Miksi mun lapsi nukkuu näin huonosti???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Menee illalla kiltisti nukkumaan. Herätykset joka ilta ennen nukkumaanmenoamme pari kertaa (välillä 19-23, tai vaihtoehtoisesti välillä 20.30-24 jos nukkumaanmeno viivästynyt päiväunien vuoksi). Sitten se alkaa, joka yö: klo 01, klo 04, klo 06 ja puoli kahdeksalta ylös. Näin kotona, kylässä, omassa sängyssä meidän huoneessa (jolloin herää huutamaan), omassa sängyssä omassa huoneessa (huutaa), meidän välissä (huutaa, tai sitten vaan paijailee, hailee, kiipeää vanhempiensa päälle, herättää joka tapauksessa). Yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat, kun lapsi on nukkunut yhdellä iltaherätyksellä aamuun saakka. Taitaa olla kaksi kertaa.

Ja IKÄÄ KOLME VUOTTA :( Alkaa väsyttämään pikkuhiljaa...

Tiedän tunteen! Yks meidän lapsista on tuollainen, oppi nukkumaan vasta 4-vuotissynttäreidensä jälkeen. Käytettiin unikouluttajat, lääkärit, ihan kaikki keinot, eikä hänestä mitään vikaa koskaan löytynyt. Neuvolan "unitäti" totesi vaan, että jotkut on huonounisempia ku toiset. Ei paljoa lämmittänyt silloin ;)

Tiedän tunteen, meidän yökukkuja on 3, 5v, nyt on pientä parannusta ollut kun sovittiin tarroista joita saa kun yö menee hyvin ja omassa sängyssä, mutta esim viimeyönä tuli pakkia taas oikein urakalla. .

Voimia!! Meillä kanssa tyttö kohta 5v, joka oppi nukkumaan lähes joka yö heräämättä (paitsi korkeintaan vessaan) 4v4kk. Ite olin pienenä yhtä huono-uninen. Meillä on myös 1,5v poika, joka lähes yhtä huono nukkumaan kuin siskonsa. Vielä ei tietysti tietysti tiedä vaikka hän oppisikin nukkumaan yöt paremmin jo aikaisemmin, mutta varaudun pahimpaan, niin ei tunnu niin pahalta... Tehdään säännöllisesti niin, että joko mies tai minä nukumme välillä eri huoneessa yksin, että saamme edes silloin tällöin nukkua läpi yön. Varsinkin pahimpina heräilykausina.

Heräilyt on tällä hetkellä delegoitu mulle, kun olen kotona ja mies kuitenkin täyspäiväisesti töissä... Ympärivuorokautinen homma siis kotiäitinä. Saas nähdä onko syksyllä yhtään parempi meininki, kun pitäisi aloittaa tarha-arki ja opinnot. Tälläiselle ei ilmeisesti voi oikein vaan tehdä mitään? Muuta kun yrittää toisinaan nukkua? ap

Oi että, kuulostaa kamalalle... Meillä tuo pian neljävuotias kun ei herätä kun kerran yössä, sekin on kamalaa. Töissä pitää kuitenkin jaksaa käydä.. Ei meilläkään suurempaa hätää ole, välillä on peitto vinossa, nalle lattialla tms, välillä tulee ihan asiaa "äiti kuule...". Se pentele ei vaan nuku, eikai siinä sen kummempia. Ei ole sairauksia, allergioita. Mutta voimat se vie, kun yksi lapsi onnistuu saamaan vuosien univelat aikaiseksi. Ei mullakaan muuta neuvoa ole, kuin että koittaa nukkua aina tilaisuuden tullen ja välillä ihan sen koko yönkin.

Onko teijän lapsi aina ollut yhtä huono nukkumaan vai onko nyt vasta alkanut? Jos nyt vasta alkanut vaiva, voihan syy olla vaikka se että päikkärit liikaa? Kun kotihoidossa kumminkin. Jos taas aina ollut ongelmaa, en osaa auttaa, koska meillä vauvana teetettiin allergiatestit yms mutta mitään vikaa ei löytynyt, pelkkä aika auttoi meillä.

No ihan ekaks ainakin kokeilisin jättää päikkärit pois ja myöhemmin sänkyyn. Voi toki olla ettei toimi, mut kokeilisin ainakin. Onkos teillä kokeiltu ihan kunnon unikoulua?

Meil nukutaan päikkärit mut laps menee yöunille vasta yhdeksän aikaan. Ja päikkärit pidän maks tunnin pituisina. Oletteko yrittänyt myöhemmin nukkumaan. En mä tiedä. Katsooko piirretyjä paljon?

Ei nuku päikkäreitä kuin kerta viikkoon. Niillä ei ole vaikutusta millään tavalla yöuniin, sama kaava nukkui tai ei... Telkkua katsoo maks. tunnin päivässä, useimmiten keskipäivälle ajoittuu. Ei heräile kuikuilemaan, huutaa yleensä äitiä, tai sitten unissaan. Jos vieressä, alkaa vanhempien yöllinen hellänä pitäminen :D Meillä on säännöllinen rauhallinen elämä. Paljon ulkoilua ja rytmit kunnossa. Millään ei mitään eroa mihinkään... :/ ap

Niin ja siis ollut aina huono nukkuja. Unikouluja pidetty kun imetys jäi pois, sitten tutti. Mutta näiden poisjäännillä ei ollut merkitystä yöheräilyihin. Alkaa vaan pännimään kun taas ihan koomainen olo... Muut vaan puksuttaa useampien lasten kanssa ja itse en ole päässyt yli ekastakaan "vauvasta" :) ap

mun mielestä toi sairaalan unikoulu kuulostaa hyvältä, sinnehän voi vanhemmat jäädä yöksikin jos siltä tuntuu. Ja tuskinpa se lapsi, varsinkaan jo 1vuotias saa mitään hylkäämistraumoja tuommoisesta, vanhemmathan antavat iltapalan ja laittavat unille sekä ovat aamulla paikalla!

valvominen on ihan kauheaa, esikoisen kanssa se tuli todistettua ja sitä jatku pitkään (nyt nukkuu jo hyvin, lukuunottamatta että tulee nykyään joka yö viereen ikää 3v), itse oli kuin haudasta noussut. onneksi kuopusta on siunattu unenlahjoilla (ainakin toistaiseksi).

[QUOTE="väsynyt";29481098]Niin ja siis ollut aina huono nukkuja. Unikouluja pidetty kun imetys jäi pois, sitten tutti. Mutta näiden poisjäännillä ei ollut merkitystä yöheräilyihin. Alkaa vaan pännimään kun taas ihan koomainen olo... Muut vaan puksuttaa useampien lasten kanssa ja itse en ole päässyt yli ekastakaan "vauvasta" :) ap[/QUOTE]
Meillä on kanssa ollut aina huono nukkuja, vauvana ei koskaan vedellyt mitää tuntien unia vaan lyhyitä, vasta kun siirtyi yksiin päiväuniin niin päivällä nukkuminen piteni. Ja kun tämä 3, 5 vuotias ei ole meillä kuopus nii tässä on ollut mielenkiintoisia aikoja, pikkusisko 1, 5v on nyt alkanut nukkumaan paremmin kuin hän. Meillä on yöt levottomampia jos on ihan yliväsynyt, nukkuu siis päiväunet vielä noin jokatoinen päivä.

Yhteistyössä