Miksi kaikkien äitien pitäisi pysyä kotona hoitamassa lapsia mahdollisimman pitkään?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Siis eikö tuo ole jokaisen oma asia ja eikö normaalilla järjellä varustetun ihmisen pitäisi tajuta, että kaikkien ei tarvitse tehdä samalla tavalla. Lasten hoitamisessa kun ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.

Itse menin työkkärin kautta työharjoitteluun likan ollessa 1v8kk. Saman rahan olisin saanut kotona makaamalla, mutta mun oli pakko jo päästä tekemään töitä. Mua ei vain ole luotu sellaiseksi, että jaksaisin olla kotona vuosia. Ymmärrän kuitenkin, että toiset taas haluavat näin tehdä.

Mun likka ei ainakaan ole saanut mitään traumoja hoidosta vaan hän viihtyy siellä. Likka on jo hyvin pienestä asti ollut sosiaalinen ja kaivannut muiden lasten seuraa. Jos hänen pitää olla kotona pitkään vain aikuisten kanssa, niin kyllä sen huomaa, että hän alkaa kaivata niitä kavereita. Mutta tiedän kyllä että kaikkien lasten kohdalla hoitoon meneminen ei ole niin helppoa ja kotona oleminen voi olla se parempi vaihtoehto.

Enkä avaa sateenvarjoa, en piruuttanikaan eli antaa vain tulla p*skaa niskaan :D B) :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voiko työharjottelussa olla kuinka kauan vaan?onko siinä joku maximi raja?

12kk yhteensä, puoli vuotta samassa paikassa. Mulla sallittiin 7kk samassa paikassa, koska olin hakemassa alalle kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
voiko työharjottelussa olla kuinka kauan vaan?onko siinä joku maximi raja?

12kk yhteensä, puoli vuotta samassa paikassa. Mulla sallittiin 7kk samassa paikassa, koska olin hakemassa alalle kouluun.

mä oon ollut kyllä 12kk samassa paikassa,vaikka en sille alalle hakenutkaan-

Siis eikö tuo ole jokaisen oma asia ja eikö normaalilla järjellä varustetun ihmisen pitäisi tajuta, että kaikkien ei tarvitse tehdä samalla tavalla. Lasten hoitamisessa kun ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.

Itse menin työkkärin kautta työharjoitteluun likan ollessa 1v8kk. Saman rahan olisin saanut kotona makaamalla, mutta mun oli pakko jo päästä tekemään töitä. Mua ei vain ole luotu sellaiseksi, että jaksaisin olla kotona vuosia. Ymmärrän kuitenkin, että toiset taas haluavat näin tehdä.

Mun likka ei ainakaan ole saanut mitään traumoja hoidosta vaan hän viihtyy siellä. Likka on jo hyvin pienestä asti ollut sosiaalinen ja kaivannut muiden lasten seuraa. Jos hänen pitää olla kotona pitkään vain aikuisten kanssa, niin kyllä sen huomaa, että hän alkaa kaivata niitä kavereita. Mutta tiedän kyllä että kaikkien lasten kohdalla hoitoon meneminen ei ole niin helppoa ja kotona oleminen voi olla se parempi vaihtoehto.

Enkä avaa sateenvarjoa, en piruuttanikaan eli antaa vain tulla p*skaa niskaan :D B) :xmas:

samaa mieltä olen. en jaksais kotona vaan lojua. nytkin turhauttaa olla vaan kotosalla vauvan kans, ihanaa päästä syksyllä takas ulkopuoliseen elämään. ja ei minullakaan isommat lapset ole kärsineet hoidosta, ennemmin tkkävät kun on omat kaverit jne.

Pienen lapsen paikka on kotona :)

Peesailen tätä. Jotenkin naiivi aloitus ikäiseltäsi, vai halusitko vain keskustelua aiheesta? Kukin tyylillään näissäkin asioissa.

Miten niin naiivi aloitus? Eikö se nyt ole ihan järkeenkäypää, että kaikkia lapsia ei hoideta kotona vuosikausia?

Ja miksi aina jankataan tuota "pienen lapsen paikka on kotona". Mä ainakin tunnen oman lapseni ja hän tosiaan kaipaa muutakin kuin vain äitin ja isin seuraa.

Minä taas en ymmärrä sitä, että miksi jauhetaan vain äideistä? Ainakin meillä isäkin on olemassa, ja hän oli yhteensä 1,5 vuotta hoitovapaalla muksujen kanssa. Ei kai lastenhoito mikään äitien yksinoikeus tai -velvollisuus ole!

Me hoidimme lapsiamme kotona muutaman vuoden ikään sen takia, että meistä pienen lapsen paras paikka on kotona äidin ja/tai isän luona. Se oli meidän oman arvomaailmamme mukainen ratkaisu, eikä siihenkään ole kellään nokan koputtamista.

Juu, emmää ymmärrä, mistä vaahdotaan. Äitejä ja lapsia on erilaisia... Musta ei ole kotiäidiksi, eikä mieskään halunnut kotona luurata kovinkaan pitkään. Joten muksu hoitoon ihan pikkuisena ja äiti&isä virkistäytymään töihin. Viikko kotona - niin kyllä huomaa että muksulla ei ole ollut riittävästi ohjelmaa kotona vaikka kaikkemme yritämme...

Ja mun äitini oli kotiäiti ja minä olisin halunnut päiväkotiin yli kaiken... Tosin omat muistikuvani eivät ole ihan ensimmäisiltä vuosilta.

Suomessa on sitäpaitsi sellainen harvinainen herkku, että vanhempainloma loppuu vasta kun lapsi on 9kk. Monessa maassa ( eikä Suomessakaan ennen ) ole tuollaista mahdollisuutta vaan töihin palataan kun lapsi on pari kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Ja mun äitini oli kotiäiti ja minä olisin halunnut päiväkotiin yli kaiken... Tosin omat muistikuvani eivät ole ihan ensimmäisiltä vuosilta.

Mun äiti on pph joten mä en kaivannut hoitoon, koska ne kaverit tuli aina meille :D

Suomessa on sitäpaitsi sellainen harvinainen herkku, että vanhempainloma loppuu vasta kun lapsi on 9kk. Monessa maassa ( eikä Suomessakaan ennen ) ole tuollaista mahdollisuutta vaan töihin palataan kun lapsi on pari kuukautta.

Tämä on totta, ja se on kyllä hirveä tilanne sekä vanhemmille että lapsille. Sisareni joutui tuon tyyppiseen tilanteeseen ulkomailla ollessaan, eikä kyllä toivo sitä kenellekään.

Täällä moni vakuuttaa olevansa kovin suvaitsevainen, että kukin tavallaan jne., mutta silti kirjoituksissa vilisevät kotiäitiyttä kuvaten termit "maata kotona" tai "lojua", ja taas töissäkäyvää sivulauseessa syyllistetään "kasvatuksen jättämisestä yhteiskunnan harteille".

Ja tuo "pienen paikka on kotona" on varmasti kunkin oma mielipide, joten turha siitä provosoitua.

Tästä aiheesta tuskin täällä pystytään keskustelemaan sivistyneesti, olen huomannut...

Pienen lapsen paikka on kotona :)

Peesailen tätä. Jotenkin naiivi aloitus ikäiseltäsi, vai halusitko vain keskustelua aiheesta? Kukin tyylillään näissäkin asioissa.

Miten niin naiivi aloitus? Eikö se nyt ole ihan järkeenkäypää, että kaikkia lapsia ei hoideta kotona vuosikausia?

Ja miksi aina jankataan tuota "pienen lapsen paikka on kotona". Mä ainakin tunnen oman lapseni ja hän tosiaan kaipaa muutakin kuin vain äitin ja isin seuraa.

Aloituksesi "Miksi KAIKKIEN ÄITIEN...mahdollisimman pitkään", eli tietenkään ei ole edes mahdollista, että kaikkien äidit olisi kotona siihen asti, kun nuorin on 3vee. MUTTA kyllähän lapsi saa muutakin seuraa, jos vain vanhemmat aktiivisia, muita voi tavata muuallakin, kuin päiväkodissa. On tehty tutkimuksia, joissa on todettu pienelle lapselle olevan eduksi, se , että häntä hoitaa vanhempi kotona alta 2vuotiaana. Ylimääräisiä virikkeitä ei tuon ikäinen tarvitse vielä!

Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Kaikki ihmiset on erilaisia. Mikä ei käy yhdelle, käy taas toiselle ja niin edelleen. Sitä ei vaan moni tunnu ymmärtävän.

Niinpä. En mäkään hauku kotiäitejä yhteiskunnan loisiksi ja mitä muuta heistä nyt onkaan kirjoitettu täällä palstalla. Se on niiden perheiden tapa ja he nyt sattuvat tekemään eri tavalla kuin mä.

Minua aina kummastuttaa tuo että "en jaksa vaan OLLA kotona" "en tahdo LOJUA kotona".. Perskatti soikoon kun ainakin minä olen näinä kotiäitivuosinani tupannut mieluummin olemaan sitä mieltä että voi kun jostain löytyisi lisää tunteja vuorokauteen että ehtisi kaiken tehdä mitä haluaisi. :whistle: Leikkiä ja touhuta enemmän lasten kanssa, tehdä kunnon ruokaa, siivota torppaa, askarrella, leipoa, laittaa pihaa, liikkua..Vähissä on ne hetket että tässä vaan ollaan tai lojutaan. Tämä kotiäitinä olo on ihan työtä siinä missä ansiotyökin, korvaus tästä vain on aika onneton mutta sitäkin enemmän se on henkisesti tarjonnut pääomaa. Oma "oikea" palkkatyöni sattuu olemaan lastenhoito joten kun kerran oli mahdollisuus valita että hoidanko omiani kotona vai vienkö omat hoitoon että pääsen hoitamaan toisten lapsia niin valitsin ensimmäisen. Kritisoimatta ketään siitä kumman vaihtoehdon kukakin mistäkin syystä valitsee totean että makoilua, olelua ja loikoilua tämä ei kyllä ole ollut vaikka kuka sitä väittäisi. Nih!

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Minua aina kummastuttaa tuo että "en jaksa vaan OLLA kotona" "en tahdo LOJUA kotona".. Perskatti soikoon kun ainakin minä olen näinä kotiäitivuosinani tupannut mieluummin olemaan sitä mieltä että voi kun jostain löytyisi lisää tunteja vuorokauteen että ehtisi kaiken tehdä mitä haluaisi. :whistle: Leikkiä ja touhuta enemmän lasten kanssa, tehdä kunnon ruokaa, siivota torppaa, askarrella, leipoa, laittaa pihaa, liikkua..Vähissä on ne hetket että tässä vaan ollaan tai lojutaan. Tämä kotiäitinä olo on ihan työtä siinä missä ansiotyökin, korvaus tästä vain on aika onneton mutta sitäkin enemmän se on henkisesti tarjonnut pääomaa. Oma "oikea" palkkatyöni sattuu olemaan lastenhoito joten kun kerran oli mahdollisuus valita että hoidanko omiani kotona vai vienkö omat hoitoon että pääsen hoitamaan toisten lapsia niin valitsin ensimmäisen. Kritisoimatta ketään siitä kumman vaihtoehdon kukakin mistäkin syystä valitsee totean että makoilua, olelua ja loikoilua tämä ei kyllä ole ollut vaikka kuka sitä väittäisi. Nih!

Peesaan.
Työntekijöillä on lakisääteiset kahvitauotkin... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:

Peesaan.
Työntekijöillä on lakisääteiset kahvitauotkin... :snotty:

Mä halusin pois kotoa ja töitä tekemään. Haluan nähdä muutakin kuin kodin, kaupan ja oman pihan.

Yhteistyössä