Meille avioliitto oli helpoin ratkaisu ja myönnetään, olemme mukavuudenhaluisia ja kyynisiäkin ihmisiä samalla. Avioehto on erotilannetta (kuolemantapauksessa ei päde) ajatellen koska mitään ei voi vannoa toiselle ikinä, periaate. Vapaus on siis mielestäni jäljellä.
Vielä ei ole toisen naama alkanut ärsyttämään ja puutteessa ei tarvitse elää, yli 10 vuotta jo takana.
Olen nähnyt aika surullisia tapauksia avopuolison "oikeuksista" toisen kuollessa. Ei ole niinkään sanottua olla pidetty avominiä tai käly jne puolison enää kuollessa. Ei ne testamentitkaan aina auta tai yhteiset viralliset muut sopimukset jos vastapuoli haluaa olla vaikea. Ihmisistä kuoriutuu outoja asioita noissa tilanteissa.
Meillä siis mies epäili kovasti oman sukunsa mahd.reaktiota kun olimme vasta avoliitossa ja realisteina on tapana ajatella tulevaa, niitä mahdollisia ikäviäkin asioita.
Esim. Eräs ystäväni eleli avossa ja makseli puolta asuntolainaa yli 10 vuotta, ei ehtinyt lunastaa puolikasta kun puoliso joutui onnettomuuteen.. olivat lapsettomia ja eipä saanut mitään kuin vaatteet ja muutamia huonekaluja mukaansa. Oli luullut välien olevan hyvät miehen vanhempien ja sisaruksen kanssa.. raha se ratkaisi sitten ja hautajaisiin sai osallistua toki, vieraana.
Oma krooninen sairauteni taas vaikutti myös, sillä tahdon mieheni varmasti päättävän viimeisistä hetkistäni jos huonosti menee. Tiedän oman äitini kannan asiassa ja mm.elvytyskieltoa kannattaa ja itse olen sitä vastaan. Ei pidä olla kuulemma päivääkään rasite yhteiskunnalle tyyliin. :O
Ok tulot on molemmilla mutta kyllä valehtelisin jos ei se leskeneläke kelpaisi. Sen verran eläkemaksuja maksellaan joten on reilua, mikäli puoliso kuolee verrattain nuorena.
Ei pidetty juhlia vaan lähimmät ystävät olivat maistraatissa paikalla, pidin jopa sen oman sukunimeni silloin mutta myöhemmin muutin lasten myötä senkin.

En nyt näe mitään vikaa avoliitossa, olenhan niissäkin ollut 3 krt ennen avioliittoani. Mutta jos huonosti käy, on turhaa itkeä miten epätasa-arvoisesti kohdellaan avopuolisoa.
Oma valintahan se on olla avoliitossa ja seurakset pitää kantaa kuten avioliitossakin vaikkapa pitkä eroprosessi huonolla tuurilla