Miksi köyhät asuu kalliissa vuokra-asunnossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselee

Vieras
Taas yksi köyhä kerjää apua facebookin ryhmissä. Asuu vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1500e/kk.

Kuinka monella työssäkäyvällä yh:llä olisi varaa tuollaiseen?

Miten on mahdollista, että köyhät aina asuu kalleimmissa asunnoissa?

Aika hyvätuloinen saa olla, että pystyy pelkkään vuokraan käyttämään 1500e. yleensähän vuokra on 1/4 tuloista, että riittää rahat muuhunkin elämiseen..

Sen vuoksi koska saa asumistukea, ihan sama asuuko 500e/kk tai 2500e/kk, saman verran joutuu itse maksamaan. Paskinmassa asemassa ovat nippanappa keskituloiset, mitään tukia ei saa vaan pitää saada ne omat rahat riittämään kaikkeen samalla kun nämä sossutukien varassa elävillä ei ole hätäpäivääkään vaikka asustelevat keskuksissa jne..

Sen vuoksi koska saa asumistukea, ihan sama asuuko 500e/kk tai 2500e/kk, saman verran joutuu itse maksamaan. Paskinmassa asemassa ovat nippanappa keskituloiset, mitään tukia ei saa vaan pitää saada ne omat rahat riittämään kaikkeen samalla kun nämä sossutukien varassa elävillä ei ole hätäpäivääkään vaikka asustelevat keskuksissa jne..
Ei asumistukea saa sen enempää 1500e asuntoon kuin 500e asuntookaan ja sossu taitaa vaatia edullisempaa asuntoa tai muuten vähennetää tukea. Tälläinen käsitys mulla ainakin on.. Että kyllä taitaa omasta pussista mennä

Ei asumistukea saa sen enempää 1500e asuntoon kuin 500e asuntookaan ja sossu taitaa vaatia edullisempaa asuntoa tai muuten vähennetää tukea. Tälläinen käsitys mulla ainakin on.. Että kyllä taitaa omasta pussista mennä
Mitä asumistukeen tulee, niin siinä on vuokran kohtuullisuusvaatimus ja lisäksi omavastuu, joka on sitä suurempi mitä enemmän vuokra ylittää kohtuullisen tason (lopulta omavastuu saavuttaa 100%). Vähimmilläänkin omavastuu on noin 20%.

1500 euroa laskettaneen kohtuulliseksi vuokraksi korkeintaan jollekin Helsingissä asuvalle suurperheelle missä on vammaisia perheenjäseniä, tai vastaavaa.

Kasvualueilta alkaa olla vaikea löytää vuokra-asuntoa. Johtuisiko siitä että kohtuullinen osa menee maahanmuuttajille? Kuka muuten maksaa pakolaisten vuokran, he itse vai kaupunki?

Olen työtön yh. Olen vuoden ajan hakenut kaupungilta halvempaa asuntoa mutta emme saa sitä koska asumme jo paikkakunnalla eikä asunnontarve ole niin kova. Tai näin ainakin ovat perustelleet. Vuokra on 700 euroa ja yksityinen vuokranantajani korottaa vuokraa joka vuosi kun tietää että yhteiskunta maksaa. Hänellä on muitakin sijoitusasuntoja ja on kertonut itse että ottaa vain vähävaraisia asumaan. Saan asumistukea 302 euroa. Loput vuokrasta maksan työttömyyskorvauksella. Asumme kalliisti kun on pakko.

Köyhällä ei ole varaa ostaa autoa. Pitää siksi asua keskustassa, joka on kallista seutua. Ja jos muutenkin on jo köyhä, masentaisi liikaa asua jossain murjussa.

Asumistukea ei muuten saa kuin tiettyyn rajaan asti, ja vain tietyn osan asumiskuluista. Meillä vuokra 900 ja saadaan n. 490 e asumistukea (3 hengen perhe + vauva tulossa). Hyvin pärjätään, vaikka molemmat työttöminä. Ei tarvita autoja, ei bussilippuja jne. Ihana siisti, avara asunto (kaksio!!!!) meillä on. Moni kysyy mihin olette muuttamassa, kun vauva syntyy. No ei mihinkään. Pääsen tästä vauvakerhoihin ja muskareihin ja vaikka minne ihan kävellen. Lapsen koulukin on ihan nurkan takana, samoin tulevan lapsen päiväkoti. En ottaisi kolmio/neliömurjua jostain sivukyliltä, vaikka samaan hintaan saisi.

Köyhällä ei ole varaa ostaa autoa. Pitää siksi asua keskustassa, joka on kallista seutua. Ja jos muutenkin on jo köyhä, masentaisi liikaa asua jossain murjussa.

Aika kumma juttu muuten, että keskustat ovat olevinaan vähän haluttua asumisseutua (eikä sinne juuri uusia asuntoja rakenneta, vaikka tiivistämisen varaa yleensä olisi), mutta silti hinnat ovat siellä huipussaan.

Köyhällä ei ole varaa ostaa autoa. Pitää siksi asua keskustassa, joka on kallista seutua. Ja jos muutenkin on jo köyhä, masentaisi liikaa asua jossain murjussa.En ottaisi kolmio/neliömurjua jostain sivukyliltä, vaikka samaan hintaan saisi.

Useimmissa kaupungeissa toimii julkinen liikenne. Miksi köyhä ei voi sitä käyttää?

Taas asumistuet muuten nousi 11% vuodessa. Kohta kamelilta katkeaa selkä ja asumistukia ei kyetä maksamaan. Kuntien ja valtion talous on jo ihan konkurssissa.

Mihin sä muuten tartisit autoa, kun et käy töissä etkä missään?

Kela maksoi asumistukia liki kaksi miljardia
Keskiviikko 15.2.2017 klo 20.57

Kela maksoi viime vuonna asumistukia yhteensä yli 1  900 miljoonaa eli liki kaksi miljardia euroa.

Summa on 11 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna.

Yleistä asumistukea maksettiin hieman yli miljardi euroa, ja sitä saavia ruokakuntia oli vuoden lopussa yli 267  000. Määrä oli toista vuotta peräkkäin ennätyksellisen suuri.

Myös eläkkeensaajan asumistuen menot kasvoivat. Tukea saavien määrä ylitti enimmäistä kertaa 200  000 ihmisen rajan. Opintotuen asumislisän menot pysyivät lähes ennallaan, asumislisää sai 149  000 opiskelijaa.

Kaikkiaan Kelan asumistukia sai vuoden lopussa liki 860 000 henkilöä.

STT

Yhteiskuntamme sairaita piirteitä. Hyvä vuokralainen on vuokranantajalle se joka saa asumistukea. Rahat saa paljon varmemmin tililleen. Tässä suomalainen köyhä, lorvi tai ei ja rajan yli tullut elintasoshoppailija ovat samalla viivalla.

Yhteistyössä