mun. Meille se riittää :) Ipanat tietysti joskus häpeilevät... kun nipistellään toisiamme pepuista kaupungilla käydessämme....

Ei naisia sorreta juuri enempää kuin se mitä naiset itse toisiltaan vaativat. En ole kuullut koskaan miehen suusta että nainen, olet rupsahtanut, kohta miehesi jättää sinut, mutta ainakin tällä palstalla sitä kuulee jatkuvasti. No, joo toki tunnen sellaisia ihmisiä(naisia) henk.kohtaisestikin. Sinä saat miellyttää miestäsi, ei se minua haittaa, mutta minä en käsitä sellaista että ei ymmärretä erilaisia elämäntapoja ts. jos sinä et ymmärtäisi naista joka ei niin välitä tykkääkö mies vai ei. Sellaisiakin naisia löytyy jotka ajattelevat että semmoinen ukko joutaa mennäkin joka ei välitä kuin pinnasta.

"Miksi ei kelpaa että nainen on siisti ja fiksu kun pitää olla myös kauniskin? "

Mutta kun monet eivät ole siistejä ja fiksuja. Huonosti istuvat, roikkuvat vaatteet, kulahtaneet t-paidat, pursuvat läskimakkarat, raskas kävelytyyli ja vielä naamakin norsun veellä. Käytöstavoista puhumattakaan. Puhutaan ronskisti, tiuskitaan miehelle ja lapsille.

Saa olla vaikka ylipainoinenkin, mutta reipasta ja pirteää asennetta on kivempi katsoa kuin lässähtänyttä, huonoryhtistä, huonolla asenteella varustettuna. Ja usein ne vähän ulkonäöstään huolehtivat naiset (käyvät kampaajalla säännöllisesti, luonnollinen meikki, istuvat vaatteet ei halpahallista) ovat myös kepeämmin liikkuvia ja itsevarmemman oloisia.

Harmoniaa ja iloa sisältäpäin ja siihen pientä itsestään huolehtimista päälle. Huomaavaisuutta muitakin kohtaan ja parempi mieli itsellä.

"En ole kuullut koskaan miehen suusta että nainen, olet rupsahtanut, kohta miehesi jättää sinut, mutta ainakin tällä palstalla sitä kuulee jatkuvasti."

Sanovat tai ei, mutta ihmeesti ja sattumalta ja usein ne naisensa jättävät miehet eksyvät kuitenkin nätimmän naisen kainaloon. Eivät ne sitä sano tai välttämättä edes tiedosta, mutta jos toinen on lopettanut aikoja sitten itsestään huolehtimisen, se näkyy usein asenteessakin..

Musta itsestään huolehtiminen korreloi sisäisen hyvän olon kanssa.

Mulle itsestään huolehtiminen tarkoittaa just sitä, että pukeutuu siististi, huolehtii hygieniastaan (mukaan luettuna hiukset ja hampaat), kunnostaan ja terveydestään. Ei tarvitse olla viimeisimmän muodin mukaan pukeutunut eikä välttämättä edes normaalipainoinen. Pääasia, että ihmisestä hehkuu hyvä olo. Silloin jokainen meistä on kaunis omalla tavallaan.

Ulkomuodoltaan huolittelemattomista ihmisistä huokuu usein henkinen pahoinvointi kauas, samoin tosin myös heistä, jotka eivät osaa suhteuttaa pukeutumistaan tilanteen mukaan, vaan kulkevat täydessä sotamaalauksessa niin yökerhossa kuin leikkipuistossakin minihame, tyrkkytoppi ja ylikorkeat korkkarit päällä. Joku ei jaksa välittää itsestään, joku toinen yrittää peittää epävarmuuttaan tai pahaa oloaan. Molemmat ihmisryhmät eivät useinkaan hymyile; sellainen rumentaa ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja self esteem:
"En ole kuullut koskaan miehen suusta että nainen, olet rupsahtanut, kohta miehesi jättää sinut, mutta ainakin tällä palstalla sitä kuulee jatkuvasti."

Sanovat tai ei, mutta ihmeesti ja sattumalta ja usein ne naisensa jättävät miehet eksyvät kuitenkin nätimmän naisen kainaloon. Eivät ne sitä sano tai välttämättä edes tiedosta, mutta jos toinen on lopettanut aikoja sitten itsestään huolehtimisen, se näkyy usein asenteessakin..

En suinkaan ole niin naiivi etten tuota asiaa tiedostaisi. Siltikin väitän että naisilta vaaditaan ulkonäöllisesti enemmän kuin miehiltä.

no mutta 3xäiti, senkus nipistelette, hyvä niille on järjestää pientä hävettävää. ja senkus miellytätte toisianne, kyllä se mulle passaa ja saatan sitte teitä ihailla jossain itekkin jos sattuu kauneuskäsitykset meillä riittävästi yhtymään. mitä tosin hiukan epäilen koska mun silmään laitettu on herkästi =epävarma ja keskenkasvuinen, eli toimii ne ennakkoluulot minullakin. itsevarmat ja iloiset lettipäät sensijaan näyttää kauniilta vaikka jätesäkissä, ja siinähän tietysti todennäköisemmin näkyy jotain todellista kun ihmisellä on elämäänluottava olemus.

mutta 1kpl moitetta: kyllä juu naisia edelleen sorretaan, mutta iso osa syistä on ehkä jossain muualla kuin äkkiseltään luulisi. miesten pelko ja alemmuudentunteet varmasti tärkeä syy. mutta tämänaamuinen pointti oli, että nimenomaan naiset ite sortaa toisiaan ja kokevat sen suorastaan elämäntehtäväksi. ja niinhän se on, että vähäinen ulkoinen arvostus ja kunnioitus tekevät sen, että sorrettu ryhmä alkaa reagoida kaikenlaisilla hätäratkaisuilla ja pitää sisäistä kuria.

Alkuperäinen kirjoittaja hevosfilosohvi:
no mutta 3xäiti, senkus nipistelette, hyvä niille on järjestää pientä hävettävää. ja senkus miellytätte toisianne, kyllä se mulle passaa ja saatan sitte teitä ihailla jossain itekkin jos sattuu kauneuskäsitykset meillä riittävästi yhtymään. mitä tosin hiukan epäilen koska mun silmään laitettu on herkästi =epävarma ja keskenkasvuinen, eli toimii ne ennakkoluulot minullakin. itsevarmat ja iloiset lettipäät sensijaan näyttää kauniilta vaikka jätesäkissä, ja siinähän tietysti todennäköisemmin näkyy jotain todellista kun ihmisellä on elämäänluottava olemus.

mutta 1kpl moitetta: kyllä juu naisia edelleen sorretaan, mutta iso osa syistä on ehkä jossain muualla kuin äkkiseltään luulisi. miesten pelko ja alemmuudentunteet varmasti tärkeä syy. mutta tämänaamuinen pointti oli, että nimenomaan naiset ite sortaa toisiaan ja kokevat sen suorastaan elämäntehtäväksi. ja niinhän se on, että vähäinen ulkoinen arvostus ja kunnioitus tekevät sen, että sorrettu ryhmä alkaa reagoida kaikenlaisilla hätäratkaisuilla ja pitää sisäistä kuria.

Minusta todella oivaltavaa tekstiä.

Itseasiassa eikö me kaikki naiset olla sitä mieltä että mies joka välittää vaan pinnasta joutaa mennäkkin????? Sama on toisinkinpäin mielestäni. Ei kai meistä joku tosissaan tee töitä kauneutensa eteen, ettei ukko jättäisi??? Eiköhän syy naisen laittautumiseen ole itsensä miellyttäminen?

Sörhis: on vielä yksi ihmisryhmä joka hymyilee niin harvoin, ettei kukaan edes muista miten ihanalta se näyttää kun sillä joskus hymy pukkaa pintaan. Joko arvaatte... noh? Milloin mies hymyilee muuten kuin ehkä lapselleen tai äärettömän rakastuneena? Kun hymyilyhän on homojen hommaa. Terv. nimim. onneksi en sentään ainakaan ole mies...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No henkilökohtainen vastaukseni on, että kohottaa itsetuntoa. Tämä siis ihan henkilökohtaisen tason vastaus, vaikka siitä kumpuaa kyllä ulospäin ajatus, että kun näen naisen, joka selkeästi ei huolehdi itsestään, ajattelen, ettei se arvosta itseään.

No mun kokemusten mukaan taas just ne naiset joilla on ongelmia oman itsetuntonsa kanssa, niin ne vasta itseään puunaavatkin... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minusta todella oivaltavaa tekstiä.

Joo, olen samaa mieltä että naiset ovat naisten pahimpia arvostelijoita ja maahan lyttääjiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No henkilökohtainen vastaukseni on, että kohottaa itsetuntoa. Tämä siis ihan henkilökohtaisen tason vastaus, vaikka siitä kumpuaa kyllä ulospäin ajatus, että kun näen naisen, joka selkeästi ei huolehdi itsestään, ajattelen, ettei se arvosta itseään.

No mun kokemusten mukaan taas just ne naiset joilla on ongelmia oman itsetuntonsa kanssa, niin ne vasta itseään puunaavatkin... :whistle:

Mitäs sillä itsetunnolla on muille väliä? Kun niissä puunatuissa kuitenkin silmä lepää..

kiitos kiitos, ap. niin ja piti jatkaa tuosta Sörhiksen hymystä. Aika yksityisiksi mutinoiksi jäävät naisten moitteet miesten hymyttömyydestä. Miksiköhän? Kaljamahoista muistetaan valittaa, mutta kaikki taitavat ymmärtää että miesten hymyttömyys on vielä vaikeammin poistettava vaiva... Vaan kyllä se joskus jaksaa kummaksuttaa kuinka omakin ukko joka sentään jonkunverran kehtaa hymyillä julkisesti ja ostaa tamponeja ja jopa kantaa muutaman sekunnin mun käsilaukkua lievästi yllytettynä (et uskalla, etvarmaan...) listaa koko paljon asioita homojen töiksi. Niin kyllä siinä aika somasti paljastuu se poikalasten perimmäinen uskomus - mieheksi kasvaakseen pojan pitää olla jotain ei-naismaista, ja jos miehuus on saavutus johon homo ei kykene, niin nainen on tietysti se kaiken kyvyttömin... Mutta kun kirjastossa oli kerran enkelinnaamainen ja -hymyinen sivari, niin jostain ihme syystä kaikki jonotti sen tiskille eikä sen synkeän sällin siinä vieressä. Miehetkin. Ihan tosi, toisessa jonossa oli toistakymmentä tyyppiä ja toisen jonossa kolme!

kannanottaja: itsetunnolla on se väli, että itsetuntoinen ihminen hyväksyvyydessään ja lämpimyydessään tukee ja rohkaisee muita ja nostaa sillä tapaa muidenkin itsetuntoa. mutta tällä hetkellä meidän yhteiskunnassa ainakin ollaan niin vähän tekemisissä muiden kanssa että eihän sillä juuri merkitystä ole. molemmat istuvat vaan töllön tai tiekan ääressä, ja muuttuvat taas piirun verran epäsosiaalisempaan suuntaan. :(

auttaiskos tämä meitä osaltaan ymmärtämään miksi se pinta on nykyisin niin tärkeä. kun mihinkään muuhun ei ehditä edes tutustua.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Tää on kaksipuolinen asia. Huoliteltu olemus kohottaa itsetuntoa ja kun elämä oikein heittelee, niin tuntee että edes joku asia on hallussa, kun keskittyy tavanomaista enemmän ulkonäköönsä.
Toisaalta kun elämä tareeksi hettele, niin ei jaksa enää välittää mistään, ei edes siitä milt'ä näyttää. Ei ole enää edes halua yrittää nousta. Mutta ainakin mule eka asia kunon räytymisen jälkeen on "naman kampaaminen" sitten voi yritää tartua töihin ja mennä lenkille tai mitä vaan, mutta ensin pitää piristää itseään laittamalla peilikuva kuntoon.

kannanottaja: itsetunnolla on se väli, että itsetuntoinen ihminen hyväksyvyydessään ja lämpimyydessään tukee ja rohkaisee muita ja nostaa sillä tapaa muidenkin itsetuntoa. mutta tällä hetkellä meidän yhteiskunnassa ainakin ollaan niin vähän tekemisissä muiden kanssa että eihän sillä juuri merkitystä ole. molemmat istuvat vaan töllön tai tiekan ääressä, ja muuttuvat taas piirun verran epäsosiaalisempaan suuntaan. :(

auttaiskos tämä meitä osaltaan ymmärtämään miksi se pinta on nykyisin niin tärkeä. kun mihinkään muuhun ei ehditä edes tutustua.

Totta. Mutta onko sellaista yhteiskuntaa olemassakaan, jossa ulkonäkö ei näyttelisi merkittävää roolia? Toki kommunismissa, kuten vuosikymmenen takaisessa kiinassa naiset olivat meikittä ja käyttivät puolueen määrittelemää asua, mutta muuten yhteiskunta ei välttämättä ollut paras mahdollinen. Pelkään pahoin, että niin kauan kuin meidän yhteiskunnassamme taloudellinen ja sosiaalinen tila ei pakota meitä yhteisöllisempään ja suvaitsevampaan kulttuuriin (yleensä taloudellinen taantuma tai viimeistään lama tuo pehmeämmät arvot esiin) niin pintapuolinen, yksilökeskeinen kulttuuri korostuu edelleen. Toki vastavirtoja on tullut näkyviinkin, mutta tuo "puunautuminen" kun tuntuu olevan niin helppo ja yksinkertainen keino asettaa itsensä tietylle jalustalle ja saada sitä kautta sitä perusturvan tunnetta elämäänsä (tyyliin: olen kaunis, hyväksytty ja panostan itseeni eli olen juuri sitä, mitä yhteiskunnassa tavoitellaan). Aikaisemmin, 80-luvun lampaantakapuolipermanenttiaikaan kolme-nelikymppiset kokivat saman tyyliin "minulla on omakotitalo, saksalainen auto ja kesämökki, joten olen saavuttanut kaiken, mitä sodanjälkeen syntynyt ikäluokka tavoittelee". Sillon tuo itsensä jalostaminen oli vielä lapsen kengissä. No jään odottelemaan pehmeiden arvojen maihinnousua.

Kumentti vähän ot: yllättävää, miten täsäkin keskustelussa jossain kohdin sotkettiin muodikuus ja tyylikkyys/huoliteltu ulkoasu. Pintamuotihan on kaikea muuta kuin kauneuden hoitamista tai siitä huolehtimista.

anteeksi nyt tämä tilanvaltaus, lopetan kohta. mutkun muut tais jo rientää elämään ja ajatus lentää jostain syystä ja jatkuu vaan. se että naiset tuijottaa pintailmiöitä ja pitää kuria, on kaksi eri asiaa. Kuria kyllä pidettäisiin vaikka tuijotettaisiin syvälle. Vanhanajan kyläyhteisöelämä oli ahdistavaa pitkälti justiinsa naisten keskinäisen kurinpidon tähden, ja se kohdistui toisen luonteeseen ja työn laatuun jne. Siihen puututaan mihin vähänkään voidaan. Vielä tuhoavampaa! Eli toivoisin, että naiset oppisivat nimenomaan rohkaisemaan ja tukemaan toisiaan ja antamaan kaikille tilaa olla miten ovat ja säilyttämään silti ihmisarvonsa. Niin ettei tueta vain niitä jotka laittavat itseään riittävästi ja käyttäytyvät sopivasti ja allekirjoittavat samat säännöt. Naiseudelle on saatava positiivisempi merkitys. Tottahan moni tukkaroikku voi huonosti, mutta parantaako asiaa muiden etäisyyttä ottava sääli tai hyväätarkoittava tohottaminen että jos vaan laittasit naamas pois norsunvituralta ja paklaisit pahimmat viat piiloon niin elämäs olisi heti paremmin?

se että naiset tuijottaa pintailmiöitä ja pitää kuria, on kaksi eri asiaa.

Itseasiassa ei ne ole ihan kasi eri asiaa. Se kurihan on yletyny myös ulkonäkön ja ollu viellä 70-luvula sitä, että jos liika itteäs puunaat, olet huono ihminen. Ja maalla se on vielläkin hiukan sitä. Eli juuri siksi mä peräänkuulutankin mieluummin oikeutta laittaa itseään kun jättää laittamtta, kun ola elinympäristö on ollu enempi sitä että itsestä huolehtiminen on "synti" tai ainakin tasa-arvon vastaista rahan ja ajan hukkaa.

yksi yhteisötyyppi tulee mieleen missä kovasti yritetään pitää naisten kauneushakuisuutta kurissa. Tietyt uskovaisryhmät. Suomalainen herännäisyys moitti ankarasti kaikenlaisesta ulkoisesta tälläytymisestä ja pyrki nöyryyttämään ihmisen niin totaalisesti että kaikenlainen itsetehostus kävisi mahdottomaksi. Siinä olikin tekemistä, kun uskonnollisessa ympäristössä itsetehostus ottaa uskollisen pyrkyryyden muodon. Eli vaikeaahan se on, itsetehostuksen tarve on niin kova silloin kun itsetunto on jäänyt hiukan keskeneräiseksi. Ja ehkä viisainta olisi vain suhtautua siihen pitkämielisesti, uskontokunnissakin.

Mutta siitä että naisen pitää olla kaunis että suku jatkuu... Jos naiset olisivat vallanpitäjiä, miehet laittautuisivat kelvatakseen. Vastaavasti yhteiskunnassa jossa miehet ovat totaalisesti niskan päällä, ne voivat laittautua halutessaan mielinmäärin (keskiajan jälkeinen herrainmuoti...) korostaakseen eroa kurjempiin miehiin. Miehen sukupuolinen kiinnostus on tosiaan usein pinnallista lajia mikä markkina-asemiaan parantelevalle naiselle on tietysti siunauskin, kun huulipuna ja korvarenkaat riittävät osoittamaan seksuaalisen kelvollisuuden (suht halpaa ja helppoa kaikessa ärsyttävyydessäänkin). Mutta mies on myös sillälailla simppeli kuin hevonenkin joka selvästi osaa arvioida kummassa kasassa on enemmän heinää: ei sillä ole väliä miten paljon heinää on, kunhan sitä on enemmän kuin toisessa. Suomalaisen yhteiskunnan hyvyys naisen kannalta on siinä, että naisilla myös pätee tietty keskinäinen ammattiyhdistyskuri: liika laittautuminen on pahasta, koska se lisää muiden naisten taakkaa. Kilpavarustelua yritetään pitää joissain rajoissa. Ja hyvin on onnistuttu, mistä olen kovasti kiitollinen. Eikä ole lisääntyvyys ainakaan sen surkeampi kuin Italiassa, jossa on niin helkkarin hemaisevaksi laittautuvaa hameväkeä. Oliskos ite asiassa melkein kaksinkertainen...

anteeksi nyt tämä tilanvaltaus, lopetan kohta. mutkun muut tais jo rientää elämään ja ajatus lentää jostain syystä ja jatkuu vaan. se että naiset tuijottaa pintailmiöitä ja pitää kuria, on kaksi eri asiaa. Kuria kyllä pidettäisiin vaikka tuijotettaisiin syvälle. Vanhanajan kyläyhteisöelämä oli ahdistavaa pitkälti justiinsa naisten keskinäisen kurinpidon tähden, ja se kohdistui toisen luonteeseen ja työn laatuun jne. Siihen puututaan mihin vähänkään voidaan. Vielä tuhoavampaa! Eli toivoisin, että naiset oppisivat nimenomaan rohkaisemaan ja tukemaan toisiaan ja antamaan kaikille tilaa olla miten ovat ja säilyttämään silti ihmisarvonsa. Niin ettei tueta vain niitä jotka laittavat itseään riittävästi ja käyttäytyvät sopivasti ja allekirjoittavat samat säännöt. Naiseudelle on saatava positiivisempi merkitys. Tottahan moni tukkaroikku voi huonosti, mutta parantaako asiaa muiden etäisyyttä ottava sääli tai hyväätarkoittava tohottaminen että jos vaan laittasit naamas pois norsunvituralta ja paklaisit pahimmat viat piiloon niin elämäs olisi heti paremmin?

Osaat sanoa nämä asiat niin paljon paremmin kuin minä. Minä ajattelen juuri näin.
Yhteenveto: suurin osa ei pidä minään suurena ongelmana pinnan palvontaa ja sitä että naisen täytyy olla tietynlainen. Ja se minkälainen äidin tulee olla, onkin jo aivan eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
anteeksi etten jaksa lukea koko ketjua läpi. pakko huomauttaa vielä että suomessa ei kauneutta silti pidetä niin tärkeänä kuten esim italiassa. ei läheskään. siis vielä tähän aloitukseen, ettei minusta suomessa mitenkään PIDÄ olla kaunis. omasta mielestäni italiassa kauneutta yliarvostetaan, suomessa EI SAA olla kaunis (siis noin kärjistetysti)

Tämä on totta.

T.Italiassa- ja Ranskassa asunut

yksi yhteisötyyppi tulee mieleen missä kovasti yritetään pitää naisten kauneushakuisuutta kurissa. Tietyt uskovaisryhmät. Suomalainen herännäisyys moitti ankarasti kaikenlaisesta ulkoisesta tälläytymisestä ja pyrki nöyryyttämään ihmisen niin totaalisesti että kaikenlainen itsetehostus kävisi mahdottomaksi. Siinä olikin tekemistä, kun uskonnollisessa ympäristössä itsetehostus ottaa uskollisen pyrkyryyden muodon. Eli vaikeaahan se on, itsetehostuksen tarve on niin kova silloin kun itsetunto on jäänyt hiukan keskeneräiseksi. Ja ehkä viisainta olisi vain suhtautua siihen pitkämielisesti, uskontokunnissakin.

Mutta siitä että naisen pitää olla kaunis että suku jatkuu... Jos naiset olisivat vallanpitäjiä, miehet laittautuisivat kelvatakseen. Vastaavasti yhteiskunnassa jossa miehet ovat totaalisesti niskan päällä, ne voivat laittautua halutessaan mielinmäärin (keskiajan jälkeinen herrainmuoti...) korostaakseen eroa kurjempiin miehiin. Miehen sukupuolinen kiinnostus on tosiaan usein pinnallista lajia mikä markkina-asemiaan parantelevalle naiselle on tietysti siunauskin, kun huulipuna ja korvarenkaat riittävät osoittamaan seksuaalisen kelvollisuuden (suht halpaa ja helppoa kaikessa ärsyttävyydessäänkin). Mutta mies on myös sillälailla simppeli kuin hevonenkin joka selvästi osaa arvioida kummassa kasassa on enemmän heinää: ei sillä ole väliä miten paljon heinää on, kunhan sitä on enemmän kuin toisessa. Suomalaisen yhteiskunnan hyvyys naisen kannalta on siinä, että naisilla myös pätee tietty keskinäinen ammattiyhdistyskuri: liika laittautuminen on pahasta, koska se lisää muiden naisten taakkaa. Kilpavarustelua yritetään pitää joissain rajoissa. Ja hyvin on onnistuttu, mistä olen kovasti kiitollinen. Eikä ole lisääntyvyys ainakaan sen surkeampi kuin Italiassa, jossa on niin helkkarin hemaisevaksi laittautuvaa hameväkeä. Oliskos ite asiassa melkein kaksinkertainen...

Minä puolestani olen esteetikkona hieman pahoillani pohjoismaisesta ay-kulttuurista kauneuden suhteen. Kauniita esineitä, vaatteita, kenkiä tms. on tarjolla paljon vähemmän ja kalliimmalla kuin Etelä-Euroopassa ja tuloihin nähden ne maksavat suhteellisen paljon. Ei Italiassakaan kaikki automaattisesti synny kauniina, mutta laittautumista pidetään osana elämää ja siihen on varaa/aikaa toisin kuin meillä. Ja syntyvyyteen taitaa katolisissa maissa vaikuttaa olosuhteiden pakosta kolmekymppiseksi vanhempien taloudessa asuminen..

Mie oon söpö, lapseni myös ja miestäkään ei pelätä hämärässä!
Pistän siistit vaatteet päälleni ja muutkin meillä tekevät saman. Harjaamme tukkamme ulos lähtiessä ja minä sipaisen usein huulipunaakin. Onko arvomaailmamme vääristynyt?

Yhteistyössä