Miksi jouluna ei saisi ottaa kohtuudella alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja "heh"
  • Ensimmäinen viesti
ggggg
[QUOTE="vieras.";29358184]Mikä on kohtuus, miksi pitää ottaa kohtuudella, miksi lapsille pitää opettaa alkoholin käyttöä? Opettaako joku lapselleen myös tupakan kohtuullista polttoa tai ne joiden mielestä hamppu ei ole yhtään niin vaarallista kuin alko, niin opettavatko he lapsilleen kohtuullista pössyttelyä?[/QUOTE]

Itse pidän kohtuukäyttönä sitä, ettei juoda humalaan asti. Jokainen saa itse etsiä ne rajansa ennen sitä joulua :)

Ja minä en ota alkoa jouluna sen takia, että haluaisin lapsille opettaa jotain. Minä otan sitä sen takia, että se kuuluu mun joulunviettoon ja tykkään oluen mausta saunan jälkeen.

Mä meinaan ottaa jouluna ja joulupäivänä alkoholia kohtuudella. Se tarkoittaa sitä, että illalla laitan lämpöisen oloasun päälleni, nappaan hyvää luettavaa ja juon hitaasti ja nautiskellen lasillisen punaviiniä :).

P.S. jos anoppi on vallan villiintynyt ja ostanut punaviiniä joulupöytään, juon annoksen punkkua jo päivällä ruokailun yhteydessä.

ggggg
[QUOTE="femin";29358226]No jos asutaan jossain korvessa, niin aika kauan voi sillä taksillakin kestää matkassa... Nopeammin pääsee, kun lähtee kotoa ajamaan itse. :) Ja ihan oikeasti, joskus se voi olla minuuteista kiinni ehtiikö saada apua vai ei... :/[/QUOTE]

No eiköhän noissa tilanteissa kannata soittaa ambulanssi? Ja mun perheestä muuten yksi on lääkäri, että ei nyt kukaan käsiin pääse ihan heti kuolemaan :)

"jep"
No, väitän edelleen, ettei se käyttäytymisen muutos normaalisti alkoholiin reagoivalla aikuisella ole 1-2 annoksen jälkeen sen kummempi kuin ihan tavallinen vaihteluskaala. Siis eihän kukaan aikuinen ole aina samanlainen muutenkaan - joskus on väsyneempi, joskus hilpeämpi, joskus seurallisempi, joskus vetäytyvämpi, joskus ärtyvämpi ja joskus rennompi. Ihan ilman mitään alkoholia tai muutakaan päihdyttävää.

Hassu ajatus, että jouluna pitää olla nollalinja, koska vaan pitää, ja loput 51 viikonloppua voisi tissutella. Mikäli käyttäytymisen muutos pelottaa/häiritsee lasta, ei joulun raittius pyhitä yhtäkään koettua viikonloppua, ja mikäli taas ei, on ihan sama, maistaako jouluna vähän vai ei.

Meillä siis mies ei juo lainkaan, joten ajokuntoinen kuski on. Mutta minä en aja selvinkään päin, koska en ole siihen harjaantunut. Ja mitä ollaan asiasta puhuttu, kriisitilanteessa otettaisiin muutenkin taksi tai mitä vaan, koska ei se omalla autolla lähteminen ole muutenkaan turvallisin vaihtoehto, jos on kova huoli lapsen tilanteesta hajottamassa keskittymistä ajamiseen. Synnyttämäänkin ollaan lähdetty taksilla, vaikka auto on ollut pihassa. Joten alkoa tai ei, ei se ajaminen olisi meillä muutenkaan ensisijainen vaihtoehto. Kännissä ei aja kukaan, se on selvää.

"jahas"
[QUOTE="femin";29356411]Esimerkiksi siksi, että AINA voi sattua jokin onnettomuus jolloin tulisikin tarve päästä äkkiä sairaalaan... Kuka ajaa, jos kaikki aikuiset on maistissa? (Ambulanssillahan voi kestää jopa tunteja päästä paikalle.) :/[/QUOTE]

Tällä logiikalla minä en voisi koskaan poistua lapsen luota, sillä miehellä ei ole edes ajokorttia. (Mies on aina asunut kaupungissa hyvien bussiyhteyksien vieressä tai keskustassa.) Siis ihan hirveä hulttio olen, kun hyvillä mielin lähden joskus lenkille, kauppaan ja jopa työmatkalle ja jätän autottoman ja kortittoman miehen lapsen kanssa. Pitäisi varmaan heti miehen ajaa kortti ja hankkia auto seisomaan pihaan siltä varalta, että joskus sattuu jotain eikä saa ambulanssia eikä taksia eikä kukaan naapuri auta jajaja.

Aika monella perheellä on myös univelkainen äiti yksin lasten kanssa kaiket päivät kotona, kun mies on perheen ainoalla autolla töissä. Soittakaa heti lastensuojeluun ja Iltikseen!

Ihmiset, ihan oikeasti nyt...

vieraus
Minä luultavasti juon jouluna 1-2 lasillista punaviiniä ruoan kanssa ja myöhemmin illalla ehkä otan konjakin. Humalaan en noista tule enkä edes hiprakkaan, koska samat joulujuomat on olleet joka vuosi ja tasan tarkkaan tiedän, kuinka paljon minuun vaikuttavat. Mielestäni lapseni saa selvän joulun, vaikka tuon verran juonkin.

Meillä on aina juotu "normaalin" rajoissa jouluna, kuten muissakin juhlissa, eli jouluna alkudrinkkinä terästetty glögi, ruuan kanssa lasi valkoista ja/tai lasi punaista ja myöhemmin ehkä jälkiruuan kanssa sherryä/portviiniä tai jotain muuta makeaa. Kukaan ei ole koskaan ollut humalassa, käyttäytynyt oudosti tai humalaisesti tai ylipäänsä ottanut tuota enempää, eikä varsinkaan humaltumistarkoituksessa. Siitä huolimatta lapset ei tykkää, että otetaan lasillistakaan. Kyllä se vaikuttaa, vaikkei itse niin uskoisi ja luottaisi täysin ettei mitään vaaraa ole. Tänä jouluna meillä on raitis joulu, kovimmat promillet kotikaljassa. En meinaa että ryhdytään absolutisteiksi, mutta en halua lapsille epämukavaa oloa jouluna, ei se alkoholi niin tärkeä osa joulupäivällistä ole, vaikka lasi hyvää viiniä hyvän ruuan kanssa kuuluukin hyvin yhteen.

En ole alkoholisti perheestä
Se on todella säälittävää, että suurin osa vanhemmista ei osaa olla edes jouluna selvinpäin! Kuinka vaikeaa se voi olla kun kuitenkin 51 viikonloppua saa vuodessa ryypätä/tissutella/kohtuukäyttää, niin miksi ei voisi sitä yhtä olla ilman?? Toki yksi annos on ok, jos se todella on se yksi annos, ei yksi annos aamulla, yksi lounaalla, kolmas saunalla, neljäs alkuruoalla, viides ruoalla, kuudes jälkkärillä jne. jne.
Ja kai nyt jokainen sen tajuaa, että käytös muuttuu jo ennenkuin sitä edes itse huomaa! Ja harvassa on todellisuudessa ne ihmiset joilla ei jo tunne pari annosta (jos kuulut näihin joilla ei tunnu, niin olet joko pläski :D tai on syytä miettiä alkon käyttöäsi)
Mitä ihmettä?

Millä perusteella 51 viikonloppua saa ryypätä? Millaisessa maailmassa ihmiset elää.
Mun mielestä voisi keskittyä niihin 51 viikonloppuun, se vaikuttaa olevan todellinen ongelma. Jos ne olis juomatta ja joulua juhlistaa glögillä (ja huom! ei käyttäydy idioottimiaseisti, ei riitele, ei hakkaa eikä joudu putkaan) niin oisko pienempi ongelma. Tai ei ongelmaa ollenkaa.

Ja en todellakaan tajua että käytös muuttuu jo ennenkuin itse huomaan. Minä ainakin huomaan alkoholin vaikutuksen heti (ne positiiviset, maistuu hyvältä, lämmittää mukavasti, rentouttaa), mutta muut eivät sitä ulospäin näe. Tästä on käyty monet keskustelut lähipiirin kanssa.

Ja toisinpäin; jos esim. miehenni juo lasin viiniä, ei se todellakaan hänestä humalana näy. Paitsi että näyttää tyytyväiseltä kun saa hyvää viiniä. Sama ilmiö mikä tulee esim. hyvästä ruuasta.

Ei vahingoita lasta.

Ok
En muuhun ota kantaa kuin siihen, että häpeisin silmät päästäni, jos jotain sattuisi ja joutuisin viemään lapseni lääkäriin viinalle haisten.
Ja ei, en ole absolutisti, en kukkahattutäti, tai mikään muukaan näistä teidän käyttämistä sanoistanne, joilla kuvaatte äitejä jotka jättää juomatta sen yhdenkin.

ii hiii
[QUOTE="miimi";29357020]Voi vittu! Miten te jaksatte taas tätä samaa jauhamista? Argumentit aivan samat vuodesta toiseen. Tästä ei ole mitään hyötyä. Tällaiseen ketjuun vastaa vuodesta toiseen kaikki hullut. "Astuin liköörikonvehtin päälle, olenko liian humalassa?"[/QUOTE]

konvehtin. :D

M32
1. Täällä tunnutaan olettavan, että kohtuukäyttö tarkoittaa sitä, ettei tulla humalaan. Tämä ei pidä paikkaansa. Kohtuukäyttö pitää sisällään myös juomisen humalaan asti.

2. Kohtuullisuus on usein hyväksi, mutta kohtuuttomuus ei ole aina väärin. Miksei alkoholia voisi juoda välillä myös kohtuuttomasti, etenkin talvipäivän seisauksen kaltaisena riehakkaana perinnejuhlana?

"vierailija"
1. Täällä tunnutaan olettavan, että kohtuukäyttö tarkoittaa sitä, ettei tulla humalaan. Tämä ei pidä paikkaansa. Kohtuukäyttö pitää sisällään myös juomisen humalaan asti.

2. Kohtuullisuus on usein hyväksi, mutta kohtuuttomuus ei ole aina väärin. Miksei alkoholia voisi juoda välillä myös kohtuuttomasti, etenkin talvipäivän seisauksen kaltaisena riehakkaana perinnejuhlana?
nuoret jaksavat bailata ja kärsiä krapulat mutta ei sitä kroppa kestä enää näin keski-iässä samalla tavalla. Mielummin otan nautiskellen sopivasti kun siitä tykkää sekä kroppa että mieli.

ggggg

Olen kohtuukäyttäjä kyllä ja humaloitakin harrastan, mutta jouluna ja lasten seurassa mun kohtuukäyttö rajoittuu siihen humalaan. Eli lasten seurassa en halua olla humalassa, mutta nautin silti muutaman oluen jouluaattona, yhdestä kolmeen. Ja illalla glöginaukun kun lapset nukkuu.

Joulupäivänä meillä tosiaankin sitten vedetään kohtuuttomasti :)D), mutta lapset on silloin mummolassa :)

"vieras."
Jos alkoholista on aiemmin seurannut jotain ikävää, lapsi voi ahdistua siitä yhdestä viinilasillisestakin. Itse huomasin vaikutuksen isässäni heti, enkä pitänyt siitä yhtään, vaikka se oli aluksi vaan pieni muutos äänensävyssä. Usein siihen jäikin, mutta kun kyllä joku joulu meni ihan pilalla alkoholin takia ja monia muitakin se varjosti.

Minä juon alkoholia alkoholin takia yleensä, enkä sitä tee lapsen seurassa, enkä toki tässä elämäntilanteessa muutenkaan usein. Pieni määrä (= 1 annos) vaikuttaa minusta vaan negatiivisesti, tulee kuuma ja tuskainen olo. Suuremmista alkaakin jo olemaan pienesti hiprakassa. Joten siksi en nykyään tissuttele, ellei sitten sosiaalisista syistä pidä vähän viiniä maistella tai ottaa onnittelumaljaa. Ennen lasta usein viikonloppuisin otin illalla kotona muutaman miehen kanssa, esim. viinipullon puoliksi. Se oli siinä elämäntilanteessa kohtuukäyttöä sekin, mutta lapsen seurassa en halua pikkuhiprakassa olla.

virvatuli
Minä muistan omista lapsuuden jouluistani sen, kuinka ikävää oli kun isä örvelsi kännissä tai makasi sammuneena olohuoneen sohvalla silloin kun olisi ollut aika avata lahjoja. Alkoholi oli syynä myös elämäni kamalimpaan jouluun, jolloin minulle rakas sisareni miesystävä tapettiin juoppohulluuskohtauksen takia. Silti olen sitä mieltä, että on ihan ok käyttää alkoholia jouluna, kohtuudella tietysti. Se että esim. isälleni ja tuolle sisareni miesystävän tappajalle alkoholi ei sopinut ollenkaan, ei tarkoita sitä ettei se sopisi kenellekään.

"viola"
[QUOTE="vieras.";29358184]Mikä on kohtuus, miksi pitää ottaa kohtuudella, miksi lapsille pitää opettaa alkoholin käyttöä? Opettaako joku lapselleen myös tupakan kohtuullista polttoa tai ne joiden mielestä hamppu ei ole yhtään niin vaarallista kuin alko, niin opettavatko he lapsilleen kohtuullista pössyttelyä?[/QUOTE]

Kyllä koulun 5-luokan oppikirja viimeistään opettaa, että alkoholin kohtuukäyttö on osa aikuisen normaalia elämää. Siellä opetetaan myös, että alkoholin käyttämättömyyskin on normaalia. Tupakan terveyshaitoista ja sen helposti riippuvuutta aiheuttavasta luonteestakin puhutaan. Huumeista sanotaan sen verran, että ne ovat terveydelle vahingollisia ja laittomia.

Täällä on ilmeisesti suurin osa pienten lasten vanhempia. Kyllä ne ipanat alkoholiin tutustuu, ennemmin tai myöhemmin vaikka miten kääritte ne pumpuliin. Mun lapset ovat pienestä asti tottuneet näkemään KOHTUULLISTA alkoholinkäyttöä (eivät varmaan vieläkään ole nähneet vanhempiaan humalassa koskaan) eikä alkoholista ole tehty mystistä peikkoa. Myös lapsilla on varsin terve suhtautuminen alkoholiin. Tottakai opiskelijat silloin tällöin repäisee, mutta kovin usein myös sanovat ettei viitsi lähteä baariin kavereitten kanssa. Aivan varmasti ovat teini-iässä bileissä juonert, mutta koskaan ei ole tarvinnut mistään selviämisasemalta tai kaverin luota kännistä hakea. Liialla varomisella ei saa hyvää aikaan eikä lapsia tarvitse ihan kaikelta suojella.

Jos jollain ei ole tapana käyttää alkoholia, se ei ole huono asia ollenkaan mutta ei tarvitse keuhkota että se oma tapa on ainoa ja oikea. Löysätkää nutturaa ja kaivakaa hiekat pois housuista ja nauttikaa joulun rauhasta glögin äärellä, oli terästetty tai ei ;-)

vierasa
[QUOTE="femin";29356411]Esimerkiksi siksi, että AINA voi sattua jokin onnettomuus jolloin tulisikin tarve päästä äkkiä sairaalaan... Kuka ajaa, jos kaikki aikuiset on maistissa? (Ambulanssillahan voi kestää jopa tunteja päästä paikalle.) :/[/QUOTE]

Eli saanko mä juoda kun mulla ei ole ajokorttia ja asun Helsingin keskustassa sairaalan vieressä?

vierass

Lapsille on oikeasti hyvä opettaa alkoholin kohtuukäyttöä. Alkoholiongelmaisia on niin paljon että lapset törmäävät tähän asiaan jokatapauksessa. Siksi alkoholista ei pidä tehdä mörköä vaan avoimesti selittää ja esimerkillä näyttää miten sitä voi käyttää sivistyneesti.

Ymmärrän alkoholistiperheiden aikuiseksi kasvaneita lapsia joille on jäänyt ikuiset traumat. Ja on niitä absolutistiperheissä kasvaneitakin joille on jäänyt ikuiset traumat niistä nuoruuden viinakokeiluista. Kuinka ne vanhemmat olivat vihaisia asioista.

Mutta jos asiaan opeteltaisiin suhtautumaan neutraalisti niin alkoholi ei ehkä olisikaan niin suuri mörkö. Mikä yleensä kiinnostaa ihmisiä eniten; kaikki salassapidetty ja piiloteltu. Sehän pitää selvittää.

Täälläkin näkee sitä suunnatonta "kukkahattuilua" asian tiimoilta. Se on itseasiassa ihan yhtä vaarallista käytöstä kuin liikakäyttökin. Itse ei olla sinut asian kanssa. Lähes jokaisella ihmisellä on ihanasta lapsuudestaan huolimattakin joitain huonoja asioita joita meille on jäänyt mieleen. Mutta jossain vaiheessa elämäänsä pitää oikeasti ottaa ohjat omiin käsiinsä ja kasvaa aikuiseksi.Viimeistään silloin kun on omia lapsia.

Vanhemmuus on sitä että lapsille kerrotaan ja välitetään asioita. Erilaisiin asioihin opetetaan suhtautumista ja sitä miten vaikeitakin asioita käsitellään. Kaikkein pahin on se piilottelu ja totaalinen kieltäminen. Se on juuri se syy miksi alkoholin käyttö on tabu meillä Suomessa.

Mä väitän että absolutismi ja alkoholisimi ovat molemmat pahasta. Ihan samoin kuin kaikki ääripäät. Absolutismilla tarkoitan nyt sitä syytä olla juomatta että "kaikki alkoholi on pahasta".

On totaalisen eriasia olla absolutisti siksi että viina maistuu pahalta, eivätkän kaikki juo kahviakaan. Mutta jos syy absolutismiin on kuvitelmaa alkoholinkäytön totaalisesta pahuudesta niin silloin ollaan itse väärillä jäljillä.

Ja ei, en puoluste alkoholinkäyttöäni. En tiedä vielä otanko oluen tai lasillisen punaviiniä vai olenko ilman. Riippuu siitä miltä ruokapöydässä tuntuu.
Oli sitten joulu , uusivuosi taikka normi viikonloppu niin otan erittäin harvoin. Silloin kun suussa tuntuu että olut tms. maistuisi.

Meiltä kotoa löytyy aina viinaa, viiniä ( lahjaksi saatuja) sekä olutta (itse ostettua). Joskus ne tulevat juotua, usein pulloja ei viitsi avata yhden lasillisen vuoksi joten niitä annetaan paljon eteenpäin.

Humalahakuisuutta taikka sitä "nollausta" en ole koskaan minäkään ymmärtänyt. Mitä kivaa nollausta on seuraavan päivän hirveä väsymys ja päänsärky.

Suhtaudutaan siis asioihin neutraalisti ja toivotaan että edes lapsemme oppivat järjenkäytön tässä asiassa.

njoo
Aivan..

Sitte lähetään kännipäissään kuskaamaan lapsia tuhatta ja sataa, äkkiä onki rekan keula eessä ja tragedia valmis.
tämähäån voi tapahtua milloin hyvänsä muutoinkin kun jouluna, meillä perheessä niin että minä juno noi 1annos/kuukausi,mieheni ei juo ollenkaan mutta jos nyt vaikka sattuis tilanne et molemmat oltais juotu ja jotain sattuisi uskaltaisin kyllä yhden kaljan juonneena lähteä rattiin jos olisi siis aivan pakkp mutta kysehän oli kohtuu juomisesta ei rattijuoppoudesta

Yhteistyössä