Olin itse isovanhempieni suosikki. Synnyin aikana ja tilanteeseen, kun vanhempani olivat hyvin nuoria, ja minut vietiin noin 3-kuukautisena (ah niiitä sen ajan äitiyslomia!) mummolleni ja ukilleni hoitoon. Siellä kasvoin maalaistalossa ensimmäiset kolme vuotta ja vierastin kuulema vanhempiani, kun he tulivat hakemaan minua kotiin perjantai-iltaisin.
Minulle oli aina aikaa, tarinoita, tehtävää, kuljin jaloissa navetalla, osasin lypsää käsin 5-vuotiaana tilan vanhimmat ja fiksuimmat lehmät ja hallitsin täysin ns. mummojargonin. Minulle, siis ensimmäiselle, oli jakamatonta aikaa. Isovanhemmillani oli pitkiä päiviä oppia tuntemaan pikkutytön tavat ja toimet. Koskaan sisarteni ja isovanhempieni välille ei muodostunut samanlaista suhdetta, kuin mikä minulla ja mummollani oli.
Jos olisi viisas äiti tai isä, niin laittaisi aina silloin tällöin niitä muita lapsia ihan yksikseen viettämään aikaa isovanhempien kanssa ja tekisi jotain esikon kanssa kotona. Näin antaisi isovanhemmille tilaisuuden oppia jakamattomassa rauhassa tuntemaan muutkin lapsenlapset.
Piika-äiti