Miksi naisen pitää olla kaunis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Vastakysymys; Miksi naisen pitää olla kaunis? (siis miksi nainen on kaunis?)

Hiton ärsyttävää, kun mies viehättyy ulkonäöstä ja kun se miellyttää katsoo läpi sormiensa muita puutteita ja sitten myöhemmin kun ulkonäön- ja uuruudenviehätys alkaa kadota, ollaan pulassa.

no jos parisuhde perustetaan pelkän ulkonäön perusteella niin tosiaan ollaan pulassa, jos siihen viellä on esim. lapset tehty, velkaannuttu yhdessä ym. mikä parisuhteeseen liittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

En sanonut että siisteys on tuollaista. Kysyin että miksi se ei riitä että on siisti ja fiksu? Minusta siisteys on puhtautta ja ehjiä siistinnäköisiä vaatteita, ei muuta. Jos joku on saanut luojan lahjakseen hiirulaisletin vai miten se nyt menikään, ei se ole mielestäni epäsiisteyttä, vai kuinka?
Vastasit että naisen tulee olla kaúnis koska se kohottaa itsetuntoa. Käsitit kysymykseni väärin. tarkoitin että miksi naisen tulee olla kaunis ja tarkoitin muiden, ulkopuolisten silmissä. Miksi teitä häiritsee jos joku ei ole ns. kaunis.

Minua ei häiritse p*skan vertaa, päinvastoin oma itsetunto kohenee ja mielessä kiittää itseään aamun meikkaussessiosta. Mutta turha on vängätä naama v*turallaan ettei saa julkisesti yhtä hyvää vastaanottoa kun itseensä panostavat naiset. Se nyt vaan on maailman hinta.

No koska tulee kauhea sääli, alkaa miettiä mikä ihmisellä on huonosti, kun ei arvosta iteään ja huoledi itsestään.Ulkonäölleen sinänsä nyt kukaan ei mitään voi ja painokin on vähän niin, että joku voi, joku ei, mutta hiukset voi leikata sellaiseen muotoon, ettei niiden olemattomus korostu ja värjätäkkin niitää voi.
Itsestähuolehtimisen ei tarvi olla muodin seuraamista -harvoin se sitä onkaan, pintamuoti harvoin on tyylikästä, se on nuorten ja itseään etsivien juttu- vaan omana itsenään oloa.
Ei tarvi omata perussuomalaista nöyristelyä ja tarvetta upota massaan, parhaita uoliaan saa korostaa.

Entä jos joku ei halua. Miksi se häiritsee sinua?

Suomessa 99% ihmisistä osaa lukea. En olisi lainkaan varma tästä.

Eikä toiset ymmärtää esim. visuaalisen ja kirjallisen viestinnän eroa. Kukaan ei tiedä miltä näytät, eikä ketään kiinnosta. Lähinnä ärsyttää kun aloituksen tarkoitus viittaa ajatukseen "naiset lopettakaa laittautuminen". Itsensä koristelu ympäristöään ja kanssaihmisiään viehättääkseen on hyvin alkukantainen tarve. Ole sinä sitten miten ruma tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
ap:lle kysymys :) Eikö kauneus ole katsojan silmissä? Millainen on kaunis ihminen? Mitä oikein haet? Menee ne hermot muillakin ;)

On se minusta. Lue avaukseni ajatuksella ja lukemisen ymmärtämisellä. Haluan tietää miksi naisen pitäisi miellyttää muita.

Ei sen pidäkkään, mutta itseään pitää. Se nyt vaan on niin, että kun huolehtii itsestään ja tarpeistaan, muutkin saa siitä jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:

Hiton ärsyttävää, kun mies viehättyy ulkonäöstä ja kun se miellyttää katsoo läpi sormiensa muita puutteita ja sitten myöhemmin kun ulkonäön- ja uuruudenviehätys alkaa kadota, ollaan pulassa.

no jos parisuhde perustetaan pelkän ulkonäön perusteella niin tosiaan ollaan pulassa, jos siihen viellä on esim. lapset tehty, velkaannuttu yhdessä ym. mikä parisuhteeseen liittyy.

Kääk, ei kai sitä kukaan noin pitkälle pelkän pärstän perustella ehdi.
Tai mistä sitäkään tietää...

anteeksi etten jaksa lukea koko ketjua läpi. pakko huomauttaa vielä että suomessa ei kauneutta silti pidetä niin tärkeänä kuten esim italiassa. ei läheskään. siis vielä tähän aloitukseen, ettei minusta suomessa mitenkään PIDÄ olla kaunis. omasta mielestäni italiassa kauneutta yliarvostetaan, suomessa EI SAA olla kaunis (siis noin kärjistetysti)

kauneus tulee minusta olemuksesta, ei vaatteista,hiuksista ja meikistä. se miten itsensä kantaa. itseensä ja elämäänsä tyytyväinen nainen on kaunis, oli sitten yli- tai -alipainoinen, ilman meikkiä tai ei. henkh. koht. mulle on ihan sama istuuko äidit hiekkalaatikon reunalla täydessä pakkelissa parhaat päällä vai tukka rasvasena ilman meikkiä. miten itse viihtyy. =)

kaunis[/b].
Itsensä koristelu ympäristöään ja kanssaihmisiään viehättääkseen on hyvin alkukantainen tarve. Ole sinä sitten miten ruma tahansa.

Totta, alkuasukasheimoissakin harrastetaan itsensä koristelua, se nyt vaan on ihmisen tarve. Siksipä uskon että se on imenomaan loppujenlopuksi itseään kohtan oleva tarve, ei miehiä eikä muuta ympäristöä.

ap:lle kysymys :) Eikö kauneus ole katsojan silmissä? Millainen on kaunis ihminen? Mitä oikein haet? Menee ne hermot muillakin ;)

On se minusta. Lue avaukseni ajatuksella ja lukemisen ymmärtämisellä. Haluan tietää miksi naisen pitäisi miellyttää muita.

Ei sen pidäkkään, mutta itseään pitää. Se nyt vaan on niin, että kun huolehtii itsestään ja tarpeistaan, muutkin saa siitä jotain.

No ei tarvii miellyttää tosiaan jos ei halua. Miellyttämisellä vaan yleisesti ottaen pyritään tekemään elämästä helpompaa ja edistämään omaa asemaansa yhteisössä. Samalla sitä tulee helposti jopa pidetyksi ihmiseksi. Ja lähtökohtaisesti nuo psykologian ammattilaiset väittää, että ihminen on onnellisempi kun kokee itsensä pidetyksi yhteisössä kuin että kokisi itsensä syrjityksi/ei-pidetyksi. Varmaan hirmu vaikeaa ymmärtää tätä, vai??

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:

Kääk, ei kai sitä kukaan noin pitkälle pelkän pärstän perustella ehdi.
Tai mistä sitäkään tietää...
No minä ajattelin heti tuonne asti. Mutten pitäis mahdottomana. Sika rikas äijä "ostaa" kauniin naisen itselleen. Onhan näitä maailma pullollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
anteeksi etten jaksa lukea koko ketjua läpi. pakko huomauttaa vielä että suomessa ei kauneutta silti pidetä niin tärkeänä kuten esim italiassa. ei läheskään. siis vielä tähän aloitukseen, ettei minusta suomessa mitenkään PIDÄ olla kaunis. omasta mielestäni italiassa kauneutta yliarvostetaan, suomessa EI SAA olla kaunis (siis noin kärjistetysti)

Mä yhdyn tähän mielipiteseen, että suomessa nainen ei -tasa-arvon nimissä- saa olla kaunis, ainakaan liian. Ja mä en ymmärrä mitä tasa-arvoa on siinä, että täytyy näyttää mieheltä, oikea tasa-arvo on sitä, että nainen saa olla ihan oikeasti nainen.

En sanonut että siisteys on tuollaista. Kysyin että miksi se ei riitä että on siisti ja fiksu? Minusta siisteys on puhtautta ja ehjiä siistinnäköisiä vaatteita, ei muuta. Jos joku on saanut luojan lahjakseen hiirulaisletin vai miten se nyt menikään, ei se ole mielestäni epäsiisteyttä, vai kuinka?
Vastasit että naisen tulee olla kaúnis koska se kohottaa itsetuntoa. Käsitit kysymykseni väärin. tarkoitin että miksi naisen tulee olla kaunis ja tarkoitin muiden, ulkopuolisten silmissä. Miksi teitä häiritsee jos joku ei ole ns. kaunis.

Minua ei häiritse p*skan vertaa, päinvastoin oma itsetunto kohenee ja mielessä kiittää itseään aamun meikkaussessiosta. Mutta turha on vängätä naama v*turallaan ettei saa julkisesti yhtä hyvää vastaanottoa kun itseensä panostavat naiset. Se nyt vaan on maailman hinta.

No koska tulee kauhea sääli, alkaa miettiä mikä ihmisellä on huonosti, kun ei arvosta iteään ja huoledi itsestään.Ulkonäölleen sinänsä nyt kukaan ei mitään voi ja painokin on vähän niin, että joku voi, joku ei, mutta hiukset voi leikata sellaiseen muotoon, ettei niiden olemattomus korostu ja värjätäkkin niitää voi.
Itsestähuolehtimisen ei tarvi olla muodin seuraamista -harvoin se sitä onkaan, pintamuoti harvoin on tyylikästä, se on nuorten ja itseään etsivien juttu- vaan omana itsenään oloa.
Ei tarvi omata perussuomalaista nöyristelyä ja tarvetta upota massaan, parhaita uoliaan saa korostaa.

Eikä toiset ymmärtää esim. visuaalisen ja kirjallisen viestinnän eroa. Kukaan ei tiedä miltä näytät, eikä ketään kiinnosta. Lähinnä ärsyttää kun aloituksen tarkoitus viittaa ajatukseen "naiset lopettakaa laittautuminen". Itsensä koristelu ympäristöään ja kanssaihmisiään viehättääkseen on hyvin alkukantainen tarve. Ole sinä sitten miten ruma tahansa.

En kyllä ole sanonut niinkään. Perimmäinen ajatukseni tässä oli että miksi ihmisten ei anneta olla omia itsejään vaan pitäisi ahtautua tiettyihin muotteihin ja pyrkiä miellyttämään muita. Tällä palstalla haukutaan melko usein naisia, niin heidän ulkonäköään, vaatteitaan, älyään ym ja tämähän on siis naisille tai perheillekin suunnattu palsta tai ainakin täällä on tietääkseni eniten naisia. Miksi me naiset aina "ihmettelemme" toisiamme: toistemme ulkonäköä, lasten kasvatustapoja, vaikka mitä, listä on loputon Koskaan et kelpaa sellaisena kuin olet.
Ja palatakseni alkuperäiseen... kysyn vaikka nyt näin jos tämä aukeaisi teille paremmin.... Miksi mies saa olla sellainen kuin haluaa.... Miehelle sallitaan selkeästi enemmän vapautta yksilöllisyyteen.... Saa olla hellyyttävä, nallekarhumainen, karismaattinen, ihanan iso, ihanan kääpiö, on noita. Mutta nainen saa olla vain kaunis ja tietylla tavalla. Te itse olette niitä tässä ketjussa luetelleet. pitää käydä kampaajalla, huolehtia vimpan päälle painostaan, pysyä nuorekkaana, meikata tietylla tavalla. Ja nämä siksi ettei muitten tarvitsisi hävetä.
Miksi nainen ei voisi laittautua koska pitää itse siitä. Lähestulkoon kaikki tuntemani naiset sanovat laittautuvansa muiden takia ja huomasin sen tässäkin ketjussa. Kukaan tuntemani ei ainakaan myönnä nauttivansa itse ns. aikuisten prinsessaleikeistä.
Ja edelleenkin... kaikki eivät synny kauniiksi, muiden mielestä. Miksi tällainen yksilö häiritsee teitä ja onko hän vähempiarvoinen kuin ns. kaunis nainen.

Koko kauneus juttu taitaa olla iskostettuna etenki naisten päähän jo ihan lapsesta lähtien.Kaikille on varmaan luettu ne miljoonat sadut prinsessoista,jotka oli sitten niin ja niin kauniita,että koko valtakuntaa hämmensi tytön kauneus.Saduissa se kauneus yhdistetään ihmisen hyvyyteen.Niissä on se pointti,et jos ihminen on hyvä ulkoa,hän on hyvä myös sisältä. Ja hyvyyteen pitää pyrkiä.Sitä kautta se tulee alitajuisesti meille,että pitää olla kaunis vaikka tuskin kukaan täälläkään nyt ajattelee,et kun kadulla kävelee ja näkee kauniin naisen,että hei tuohan oikeasti sitten hyvä ihminen,auttavainen yms.Me halutaan ehkä kaikki olla prinsessoja ja lisäks me oletetaan,että kaikki muutkin naiset on ja haluaa olla..

En mä tiedä.Ei tähän kaiketi mitään kunnollista vastausta löydy..Ihan jo senkin takia,et kaikille se kauneus tarkottaa eri asioita.Ap:n mielestä se saattaa olla ihan kauneutta,et on tosiaan siisti ja puhdas kun taas tositen mielestä se tarvii vielä jonkun ylimääräsen ripauksen.

En kyllä ole sanonut niinkään. Perimmäinen ajatukseni tässä oli että miksi ihmisten ei anneta olla omia itsejään vaan pitäisi ahtautua tiettyihin muotteihin ja pyrkiä miellyttämään muita. Tällä palstalla haukutaan melko usein naisia, niin heidän ulkonäköään, vaatteitaan, älyään ym ja tämähän on siis naisille tai perheillekin suunnattu palsta tai ainakin täällä on tietääkseni eniten naisia. Miksi me naiset aina "ihmettelemme" toisiamme: toistemme ulkonäköä, lasten kasvatustapoja, vaikka mitä, listä on loputon Koskaan et kelpaa sellaisena kuin olet.
Ja palatakseni alkuperäiseen... kysyn vaikka nyt näin jos tämä aukeaisi teille paremmin.... Miksi mies saa olla sellainen kuin haluaa.... Miehelle sallitaan selkeästi enemmän vapautta yksilöllisyyteen.... Saa olla hellyyttävä, nallekarhumainen, karismaattinen, ihanan iso, ihanan kääpiö, on noita. Mutta nainen saa olla vain kaunis ja tietylla tavalla. Te itse olette niitä tässä ketjussa luetelleet. pitää käydä kampaajalla, huolehtia vimpan päälle painostaan, pysyä nuorekkaana, meikata tietylla tavalla. Ja nämä siksi ettei muitten tarvitsisi hävetä.
Miksi nainen ei voisi laittautua koska pitää itse siitä. Lähestulkoon kaikki tuntemani naiset sanovat laittautuvansa muiden takia ja huomasin sen tässäkin ketjussa. Kukaan tuntemani ei ainakaan myönnä nauttivansa itse ns. aikuisten prinsessaleikeistä.
Ja edelleenkin... kaikki eivät synny kauniiksi, muiden mielestä. Miksi tällainen yksilö häiritsee teitä ja onko hän vähempiarvoinen kuin ns. kaunis nainen.

Njaa, no sitten mä olen väärässä ketjussa. Minusta se oikeus olla oma itsensä on just sitä, että sa olla ihan oikea nainen, eikä tarvi ola niinkuin mies, mikä Suomessa on se vaatimus tasa-arvon nimisä.
Minä nautin niistä aikuisten psrinssesa leikeistä ja mielestäni olen kokoajan korotanut, että juuri itsensä takia ihmisen "pitää" olla kaunis

Hyvä ap!
Ymmärsin täysin lukemani :) Sinä nimenomaan haet näkökulmaa naisasian puolesta. Siis miksi naisen on oltava??? Miksei miehen ole? -eikö niin?
Henkilökohtaisesti minua ei ole lämmittänyt ajatus kauniista miehestä ;) Mutta ilokseni voin sanoa, että ukkoni on aina siisti ja asiallisesti pukeutunut :)

Hyvä ap!
Ymmärsin täysin lukemani :) Sinä nimenomaan haet näkökulmaa naisasian puolesta. Siis miksi naisen on oltava??? Miksei miehen ole? -eikö niin?
Henkilökohtaisesti minua ei ole lämmittänyt ajatus kauniista miehestä ;) Mutta ilokseni voin sanoa, että ukkoni on aina siisti ja asiallisesti pukeutunut :)

KYLLÄ! JUURI TÄTÄ HAIN!

Hyvä ap!

Koska naiselle tulee siitä hyvä mieli, miestä ei liikuta miltä se näyttää.

Toki kulttuuri on merkittävin vaikuttaja eli naisten harteille on sysätty miehen miellyttäminen. Mutta sillä voi olla pidemmätkin juuret eli ihmisellä kun ei ole kiimaa niin uros valitsee parittelukumppaninsa muun perusteella. Lisäksi nainen kantaa lapsensa raskausaikana ja on sidottu lapseen pitkäksi aikaa. Samalla nainen on paitsi tietyllä tapaa puolustuskyvytön niin myös riippuvainen kumppanin tuesta ravinnonsaannin kannalta. Joten kumppani on pystyttävä sitomaan parisuhteeseen. Nainen on tietenkin myös osa yhteisöään ja yhteisössä naisella on ollut harvemmin "älyllistä" asemaa - jo ennen kristinuskoa käräjillä kävivät pääasiassa miehet. Jonkun näköisellä miellyttämisellä on varmasti ollut tekoa asemansa vahvistamisessa yhteisössä.

Toki kulttuuri on merkittävin vaikuttaja eli naisten harteille on sysätty miehen miellyttäminen. Mutta sillä voi olla pidemmätkin juuret eli ihmisellä kun ei ole kiimaa niin uros valitsee parittelukumppaninsa muun perusteella. Lisäksi nainen kantaa lapsensa raskausaikana ja on sidottu lapseen pitkäksi aikaa. Samalla nainen on paitsi tietyllä tapaa puolustuskyvytön niin myös riippuvainen kumppanin tuesta ravinnonsaannin kannalta. Joten kumppani on pystyttävä sitomaan parisuhteeseen. Nainen on tietenkin myös osa yhteisöään ja yhteisössä naisella on ollut harvemmin "älyllistä" asemaa - jo ennen kristinuskoa käräjillä kävivät pääasiassa miehet. Jonkun näköisellä miellyttämisellä on varmasti ollut tekoa asemansa vahvistamisessa yhteisössä.

Niin ja kuten jo aikaisemmin mainitsinkin, itseasiassa aloituksessa, että emme elä enää ns. luolamiesyhteiskunnassa. Siksi minua kiinnostaakin tietää miksi meidän koulutetussa yhteiskunnassamme, missä naiset ovat olleet ainakin ulkoisesti ja lainsäädännön silmissa vapaita ja riippumattomia ja tasa-arvoisia jo kauan, meissä silti elää edelleen pieni luolamies, joka - anteeksi nyt vaan- joskus vaatii täysin kohtuuttomia naisilta, kun pitäisi olla sitä ja tätä ja vielä vähän tota. Ja se on mielestäni oudointa että etenkin naiset ovat hyvin halukkaita itse vaalimaan tällaisia perinteitä. Mutta niinhän asia on kun puhutaan naisten ympärileikkauksestakin (siis tietenkin aivan eri asia): naiset itse vaativat usein tyttärilleen ko. operaatiota vaikka miehet olisivat jo valmiita siitä luopumaan, sillä pelkäävät että tytärtä syrjittäisiin erilaisuuden takia.

näin puolilonkalta, itse asiaa sillointällöin mietiskelleenä: niinkuin monen vastauksista täällä käy ilmi, naisilla tosiaan on sisarellisen kurinpidon tarve, kytätään toisten pukemisia ja tukanväriä yms. Muuten, miten ihmeessä voi omana itsenään oleminen vaatia ns. yksilöllistä hiusväriä joka sattumoisin tulee tehtaan tuubista, eli taatusti ei yksilöllistä vaan massakulutustuote. Vaikka valittavia värejä ei olis kuin kymmenen, niin vieläkin jaksettaisiin vaatia että niitä on yksilöllisyyden korostamiseksi tungettava päähän vaikka ne rasittavat ympäristöä ja kukkaroa ja hermoja ja itseluottamusta kun väri oli kumminkin taas vähän väärä... Kun kaiken järjen mukaan omana itsenään oleminen on nimenomaan sitä, että ei ole pakko vaihtaa naaman tai tukan väriä ja uusia garderoobia milloin kenenkin piristykseksi. Totta ihmeessä ihmisen sopii ostaa uusi riepu ylle jos mieluisa sattuu vastaan, mutta miksi pitäisi vaihtaa koko "lukki" kerralla, ellei sitten sattumoisin viihdy huonosti itsenään ja haaveile jatkuvasti hiljaksiin että voisi olla joku ihan muu.

Väitänpä, että naisväki nimenomaan oikeuttaa tämän kaiken teinien tavoin sillä, että kun muutkin. Ja kun sitten joku muu ei, on tavattoman helppo heittäytyä säälimään vaikka ei tunne toista ollenkaan eikä tiedä hänen onnellisuudestaan tai onnettomuudestaan tuon taivaallista. Vaikka säälin alle hädintuskin peittyy ylenkatse ja halveksunta, jotka molemmat mukavasti nostavat omaa itsekunnioitusta. Kun maatalousyhteiskunnassa naisenkin arvo mitattiin pääasiassa sillä onko hyvä ihminen ja työihminen, niin nyt kun nämä ovat menettäneet asemiaan julkisesti (vaikka perheen sisällä niillä on melkoinen merkitys aina ja iänkaikkisesti), niin nyt kun naisen on vaikea ja hiukan hölmöäkin luottaa suhteen pysyvyyteen, arvostusvajetta aletaan paikata pienellä pintaremontilla.

Jos oikeasti olisi kysymys miesten vaativuudesta, niin naiset kirkuisivat sisäisestä riemusta aina nähdessään yhden kilpasiskon poissa pelistä hapsotukassa ja verskoissa. Silloinhan oma suhteellinen asema vain paranee. Jossain määrin näin varmasti käykin ja riemun ailahduksen hukuttaminen teennäiseen sääliin saa unohtamaan oman asenteen tietyn alhaisuuden. Mutta kaikkihan ei tällä mitenkään selity - naiset oikeasti kokevat jonkinasteista raivoa nähdessään jonkun tuulipuvussa saavan elää ja porskuttaa noin vaan, herttinen ihan muutama ylimääräinen kilokin mukana. Ja epäilen että siinä on kysymys ahdistuksesta, jonka nostaa pelko siitä että kaikki tämä vaiva jonka olen kauneuden eteen nähnyt olisi ehkä sittenkin turhaa. Jos kerta minun on pakko laittaa kaikki se raha ja aika ja huoli ja kärsimys siihen että kehtaan edes olla julkisesti olemassa, niin oikeus ja kohtuus vaatii että tuonkin pitää, koska se kerta on nainen. Samat säännöt kaikille...

Älkääkä ihmeessä siskot hyvät vedotko siihen että lapset vaatii. Te olette aikuisia ja vanhempia, lasten ei kuulu teiltä vaatia. Yhteiskunta vaatii että lapset hoidetaan ja jossain määrin rakastetaankin, miettikääs miltä tuntuisi jos lastensuojelulaissa sanottaisiin "... ja äidit pitäkäätten huolen ettette tuulipuvussa kauppaan mene koska se loukkaa lapsen oikeutta olla häpeämättä vanhempiaan..." Lapsella ei ole sellaista oikeutta, päinvastoin lapsella on oikeus hävetä vanhempiaan, koska se on irtautumiskehityksen tärkeä vaihe, etäisyydenotto, että voi kasvaa omaksi yksilökseen ja oppia myöhemmin ymmärtämään että häpeä oli kuitenkin keskenkasvuinen reaktio. Eräänä kauniina päivänä tilalle nousee kunnioitus, ja sen ymmärtäminen mikä oli oikeasti tärkeää. Oho, tulipas pirun pitkä.

Alkuperäinen kirjoittaja hevosfilosohvi:
näin puolilonkalta, itse asiaa sillointällöin mietiskelleenä: niinkuin monen vastauksista täällä käy ilmi, naisilla tosiaan on sisarellisen kurinpidon tarve, kytätään toisten pukemisia ja tukanväriä yms. Muuten, miten ihmeessä voi omana itsenään oleminen vaatia ns. yksilöllistä hiusväriä joka sattumoisin tulee tehtaan tuubista, eli taatusti ei yksilöllistä vaan massakulutustuote. Vaikka valittavia värejä ei olis kuin kymmenen, niin vieläkin jaksettaisiin vaatia että niitä on yksilöllisyyden korostamiseksi tungettava päähän vaikka ne rasittavat ympäristöä ja kukkaroa ja hermoja ja itseluottamusta kun väri oli kumminkin taas vähän väärä... Kun kaiken järjen mukaan omana itsenään oleminen on nimenomaan sitä, että ei ole pakko vaihtaa naaman tai tukan väriä ja uusia garderoobia milloin kenenkin piristykseksi. Totta ihmeessä ihmisen sopii ostaa uusi riepu ylle jos mieluisa sattuu vastaan, mutta miksi pitäisi vaihtaa koko "lukki" kerralla, ellei sitten sattumoisin viihdy huonosti itsenään ja haaveile jatkuvasti hiljaksiin että voisi olla joku ihan muu.

Väitänpä, että naisväki nimenomaan oikeuttaa tämän kaiken teinien tavoin sillä, että kun muutkin. Ja kun sitten joku muu ei, on tavattoman helppo heittäytyä säälimään vaikka ei tunne toista ollenkaan eikä tiedä hänen onnellisuudestaan tai onnettomuudestaan tuon taivaallista. Vaikka säälin alle hädintuskin peittyy ylenkatse ja halveksunta, jotka molemmat mukavasti nostavat omaa itsekunnioitusta. Kun maatalousyhteiskunnassa naisenkin arvo mitattiin pääasiassa sillä onko hyvä ihminen ja työihminen, niin nyt kun nämä ovat menettäneet asemiaan julkisesti (vaikka perheen sisällä niillä on melkoinen merkitys aina ja iänkaikkisesti), niin nyt kun naisen on vaikea ja hiukan hölmöäkin luottaa suhteen pysyvyyteen, arvostusvajetta aletaan paikata pienellä pintaremontilla.

Jos oikeasti olisi kysymys miesten vaativuudesta, niin naiset kirkuisivat sisäisestä riemusta aina nähdessään yhden kilpasiskon poissa pelistä hapsotukassa ja verskoissa. Silloinhan oma suhteellinen asema vain paranee. Jossain määrin näin varmasti käykin ja riemun ailahduksen hukuttaminen teennäiseen sääliin saa unohtamaan oman asenteen tietyn alhaisuuden. Mutta kaikkihan ei tällä mitenkään selity - naiset oikeasti kokevat jonkinasteista raivoa nähdessään jonkun tuulipuvussa saavan elää ja porskuttaa noin vaan, herttinen ihan muutama ylimääräinen kilokin mukana. Ja epäilen että siinä on kysymys ahdistuksesta, jonka nostaa pelko siitä että kaikki tämä vaiva jonka olen kauneuden eteen nähnyt olisi ehkä sittenkin turhaa. Jos kerta minun on pakko laittaa kaikki se raha ja aika ja huoli ja kärsimys siihen että kehtaan edes olla julkisesti olemassa, niin oikeus ja kohtuus vaatii että tuonkin pitää, koska se kerta on nainen. Samat säännöt kaikille...

Älkääkä ihmeessä siskot hyvät vedotko siihen että lapset vaatii. Te olette aikuisia ja vanhempia, lasten ei kuulu teiltä vaatia. Yhteiskunta vaatii että lapset hoidetaan ja jossain määrin rakastetaankin, miettikääs miltä tuntuisi jos lastensuojelulaissa sanottaisiin "... ja äidit pitäkäätten huolen ettette tuulipuvussa kauppaan mene koska se loukkaa lapsen oikeutta olla häpeämättä vanhempiaan..." Lapsella ei ole sellaista oikeutta, päinvastoin lapsella on oikeus hävetä vanhempiaan, koska se on irtautumiskehityksen tärkeä vaihe, etäisyydenotto, että voi kasvaa omaksi yksilökseen ja oppia myöhemmin ymmärtämään että häpeä oli kuitenkin keskenkasvuinen reaktio. Eräänä kauniina päivänä tilalle nousee kunnioitus, ja sen ymmärtäminen mikä oli oikeasti tärkeää. Oho, tulipas pirun pitkä.

Ihanaa!! Lisää tällaista!!!!

"Niin ja kuten jo aikaisemmin mainitsinkin, itseasiassa aloituksessa, että emme elä enää ns. luolamiesyhteiskunnassa. Siksi minua kiinnostaakin tietää miksi meidän koulutetussa yhteiskunnassamme, missä naiset ovat olleet ainakin ulkoisesti ja lainsäädännön silmissa vapaita ja riippumattomia ja tasa-arvoisia jo kauan, meissä silti elää edelleen pieni luolamies, joka - anteeksi nyt vaan- joskus vaatii täysin kohtuuttomia naisilta, kun pitäisi olla sitä ja tätä ja vielä vähän tota. Ja se on mielestäni oudointa että etenkin naiset ovat hyvin halukkaita itse vaalimaan tällaisia perinteitä. Mutta niinhän asia on kun puhutaan naisten ympärileikkauksestakin (siis tietenkin aivan eri asia): naiset itse vaativat usein tyttärilleen ko. operaatiota vaikka miehet olisivat jo valmiita siitä luopumaan, sillä pelkäävät että tytärtä syrjittäisiin erilaisuuden takia. "

Ihmiskunnassa kehityksen edellytys on voimavarojen venyttäminen äärimmilleen. Tähän viittaa mm. uudet keksinnöt luonnontieteissä sekä aina uudet ennätykset urheilussa (vaikkakin nykyisin dopingin voimin). Taloudellisten ja sosiaalisten edellytysten parantuessa tavan ihmisen elämä on siirtynyt ravinnon hankinnasta hiljalleen materiaalin keräämiseen ja nyky-yhteiskunnassa oman kehon ja mielen "jalostamiseen". Tavoitteet annetaan sieltä ylhäältä, jossa ihmisillä on aikaa ja varaa vain ja ainoastaan jalostaa itseään maksetun apuvoiman tuella. Eli kun staroilla on mahdollisuus muokata itsestään tietyn näköisiä niin samaa yritetään median kautta vaatia tavan naisiltakin. Ja se ulkoinen jalostaminen on taas korostetussa asemassa koska se näkyy päällepäin ja sitä on pystytty markkinoimaan "itsensä hellimisellä". Itsensä henkinen jalostaminen sivistyksen avulla ei ole yhtä haluttua, mutta tavoiteltua kuitenkin. Etusijassa valitettavasti taloudellisen menestyksen tavoittelemisen vuoksi..

jään jatkuvasti miettimään sitä MIKSI ihmiset alkavat ylipäänsä miettiä toisten elämää tai itsestään huolehtimistä jos näkevät hieman omasta ihanteesta poikenneen ihmisen.

Minä olen juuri sellainen rupsahtanut ja lihonnut kotiäiti mitä täällä palstalla aina haukutaan. Sinkkuna ollessani laitoin itseäni ja elämä pyöri muutenkin oman navan ympärillä. Nyt kun minulla on perhe niin kaikki "turha" on jäänyt pois. Eli uusien vaatteiden osto ja meikkaaminen muuten kuin juhliin. Tämä on ollut äärimmäisen vapauttavaa. Minusta on tullut rennompi muutenkin itseni suhteen ja panostan asioihin jotka ovat minulle oikeasti tärkeitä. Voi olla että asia johtuu siitäkin että olen ylittänyt 30 maagisen rajan. Ehkä olen vihdoin "aikuistunut" ;)

itsetuntoni ei ole koskaan ollut riippuvainen ulkonäöstäni. Näin on ollut jo ala-asteelta lähtien. Se että minulla on ylipainoa ja tukka hapsottaa ei vaikuta minäkuvaani millään lailla. Itsetuntoni perustuu siihen että olen ainutlaatuinen tässä maailmassa. Minua on vain yksi.

Jos joku ravisuttaa itsetuntoani niin se etten tiedä jotain asiaa. En ole koskaan ollut kilpailuhenkinen. Koulun hiihtokilpailut ym, on mennyt lähinnä maisemia katsellessa. Mutta itseni voittaminen minulle tärkeillä elämän osa-alueilla on minulle tärkeää. Jos en tiedä jotain kysymystä tietokilpailussa tai yms.lautapelissä niin se todellakin ottaa pattiin. Tyhmyys on asia joka todellakin horjuttaa itsetuntoani. Aukko yleissivistyksessä on minusta häpeä. Siis itselleni. Muiden yleissivistys ei minua juurikaan liikuta, mutta itseltäni vaadin tiettyä tietotasoa.

Kauneus on katoavaista mutta äly vain lisääntyy iän myötä. Tämä on motto johon itsekin uskon. Itseni kehittäminen on minulle tärkeää ja toivon että voin siirtää tämän tavoiteen myös tyttärelleni. Oma äitini ei ole koskaan arvostellut omaa ulkonäköään tai painoaan minun läsnäollessani, ehkä siksi en kiinnitä huomiota omaani tai muiden ulkonäköön. Nyt aikuisena olen huomannut (muistanut) että ne ystävät jotka olivat jo ala-asteella laihiksella olivat juuri niiden äitien tyttäriä jotka haukkuivat itseään peilin ääressä ja joivat Nutrilettejään. Tällä äitien antamalla esimerkilla on ollut varmasti vaikutusta siihen miten tytöt suhtautuvat ulkonäköönsä.

Äh.... tylsää!!! Haette nyt jotain superkaunis juttuja ja kun naisia sorretaan :( Mä kyllä oon ihan sitä mieltä, että kauneus on katsojan silmissä.... mä tykkään miellyttää tuon ukkoni silmää ja se tykkää mun. Meille se riittää :) Ipanat tietysti joskus häpeilevät... kun nipistellään toisiamme pepuista kaupungilla käydessämme....

Yhteistyössä