mä en edelleenkään tajua mitä tarkoittaa kihloihin meneminen jos ei aio mennä naimisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsekin katson, että kihlaus on lupaus avioliitosta. Ja jos joku väittää olevansa kihloissa ilman aietta mennä naimisiin, tämä ei ymmärrä sanan merkitystä.

Sen sijaan en näe mitään syytä sille, etteikö kihlavaihe saisi kestää kauaa tai että hääpäivän pitäisi olla heti tiedossa. Itsekin olin vuosia kihloissa, ja sopimuksena oli mennä naimisiin sitten, kun elämäntilanne ja hetki olisi oikea. Niin kuin kävikin.

Olisiko sanan väärinkäytössä kyse teinien "harjoittelusta"? Ihan niin kuin ala-astelaiset eivät välttämättä täysin miellä, mitä "toisen kanssa oleminen" tarkoittaa, vaikka niin sanovatkin tekevänsä.

koska kieli ei vaan voi toimia niin. Toki sanat ja niiden merkitykset muuttuvat, mutta koskaan ei yksi sana voi tarkoittaa 2 täydsin eri asiaa. Yksinkertainen esimerkki. Mä pyydän sua tuomaan kaupasta mulle banaanin. Sä tuot mulle sen, mikä sun mielestä on banaani eli keltainen käyrä pitkulainen hedelmä. Mutta sä et tiedäkään et banaani sanan merkitys on muuttunut. Se, mitä ennen kutstuttiin omenaksi, kutsutaankin nyt myös satunnaisesti banaaniksi. Ja sellaisen mä olisin halunnut sun tuovan, punaisen tai vihreän, pyöreän hedelmän. Huomaatko nyt? Kuinka rasittavaa se olisikaan joka kerta sanoa "tuo mulle banaani, ja sillä mä tarkoitan sitä keltaista perinteistä banaania enkä tätä uutta omena/banaania".

Kerro sä mieluummin miksi vanha sana kihlaus ei voi edelleen tarkoittaa samaa mitä aina, ja tälle uudelle keksittäisi joku uusi sana?

No todellakin kieli voi toimia noin. Vai väitätkö etteivät sanat perhe, äiti, isä, avioliitto ja suku ole vuosien varrella muuttaneet merkitystään?

Sitä paitsi, ei tässä leikitä ainoastaan sanoilla. Vaan nimenomaan PERINTEILLÄ kihlaus ei ole sana, vaan se on nimitys PERINTEELLE ja PERINTEET muuttuvat, kehittyvät, siirtyvät yli rajojen. Ei elämä ole yhtä pysähdystä. Jos se olis, niin Suomen joulu olis huomattavasti erilaisempi kuin nykyään, häätmenot olis täysin erilaiset jne. On se kumma, että kaikkien muiden asioiden suhteen ollaan valmiit tekemään myönnytyksiä, mutta kihlaus on sellainen, että sen kohdalla ei voida luistaa?

Ei mua ainakaan ärsytä, eikä haittaa, jos joku tykkää niin tehdä. Oon vaan sanonut, etten itse suostuisi, enkä ymmärrä mikä pointti siinä on.

Pointti olla yhdessä? Me ollaan oltu yhdessä yli 10v eikä olla naimisissa/kihloissa. Mennään varmaan joskus ihan juridisista syistä, mutta muuten sillä ei ole meille mitään merkitystä. Yhtä paljon rakastetaan toisiamme, yhtä uskollisia ja lojaaleja ollaan kuin jos oltais menty vaikka heti naimisiin. Se sormus sormessa ei vaikuta mihinkään. Me emme tarvitse avioliittoa rakastaaksemme toisiamme ja ollaksemme yhdessä.

Minustakin kihlaus on lupaus mennä naimisiin. Luulen että aika moni kihlautuu miettimättä asiaa sen kummemmin.

[QUOTE="vieras";22510710]”happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista” :D[/QUOTE]

Mitähän väärää on siinä jos ei halua miestä eikä parisuhdetta? Ei sitä vain kuule jaksa takuta ja yksin on parempi olla. Mutta eihän se palstamammoille sovi, että joku nainen haluaa olla yksin. Pitääs itkiä siksi ettei ole miestä. Parempi paska mies kun ei miestä ollenkaan. Jepjep.

[QUOTE="ap";22508913]onpa tästä saatu paljon keskustelua aikaseks mun koneelta poistumisen jälkeen.

ei kaikkien tarvi toimia niin kuin minä :) mutta tämähän ei oo mikään mun tapa toimia vaan vanha ja perinteinen tapa. sama tapa joka on jokapuolella maailmaa. eli ei oo mikään mun keksimä tapa, että kihloissa ollaan vasta kosinnan/naimisiin menosta sopimisen jälkeen.
ollaanhan sitä toisiin sitoutuneita jos yhdessä asutaan ja on yhteisiä lapsia. miksi siihen pitää saada sormus joka ei merkitse mitään. eikö sitä voisi kutusa joksikin muuksi kun kihloissa olemiseksi ja pitää sitä sormusta jossain toisessa sormessa. aloittaa ihan uusi perinne. joissakin asioissa mun mielestä on kurja että viedään arvo vanhoilta hyviltä perinteiltä niin kun nyt tämä kihlaus.[/QUOTE]

Ja sä et vaan ymmärrä sitä pointtia että se tapa on muuttumassa. Toisekseen, kuka sä olet sanomaan ettei se merkitse parille mitään? tottakai se merkitsee vaikka ei naimisiinmenosta olla sovittu.

Niin se vaan menee että tänäpäivänä se on oikeati parempi olla yksin.. En muista tiedä mutta omalta kohdalta ainakin kun saa miehen hommatkin tehdä omien lisäksi niin mihin siinä enää miestä tarvitaan? enkä kyllä haluakaan enää miestä tuon yhden jälkeen heti kun eroon vaan pääsisin. Parempi olla yksin ja tehdä oikeasti yksin ne hommat , sujuukin silloin asiat paremmin ilman stressiä

Kihlauskin on jokaisen oma henkilökohtainen asia, kuten naimisiin meno. Mitä te piikitätte heitä jotka haluavat kihloihin seurustelun jälkeen?
Ei kaikki halua naimisiin, ei kaikilla mene niin että ostetaan talo, tehdään lapset ja naimisiin meno päälle. Ei se tänäpäivänä vaan toimi, joillakin harvoilla onnekkailla kyllä ja heitä kunnioitankin jotka kestävät nykyajan koettelemuksia ja p*skaa.
Antakaa ihmisten olla rauhassa kihloissa, eiköhän he tiedä miksi ovat.

Mun oli pakko saada toi peli silloin kun se ilmestyi, olen nimittäin suuri Beatles-fani. No, pelattiin miehen kanssa se kertaalleen läpi kun olin raskaana, ja sen jälkeen se on vaan lojunut tuolla kaapissa. Mietin että sen voisi myydä pois, mutta mitähän tollaisesta vois pyytää? Mä löydän kaikkialta vaan sen pelin hinnan, mutta muistaakseni toi maksoi uutena n. 250e (?)

Alkuperäinen kirjoittaja öö?;22516238:
Mun oli pakko saada toi peli silloin kun se ilmestyi, olen nimittäin suuri Beatles-fani. No, pelattiin miehen kanssa se kertaalleen läpi kun olin raskaana, ja sen jälkeen se on vaan lojunut tuolla kaapissa. Mietin että sen voisi myydä pois, mutta mitähän tollaisesta vois pyytää? Mä löydän kaikkialta vaan sen pelin hinnan, mutta muistaakseni toi maksoi uutena n. 250e (?)

Oho, kone sekos ja laittoikin tän tähän ketjuun joka mulla oli edellisen kerran ollut auki. :DD Pahoitteluni. :P

Siis mua vieläkin hämää tässä, että mitä kihlaus muka tarkoittaa jos se ei tarkoita sitä morsiamena ja sulhasena oloa ennen häitä? :D Jotain todella epämääräistä "enemmän sitoutunutta" parisuhdetta kun pelkkä seurustelu tai avoliitto? :D Siis täysin tyhjää sanahelinää mun korviin. Mikään ei muutu, mitään uutta ei ole tiedossa, seurustelun "ehdot" tai "säännöt" tai "arki" eivät muutu mitenkään. Niin siis paitsi että kaikki muut luulevat, että pari alkaa suunnittelemaan häitä sit :whistle:

Vanha ketju, mutta tiedän pariskunnan, jotka eivät aio mennä ikinä naimisiin (pitävät sitä vanhanaikaisena kirkollisena instituutiona), mutta jotka kokivat, että se sormus sormessa auttaa ympäristöä (lähinnä työelämässä) hahmottamaan, että kyseessä on parisuhteeseen sitoutunut ihminen. Kyseessä pankki- ja lakialalla työskentelevät ihmiset. Yhdessä ovat olleet 15 vuotta.

No me ollaan miehen kanssa sovittu päivämäärä kihlaukselle. Olemme tuolloin kesällä ulkomailla ja paikka on mielestämme hieno kihlautumiselle. Häistä ei olla puhuttu, mutta naimisiin mennään joskus tulevaisuudessa. Ei meillä ole kiire mennä naimisiin.

Riippuu henkilöistä. Jospa se on vain parisuhteen virallistamista.

En voi käsittää, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että eri ihmisillä on erilainen käsitys ja motiivit eri asioille. Kihlautumisella voi olla eri ihmisillä eri merkitys, samoin naimisiinmenolla. Mutta se mikä kaikille on yhteistä on parisuhteeseen sitoutuminen ja avo-/avioliiton oikeudet lain edessä.

Toisille kihlautuminen on sitoutumista toiseen, toiselle lupaus avioliitosta. Toiselle naimisiinmeno on pala paperia ja lailliset oikeudet, toiselle jumalan siunaus suhteelle, jollekin velvollisuus ennen lapsia, jollekin jotain muuta. Motiiveja on monia, miksi se ihmisiä vituttaa niin kovin, jos jollakin on toisenlaiset motiivit tai ajatukset kuin itsellä?
Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita murehdittavana.

Noo juridisestihan se on niin (ainakin ollut), että kun mies ja nainen ovat sopineet solmivansa avioliiton, he ovat kihlautuneet. Mutta ehkä asiat muuttuvat...itse yhden avioliiton kokeneena olen ihan tyytyväinen, että on erilaisia vaihtoehtoja ja jokainen voi toimia oman näkemyksensä mukaan.

Yhteistyössä