Miksi jouluna ei saisi ottaa kohtuudella alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja "heh"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras."
[QUOTE="jep";29356445]Jos vanhemmat eivät siitä lasillisesta viiniä muutu riitaisiksi, vastuuttomiksi tai "kummallisiksi", tuolla tavoin voitaisiin argumentoida yhtä hyvin, että vanhemmat eivät saisi syödä lanttulaatikkoa, "koska lapset ovat sen arvoisia". Itse pyysin isääni tuomaan viiniä niin, että voidaan kumpikin ottaa lasillinen tai puolitoista. Mieheni on absolutisti, kuten myös suurrin osa kavereista eri syistä, joten en viitsi koskaan ostaa viiniä vain itselleni - suurin osa menisi pilalle. Ja aion nauttia sen lasilliseni oikein hyvällä omallatunnolla. Lapset ansaitsevat nähdä, että voivat ikuisina valita, haluavatko käyttää alkoholia, ja että sitä voi käyttää kohtuudella.[/QUOTE]

En ole ikinä ymmärtänyt että pienille lapsille opetetaan alkoholinkäyttöä. Kas kun ei röökin vetoa ja huumeiden käyttöä.

Jouluun ei kuulu alkoholin kaytto. Ei kohtuullinen eika kohtuuton. Ei etenkaan kohtuullinen
Joulun tarkoitus on asettaa ihmiset raskaan paineen alle.
Taytyy ostaa lahjoja kaikille tutuille ja tuntemattomille.
Luottokortit kaytetaan maksimiin ja maksetaan niita ens' jouluun asti.
Kohtuullinen alkoholin kaytto juuri joulun aikaan lieventaa noita paineita ihmisissa ja , niinkuin jo sanoin se ei ole joulun sanoma eika tarkoitus.

(Anteeksi tama mun tokero suomen kieli)

Sinun käsitys lapsesi hyvistä muistoista ei ole lapsen hyviä muistoja.
En ole se kelle vastasit, mutta minulle lapsena jäi jouluista todella hyvät ja lämpimät muistot. Aikuiset taisivat aina ottaa sen muutaman lasin viiniä ruoalla, ehkä saunaoluen ja illalla glögiä. En muista, että koskaan lapsena olisin ajatellut heidän käyttäytyvän kummallisesti tai ahdistuneeni alkoholin käytöstä. Päinvastoin muistan joulujen olleen todella ihanaa aikaa, jota odotin innolla jo lokakuusta asti.

Itse en alkoholia käytä juuri lainkaan, enkä siis myöskään jouluna. Mutta ei tulisi mieleenikään kieltää kohtuu käyttöä mieheltäni tai vanhemmiltani, koska en todella usko lasteni siitä kärsivän (kuten en minäkään lapsena kärsinyt).

"Vieras."
Jouluun ei kuulu alkoholin kaytto. Ei kohtuullinen eika kohtuuton. Ei etenkaan kohtuullinen
Joulun tarkoitus on asettaa ihmiset raskaan paineen alle.
Taytyy ostaa lahjoja kaikille tutuille ja tuntemattomille.
Luottokortit kaytetaan maksimiin ja maksetaan niita ens' jouluun asti.
Kohtuullinen alkoholin kaytto juuri joulun aikaan lieventaa noita paineita ihmisissa ja , niinkuin jo sanoin se ei ole joulun sanoma eika tarkoitus.

(Anteeksi tama mun tokero suomen kieli)
Niin, valitettaavasti alkoholistit eivät kykene rentoutumaan ilman alkoholia. Tai ainakin väittävät näin.

"harmaa"
[QUOTE="vieras.";29356180]Lapsista ahdistavaa ja omasta kokemuksesta puhun. Omiin vanhempiini alkoholi vaikutti jo pieninä määrinä. Sitä pelleilyä ja kikatusta parin viinilasillisen jälkeen. Sitten iltaa kohden menikin riitelyksi ja joskus jopa käsiksi käytiin.[/QUOTE]

Tuosta nyt oli varmastikin kohtuudella ottaminen kaukana.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"wieras"
No meillä ainakin juodaan viiniä ja glögiä. Yleensä on kaikki joulut menneet hyvässä ja letkeässä tunnelmassa ja käsirysyäkään ei ole koskaan ollut :D. Niin että tuskin nuo lapset ovat tuosta traumatisoituneet ja pidämme kyllä huolen että eivät pääsekkään traumatisoitumaan.
Ymmärrän sellaisten ihmisten mielipiteet alkoholista joilla joulut ovat olleet alkoholin takia eivät niin mukavia, mutta pitää muistaa että jossakin toisessa kodissa asiat ovat olleet toisin. Ja miksi juuri joulu on sitä aikaa että ei saisi edes lasillista viiniä ottaa? Yleensä niissä perheissä missä ongelmia on, niin ne ongelmat ovat siellä ihan muinakin hetkinä kun vaan jouluna. Mutta joo, ymmärrän senkin että "anna lapselle selvä joulu" yrittää vedota ihmisiin siinä mielessä että lapsella olisi hyvä ja turvallinen joulu. Ei Se vaan poista ongelmia mutta hyvä kun siitä edes muistutetaan.

[QUOTE="Vieras.";29356566]Niin, valitettaavasti alkoholistit eivät kykene rentoutumaan ilman alkoholia. Tai ainakin väittävät näin.[/QUOTE]En tieda alkoholisteisa paljon mitaan.
avainsana aloituksessa oli "kohtuullinen alkoholin kaytto"

traumatonlapsi
En ole se kelle vastasit, mutta minulle lapsena jäi jouluista todella hyvät ja lämpimät muistot. Aikuiset taisivat aina ottaa sen muutaman lasin viiniä ruoalla, ehkä saunaoluen ja illalla glögiä. En muista, että koskaan lapsena olisin ajatellut heidän käyttäytyvän kummallisesti tai ahdistuneeni alkoholin käytöstä. Päinvastoin muistan joulujen olleen todella ihanaa aikaa, jota odotin innolla jo lokakuusta asti.

Itse en alkoholia käytä juuri lainkaan, enkä siis myöskään jouluna. Mutta ei tulisi mieleenikään kieltää kohtuu käyttöä mieheltäni tai vanhemmiltani, koska en todella usko lasteni siitä kärsivän (kuten en minäkään lapsena kärsinyt).
Sama juttu täällä, isäni otti usein punssin tai pari joskus lauantai-iltaisin ja jouluna ja mullakin on pelkkiä hyviä muistoja. Isi oli korkeintaan vähän hassu ja rennompi, mutta ei yhtään kummallinen, eikä mua kyllä ahdistanut koskaan. Meillä alkoholi kuuluu juhlaan, ei arkipäiviin. Muistan että kylän pikkujouluissa isi saattoi ottaa naapurin Tapanin kanssa vähän enemmänkin, mutta sekin oli hauskaa ja odotin niitä pikkujouluja kovasti, kun tiesin että isi on silloin kiva ja tanssittaa minuakin. Äitini on aina ollut selvä, että kuski löytyi. Toisaalta eipä kaikki ees omista autoa tai ajokorttia, että siihen on paha vedota, että mitä jos jotain sattuu ja ambulanssilla voi kestää tunteja(wtf?).

Siitä olen samaa mieltä, että jos riidellään ja käydään käsiksi yms, niin se EI TODELLAKAAN ole mitään kohtuukäyttöä, tai muutenkaan järkevää, silloin on parempi olla juomatta jos ei osaa olla siivosti ja käyttäytyä. Ja sitä myös komppaan, että jos alkoholin käyttö on ongelma, niin sen käyttö ei ole arkena yhtään sen suotavampaa ja turha tehdä joulusta mitään sen erikoisempaa päivää kuin muut.
Mutta jotkut osaavat käyttää alkoholia oikein ja kohtuudellakin, se vaan on joidenkin traumatisoituneiden vaikea ymmärtää. Itse juon alkoholia melko harvoin, nyt viimeksi olen ottanut kesäkuun alussa, jouluna ehkä otan taas lasillisen, mutta toivottavasti osaisin saman terveen suhtautumisen juomiseen opettaa lapsillenikin.

vierasss
[QUOTE="vieras.";29356180]Lapsista ahdistavaa ja omasta kokemuksesta puhun. Omiin vanhempiini alkoholi vaikutti jo pieninä määrinä. Sitä pelleilyä ja kikatusta parin viinilasillisen jälkeen. Sitten iltaa kohden menikin riitelyksi ja joskus jopa käsiksi käytiin.

Onhan noita kohtuu ottajia nähty. Hienosti viiniä maistellaaan alkuilta ja sitten vedetään lasten mentyä nukkumaan viinaksia kaksi käsin.

Anna lapselle raitis joulu. Turvatalot on taas pullollaan avun tarvitsioita jouluna.[/QUOTE]

Mut siis eihän tää ole mitään kohtuukäyttöä, että otetaan ja otetaan taas lisää ja sittenkin vielä otetaan, ja menee riitelyksi ja tappeluksi ja vedetään kaksin käsin viinaksia.

Mun mielestä kohtuukäyttöä on, että voi ottaa ruuan kanssa pari lasillista ja voi olla vähän hilpeääkin, mutta siinä se.

aloittaja.
[QUOTE="vieras.";29356180]Lapsista ahdistavaa ja omasta kokemuksesta puhun. Omiin vanhempiini alkoholi vaikutti jo pieninä määrinä. Sitä pelleilyä ja kikatusta parin viinilasillisen jälkeen. Sitten iltaa kohden menikin riitelyksi ja joskus jopa käsiksi käytiin.

Onhan noita kohtuu ottajia nähty. Hienosti viiniä maistellaaan alkuilta ja sitten vedetään lasten mentyä nukkumaan viinaksia kaksi käsin.

Anna lapselle raitis joulu. Turvatalot on taas pullollaan avun tarvitsioita jouluna.[/QUOTE]

Sun kokemukset on kaikkea muuta kuin kohtuukäyttäjien lapsien kokemuksia, eihän tuollaista käyttäytymistä kukaan hyväksy koskaan.

Meillä käytetään kohtuudella, ei kikatella sen enempää kuin nollalinjallakaan eikä todellakaan tapella.

Comou
En itse ymmärrä miksi se jouluna niin kauheaa juoda, mutta kuitenkin muina juhlapyhinä on tarve aina vetää pää täyteen. Kannattaa sitä kohtuudella ottaa muulloinkin tai olla ottamatta, kerta ei osaa tehdä sitä sivistyneesti.

"aikuinen"
[QUOTE="heh";29356210]Onpa tällä palstalla ihme käsitys ettei kukaan osaisi ottaa kohtuudella,no me osaamme. Emme riehu emmekä riitele ja lapselle jää hyvät muistot joulusta kuten on aina jäänyt.[/QUOTE]

Samoin täällä. Myös vahempani ottivat jouluna (ja muulloinkin) kohtuudella, enkä muista yhtään kertaa että se olisi lapsena ahdistanut, humalassa heitä en lapsena koskaan nähnyt, ekan kerran äidinkin kunnon hiprakassa vasta reilu parikymppisenä :)

saa
Mä kuulun niihin entisiin lapsiin, joille ei jäänyt traumoja. Tykkäsin, kun sukulaiset joivat. Miehet muuttuivat leppoisiksi ja muutenkin ilmapiiri oli iloinen. Ei ollut riitoja tms. Yksi ihminen suvustamme löytyy, joka ei kohtuukäyttöä hallitse, ja hänelle tuppasi sitten jäämään putki päälle (toki muulloinkin kuin jouluna), mutta tämä ei näkynyt silloin aattoina niin, että lapselle olisi jäänyt negatiivisia muistoja.

Omalla kohdallani saattaa tosin vaikuttaa se, että äitiäni en koskaan nähnyt edes pienessä maistissa.

Meillä viiniä juodaan ruokailun aikana. Lasillinen yleensä. Illalla kun lapset menevät nukkumaan niin likööri tryffelin kanssa on aika ihana. Vieraat lähteneet ja olemme miehen kanssa ihan kaksin...

Viimeksi muokattu:
"nana"
[QUOTE="Vieras.";29356586]Ilman alkoholiakin pystyy rentoutumaan. Ellei ole alkoholisti.[/QUOTE]

Kyse ei ole mistään rentoutumisesta. Meillä ja sekä mun että miehen suvuissa erilaiset alkoholijuomat kuuluvat joulun juhla-ateriaan yhtä olennaisesti kuin jouluruoat. En muista lapsuudestani yhtään alkoholiin liittyvää välikohtausta, riitaa tai muuten "outoa" käytöstä.
Jos jollakulla on ikäviä muistoja vanhempien alkoholin käytöstä jouluna tai ei muuten vain halua juoda jouluna mitään alkoholijuomia, kunnioitan päätöstä olla juomatta, mutta en oikein jaksa näitä "ei lasiakaan" -paasaajia. Kohtuus kaikessa, myös mielipiteissä ;)

• Tykkää
Reactions: Pinki
"miimi"
Voi vittu! Miten te jaksatte taas tätä samaa jauhamista? Argumentit aivan samat vuodesta toiseen. Tästä ei ole mitään hyötyä. Tällaiseen ketjuun vastaa vuodesta toiseen kaikki hullut. "Astuin liköörikonvehtin päälle, olenko liian humalassa?"

"vieras."
Mut siis eihän tää ole mitään kohtuukäyttöä, että otetaan ja otetaan taas lisää ja sittenkin vielä otetaan, ja menee riitelyksi ja tappeluksi ja vedetään kaksin käsin viinaksia.

Mun mielestä kohtuukäyttöä on, että voi ottaa ruuan kanssa pari lasillista ja voi olla vähän hilpeääkin, mutta siinä se.
No jos lukisit tarkemmin niin alussa parin lasillisen jälkeen oli semmoista pelleilyä ja hihitystä mikä oli todella noloa. Jo se oli ahdistavaa. Sen lisäksi sitten tuli tuo riitely. Yrittäkää tajuta, että se lasillinen tai pari viiniäkin näkyy käytöksessä. Ehkä joku voi pitää sitä rentona ja mukavana, mutta minusta se lapsena oli ahdistavaa. Aivan naurettavaaa käytöstä eikä mitään hauskaa.

Yhteistyössä