Miksi metvurstia ei saisi syödä raskausaikana???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitruuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sitruuna

Vieras
Tuossa alemmassa ketjussa joku kertoi, että nykyään metvursti on kiellettyjen listalla raskausaikana. Siis mitä? Miten tämä kielto on perusteltu? En ole itse raskaana, mutta ihmetyttää tuo juttu. Onko kysymys vain siitä, että metvurstissa on niin paljon suolaa ja rasvaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lopettakaa:
jo ja käyttää järkeänne

No, heh. Tietenkin käytän järkeäni, mutta en voi käsittää miksi metvurstia ei suositella syömään? Miten ihmeessä tuollaisia suosituksia voi antaa ja missä tämä kielto on ollut? Joku perustelu tuolle on täytynyt olla. Ja en todellakaan ole raskaana vaan hämmästelen muuten vain.

Alkuperäinen kirjoittaja sitruuna:
jo ja käyttää järkeänne

No, heh. Tietenkin käytän järkeäni, mutta en voi käsittää miksi metvurstia ei suositella syömään? Miten ihmeessä tuollaisia suosituksia voi antaa ja missä tämä kielto on ollut? Joku perustelu tuolle on täytynyt olla. Ja en todellakaan ole raskaana vaan hämmästelen muuten vain.

metvurstissa kuulemma toksoplasmoosivaara, kun sitä ei ole kunnolla kypsennetty

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Kannattaa syödä raskausaikana ihan vaan lähdevettä ja puhdasta happee :laugh: kaikki muu löytyy joltaki listalta :xmas:

Nää, lähdevesi on monissa tutkimuksissa todettu sisältävän enemmän bakteereja kuin vesijohtoveden. Eli siis tav. vettä hanasta ja päälle reipas haukkaus happea!

Alkuperäinen kirjoittaja --:
jo ja käyttää järkeänne

metvurstissa kuulemma toksoplasmoosivaara, kun sitä ei ole kunnolla kypsennetty

Tämä ei voi olla syy, koska toksoplasmoosi tarttuu ihan eri teitä. Olisiko kyse listeriavaarasta? Listerian voi huonolla säkällä saada melkein mistä tahansa elintarvikkeesta.

No juu, subway-ketjusta selviää, mutta siis siksi, että siinä on mukana tuoretta lihaa, jota ei ole kypsennetty riittävästi. Eli toksoriski. Mutta suomalaisissa makkaroissa (jonka lihan alkuperämaa on Suomi) riski on erittäin pieni (Suomessa karjaa testataan niin paljon). Ulkomaalaisissa suurempi.

Mette siis valmistetaan pääasiassa pakastetusta lihasta, jossa toksovaaraa ei ole. Mutta mukaan lisätään tuoretta lihaa, jota ei kuumenneta kuin johkun 60 asteeseen ja siksi esim. HK sanoo, et eivät voi taata, ettei siinä ole toksoa (mutta siis on erittäin epätodennäköistä, että sitä siinä olisi).

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
No juu, subway-ketjusta selviää, mutta siis siksi, että siinä on mukana tuoretta lihaa, jota ei ole kypsennetty riittävästi. Eli toksoriski. Mutta suomalaisissa makkaroissa (jonka lihan alkuperämaa on Suomi) riski on erittäin pieni. Ulkomaalaisissa suurempi.

Mette siis valmistetaan pääasiassa pakastetusta lihasta, jossa toksovaaraa ei ole. Mutta mukaan lisätään tuoretta lihaa, jota ei kuumenneta kuin johkun 60 asteeseen ja siksi esim. HK sanoo, et eivät voi taata, ettei siinä ole toksoa.

Ok, siis lihassa voikin olla toksoplasmoosi. Ihan uutta mulle. Onneksi en ole raskaana, voisi käydä aika vähiin nuo sallitut ruoka-aineet. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
No juu, subway-ketjusta selviää, mutta siis siksi, että siinä on mukana tuoretta lihaa, jota ei ole kypsennetty riittävästi. Eli toksoriski. Mutta suomalaisissa makkaroissa (jonka lihan alkuperämaa on Suomi) riski on erittäin pieni. Ulkomaalaisissa suurempi.

Mette siis valmistetaan pääasiassa pakastetusta lihasta, jossa toksovaaraa ei ole. Mutta mukaan lisätään tuoretta lihaa, jota ei kuumenneta kuin johkun 60 asteeseen ja siksi esim. HK sanoo, et eivät voi taata, ettei siinä ole toksoa.

Ok, siis lihassa voikin olla toksoplasmoosi. Ihan uutta mulle. Onneksi en ole raskaana, voisi käydä aika vähiin nuo sallitut ruoka-aineet. ;)

Juu no siis edelleenkään ei neuvola ainakaan minulle (eikä monelle muullekaan) sanonut tuosta yhtään mitään. Eikä palvikinkusta, mikä mainitaan kyllä vauvakirjoissa (jos sitten itse sattuu niitä lukemaan). Mut tuosta palvikinkusta taas HK sanoi, että niillä se kyllä kuumennetaan riittävästi (muista ei tietoa).

Jotta mene ja tiedä. Tekee sitten niin tai näin, kulman takana odottaa varmasti tieto, että teit väärin.
:xmas:

nyt sitten alkaa käydä niin, että tuo rajotelistan pituus alkaa olla semmoinen, jotta koko lista tuntuu kärsivän jonkin sortin inflaation.

Itsellä rv40. Parin viikon päästä kuulkaa mätän metukat, mädit, kylmäsavulohet ja homejuustot isoon kasaan (yhdeltä lautaselta vaan isona mössönä) ja kulautan alas kuoharilla!

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Toiseen ketjuun viitaten nuo rajoitteet ruokavaliossa ei lopu raskauteen :whistle: mutta kun lapsi lähtee armeijaan saa äiti alkaa syömään mitä itse haluaa :laugh:

Entäs jos se lapsi onkin tyttö, eikä mene armeijaan ??? :o Koskas sit saa syyä mitä haluaa ?? :saint:

olen syönyt metukkaa ja siivosin kerran kissan hiekkalaatikon (ennen ensimmäistä neuvolaa). nyt kun olen lukenut noita listoja ja juttuja niin lopputulos: olen tosi ahdistunut, pelkään lapsen puolesta ja itkeskelen koko ajan :(

Eikö sitäkään olis saanat syödä? :o Voi veljet, mitä kaikkea olen syönyt ihan tietämättäni.

Ehkä metukkaa ei kannata joka päivä syödä, mutta tuskinpa se kerran kuussa syötynä on pahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
juuh, ja minä olen kaikissa kolmessa raskaudessa syönyt tervettä järkeä käyttäen sekä metukat että graavilohet ja hyvin on kolme tervettä tyttöä maailmaan saatettu=)

Sama homma kolmen pojan kanssa täällä, tässä neljännessä raskaudessa olen myös käyttänyt sitä kuuluisaa maalaisjärkeä syömisissäni. :D

Olen itse rv 8+5 ja mieheni toi lapista tuliaisiksi lämminsavustettua poronpaistileikettä, nam, kunnes hän keksi ettei sitä ehkä saakaan syödä kun ei saa syödä kylmäsavustettujakaan tuotteita. No siinä mietimme sitä (loputonta) listaa kielletyistä tuotteista... mitenköhän sitä ennen tultiin toimeen kun ei tiedetty mistään listerioista ja toksoista. Syötiin varmasti maksaa ja muuta kiellettyä. Lapsikuolleisuus oli tietysti suurempi ja keskenmenojakin varmaan enemmän, en tiedä. Tuntuu vaan niin mahdottomalta tämä hyysääminen ja kaiken kieltäminen. Niin ja minä söin pari siivua sitä poroa, yritin kyllä netistä etsiä vastausta mutta en löytänyt.

Yhteistyössä