Paljonko miehen pitäisi antaisa nettona/bruttona, että vaimo + lapset pärjäisi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kotirouva";30041928]No me ei asutakkaan Suomessa vaan Saksassa. Mies on DI ja ihan oman alansa teknisissä tehtävissä.[/QUOTE]

Olisit maininnut,ettet asu Suomessa, koska on ihan eri asia pärjätä ulkomailla tietyllä summalla kuin Suomessa, kun hintatasokin ja menot on ihan erilaiset.

Noh, sanoisin, että nykytilanteessa sen mitä tällä hetkellä yhdessä ansaitsemme. Eli nettona noin 4800 - 5000 € kuussa. Lapsia kolme (14 v, 11 v ja 7 v). Uuteen okt:on liittyvät kulut ovat suurin menoerämme, mutta nykyisillä tuloillamme saamme myös säästettyä kivasti. Lasten ollessa pieniä menoja oli vähemmän (asuimme rt:ssa, lapsiin kului vähemmän rahaa jne.).

Lisään vielä, että vielä pari vuotta sitten perheemme eli noin 2800 €:lla per kk (sis. miehen palkka, lapsilisät, minun opintorahani).

Meillä 2+3 (lapset 11,9 ja 7-v).
Menoja
asunto(lainat, vakuutukset ym) 1000€/kk
Ruoka, ravintolat ym 1000€/kk
Muut 500-1000€/kk
Ruoka on laadukasta ja 1-3 kertaa viikossa ravintolassa
Vaatteet laadukkaita
Elokuvissa usein
Lapsilla kaikilla 3 harrastusta
Matkoja 2-4 vuodessa

Miehen tulot 4000€ ja mulla lapsilisät. Säästöön jää 500-1000€ kk

Itse olen kahden muksun yh ja tienaan tällä hetkellä noin 2300e kuussa. Se on ehdottomasti liian vähän täällä pääkaupunkiseudulla. Vuokra vie jo 900e. Ja kaikki mahdolliset laskut päälle. Luulisin että jos tienaisin yli 3000e niin pärjättäis paremmin ja jäis varmaan säästöönkin vähän. Nyt ei jää mitään, kaikki menee elämiseen eikä päästä edes matkustelemaan kuin vaan kotimaassa.

mulla taas jää rahaa säästöönkin vaikka tulot on samaa tasoa ja vuokra tonnin. Asun Helsingissä

[QUOTE="Scarlett harmaana";30042960]Oliski jääny tuon verran käteen kahdelle... :headwall: Helppo se on huudella ku ei oo ittellä kokemusta asiasta. :kieh: Vituttaa tuollaaset jotka kehtaa olla kateellisia sossun rahoista.[/QUOTE]

No kerro, mitä mä siis ymmärrän väärin. Jo siis olet vaikka yh ja yksi lapsi, niin se perusosa on 530e/kk nettona. Ja tämän perusosan lisäksi siis asuminen, lääkärit, matkat yms maksetaan erikseen. Tämän kaiken saa selville tuolta toimeentulolaskurista.

Olen perheellinen nainen. Kotona ollessani ollaan laskettu elintasoa ruuan ja matkailun osalta ja osittain katettu säästöillä. Kumpikaan ei tienaa yksin nettona 5500e, siihen varmaan pitäs olla lähes 9 000e brutto ja sellaisia palkkoja harvemmin täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella saa ellei ole toimitusjohtaja (yrittäjät erikseen).

Olen perheellinen nainen. Kotona ollessani ollaan laskettu elintasoa ruuan ja matkailun osalta ja osittain katettu säästöillä. Kumpikaan ei tienaa yksin nettona 5500e, siihen varmaan pitäs olla lähes 9 000e brutto ja sellaisia palkkoja harvemmin täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella saa ellei ole toimitusjohtaja (yrittäjät erikseen).

Ok. Kiinnostaisi vaan tietää, millä summalle te sitten pärjäsitte silloin ja miksi summan on kasvanut niin paljon nykyään?

Tässä keskustelussa on juuri tullut ilmi yleisesti, että miehen pitäisi juuri tienata tuo väh 9000e, että perhe pärjäisi. Kuitenkin moni nainen on kotirouvana, enkä usko että monen mies tienaa tuon 9000e.
Miksi siis realiteetti ei kohtaa näiden vaatimusten kanssa?

Meillä on yksi lapsi ja oikeasti pakolliset kulut n. 800€ kuussa että aika hurjalta kuulostaa teidän luksusmenot. Asuntolainaa ei tosin ole, koska asunto hankittiin perinnöllä.

Meillä on yksi lapsi ja oikeasti pakolliset kulut n. 800€ kuussa että aika hurjalta kuulostaa teidän luksusmenot. Asuntolainaa ei tosin ole, koska asunto hankittiin perinnöllä.

No ehkä ne kuullostaakin, koska yleensä ihmiset ostavat asuntonsa omilla rahoilla.
Meillä ainakin vielä kummankin vanhemmat vielä elää pitkään.
Onko susta luksusmenoja, että maksaa itse asuntonsa?

Ok. Kiinnostaisi vaan tietää, millä summalle te sitten pärjäsitte silloin ja miksi summan on kasvanut niin paljon nykyään?

Tässä keskustelussa on juuri tullut ilmi yleisesti, että miehen pitäisi juuri tienata tuo väh 9000e, että perhe pärjäisi. Kuitenkin moni nainen on kotirouvana, enkä usko että monen mies tienaa tuon 9000e.
Miksi siis realiteetti ei kohtaa näiden vaatimusten kanssa?

Vastaus ihmettelyysi: elintaso on mitoitettu tulojen mukaan. Harva laittaa tuhatlappusia säästöön joka kuukausi vaan yleisemmin sitä taidetaan ostaa ylijäävillä rahoilla isompi asunto tai vaikka kesämökki ja siinä rinnalla ehkä säästetään pienimuotoisesti. Eli menot on tulojen mukaan.

[QUOTE="...";30046021]Vastaus ihmettelyysi: elintaso on mitoitettu tulojen mukaan. Harva laittaa tuhatlappusia säästöön joka kuukausi vaan yleisemmin sitä taidetaan ostaa ylijäävillä rahoilla isompi asunto tai vaikka kesämökki ja siinä rinnalla ehkä säästetään pienimuotoisesti. Eli menot on tulojen mukaan.[/QUOTE]

Menojen (varsinkin asuntolainen) mitoittaminen sen hetkisten tulojen mukaan ei kannata, koska ne tulot tulee kuitenkin muuttumaan elämän mukana. Se on lyhytnäköistä. Ei kai ihmiset aina muuta kodistaan pois, kun tulet nousee/laskee?

Yhteistyössä