Miksi mä en usko, että ADHD on olemassa?

  • Viestiketjun aloittaja pirrepurre
  • Ensimmäinen viesti
toivotonta
[QUOTE="vieras";24311959]Tosi hyvät ja kaikissa opinnoissa olen ollut luokkani parhaita, myös yliopistossa. Sain myös vakituisen työpaikan ekana opiskeluryhmästäni aikoinaan. Mutoinkin olen menestynyt työelämässä eli ei nää ole mitään älykkyyskysymyksiä. Työssäni vaan olen tekemisissä paljon aikuisten kanssa ja olen käytännössä huomannut, että ADHD lasten vanhemmilla on itsellään melko paljon ongelmia mm. oman mielenterveyden kanssa. En toki asennettani näytä ihmisille työssäni vaan toki käyttäydyn asiallisesti. Asiakaspalvelutaitojani on aina kehuttu tosi paljon.[/QUOTE]

:( Älykkyys ei poistakaan kapeakatseisuutta, mikä on surullista.
 
[QUOTE="vieras";24311959]Tosi hyvät ja kaikissa opinnoissa olen ollut luokkani parhaita, myös yliopistossa. Sain myös vakituisen työpaikan ekana opiskeluryhmästäni aikoinaan. Mutoinkin olen menestynyt työelämässä eli ei nää ole mitään älykkyyskysymyksiä. Työssäni vaan olen tekemisissä paljon aikuisten kanssa ja olen käytännössä huomannut, että ADHD lasten vanhemmilla on itsellään melko paljon ongelmia mm. oman mielenterveyden kanssa. En toki asennettani näytä ihmisille työssäni vaan toki käyttäydyn asiallisesti. Asiakaspalvelutaitojani on aina kehuttu tosi paljon.[/QUOTE]

milläs sä sitten selititkään sen mitä jo yllä tiedusteltiin, että mikä selittää samassa perheessäkin kasvavilla lapsilla eroja adhd:n suhteen? ja meidän kohdalla sitä diagnoosia ei todellakaan lätkästy heti pöytään! päälle 2vuotta oli käyty jo useammallakin eri ammattilaisella.
 
ei voi tietää
Adhd on eittämättä todistettu sairaus ja sitä voidaan tietyillä lääkkeillä hoitaa. Mutta... olen vähän samoilla linjoilla aapeen kanssa siitä, että ei voida tietää mikä on syy ja mikä seuraus. Aivojen toiminnasta ei tiedetä vielä läheskään kaikkea ja varhaiset stimulantit vaikuttavat ihan oikeasti aivojen kehitykseen. Liian usein tässä maailmassa hoidetaan oiretta eikä sen aiheuttajaa....
 
Se on kyllä ihan oikea sairaus MUTTA usein nykyään se diagnosoidaan liian helposti, myös niille huonosti kasvatetuille muksuille, ja tämän(kö) takia moni asiaan perehtymätön näin typerästi ajattelee.
Minusta suomessa ei niinkään diagnosoida liian helpolla, mutta jotenkin kuulostaa oudolta lukea papereista lauseita esim: "adhd:n kaltaisia oireita" eikä diagnoosissa eritellä sen kummemmin mistä oireet saattaisivat johtua, saatika ehdoteta jatkotutkimuksia pidemmälle tähtäimelle. Usein vanhemmat saattavat tyytyä tuohon ja olettavat lapsellaan olevan sitten se paljon puhuttu adhd ja thats it ja lapsi kulkee 'diagnoosinsa' kanssa koulutaipalettaan ongelmineen.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="vieras";24312019]Totta. Olet aivan oikeassa. Itse asiassa kiireessä luin aloituksen huonosti eli en ole ihan sitä mieltä, ettei moista olisi olemassa vaan sitä mieltä, että moni ADHD diagnoosi oltaisiin voitu välttää KUNNOLLISILLA vanhemmilla.[/QUOTE]

Mutta ei läheskään kaikkia.
 
Rollolainen
[QUOTE="Erina";24311802]Selittäisitkö meille soopaan uskojille sitte, että miksi ADHD:seen tarkoitetut lääkkeet toimivat piristävinä meille joilla ei ole adhdta, mutta adhdita ne auttavat keskittymään ja rauhoittumaan? Minä olen testannut kys. "häiriöön" tarkoitettuja lääkkeitä ja minusta tulee täysin ylivilkas kun niiden vaikutus alkaa.[/QUOTE]

tottaki rauhoittavat läkkeet auttavat. nissä on ihan samaa ainetta kuin missä tahansa ruhoittavissa
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"vieras"
[QUOTE="vieras";24311959]Työssäni vaan olen tekemisissä paljon aikuisten kanssa ja olen käytännössä huomannut, että ADHD lasten vanhemmilla on itsellään melko paljon ongelmia mm. oman mielenterveyden kanssa. En toki asennettani näytä ihmisille työssäni vaan toki käyttäydyn asiallisesti. Asiakaspalvelutaitojani on aina kehuttu tosi paljon.[/QUOTE]
Etkö ole kuullut ADHD:n voimakkaasta periytyvyydestä? Lasten vanhempien ikäluokka on niitä, jotka ovat joutuneet pärjäämään omillaan ilman lääkkeitä ja terapioita ja tulleet haukutuksi tyhmiksi ja hitaiksi. Ehkä tällä on ollut vaikutusta mielenterveyteen, koulutukseen ym. asioihin. Aivan käsittämättömän nolo ja masentava aloitus. Harmittaa, että tulikin luettua.
 
"vieras"
milläs sä sitten selititkään sen mitä jo yllä tiedusteltiin, että mikä selittää samassa perheessäkin kasvavilla lapsilla eroja adhd:n suhteen? ja meidän kohdalla sitä diagnoosia ei todellakaan lätkästy heti pöytään! päälle 2vuotta oli käyty jo useammallakin eri ammattilaisella.
Itse olen juurikin usein törmännyt tilanteeseen, jossa kaikille perheen lapsilla on diagnoosi tai ainakin tutkitaan parhaillaan. Toki toiset meistä on herkempiä "vaurioitumaan" huonojen vanhempien kasvatuksessa. Onhan niitä lapsia joista tulee tosi kunnollisia lastenkotitaustalla yms. Täytyy vielä todeta, että korjaan aiempia tekstejäni eli en kiistä ko diagnoosia vaan olen sitä mieltä, osa dignooseista on kyllä huonon vanhemmuuden seurausta. Tää on vaan mun mielipide ja tiedostan sen itsekin. Helpotti kuitenkin huomata, etten ole ainoa, joka ajattelee näin.
 
Harkitsen lääkkeitä uudelleen
Mulla on diagnosoitu AD/HD kymmenisen vuotta sitten. Kokeilin kerran puolikkaan lääkkeen, ja tiedotin kokeilusta kavereille. Varmuuden vuoksi lähdin vielä autolla ruuhkaan.
Lääkkeen vaikutus: Ei keskeyttämistä puhelimessa, ei raivoa ja huutoa ja keskisormia urpoille kuskeille. Tämä siis puolen tunnin "tutkielma omasta minästä". Kaverini sanoivat puhelimessa kanssani puhuttuaan, etten ole oma itseni, olen "tavallisen ihmisen kuuloinen, tylsä".
En syönyt lääkettä sen koommin.

Nyt, kolme-vuotiaan äitinä, olen paljon miettinyt lapsuuttani ja yh-äitini kasvatusta, ja sitä kuinka paljon asioita hän on tehnyt väärin. Ja miettinyt, jospa mulla ei olekaan AD/HD, vaan olen vaan jäänyt huomiota vaille lapsena, ja tunnen saaneeni vain huutoa ja rangaistuksia, vaikken tuntenut niitä ansainneeni.
Lapseni on hyvin vilkas ja omapäinen. Huomaan käyttäytyväni samoilla tavoin (vaikka todella olen asiaan paneutunut ja koko ajan psyykkaan itseäni olemaan rauhallinen) lastani kohtaan hänen jatkettuaan hillumistaan aamusta iltaan, päivästä ja viikosta toiseen, hetkeksikään taukoamatta (pl nukkuminen). Kyllä se aikalailla mehut vetää itsestä ulos...
Perheet, joissa molemmat vanhemmat ottavat täyden vastuun kasvatuksesta, pystyvät ehkä yhdessä paremmin "auttamaan" lasta ongelmiensa kanssa. Näin myöskään kummankaan vanhemmat hermot yksin joudu koko ajan koetukselle, toisin kuin esim yh-perheissä.

Älkää ajetelko pahaa kynsiään laittavasta äidistä, huoltoaika saattaa olla hänen ainut vapaahetkensä, ja kynnet tuottavat jotain mielihyvää muuten niin kaaosmaisen elämän keskellä... Toivon että tästä lyhyestä esimerkistä ymmärrätte pointtini.

Ja vielä, kaikki aivoihin (= lähinnä välittäjäaineisiin ) vaikuttavat nautintoaineet kahvi, tupakka, sokeri, alkoholi vaikuttavat minuun rauhoittavasti. Esim. humalatilan voimistuessa minä rauhoitun, ja olen "niin kuin muut" selvinpäin.
Kai se sitten on AD/HD:tä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24312058]Etkö ole kuullut ADHD:n voimakkaasta periytyvyydestä? Lasten vanhempien ikäluokka on niitä, jotka ovat joutuneet pärjäämään omillaan ilman lääkkeitä ja terapioita ja tulleet haukutuksi tyhmiksi ja hitaiksi. Ehkä tällä on ollut vaikutusta mielenterveyteen, koulutukseen ym. asioihin. Aivan käsittämättömän nolo ja masentava aloitus. Harmittaa, että tulikin luettua.[/QUOTE]

Kyllä olen lukenut ja täytyy vielä muistuttaa, etten ole ap. Ap:n ajatukset eivät ole täysin omiani.
 
Ai että ADHD-lasten vanhemmilla on paljon omia ongelmia esim. mielenterveyden kannalta? No onko se ihme sillä ADHD on periytyvä! Se on sitten eri juttu miten hyvin kukin yksilö pystyy piirteitään hallita ja mitkä on vallalla. Hyvät on tiedot jos joutuu toimimaan ADHD-lasten vanhempienkin kanssa eikä osaa edes ajatella että tuo samainen sairaus/piirre on hyvin helposti joko toisella tai molemmilla vanhemmista.

Niin ja miksi ei näy aina sisaruksissa: Sisarukset voivat olla vielä liian pieniä TAI pystyvät hallitsemaan niitä erityispiirteitään paremmin. Myöskin jos yksi on erittäin paha tapaus, ei se lievempi ongelmainen niin helposti sieltä joukosta enää korostu.

Itsellä on dg. Pienenä (ja nykyisinkin) minua paljon vilkkaampi siskoni ei sitä ole hakenut (dg kriteerit lukenut ja ne täyttyy kevyesti). Ja lääkkeet todella auttaa. Ja tiedän liian hyvin miten paljon liitännäisongelmia tuo liian myöhäinen diagnoosi tai ylipäätään diagnosoimattomuus. Väärä hoito kun voi vain pahentaa olotilaa.
 
Harkitsen lääkkeitä uu
Mainittakoon vielä, että olin luokkani parhaita oppilaita, ka joskus 9,5... Mutta jokaikisessä todistuksessa on maininta käytösongelmista, vaikeuksista pysyä paikoillaan jne...
En koskaan lukenut kokeisiin, ja lähinnä puhuin tunnilla muiden "häiriköiden" kanssa. Eli älkää nyt hyvät ihmiset sanoko AD/HD-henkilöä tyhmäksi ja hitaaksi. Suurin osa heistä tajuaa asiat PALJON nopeammin kuin normi-ihmiset.
 
"Vieras"
Mäkin jotenkin ajattelen, että kun ennen ADHD:n ajateltiin olevan pelkkää häiriökäyttäytymistä tai huonon kasvatuksen tulosta tms., niin nyt sitten on pitänyt löytää nimi tällaisille lapsille... Ja jotenkin mustakin tuntuu, että koko ADHD:ta ei oikeastaan edes ole - ok, sillä huonolla käyttäytymisellä on nimi, mutta että mitään lääkkeellistä hoitoa se esim. ei tarvitsisi.
 
toivotonta
[QUOTE="vieras";24312019]Totta. Olet aivan oikeassa. Itse asiassa kiireessä luin aloituksen huonosti eli en ole ihan sitä mieltä, ettei moista olisi olemassa vaan sitä mieltä, että moni ADHD diagnoosi oltaisiin voitu välttää KUNNOLLISILLA vanhemmilla.[/QUOTE]

Ja sinä olet opiskellut kansanterveystiedettä :(
 
"hipp"
hohhoijaa.
puolet ADD/ADHD-lapsista saa oireyhtymän perimästään eli ADD/ADHD on vahvasti perinnöllinen. Noin 30 % saa taudin synnytyksen komplikaatioista ja loput eli noin 20 prosenttia saa taudin selvittämättömistä syistä.
kyse neurologisesta häiriöstä.
tietysti joku tarhassa työskentelevä palstamatami voi yrittää kumota tämänkin teorian.Ihan vapaasti,mutta olisi ehkä hieman vakavammin otettavaa jos teksit ei alkaisi sanoilla:minun mielestäni.
 
Mäkään en esimerkiksi usko, että karppaaminen auttaa painonhallinnassa tai että se olisi edes terveellistä- mutta se ei taida olla uskon(i) asia silti.

(Eikä tarvitse nyt siis alkaa vääntää tästä, todistetusti se joillekin sopii ja ihan yhtä todistetusti ADHD on olemassa)
 
Non compos mentis
Mä en ole kovin ylivilkas häslä - ulkokuoren puolesta. Sisälläni kuitenkin on valtava pyörremyrsky käynnissä alituiseen. Se vie voimavaroja kaikelta mitä teen. Kyllä mä saan asiat tehtyä, mutta niissä voi kestää ja suorituksen laatu voi kärsiä, koska teen miljoonaa asiaa yhtä aikaa; vähintäänkin päässäni.

Ehkä itse tajusin omat ongelmani, kun kokeilin lääkitystä. Huomasin sen valtavan eron, että jos tavis toimii normaalisti kuten minä lääkkeen kanssa. Wau. Pystyn keskittymään. Pystyn ajattelemaan selkeämmin. Pystyn toimimaan avokonttorissa ilman, että ärsyynnyn joka virikkeestä yms.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi ja Data

Yhteistyössä