Miksi joillakin on niin suuret ikäerot muksuilla?

• Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti
Mikku-Pirtsu harmaa
Siskon lapsilla ikäeroa 10v ja siinä vlissä se 10v yritystä... mitään vikaa ei ollu nuorena sai ekan lapsen, eikä ne halunnu mittän hoitoja siis tjot menetelmällä sitkeesti 10v :) Miehen siskolla sama juttu ja lapsilla ikäeroa 13v... Sitte on sellaisia jotka tulee raskaaks kun vähä peitonkulmaa pöllyttää tai sattuu tuulee oikeesta suunnasta. On noita elämän kohtaloita monia.
Mulal itellä on lapsilla isot ja pienet ikäerot :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Ehkä ap:n yleisesti herättämät mielikuvat itsestään ja perheestään ovat viimeaikoina nostattaneet tunteita, joten tämä aloitus koetaan ehkä enempi provokatiiviselta siihen tyyliin, että ap: perhe on omasta mielestään täydellisen oikea, ja muiden ehkä erilaiset huonompia.
Kun kuitenkin moni tietää/muistaa, ettei tuo ikäero tai lapsimäärä ole vispilän suunnittelema, miehen kanssa yhdessä harkittu ja odotettu, mutta nyt tuntuu kuin hän esittäisi asian olevan niin..
Hän kertoo, että hänen lapsensa, 4kpl ovat 3,5vuoden sisään syntyneitä, ja hänestä 3vuoden ikäero on liian suuri. Jotenkin tulee tunne, että hän nostaa itsensä jalustalle, muut ovat huonompia.
Näin tämän voisin kuvitella, voin toki olla ihan väärässäkin.
Ymmärrän, mitä tarkoitat =) Kirjoitettu teksti on aina kirjoitettua tekstiä ja jokainen tulkitsee tekstin niin kuin tulkitsee. Itse en kiskaissut hernosta nenuuni, vaikka mulla on vain 2 lasta ja heilläkin yli 5 vuoden ikäero. Pyrin myös välttämään sitä, että vetäisin jonkun kirjoittajan aiempia kirjoituksia esiin joka ketjussa. Keskustelu on minusta aina mukavaa riippumatta siitä, mitä keskustelun aloittaja on viimeksi sanonut.

Meillä on kaksi satsia lapsia:poika 14,tyttö 12 ja poika 3 ja tyttö 10 kk.
Välissä on vanhemman tytön synnytyksestä toipuminen (hätäsektio ja komplikaatiot),avioero,koulutusta, työtä, rakastuminen, yhteenmuutto, perheen yhtenäistyminen, avioliitto ja lisää töitä kunnes nuorempi poika päätti ilmoittaa tulostaan (ei vahinko muttei suunniteltukaan, kerran kokeilun tulos ) ja piti pojalle saada vielä pikkusisko.

loistavasti tulevat toimeen, vanhemmat lapset ovat ihan myytyjä pienemmille ja leikkivät mielellään heidän kanssaan.

Ja ei, tarkoituksena ei ole tehdä ensin kahta lastenvahtia. Ja sitä he eivät ole.
(trkensin vain kun tuollaisiakin heittoja on tullut)

mm
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ymmärrän, mitä tarkoitat =) Kirjoitettu teksti on aina kirjoitettua tekstiä ja jokainen tulkitsee tekstin niin kuin tulkitsee. Itse en kiskaissut hernosta nenuuni, vaikka mulla on vain 2 lasta ja heilläkin yli 5 vuoden ikäero. Pyrin myös välttämään sitä, että vetäisin jonkun kirjoittajan aiempia kirjoituksia esiin joka ketjussa. Keskustelu on minusta aina mukavaa riippumatta siitä, mitä keskustelun aloittaja on viimeksi sanonut.
No minä en ole esim vispilän kirjoituksia vetänyt esiin yhdessäkään muussa ketjussa, vain tässä.
Mutta noin yleensä, niin täälläkin kuten varsinkin IRL me muodostamme vähitellen käsityksen jostakin ihmisestä hänen puheittensa summasta. Täälläkin vähitellen tulee jonkinlainen "tuntemus" monista nikeistä, voi arvata kuka vastaa minkälaisiin ketjuihin, minkälainen aloitus tuntuu jollekkin juuri ominaiselta, kuka vetää herneet ja mistä ja kuka provoilee ja millä.
Joten henkilöt, jotka ovat ns.vakituisesti olleet jo pidemmän aikaa palstalla, mustana tai harmaana, väistämättä muodostavat kuvan joistakin nikeistä itselleen. Sitten joissakin keskusteluissa vain tuo kokonaisvaltainen kuva vaikuttaa vastauksiin.
Ei jokainen keskustelu ja nikki ole irrationaalinen asia, vaan niillä saattaa olla joku sidos muihin ketjuihin ja nikkeihin.

Viblsp
Niin ja... Esikoinen oli vahinko ja väärinkäsityksen tuotos, jos noin voi sanoa. Toka oli ihan ns. suunniteltu. Kaksosten kanssa oli isompia ongelmia päätöksien kanssa, mutta koska päätettiin pitää, en osaa ajatella heitä mitenkään suunnittelemattomina. =)

Rupesin odottaa esikoista 16 vuotiaana ja ei sitten "rakkaus" kestänytkään "miehen" kanssa vaikka yhdessä oltiin sovittu et lapsi tehdään. Yks keskenmeno ekan lapsen jälkeen ja sit tää nykyinen mies ei halunnut lasta, mut ylläriks tyttö ilmotti tulostaan. Esikoisella ja tytöllä ikäeroa 5 vuotta. 14.02.2008 koin kohtukuoleman viikoilla 23+5, joten haudassa on nyt sitten yksi lapsi :'( . Ikäeroa olisi ollut esikoisen kanssa melkein 9 vuotta. Nyt voi sit olla et olen uudestaan raskaana :) . Aina ei vaan kaikki mene just miten on suunnitellut.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
No minä en ole esim vispilän kirjoituksia vetänyt esiin yhdessäkään muussa ketjussa, vain tässä.
Mutta noin yleensä, niin täälläkin kuten varsinkin IRL me muodostamme vähitellen käsityksen jostakin ihmisestä hänen puheittensa summasta. Täälläkin vähitellen tulee jonkinlainen "tuntemus" monista nikeistä, voi arvata kuka vastaa minkälaisiin ketjuihin, minkälainen aloitus tuntuu jollekkin juuri ominaiselta, kuka vetää herneet ja mistä ja kuka provoilee ja millä.
Joten henkilöt, jotka ovat ns.vakituisesti olleet jo pidemmän aikaa palstalla, mustana tai harmaana, väistämättä muodostavat kuvan joistakin nikeistä itselleen. Sitten joissakin keskusteluissa vain tuo kokonaisvaltainen kuva vaikuttaa vastauksiin.
Ei jokainen keskustelu ja nikki ole irrationaalinen asia, vaan niillä saattaa olla joku sidos muihin ketjuihin ja nikkeihin.
Mä taas ajattelen asian niin, että avauksen aihe on se, jolla on merkitystä eikä se, kuka sen avauksen tekee. Sä asetat muuten ihan mielettömät paineet nyt mulle, kun olen pyörinyt pian 7 vuotta palstalla enkä kuolemaksenikaan muista, mitä kaikkea olen täällä kirjoittanut :D Sitäpaitsi voin sanoa, että näiden 7 vuoden aikana olen muuttunut myös irl. Muutaman asian suhteen olen muuttunut tämän viikon aikanakin =) Ja voidaanhan ajatella niinkin, että on vaan hyvä, jos käsitys palstailijasta muuttuu? En mäkään haluaisi olla ikuisesti se vanha Saija40 =)

Meillä poika nyt 2v., eikä kakkosesta ole tietoa. Syitä on monia, liittyvät meidän perheen tilanteeseen. Ikäerosta mahdolliseen tulevaan sisarukseen tulee siis melko iso, mutta eiköhän tuosta selvitä. veljeni lapsillakin on reilu viisi vuotta ikäeroa, ja hyvinhän nuo juttuun tulevat :).

Musta hirmu pieni ikäero taas on jotenkin kamala, mä säälin aina esikkoa, jonka pitää olla aina isompi ja rationaalisempi kuin onkaan. Jos lapset on lähekkäin syntyneet, ei vanhemmilla voi olla mitenkään aikaa ja resursseja antaa yksilöllistä huomiota kullekin kovin paljoa. Ja tuo huomio on sellainen asia, jonka mä ajattelen olevan ihan keskeinen itsetunnon kehityksen kannalta.

Mä taas ajattelen asian niin, että avauksen aihe on se, jolla on merkitystä eikä se, kuka sen avauksen tekee. Sä asetat muuten ihan mielettömät paineet nyt mulle, kun olen pyörinyt pian 7 vuotta palstalla enkä kuolemaksenikaan muista, mitä kaikkea olen täällä kirjoittanut :D Sitäpaitsi voin sanoa, että näiden 7 vuoden aikana olen muuttunut myös irl. Muutaman asian suhteen olen muuttunut tämän viikon aikanakin =) Ja voidaanhan ajatella niinkin, että on vaan hyvä, jos käsitys palstailijasta muuttuu? En mäkään haluaisi olla ikuisesti se vanha Saija40 =)
Minunkin on kyllä myönnettävä, että sen minkä muistan eri palstailijoista en voi kieltää vaikuttavan siihen, miten heistä ajattelen. Ja se kuva on muodostunut vuosien varrella juurikin sen mukaan mitä he ovat itse tänne kirjoittaneet, sen sentään osaan erottaa (uskon) mitä jotkut muut ovat joskust toisista jaaritelleet tai keksiskelleet =)

ÄitiIloinen
No kuules vispilä minä opiskelen. Mulla 3-vuotias poika ja aion kouluttautua tässä välissä ja saada hyvän ammatin. Opinnot katkoutuivat aikoinaan raskauden takia, mikä ei haitannut, koska mahdollisuus oli opintoja jatkaa.
Joten mikä sinä olet sanomaan mikä on ihanteellinen ikä "hankkia" lapsia? Itse ajattelin seuraavaa kun opinnot loppuneet sillä lapsen kanssa opiskelu aika rankkaa. Otan tietysti huomioon että lapsia ei noin vain saada mutta kun nuori olen niin aikaa on. Seuraava on kyllä heti suunnitelmissa kun elämäntilanne antaa myötä, eli valmistun.

Minä en varmaan jaksaisi panostaa opiskeluihin, jos jaloissa olisi "pyörimässä" enemmän kuin yksi muksu :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minunkin on kyllä myönnettävä, että sen minkä muistan eri palstailijoista en voi kieltää vaikuttavan siihen, miten heistä ajattelen. Ja se kuva on muodostunut vuosien varrella juurikin sen mukaan mitä he ovat itse tänne kirjoittaneet, sen sentään osaan erottaa (uskon) mitä jotkut muut ovat joskust toisista jaaritelleet tai keksiskelleet =)
No joo, tajuan tuonkin. Mutta mä en ajattele niin, että jos fanta kirjoittaa aiheesta x, fanta on ehdottomasti sitä mieltä, että asia on juuri niinkuin fanta sanoo ja fanta haluaa kuulla vain kommentteja, jotka ovat samanlaisia kuin fantalla itsellään. Avaus aiheineen ja sen tekijä ovat mulle kaksi ihan eri asiaa.

Tuleeko sulle muuten koskaan sellaista tunnetta, että samat aiheet pyörii päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tunnetta, että en nyt jaksa vastata tohon, koska just viime viikolla vastasin? Ja sitten kun tulee joku aihe tai kysymys, jota ei ole kysytty pitkään aikaan, jaksat vastata? Vaikka olet aiheeseen vuosien varrella vastannut jo 10 kertaa?

vakkari
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Ja siis älkää ymmärtäkö väärin, ei ole tarkoitus haukkua tms. =) Ihan vain uteliaisuuttani kyselen, koska itse halunnut tehdä ihan toisin. :)
no täällä luonnollisesti kysymykset otetaan veetuiluna ja sit valitetaan kun pitää riidellä...

on suurimalla osalla lukutaidossa puutteita tai luetun ymmärtämisessä.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiIloinen:
No kuules vispilä minä opiskelen. Mulla 3-vuotias poika ja aion kouluttautua tässä välissä ja saada hyvän ammatin. Opinnot katkoutuivat aikoinaan raskauden takia, mikä ei haitannut, koska mahdollisuus oli opintoja jatkaa.
Joten mikä sinä olet sanomaan mikä on ihanteellinen ikä "hankkia" lapsia? Itse ajattelin seuraavaa kun opinnot loppuneet sillä lapsen kanssa opiskelu aika rankkaa. Otan tietysti huomioon että lapsia ei noin vain saada mutta kun nuori olen niin aikaa on. Seuraava on kyllä heti suunnitelmissa kun elämäntilanne antaa myötä, eli valmistun.

Minä en varmaan jaksaisi panostaa opiskeluihin, jos jaloissa olisi "pyörimässä" enemmän kuin yksi muksu :)
Sanoinko minä, mikä on ihanteellinen ikä saada lapsia? Osoittaisiko sen kohdan, jossa sanoin jonkun ihanneiän? :D

Voi hitto kun jotkut eivät osaa lukea. :) Kannattaisi oikeasti lukea koko ketju ensin, eikä vain voivotella.

Menen toisen vaavin viereen päiväunille, jatkakaa te...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
No joo, tajuan tuonkin. Mutta mä en ajattele niin, että jos fanta kirjoittaa aiheesta x, fanta on ehdottomasti sitä mieltä, että asia on juuri niinkuin fanta sanoo ja fanta haluaa kuulla vain kommentteja, jotka ovat samanlaisia kuin fantalla itsellään. Avaus aiheineen ja sen tekijä ovat mulle kaksi ihan eri asiaa.

Tuleeko sulle muuten koskaan sellaista tunnetta, että samat aiheet pyörii päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tunnetta, että en nyt jaksa vastata tohon, koska just viime viikolla vastasin? Ja sitten kun tulee joku aihe tai kysymys, jota ei ole kysytty pitkään aikaan, jaksat vastata? Vaikka olet aiheeseen vuosien varrella vastannut jo 10 kertaa?
No riippuupa vähän siitäkin millä tyylillä kirjoitetaan. Ihmetelläänkö ja jeesustellaanko, vai kysytäänkö asiallisesti vain asiaa kysyäkseen...

Joo nyt minä taas ymmärrän mitä sinä tarkoitat (keskinäisen kehun kerhon kevätkokous näemmä :D ). Ehkä siihen jonkun verran vaikuttaa myös sanavalinnat, miten ilmaistaan. Ainakin minusta, ehkä luen liikaakin niitä sanavalintoja, annan niille merkityksiä, tai ajattelen enemmänkin, ettei kirjoittaja itse ajattele sitä, miltä kirjoituksensa voi vaikuttaa, jos on sanapoliisi lukemassa :D

Ja ihan tuo tunne tulee, mistä puhuit, mutta sehän on vain ja ainoastaan oma vika, kun täällä edelleen pyörin :D Ei onneksi muitten tarvi tietää montako simakeskustelua tai varpajaiskiistaa täällä on ollut. Joskus maltan pitää näppini erossa ja joskus en. :D

Yhteistyössä