Miksi naisen pitää olla kaunis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka: ei ihmisen tarvi olla kunnianhimoinen ollakseen kiinnostunut. Jos ei ole kiinnostunut, se johtuu yleensä siitä että joku muu asia on tiellä. Ei riitä energia. Sitten vaan tarttis enää löytää se aukko mihin ne voimat valahtaa. Usein sen korostaminen miten maailma on kauhee ja paha ettei täällä kepulikonsteitta pärjää on selittelyä itselle miksei sillä ole niin väliä että on hiukan voimaton olo. Mutta on sillä. Kun ei se ole ihmiselle pitkän päälle hyväksi jos voimat valuu vain yhteen asiaan, joka saattaa hyvinkin olla pohjaton kuilu.

Juu, onhan se maailma usein kovin ikäväkin paikka, mutta se on sitä huonovointisuuden tulosta. Jos se keskinäinen kurinpito pelaisi niin että kukaan ei antaisi kohdella itseään kaltoin, niin paljastuisi että sekä ihmiset että elikot ovat kuitenkin kykeneväisiä olemaan aikast mukaviakin. Ja erittäin päteviä!

no yks vielä jäi kalvamaan mieleen. 3xäiti ja LisaMarie: eihän siinä ole mitään vikaa jos tykkää peilistään ja haluaisi että suhde peiliin jatkuu hyvänä. Mutta kun se suhde on vielä todennäköisemmin koetuksella kuin ne muut. Jos liitoista särkyy puolet, niin peililiitoista luultavasti useampi. Kysymys oman elämän suhteen on siitä, mitä sitten jää jos peili täytyy paiskata jonain päivänä palasiksi. Suhde muihin on toinen juttu, jos näkee ihmisissä vain sen minkä peilikin, niin elämä jää kaksiulotteiseksi. Mutta onhan siinä niinkin elettävää.

oho, näyttipäs jotenkin pöhköltä tuo oma teksti. En siis oleta että te näkisitte muissa vain pintaa. Se oli vaan spekulaatiota.

iloa kaikille, ja sopivasti sitä kuria kaikille muille! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hevosfilosohvi:
no yks vielä jäi kalvamaan mieleen. 3xäiti ja LisaMarie: eihän siinä ole mitään vikaa jos tykkää peilistään ja haluaisi että suhde peiliin jatkuu hyvänä. Mutta kun se suhde on vielä todennäköisemmin koetuksella kuin ne muut. Jos liitoista särkyy puolet, niin peililiitoista luultavasti useampi. Kysymys oman elämän suhteen on siitä, mitä sitten jää jos peili täytyy paiskata jonain päivänä palasiksi. Suhde muihin on toinen juttu, jos näkee ihmisissä vain sen minkä peilikin, niin elämä jää kaksiulotteiseksi. Mutta onhan siinä niinkin elettävää.

Mä en nyt ymmärtäny tätä.
Ite ainakin tosiaan olen omasta mielestäni paljon paremman näköinen nyt vanhempana uin nuorempana olin. Uskalan olla oma itseni eikä tarvi miettiä onko sopivaa käyttää noin näkyvää vaatetta tai meikkiä tai jotain. Ei se kauneus edelleenkään katso ikää =)

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Onko itsestään huolehtiminen vain kauneusihanteiden noudattamista?

Joillain kait voi olla, itse en kyllä allekirjota tuota, en seuraa muotia tai trendejä, puen sen mitä mun päällä näyttää ja tuntuu hyvältä

:)

Olet varmaan silloin kaunis koska kauneuteen kuuluu myös että on sisäisesti hyvä ja kaunis olo. Ja kauneus on myös hyvä puhetapa ja hyvät käytöstavat.

Kaunista ja itsestään huolehtivaa on kiva katsella. Näyttää siltä, että ihminen välittää itsestään, kun huolehtii myös ulkonäöstään ja kehostaan. Biologialla kai tämä jo selittyy.

Naisen pitää olla kaunis jotta olisi taas yksi suuri ilo ja riemu ja hauskuus :D
Kaunistellen on hauskempaa, eikä se poissulje fiksuutta. Kauneus on kuin extraa elämän riemuissa.

Minä ainakin koen oloni luonnnolliseksi ihmisten ilmoilla vain meikattuna. Toisaalta silloin saan myös vähintään norm. ystävällistä kohtelua. Se, että jättäsin (vaaleana ihmisenä) naaman laittamatta päälle ja saisin pitkiä katseita tai vaikkapa välinpitämätöntä kohtelua ei mielestäni ole mikään riittävä hinta pelkän "periaatteesta naturellina" asenteen eteen. Huoliteltu ulkonäkö on tänä päivänä sitä sulautumista massaan. En välttämättä kaipaa paistatella ihmisten katseiden alla, mutta ikävää olisi saada ns. sääliä osakseen toisilta naisilta ja halveksuntaa miehiltä (vaikkakin pinnallista, tyhjäpäistä ja epäoikeudenmukaista) vain jonkun sellaisen asian takia, joka on täysin itsestä kiinni. Mutta meitä mahtuu joka junaan:).

Ei naisen PIDÄ olla kaunis, mutta luulenpa että lähes kaikki rumat ja kauniit (ja siltä väliltä) naiset haluavat/haluaisivat olla kauniita. Luulen että se joka toisin väittää valehtelee, vaikkapa vaan itselleen

tjaah, LM, sitä vaan meinasin että monellehan käy niin että naama alkaa mukamas kaivata kirurgin apua saadakseen olla olemassa, ja muoti on vaan julmenemaan päin. harva kolmekymppisenä vielä on kiskomassa poninhäntää tiukemmalle. ja kun samaan aikaan naaman valahtamisen kanssa ajoittuu miehen lähtöhaaveet, niin kovillehan se ottaa vaikka ei olisi isommin turhamainen. Ja vallan vanhana sitten ihmettelee kun kohdellaan niinkuin vanhaa ihmistä vaikka minähän olen 18 ja kuka tuo tyyppi tuolla peilissä on...

et ole LisaMarie tullut aatelleeksi, että se peilistä näkyvä upeus voi olla osittain sitä että filtterit on muuttuneet vähemmän tuomitseviksi kun on päässyt teiniahdistusiästä irti. olen ite kyselly ihmisiltä haluaisivatko olla taas kahdenkymmenen viiden mieluummin kuin kymmenen vuotta vanhempia. Joka ainoa on puuskahtanut pontevasti että en ******issä, se oli kamalaa. Että nyt alkaa vasta elämä maittaa. Näkyyhän se tyytyväisyys sitte peilistäkin.

Ja parikymppisinäkin ihmiset näyttää vielä hiukka vauvoilta, oma naama tulee esiin vasta vähän myöhemmin.

Ai niin. Semmonen juttu vielä, että varsinkin naisten kohdalla aina ei tuo "sivistys korvaa ulkonäön" periaatekkaan toimi. Äärimmäisessä tilanteessa naiset vaativat itseltään molempia (toki ympäristöstä tulevien paineiden johdosta).

noh, hevosfilosofia haukuttiin nuorempana kauniiksi, ja taisi se sen verran olla totta että meikkaaminen loppui kuudentoista iässä koska ärsyynnyin hölmöjen miesten huomiosta, kun sen tajusi niin selvästi että eivät ne minua näe, vaan jotain ihan muuta. aloin valikoida miehiä sillä perusteella että jos kiinnostaa vaikka ei ole tällätty, niin sitten voi kiinnostaa minuakin. vaikka ei sekään ehkä onnea taannut. elämäni ykkösriesa iski silmänsä ensin lenkkareihini...

erittäin valopäinen ystävä sensijaan poti rumuuskompleksia ja alkoi keräillä miehiä maalaamalla naamalleen marilyninkuvan, ja halveksi saaliitaan niiden sokeuden ja typeryyden tähden. vaikeaa se on naisen löytää elämään tasapainoa...

että voi ehkä olla kaunis ja fiksu mutta ei se ainakaan meiltä kummaltakaan onnistunut. minä heittäydyin rumaksi ja kaveri tyhmäksi. sen teki varmasti pahaa katsoa mun kehitystä, ja sama toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ihmisen itsetunto on riippuvainen omasta ulkonäöstä, niin kovin valoista tulevaisuutta ei voi kyllä ennustaa. Mutta onneksi ikä usein hoitaa tämänkin tehtävän ja jossain vaiheessa huomaa olevansa tärkeä ja upea sellaisena kuin on, kaikkine virheineen. Ei 50-vuotiaana voi enää kilpailla parikymmpisten kanssa kauneudessa tai uskoa olevansa miehen silmissä yhä se kaunein nainen maan päällä. Jos siis puhutaan pelkästä ulkonäöstä. Kyllä miehen pitää rakastaa jotain muuta kuin vaimonsa ulkonäköä jos haluaa suhteen olevan hyvä. Oma äitini on hyvä esimerkki ihmisestä joka ei juurikaan ulkonäöstään huolehdi eikä ihanampaa ihmistä olekaan. Uskaltakaa katsoa pinnan alle.
Isomammani ainakin oli oikein kanis rouva vielä 7-kymppisenä :o ! Uskomaton väite, etä ikä veisi kauneuden! Ei aikuisen naisen kuulukaan näyttää teiniltä, vaan olla oman ikäisensä ja kaunis.

Silloin voi sanoa että on kaunis 70-vuotiaaksi, mutta et kai tosissaan väitä että jonkun miehen silmää miellyttää enemmän 70-vuotias mummo kuin 20-vuotias neito? Ja siis jos puhutaan pelkästä ulkonäöstä, tottakai se mies joka omaa vaimoaan rakastaa, näkee hänet upeana vielä tuolloinkin. Muitta harhaahan se väite on etteikö ihminen vanhemmuuttaan rumenisi ja niin sen pitääkin olla. Ei vanhana tarvitse enää olla kaunis, sitä tarvitsee olla vain niin kauan kuin on epävarma itsestään muilla osa-alueilla.

Heitäppä tohon rinnalle itsestään huolehtimaton, huonoihoinen ja (anteeks nyt vaan) rankasti ylipainonen parikymppinen niin voi olla paha sanoo kumpi on miehestä viehättävämpi..

http://www.whosdatedwho.com/news/pictures/6L/04/6604_large.jpg

Mä nyt taas jankutan mutta miks meille naisille on niin pirun tärkeetä se, että miehet pitävät meitä viehättävinä. Minä olen naimisissa ja koska olemme olleet yhdessä kauan ja olemme edelleen ja aiommekin olla edelleen, pidän sitä osoituksena siitä että mun miehen mielestä mä oon viehättävä ehkä kauniskin. Ei mua kiinnosta mitä mieltä miehet ylipäänsä mun ulkonäöstä ovat.

Kiinnostaa kuitenkin mitä miehesi ajattelee ulkonäöstäsi? Toisille esteettisyys, kauneus on arvoja, toiset ei niin välitä. Joillekin seksuaalisuus on visuaalisuutta, eli kauneus, hyvä vartalo jne. herättää tunteita ja virittää tunnelmaa, joillekin sillä ei ole mitään merkitystä. Ihmiset on erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Ei naisen PIDÄ olla kaunis, mutta luulenpa että lähes kaikki rumat ja kauniit (ja siltä väliltä) naiset haluavat/haluaisivat olla kauniita. Luulen että se joka toisin väittää valehtelee, vaikkapa vaan itselleen

totta. itse olen todennut että riittää kun ukon silmää miellyttää. kenenkään muun tartte sanoa asiaan mitään, minähän kuljen virttyneissä verkkareissa ja tukka sekasin jos huvittaa. vielä ku saisi kaverin oppimaan saman, että aina ei tartte näyttää hyvältä ja freesiltä.

Tässäkin ketjussa taas kerrotaan, miten ei ole kaunista, kun maantienväriset hiukset roikkuvat niskassa eikä meikkiä ole... Itse olen kuitenkin saanut paljon kehuja ulkonäöstäni, vaikka nuo kohdat minuun sopivatkin. Se on niin monesta asiasta tuo kauneus kiinni. Sen ymmärrän, että epäsiisteys tökkii.

tjaah, LM, sitä vaan meinasin että monellehan käy niin että naama alkaa mukamas kaivata kirurgin apua saadakseen olla olemassa, ja muoti on vaan julmenemaan päin. harva kolmekymppisenä vielä on kiskomassa poninhäntää tiukemmalle. ja kun samaan aikaan naaman valahtamisen kanssa ajoittuu miehen lähtöhaaveet, niin kovillehan se ottaa vaikka ei olisi isommin turhamainen. Ja vallan vanhana sitten ihmettelee kun kohdellaan niinkuin vanhaa ihmistä vaikka minähän olen 18 ja kuka tuo tyyppi tuolla peilissä on...

et ole LisaMarie tullut aatelleeksi, että se peilistä näkyvä upeus voi olla osittain sitä että filtterit on muuttuneet vähemmän tuomitseviksi kun on päässyt teiniahdistusiästä irti. olen ite kyselly ihmisiltä haluaisivatko olla taas kahdenkymmenen viiden mieluummin kuin kymmenen vuotta vanhempia. Joka ainoa on puuskahtanut pontevasti että en ******issä, se oli kamalaa. Että nyt alkaa vasta elämä maittaa. Näkyyhän se tyytyväisyys sitte peilistäkin.
Ja parikymppisinäkin ihmiset näyttää vielä hiukka vauvoilta, oma naama tulee esiin vasta vähän myöhemmin.

Ehdottomasti totta, että se mitä peiolistä näkyy 3-kymppisenä on osittain myös sisäisestä kasvusta kiinni.
Mä en tiedä nyt mihin tää liitty (kun en ehdi ajatteleman loppuun, edelleen olen tekevinäni töitä) mutta mulle nyt tuli taas mieleen, että kyllä se sisäinen ja ulkoinen kauneus jotenkin toisiinsa liittyy. Tai oikeastaan sisäisen kauneuden romahtaminen näkyy ulospäin. Sairastumiselle ei kukaan mitän voi, muta mun mielestä hyvä esimerkki siitä, että ihminen voi sairastua niin, etä todellisuudentaju menee, on Hunter Tylo. Oli ennen leikkauksiaan kauneimpia naisia, mitä tiedän ja nyt odella surullista atseltavaa :( Ja kaunistuakseen se varmasti leikauksiin on menny. Enkä mä nyt tarkoita, että henkisesti saira ihminen ei voisi olla kiva kaveri, mutta kyllä se tavallaan sisäisen kauneuden romahtamista on, todellisuuden taju häipyy ja myös kyky arvioida omaa itseään, niin ulkoisesti uin sisäisesti.

vieras sanoi 12.19
"Kiinnostaa kuitenkin mitä miehesi ajattelee ulkonäöstäsi? Toisille esteettisyys, kauneus on arvoja, toiset ei niin välitä. Joillekin seksuaalisuus on visuaalisuutta, eli kauneus, hyvä vartalo jne. herättää tunteita ja virittää tunnelmaa, joillekin sillä ei ole mitään merkitystä. Ihmiset on erilaisia."

Nyt kyllä vieras omi itselleen vallan sanoa mikä on kaunista tai visuaalista. Ehkä tosiaan joku ei piittaa esteettisyydestä pätkääkään, mutta useimmiten on kysymys siitä, että arvot värittää sen mitä näkee. Ja kauneus ei ole objektiivinen asia. Verrataan puutarhanhoitoon. Minun mielestäni suorat kukkapenkit ja kunniantuntoisesti hoidettu nurmi eivät ole kauniita. Ne haisevat pakonomaiselle työlle ja ahdistukselle ja väärälle elämänasenteelle. Viritetty olemus tekee saman vaikutuksen, oli se sitten huoliteltua näköä tai ylitreenattua olemusta silloin kun lihaksia ei kanna raskaan ruumiillisen työn tekijä, joita vähän nykyisin näkee. Joku toinen taas ahdistuu minun puutarhastani koska se on ruokkoamattomuudessaan liian luonnollinen ja pelottava.

Mutta sitten mennään jo todella pitkälle jos seksuaalisuudesta ei voi nauttia visuaalisesti vaikka toisella ei olekaan "hyvä" vartalo. Se on kuitenkin hänen vartalonsa. Jos haluan häntä, niin haluan vartaloakin. Toinen asia on sitten se, jos toisen vartalon rappio ahdistaa siksi että se kielii hengen rappiosta. Mutta jos ahdistusta aiheuttavat ajan merkit ja normaali iänmukainen ei-treenatun ihmisen ruumiinrakenne, se on ahdistujan omaa elämää ikävästi rajaava asia. Miehillä voi olla valtaa hankkia nuorta ihoa lähelleen, mutta jos he siihen kovin pyrkivät, se herkästi kielii henkisestä epäkypsyydestä. Kaikki eivät halua kanervatautista miestä lähimailleenkaan. Kaikki ihmiset arvioivat toisiaan, ja arviointiperusteita on useampia.

vieras sanoi 12.19
"Kiinnostaa kuitenkin mitä miehesi ajattelee ulkonäöstäsi? Toisille esteettisyys, kauneus on arvoja, toiset ei niin välitä. Joillekin seksuaalisuus on visuaalisuutta, eli kauneus, hyvä vartalo jne. herättää tunteita ja virittää tunnelmaa, joillekin sillä ei ole mitään merkitystä. Ihmiset on erilaisia."

Nyt kyllä vieras omi itselleen vallan sanoa mikä on kaunista tai visuaalista. Ehkä tosiaan joku ei piittaa esteettisyydestä pätkääkään, mutta useimmiten on kysymys siitä, että arvot värittää sen mitä näkee. Ja kauneus ei ole objektiivinen asia. Verrataan puutarhanhoitoon. Minun mielestäni suorat kukkapenkit ja kunniantuntoisesti hoidettu nurmi eivät ole kauniita. Ne haisevat pakonomaiselle työlle ja ahdistukselle ja väärälle elämänasenteelle. Viritetty olemus tekee saman vaikutuksen, oli se sitten huoliteltua näköä tai ylitreenattua olemusta silloin kun lihaksia ei kanna raskaan ruumiillisen työn tekijä, joita vähän nykyisin näkee. Joku toinen taas ahdistuu minun puutarhastani koska se on ruokkoamattomuudessaan liian luonnollinen ja pelottava.

Mutta sitten mennään jo todella pitkälle jos seksuaalisuudesta ei voi nauttia visuaalisesti vaikka toisella ei olekaan "hyvä" vartalo. Se on kuitenkin hänen vartalonsa. Jos haluan häntä, niin haluan vartaloakin. Toinen asia on sitten se, jos toisen vartalon rappio ahdistaa siksi että se kielii hengen rappiosta. Mutta jos ahdistusta aiheuttavat ajan merkit ja normaali iänmukainen ei-treenatun ihmisen ruumiinrakenne, se on ahdistujan omaa elämää ikävästi rajaava asia. Miehillä voi olla valtaa hankkia nuorta ihoa lähelleen, mutta jos he siihen kovin pyrkivät, se herkästi kielii henkisestä epäkypsyydestä. Kaikki eivät halua kanervatautista miestä lähimailleenkaan. Kaikki ihmiset arvioivat toisiaan, ja arviointiperusteita on useampia.

Tutkimusten mukaan kauneus on yhteiskunnassamme hyvinkin objektiivinen asia. Vaikka media on muokannut tehokkaasti kauneuskäsitystä, niin on joitakin yleismaailmallisia, universaalisti toteutuvia kauneuskäsitteitä kuten mainittu, nuoruus, sopusuhtaisuus ja symmetriset kasvonpiirteet. Ihmisellä on myös luontainen taipumus systemaattisuuteen, jotta ympärillä olevaa maailmaa voisi jäsentää paremmin, mistä taas seuraa hallinnan, kontrollin ja perusturvan kokeminen, minkä vastakohtana yleensä esiintyy epävarmuus, hallitsemattomuus ja kaaos. Joten rehottava puutarhasi on vain ja ainoastaan anarkiaa, ei yleisesti inhimillinen pyrkimys.

Ja ihan vaan ajatukseni summaan:
Sisäisellä ja ulkoisella kauneudella on jotain tekemistä keskenän. Ihminen joka voi hyvin ja arvostaa itseään on mielestään kaunis vanhana tai pulleanakin. Ihminen joka ei ole tyytyväinen itseensä, ei ole tyytyväinen ulkonäköönsä, vaikka kaikki vakuuttelisivat hänelle, että hän on kaunis.

flow87: Jos tuo on syntymävuotesi, minun on ikäväksesi sanottava, että pari vuosikymmentä minua nuorempana taakkaasi kaverin ulkonäköpaineiden tyynnyttelemisessä lisää luultavasti se,että käsittääkseni ikäpolvesi miehet ovat tuskallisemmin tietoisia ulkonäöstään kuin omani. tyttöjen ulkonäköneuroosit siirtyvät molempien sukupuolten omaisuudeksi. kun aiemmin kehuin suomea siitä että naisilta ei edelleenkään kaikesta kohusta huolimatta edellytetä hirvittävää työmäärää kauneuden hoitamiseksi, niin naisten ammattiyhdistyksellä on jo paljon varhaisempi vastine: miesten ammattiyhdistys. siellähän se vasta edunvalvonta on tiukkaa ollut: jos ei kaljamaha kelpaa niin pannaan kelpaamaan kun eihän se voi olla mikään todellnen kysymys. nyt valitettavasti tehokkaan markkinoinnin voimin luodaan aina innokkaammin luuloteltuja tarpeita ja lisätään ihmisten epävarmuutta niin paljon, että tasa-arvoistuminen ei näykään siinä että vaatimukset rentoutuvat molemmin puolin. kun oikeastaan on ehkä saavutettu tasainen arvottomuus: pojatkin kokevat etteivät kelpaa ihmisiksi ellei paidassa lue x ja tukkatököttipurkissa y. jos nyt eivät aikuistuneet ihmiset, myös naiset ala tapella vastaan ja sanoa ettei täällä kenenkään pitäisi syntymänaamaansa joutua häpeämään ennen kuin on tehnyt jotain niin kriminaalia että vastaantulijat järjestään räkivät kohti, niin pahoinvointi senkus lisääntyy. aikuisen ihmisen velvollisuus on olla reteästi itseensä tyytyväinen tietyllä tapaa, ja nöyrästi pohdiskeleva toisaalla. tällä hetkellä reteys kohdistuu omaan itsekeskeisyyteen ja henkiseen velttouteen ja nöyryys ulkonäön ja omistusten vajavaisuuksiin.

kannanottaja 12.25: Mainitsemiesi tutkimusten tekijät jakavat itse lattean kauneuskäsityksen, jonka mukaan vanha tai villi ei voi olla kaunista. Etenkin miehet mieluusti samaistavat kauneuden ja lisääntymistarkoituksessa ideaalisuuden, mutta sen pitäisi olla heidän ongelmansa. Edes seksikkyys ei ole noin yksinkertainen asia. Ei kaikkien päässä, miestenkään. Vai miksi jotkut suuntautuvat lapsiin...

Siinä olet oikeassa että ihmisellä on tietty pyrkimys entropian hallintaan niinkuin kaikella elollisella. Mutta sosiaalisilla eläimillä on myös järjestystä vastaan kapinoiva puolensa. Sinun kuvaamasi maailma joka ei anarkiaa siedä ollenkaan ei onneksi ole kaikkien todellisuus. Onni ja kauneus tulee siitä että molemmat puolet löytävät oikean paikkansa, ja ihminen onnistuu kehittämään epäjärjestyksensietoaan ja luottamusta elämän kantavuuteen kaikesta huolimatta. Sinä et vaikuta päässeen tasapainoon rehottavan sielunosasi kanssa, vaikka en sanokaan että sinun ikinä pitäisi nauttia samoista asioista kuin minun. Ja annas olla solvaamatta puutarhaani jota et ole edes nähnyt. Sinulla ei ole oikeutta päättää mikä on yleisinhimillistä ja mikä epäinhimilllistä, edes tutkimusten nojalla. Älä ole koppava. Hevosfilosooffi suuttuu.

kannanottaja 12.25: Mainitsemiesi tutkimusten tekijät jakavat itse lattean kauneuskäsityksen, jonka mukaan vanha tai villi ei voi olla kaunista. Etenkin miehet mieluusti samaistavat kauneuden ja lisääntymistarkoituksessa ideaalisuuden, mutta sen pitäisi olla heidän ongelmansa. Edes seksikkyys ei ole noin yksinkertainen asia. Ei kaikkien päässä, miestenkään. Vai miksi jotkut suuntautuvat lapsiin...

Siinä olet oikeassa että ihmisellä on tietty pyrkimys entropian hallintaan niinkuin kaikella elollisella. Mutta sosiaalisilla eläimillä on myös järjestystä vastaan kapinoiva puolensa. Sinun kuvaamasi maailma joka ei anarkiaa siedä ollenkaan ei onneksi ole kaikkien todellisuus. Onni ja kauneus tulee siitä että molemmat puolet löytävät oikean paikkansa, ja ihminen onnistuu kehittämään epäjärjestyksensietoaan ja luottamusta elämän kantavuuteen kaikesta huolimatta. Sinä et vaikuta päässeen tasapainoon rehottavan sielunosasi kanssa, vaikka en sanokaan että sinun ikinä pitäisi nauttia samoista asioista kuin minun. Ja annas olla solvaamatta puutarhaani jota et ole edes nähnyt. Sinulla ei ole oikeutta päättää mikä on yleisinhimillistä ja mikä epäinhimilllistä, edes tutkimusten nojalla. Älä ole koppava. Hevosfilosooffi suuttuu.

On totta, että en meidän yhteiskunnassamme pääsääntöisesti nää anarkiassa mitään erityistä hyötyä. Epäjärjestyksensietokyvyssä kylläkin. Jotta ihmiskunta kehittyisi, ongelmanratkaisuja syntyisi ja kehityksen edellyttämälle luovuulle olisi sijaa, tulee ihmisellä olla epäjärjestyksensietokykyä ja kykyä hyödyntää muuttuvia ja epävarmoja olosuhteita. Siltikin uskallan väittää että meidän yhteiskunnassamme pystymme aktiivisesti ottamaan hallittuja riskejä löytääkseemme parhaimman ratkaisun - jos se siis vaatii luovaa, ennakoimatonta etsintää. Anarkialle ei ole mielestäni tilausta kuin olosuhteissa, joissa ihmisoikeuksia poljetaan. Anarkia ei mielestäni ole lähtökohtaisesti positiivinen eteenpäin vievä voima, vaan kumpuaa negatiivisesta vastakkainasettelusta ja on siksi inhimillisesti ajateltuna seurausta jostakin yhteisössä olemassa olevasta rajoitteesta/pakotteesta toisin kuin positiivisista lähtökohdista kumpuava luovuus. Luovuuskin tarvitsee ärsykkeitä, mutta siitä on vielä pitkä matka anarkiaan, jollei ihminen itse aseta lähtökohtaiseksi tavoitteeksi anarkistisen asennoitumisen eli tilanteesta riippumatta ensisijaisesti vallitsevan tilan vastustamisen. Mielestäni tämä ei ole ihmiselle luontaisesti soveltuva olotila ja lapsen kasvatuksessa hyvinkin kyseenalainen. Eläinkuntaan viitattaessa anarkiaa aiheuttaa yleensä joku negatiivinen, tasapainosta poikkeava ärsyke kuten ravinnon puute tai dominoivien yksilöiden aiheuttama kaaos. Yksilötasolla voisin verrata anarkiaa rottakokeisiin, jossa raajan ympärille kiedottu piikkilanka aiheuttaa tulehduksen, kuolion ja lopulta sen, että eläin amputoi itsensä puremalla raajansa irti. Ja mahdollisesti selvinnee hengissä, mutta kyseinen käyttäytyminen ei todellakaan ole positiivista luovuutta vaan olosuhteiden pakosta syntynyttä anarkiaa elämen luontaista käyttäytymistä vastaan. Mitä tulee puutarhaasi niin pahoittelen kritiikkiäni. 1700-luvun valistusaatehan kyseenalaisti barokin teräväpiirteisen järjestyksen ja korosti villin vapaata luonnollisuutta puutarhassa..

en jaksa kaikkea lukea, mutta voiko ap vastata, että mistä HÄN on saanut sen käsityksen, että naisen PITÄÄ olla kaunis? en voi vastata hänellle, koska minulla ei ole ko käsitystä.

Yhteistyössä