Miksi mies ei saa vanhentua rauhassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanhamies?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ei ole energian hukkaan heittämistä vanhuutta vastaan taisteleminen.
Se on itsestä huolehtimista. "

Vanhuutta vastaan taisteleminen on tyhmyyttä. Kun se vei voiton kuitenkin. Viisas hyväksyy tosiasiat ja tulee niiden kanssa toimeen. Ja keskittyy sen sijaan elämiseen.

Vanhuskin voi pitää huolta terveydestään ja useimmat heistä niin tekevätkin. Voi liikkua, syödä terveellistä ja monipuolista ravintoa, pysyä henkisesti vireänä, opiskella, harrastaa erilaisia ja uusia asioita.

On minustakin ihan normaalia vanheta rauhassa. En ole itse vielä paniikkin joutunut, mutta kyllä miehet rupsahtavat ennenaikaisesti. En sille voi kyllä mitään, mutta aika vähän näen 50 miehiä hyvässä iskukunnossa? Mun mies 56 on harmaa pää ollut varmaan monta vuotta ja näyttää ihan papparaiselta. Kun ei vaan ymmärrä pitää itsestään huolta? Olen sanonut vatsankasvusta ja liikapainosta. Ovat lääkäritkin samaa mieltä olleet. Ei joko välitä tai ei sitten ymmärrä asiaa. Taitaa kyllä jotain olla pielessä, jos ei huomaa itsessään mitään vikaa? Minä olen ihan sopusuhtainen 50 nainen. Huolehdin itsestäni..joskus miehen mielestä ihan liikaa peilailen. Meikkaan hillitysti ja pukeudun ihan trendikkäästi tai miten milloinkin. Ja mies välillä huomauttelee, että pitääkö laittautua sinne juoksulenkille? Mun mielestäni pitää nyt ainakin peilistä katsoa minkälaiselta näyttää. Kohta eroan koko ukosta, jos tilanne ei muutu. Onhan ruoho vihreämpää aidan toisella puolen ja tuntunut kosketuspinta varpaiden alla niin mukavalta..))Itse katselen nuorempia miehiä, joskus kuola valuen..heh? Omapa on miehen asia, jos päästää itsensä tuohon jamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuunsäde Kutramoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vanhamies?:
Minusta vanheneminen on normaalia ja luonnollista, mutta vaimon mielestä se ei tunnu olevan sellaista.

Jokin aika sitten vaimo huomasi minulla harmaan hiuksen sai melkein kohtauksen, että minun pitäisi muka alkaa värjäyttämään tukkaani! Eihän sellainen ole miehekästä.

Silloin tällöin joku kulmakarva innostuu kasvamaan muita pidemmäksi, niin pitäisi sekin uskalikko nyppiä pois, koska saa minut näyttämään vanhalta. Oikeastaan haluaisin kunnon "breshnevit".

Viiskymppisjuhlat ovat tulossa ja sukulaismies kysäisi, mitä haluaisin lahjaksi. Mainitsin, että ilmapuntari tai seinäkello olisi kiva. Samoin myös kävelykeppi. Siitäkin vaimo vetäisi herneen nenään, ettei ikinä sellaisia vanhojen miesten lahjoja.

Sain tyttäreltä joululahjaksi Reino-tohvelit ja käytinkin niitä muutaman kerran harmaiden villasukkien kanssa kotioloissa. Tohveleille määrättiin käyttökielto.

Eikö puoliso pysty hyväksymään vanhenemistani? Itse hän on viisi vuotta minua nuorempi, eikä ole mikään teini hänkään.

Minusta nuoruuden teeskentely ja ikääntymisen peittely vasta tyhmää onkin. Ja toisaalta parempiakin riidanaiheita on olemassa.

Taidat kyllä kirjoittaa pelkkää potaskaa.
Ei kukaan nykypäivän viisikymppinen ole tuollainen vanhus.

Harmaita hiuksia toki voi olla jo kolmekymppisellä, mutta tuo muu vanheneminen.....

Reino-tohvelithan ovat muodikkaat, nuoretkin niitä käyttävät, ne ovat haluttua tavaraa.

Ylipitkät nenä/kulmakarvat tulee nyppiä pois, eihän kukaan halua olla epäsiisti tahallaan.

Tuollaisia syntymäpäivälahjoja, joita kerroit toivoneesi, ei kukaan varmaankaan nykyisin toivo, ei edes appeni, ja hän on jo 80v.

En kyllä jaksa ottaa todesta kirjoitustasi ;D

samaa mieltä tästä!! " Taidat kyllä kirjoittaa pelkkää potaskaa.
Ei kukaan nykypäivän viisikymppinen ole tuollainen vanhus. "

kuulostat jo ihan 70 vuotiaalta!

"Minusta nuoruuden teeskentely ja ikääntymisen peittely vasta tyhmää onkin. Ja toisaalta parempiakin riidanaiheita on olemassa."

En ole enää sävyttänyt hiuksiani vuosiin. Sävy ei tartu hopeisiin eli harmaisiin ohimoihin. Ihan turhaa vaivaa. Värjäämistä en ole ikinä harrastanut yhtä kertaa lukuunottamatta nuoruudessani. Vedätin silloin kampaajalla koko pitkän tukan punaiseksi. Sitten meni körttipitäjäni ainoaan soittoruokalaan baaritiskille ja voi, että tunsin itseni huonoksi naiseksi.

Joku Elli kirjoitti runsas viikko sitten Ellit 50+ palstalla, että käyn siivoamassa Alepan kauppoja ja olen jo eläkeikäinen. Niin vanhanaikaisia ajatukseni ovat.

Miksi laittaisin Polycoloria kun saan kehuja muutenkin. Näin kävi taas eilen juna-asemalla. Keski-ikäinen kypäräpäinen mies pysähtyi, laittoi kädet puuskaan lanteilleen ja loihti lausumaan "olet hieno nainen." Hienous ei taatusti johtunut ponnarilla olevista hiuksista tai vanhasta ja kulahtaneesta takista. Olin eritäin väsynyt koko viikonlopun töissä raadannasta. Minä olin vain 150 prosenttisesti oma itseni.
Ehkä minulla on erikoinen aura ympärilläni. Varsinkin miehet sen vaistoavat.

Rakastan Reino-tohveleita. Ostin sellaiset Tuhna Papalle viime vuosisadalla. Tuhnis on nyt tasas 50 vee. Täytti täysiä vuosia heinäkuussa.

Ihailen Richard Geren harmaata tukkaa. Hän esiintyy uusimmassa elokuvassan vedättäjänä ja tukka on näköjään leffassa lyhyt ja ruskea.

Harmaista ohimoista on ollut minulle suunnattomasti iloa ja hyötyä.
Aino-tohveleita en kaipaa. Minulla on Aino niminen sisar. Hän ei ole koskaan pitänyt etunimestään jostain syystä. Tykkään tassutella Tuhniksen lapsilleen ostamilla tohveleilla.

Keppiä en nyt onneksi tarvitse, mutta viime talvena kipsikoipiaikaan kävelin kaksi kuukautta kainalosauvoilla. Tuona ainana opin paljon elämästä. Joskus kaipaan noita keppejä. Mutta mitäpä tuosta. Tänään kävelin töihin valkoinen pussi kädessä. Pussissa oli iso korppupussi.

Yritän päästä eroon Elleistä. Rankaisin eilen itseäni Elleissä lörpöttelyn takia. Vaihdoin kävelyreittiä tylsemmäksi. Mutta tuon reissun takia sitten sain nuo kehut osakseni.

Elämä on ihmeellistä. Olen melko varma, että suojelusenkeleilläkin on harmaata ohimoissa. Ei he muuten tälläisia koiruuksia keksisi.

Noista arkuista vielä. Ei joku tupakan vastustamiskampanja käyttänyt ruumisarkkua.
Ihminen sai testata miltä tuntuu maata arkussa. Vieressä oli tupakan vaaroista kertovaa infoa. Miksi jouduttaa itseään arkkuun turhilla murheilla.

Kasvata ap. itsellesi muhkeat viikset. Meillä naisillakin kasvaa omituisia jouhia omituisissa paikoissa. Muistan aina, kun katselin niitä isällä ja äidillä. Tuntuu siltä, että nuo jouhet antavat minulle energiaa. Ovat kuin kissan viikset. Eihän kissakaan pärjää, jos polttaa viikseksensä.

Kissan viikset. Taas kello on paljon ja työt seisovat. Jos kirjoittamisesta maksettaisiin, niin se olisi maailman helpoin konsti tienata leipänsä.

Olen satavarma, että suurimmat värjääjät ja muut tyhjän höpöttäjät ovat kampaajia, kosmetologeja ym. Miten monta kertaa he ovatkaan laittaneet minut hourulapotilaaksi jutuillani.

Hiusvärit ovat myrkkyjä. Luomujutuista jotain tietävät sen vahvistavat. Kyllä syövän voi hommata itselleen muillakin konsteilla. Ei siitä tarvitse mitään maksaa.

Hah! Keppi ei tee miehestä vanhusta! Kävelykeppi kuului tyylikkään herrasmiehen varustukseen kuin käsilaukku naiselle vielä 1900-luvun alkukymmenillä. Ja uskokaa tai älkää, kävelykeppi on tulossa takaisin.

Nykyajan levottomilla kaduilla ilta-aikaan se saattaa kohta olla jopa välttämätön. Ja tyylikäskin sellainen on: hopeinen nuppi ja varsi ebenholzia!

Kävelykeppi oli tyylikäs aikana, jolloin aikuisuus oli kunniassa ja nuoret matkivat aikuisia.
Nythän asiat ovat ihan päälaellaan. +50v. naiset tunkevat itsensä napapaitoihin, voi itku, ja miehet ostavat toinen toistaan lapsellisempia ajopelejä.

Mutta onneksi kaikki eivät ole menneet tähän amerikkalaismalliseen mainosmiesten ansaan, vaan uskaltavat olla sellaisia kuin ovat. Viisaita ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaan keskittyä:
Hoitamaan ukkokultiaan ja iloita siitä jos harvakseltaankin pikkuveitikka antaa elonmerkkejä...

Ole sinä vaan huolissasi oman pikkuveitikkasi puolesta!
Meillä ei ole ilmennyt sen toimivuuden suhteen mitään ongelmia, enkä nyt puhuisi edes pikkuveitikasta, kokoa ja näköä kyllä löytyy.....

Tervehdys ap!
Täällä on kaikenlaisia vastauksia sinulle, tässä minun.

Olen itse yli 40-vuotias nainen, mieheni on minua hiukan vanhempi.
Olemme olleet kauan naimisissa.
Minulle tulee vain hellyyden tunteita, kun näen mieheni hiuksisssa harmaita!
Hän on minun rakkaani ja se on vain merkki yhdessä eletystä elämästä.
Jos mieheni haluaisi värjätä hiuksiaan, voisin jopa miettiä että ketä varten?
Minulle hän on komea mies juuri sellaisena kuin on.

Iän myötä olen huomannut että meilläkin alkaa olla "vanhempien tapoja".
Menemme esim. nukkumaan aikaisin, käymme tarjouksissa kaupoissa, harrastamme kävelyretkiä.
Mitä pahaa siinä on? Rauhallinen elämäntyyli sopii ainakin meille juuri näin.
Älä huolehdi ap, juttele vaimosi kanssa näistä asioista. Hänellä on ilmiselvästi vanhenemisen pelko itsellään, ja se on turha. Elämmehän "kulta-aikaa". Hyvää syksyä!

Kyllä omasta koneesta kannattaa huolehtia on sitten mies tai nainen. Avioliitossa saa pitää varansa jos toinen vain itsestään huolehtii. On pian yksin niin kuin aikaisemmin joku aikoi kohta mennä vehreämmille laidunmaille.

Pukeutuakin saa siten kun itsestä mukavalta tuntuu, mutta

Ei ole kivan näköistä, jos ikäneito pukeutuu napapaitaan ja tiukkoihin farkkuihin. Tai ikämies pitää avokauluksista paitaa, jossa kultaketju köllöttelee harmailla rintakarvoilla. Ei keski-iässä tarvitse enää seurata joka muodin oikkuja. Aion ohittaa pillifarkut ihan kokonaan niin kuin olen napapaidatkin ohittanut.

50-60 vuotiaana voi pukeutua nuorekkaasti sortumatta kuitenkaan ylilyönteihin. Kyllä ne suorat housut ja läskipohjakengät saa unohtaa ja ostaa kivat sporttiset kengät ja farkut , niin monta vuotta tippuu harteilta ilman ryppyvoitetakin.

Viiskymppisten ei kannata enää notkua nuorten kapakoiden paaritiskeillä, se on säälittävää jos joku.

Mun mielestä miehillä on täysi oikeus värjätä hiuksiaan siinä kuin meillä naisillakin. Värjäys toki kannattaa teettää ammattilaisella, näin saadaan mahdollisimman luonnollinen lopputulos. Kyllä harmaa tukka vanhentaa monta vuotta ja ihan suotta.

Nykyään ei uskalleta vanheta tai vanhennutaan vähän myöhemmin johtuen hyvästä ravinnosta ja terveistä elämäntavoista. Ennen 50-vuotias oli jo aika vanha?

Pikkutytöt ovat teinejä jo 10 vuotiaina eli mihin ollaan menossa?

Kyllä mies saa ihan rauhassa vanhentua, se ei vaan oikein näy muussa kun paikkojen särkemisessä. Tehnyt lähes 40 vuotta samaa työtä.
Mies on 61 ja sopusuhtainen, ei kaljamahaa, ei tupakoi ja sen lopetti vuosia sitten poltettuaan lähes 30 vuotta. Yritetään ainakin syödä terveellisesti. Lenkillä hän ei jaksa käydä koska työ vie kaiken voiman.
Harmaita hiuksia ei vielä montaakaan ole näkynyt ja sänkyhommatkin sujuu.

Sorry asian sivusta menevä viesti, mutta mistä "ilimi" olet kotoisin, kun puhut Härmän kuntsarista ja Vaasan hovista ja osa puheestasi (tai siis kirjoituksistasi) muistuttaa jopa pohojammaan murrettakin : )

Kyselee etelä-pohojaalaane

Reinot onkin tarkoitettu oikeille miehille, miehille jotka kulkevat omia teitään. Eivät kysele mitä saa laittaa päälle tai jalkaan.
Talvisin viikonloppuaamuna tallustelen postilootalle Reiskat jalassa, millon vähemmissä ja milloin vielä vähemmissä pukeissa, niin usein sinne pinkaisee myös naapurin ruova ryntää hytkyen Reiskoja ihalemaan.. tietenkin. Aatelkaas jos vielä villasukat laittaisin...

Alkuperäinen kirjoittaja ilimille:
Sorry asian sivusta menevä viesti, mutta mistä "ilimi" olet kotoisin, kun puhut Härmän kuntsarista ja Vaasan hovista ja osa puheestasi (tai siis kirjoituksistasi) muistuttaa jopa pohojammaan murrettakin : )

Kyselee etelä-pohojaalaane

En oo oikeen mistään kotoosi...
Eläkä naura tälle mun omatekoselle murteelle mikei kans oo mistään kotoosi...

Tiesikkö muute tuon Vimpelin väinämööse ja sitte sen kanteleen soittajanaisen Kaustisilta..mikä se nyt oli, joo Reetta Haapasalo?

Nyt kyllä joku voi kysästä notta mitä tämäki tähä ketjuun kuuluu..ei muute mutta aika vanahoosta ihimisistä kysyin;)

Alkuperäinen kirjoittaja 51-vuotias nainen:
Me olemme molemmat 51-vuotiaita, eikä taatusti vanhuksia, ihan keski-ikäisiä vaan.

Omasta kunnosta ja ulkonäöstä pidetään huolta, eikä haluta esittää mitään.

Sitäpaitsi mikä on vanhus, ehkä yli 80-kymppisenä alkaa tuntua jo siltä.

quote]
No keski-ikäisiähän 50-kymmpiset onkin. Mutta vanhuus tulee silloin kun tulee, eikä sillä ole mitään tekemistä oikeastaan sen kanssa miltä tuntuu. Voi sitä olla hyväkuntoinenkin vanhus. Kasikymmpisenä taas naisetkin keskimäärin kuolee ja miehistä ei ole elossa enää edes 1/3 osaa. Onhan se aika huvittava ajatus, että kuvittelee olevansa vanha vasta sitten kun jo todennäköiseti tekee kuolemaa ellei ole jo kuollut.

Onpas sinulla kummallinen käsitys 80-vuotiaista.
Tunnen monta sen ikäistä, esim. oma appeni, ja hän ei ollenkaan ole kuolemaa tekevä vanhus.
Entisenä maatilan isäntänä hän osallistuu täysipäiväisesti apumiehenä tilan ( joka on hänen nuorimmalla lapsellaan) hoitoon, sen lisäksi hän vapaa-aikanaan hoitaa omaa metsäänsä.
Hän on komea ja suoraryhtinen mies.

Nuorimman lapseni miesystävän mummo juhli juuri kasikymppisiään ja on ketteräjalkaisempi kuin moni nykynuori.

Ensi lauantaina menemme entisen naapurimiehen 80-vuotis juhliin, siinäkin on mies joka edelleen työskentelee poikansa pitämällä maatilalla.

Jospa ne kaupunkien kasikymppiset sitten ovat niitä sairaita, kuolemaa tekeviä vanhuksia.
Meillä täällä maalla on paljon reippaita ikäihmisiä.

"Meillä täällä maalla on paljon reippaita ikäihmisiä."

Mutta eikö ap:n keskustelun aiheena ollut saako ihminen näyttää ikäiseltään?

Ellit 50+ palstalle nimimerkki Rva Atsalea aloitti uuden ketjun dementia-aiheesta.
Tuo vaiva ei kysy ikää eikä ulkonäköä. Tietääkseni uusimman tutkimuksen mukaan naisten kahvinjuonti hidastaa dementiaa.

Olihan Mauno Koivistokin pitkään komea mies, mutta viimeisten tv-esiintymisten perusteella hän on kovin ikääntyneen näköinen. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Kaupungissa asuva tai maalla asuva vanhus. Ei ympäristö paljon vaikuta.
Moni asuu sekä- maalla että kaupungissa.

Ei näissä Ellit viestiketjuissa voi mennä asioihin kovin syvälle. Se asia kuuluu tutkijoille. Tietty määrä otantaa populaatiosta. Monen vuoden ehkä vuosikymmenen seuranta. Tuskin tästä aiheesta kukaan on viitsinyt tehdä tutkimusta. Eihän sillä ole mitään käytännön merkitystä.

Jos joku tykkää kävellä haivenet kulmakarvoissa ja hiukset harmaina Reino-tossut jalassa, niin siitä vain. Säälittävämpää on, jos sama tyyppi nyppii jokaisen karvan, laittaa väriä päähän ja piipertää korkokengissä. Se se vasta epäterveellistä touhua on.

Kylhä myö suohaan olla ihan ihtenämmä. Että harmaasta hepuli? Mitteehä sanos mun piäastäni, joka hohteloo harmaana luojasa värissä? Nuapurin akka, muuton mukava immeinen, laittaa jatkuvasti juurivärejä, oumma sammoo vuosikertoo. Anoppi, kasivitonen jo, kulukoo piä punamusta-harmaa-laikullisena, kun vähäsellä näöllään reistaa värjätä harmaita piiloon!

Minnoun uatellu, jotta jos en ukolle näissä luojannahoissani kelepoo, pankoon pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja 51-vuotias nainen:
Onpas sinulla kummallinen käsitys 80-vuotiaista.
Tunnen monta sen ikäistä, esim. oma appeni, ja hän ei ollenkaan ole kuolemaa tekevä vanhus.
Entisenä maatilan isäntänä hän osallistuu täysipäiväisesti apumiehenä tilan ( joka on hänen nuorimmalla lapsellaan) hoitoon, sen lisäksi hän vapaa-aikanaan hoitaa omaa metsäänsä.
Hän on komea ja suoraryhtinen mies.

Nuorimman lapseni miesystävän mummo juhli juuri kasikymppisiään ja on ketteräjalkaisempi kuin moni nykynuori.

Ensi lauantaina menemme entisen naapurimiehen 80-vuotis juhliin, siinäkin on mies joka edelleen työskentelee poikansa pitämällä maatilalla.

Jospa ne kaupunkien kasikymppiset sitten ovat niitä sairaita, kuolemaa tekeviä vanhuksia.
Meillä täällä maalla on paljon reippaita ikäihmisiä.

*huoh*

Miesten keskimääräinen elinikä on Suomessa noin 80-vuotta. Se, että joku tuntee jonkun pirteän yli 80-vuotiaan on ihan kiva juttu, mutta ei muuta faktoja miksikään.

(Muuten minua on aina kovasti huvittaneet nämä yli 50-vuotiaat 'keski-ikäiset". Vai kuinkas monta yli 100 -vuotiasta sitä tunnetaan :))

Kyllä yli 50-vuotias voisi jo asennoitua siihen vanhuuteen, oli olo miten pirteä hyvänsä. Koska vanhus sitä alkaa olla ihan noin elämänkaarellisesti ajateltuna.

Tiedän että tästä ajatuksesta ikipirteät "itsestään huolehtivat" ikuisestielävät matamit eivät kyllä pidä, mutta sillä uhallakin.

Minua muuten kovasti huvitti, kun tämän keskustelun inspiroimana luin wikistä, että keski-ikäisiksi tosiaan määritellään nykyään 45-60 -vuotiaat.

Eli keski-ikäisenä pidetään ihmistä, joka ei ole enää nuori, muttei vielä vanhakaan. Keskimääräisen eliniän kanssa sillä ei kait sitten enää ole mitään tekemistä.

Yhteistyössä