En ole se kelle vastasit, mutta minulle lapsena jäi jouluista todella hyvät ja lämpimät muistot. Aikuiset taisivat aina ottaa sen muutaman lasin viiniä ruoalla, ehkä saunaoluen ja illalla glögiä. En muista, että koskaan lapsena olisin ajatellut heidän käyttäytyvän kummallisesti tai ahdistuneeni alkoholin käytöstä. Päinvastoin muistan joulujen olleen todella ihanaa aikaa, jota odotin innolla jo lokakuusta asti.
Itse en alkoholia käytä juuri lainkaan, enkä siis myöskään jouluna. Mutta ei tulisi mieleenikään kieltää kohtuu käyttöä mieheltäni tai vanhemmiltani, koska en todella usko lasteni siitä kärsivän (kuten en minäkään lapsena kärsinyt).
Sama juttu täällä, isäni otti usein punssin tai pari joskus lauantai-iltaisin ja jouluna ja mullakin on pelkkiä hyviä muistoja. Isi oli korkeintaan vähän hassu ja rennompi, mutta ei yhtään kummallinen, eikä mua kyllä ahdistanut koskaan. Meillä alkoholi kuuluu juhlaan, ei arkipäiviin. Muistan että kylän pikkujouluissa isi saattoi ottaa naapurin Tapanin kanssa vähän enemmänkin, mutta sekin oli hauskaa ja odotin niitä pikkujouluja kovasti, kun tiesin että isi on silloin kiva ja tanssittaa minuakin. Äitini on aina ollut selvä, että kuski löytyi. Toisaalta eipä kaikki ees omista autoa tai ajokorttia, että siihen on paha vedota, että mitä jos jotain sattuu ja ambulanssilla voi kestää tunteja(wtf?).
Siitä olen samaa mieltä, että jos riidellään ja käydään käsiksi yms, niin se EI TODELLAKAAN ole mitään kohtuukäyttöä, tai muutenkaan järkevää, silloin on parempi olla juomatta jos ei osaa olla siivosti ja käyttäytyä. Ja sitä myös komppaan, että jos alkoholin käyttö on ongelma, niin sen käyttö ei ole arkena yhtään sen suotavampaa ja turha tehdä joulusta mitään sen erikoisempaa päivää kuin muut.
Mutta jotkut osaavat käyttää alkoholia oikein ja kohtuudellakin, se vaan on joidenkin traumatisoituneiden vaikea ymmärtää. Itse juon alkoholia melko harvoin, nyt viimeksi olen ottanut kesäkuun alussa, jouluna ehkä otan taas lasillisen, mutta toivottavasti osaisin saman terveen suhtautumisen juomiseen opettaa lapsillenikin.