Miksi ihmiset eroaa?!?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijatartar
Hyvä näin, mutta mikään ei poissulje sitä, etteikö hän olisi voinut olla onnellinen entisessä liitossaan, jos hän olisi saanut sen toimimaan entisen vaimonsa kanssa.
Jos ihminen tuntee olevansa loukussa niin vaihtoehtoja ei ole kuin itsemurha tai totaalinen alistuminen kohtaloonsa eli muuttua täysin toimintakyvyttömäksi vihanekseksi. Mä en tajua miten sun on niin vaikeeta tajuta ettei suhde aina vaan toimi ja sille ei mitään voi.
 
Nii-i. Mulla on kokemusta vain puukko- ja kirvesuhkauksesta mut sillä ajatuksella mä väliin menin, että vaikka oma henki menisi, niin toi paska äijä (mun faija) ei mun äitiä tapa.

Ei avioliiton murheet oo aina tyyliä "kun toi ei koskaan vie roskapussia".
No niin. Eli vanhempasi tappelivat ja se meni fyysiseksi. Voi olla, että isäsi oli psykopaatti, mutta et voi tietää mitä muuta siellä oli taustalla. Äitisi pettämistapaus? Jotain muuta. Silti oikea ratkaisu erota, jos kerran noin väkivaltaiseksi meni.
 
No niin. Eli vanhempasi tappelivat ja se meni fyysiseksi. Voi olla, että isäsi oli psykopaatti, mutta et voi tietää mitä muuta siellä oli taustalla. Äitisi pettämistapaus? Jotain muuta. Silti oikea ratkaisu erota, jos kerran noin väkivaltaiseksi meni.
Kyllä mä tiedän mitä oli taustalla. Mä elin mutsin kanssa kun faija teki mitä mieli ja missä mieli. Meillä ei ollut sen sijainnista puoleen vuoteen aavistusta suurempaa tietoa.

Mutta siis sinunkin mielestä on tilanteita missä ero on ookoo.

Mä ennakoin. Mä en halua että joudutaan uhkailu-asteelle.
 
vierailija
No, pidän viisaana ihmistä, joka kykenee tällaiseen ajatustenvaihtoon. Tyhmä on se, joka ei osaa kyseenalaistaa.
Eli myönnät olevasi mies1? Koska sinähän et tiennyt kuka se on, niin mistä sä tiedät millaista sen ajatuksenvaihto on ollut?

Anyway. Mä en tajua että miksi sä et voi tunnustaa olevasi mies1? Häpeätkö sä kirjoittamiasi asioita niin paljon? Jos sä pidät itseäs ja ajtuksenvaihtoas viisaana, mikset kehtaa tunnustaa että sinä olet sinä. Ei sulla oo mitään menetettävääkään enää.
 
Jos ihminen tuntee olevansa loukussa niin vaihtoehtoja ei ole kuin itsemurha tai totaalinen alistuminen kohtaloonsa eli muuttua täysin toimintakyvyttömäksi vihanekseksi. Mä en tajua miten sun on niin vaikeeta tajuta ettei suhde aina vaan toimi ja sille ei mitään voi.
Hetkinen. Miten itsemurha olisi muka vaihtoehto? Masentuneellakin itsemurha tarkoittaa sitä, että oli KYVYTÖN näkemään muita vaihtoehtoja. Avioliitossakin tuo tarkoittanee sitä, että on KYVYTÖN ratkaisemaan avioliiton ongelmia. Ei se kyvyttömyys siitä mihinkään katoa, vaikka vaihtaisi sata puolisoa, ellei opettele.

Ymmärrän sen, että kaikki suhteet eivät toimi, mutta minun mielestäni ihmiset eivät näe metsää puilta ja tekevät sekä itselleen että muille hallaa eroamalla väärin perustein. Oikeat perusteet ovat selkeät.
 
Kyllä mä tiedän mitä oli taustalla. Mä elin mutsin kanssa kun faija teki mitä mieli ja missä mieli. Meillä ei ollut sen sijainnista puoleen vuoteen aavistusta suurempaa tietoa.

Mutta siis sinunkin mielestä on tilanteita missä ero on ookoo.

Mä ennakoin. Mä en halua että joudutaan uhkailu-asteelle.
On ollut oikein. Korostan, että molempien osapuolten pitää panostaa liiton toimivuuteen, mutta se edellyttää, että molemmilla on siihen kyky.

Mikäli pohdit rantaruotsalaisia, miksi he eivät eroa niin usein kuin kantasuomalaiset? Miten rantaruotsalaisten perinteisempi arvomaailma toimii, meidän "moderni" arvomaailma ei toimi?
 
Eli myönnät olevasi mies1? Koska sinähän et tiennyt kuka se on, niin mistä sä tiedät millaista sen ajatuksenvaihto on ollut?

Anyway. Mä en tajua että miksi sä et voi tunnustaa olevasi mies1? Häpeätkö sä kirjoittamiasi asioita niin paljon? Jos sä pidät itseäs ja ajtuksenvaihtoas viisaana, mikset kehtaa tunnustaa että sinä olet sinä. Ei sulla oo mitään menetettävääkään enää.
Olen mies1, häppäri ja endis. Sopii mulle :)
 
vierailijaaaaa
Jos nyt jätetään laskuista ne selkeät "pahat tapaukset" (pahoja mt-/päihdeongelmia, väkivaltaa tmv.), niin aika paska asenne tuntuu monilla olevan.
Moni ei edes pariudu sillä mielellä, että tässä ollaan nyt sitten elämänkumppaneita, vaan lähinnä lähdetään johonkin "parisuhteeseen" jossa ollaan niin kauan kuin on kivaa ja alunperinkin valitaan joku elämäntilanteeseen sopiva vakipillu/-kulli.

Moni myös pitää kumppaniaan jonain "mun miehenä/naisena" joka halutaan omistaa ja joka on jotenkin ulkoistettu juttu henkisellä tasolla, eikä hyvä ystävä ja sielunkumppani jota ilman ei voisi kuvitella elävänsä.
Vähän sellanen tuntuma useista, että puoliso valjastetaan omien tarpeiden tyydyttäjäksi ja koko suhdekuvio vaikuttaa vähän kieroutuneelta.

Naisten keskuudessa on myös sellasta, että halutaan jotain Hollywood-tyyppistä leffarakkautta ja petytään sitten hulluna, kun se onkin arkisempaa - ja toisaalta taas moni elää jossain illusiossa paskoista miehistä, jonka vuoksi tyydytään huonoon kumppaniin, johon sitten lopulta menee kuitenkin hermo eikä kestä enää (tai "rakkaus ei muuttanutkaan" miestä paremmaksi ja huuman jälkeen havahdutaan, että mies on "muuttunut" kun se ei ollutkaan sitä kuin omissa toiveissa ja haaveissa).
Miehissä taas on käsittääkseni aika paljon sellasia lurkkeja vapaamatkustajia, jotka etsivät naisista lähinnä uutta äitiä jonka helmoissa elää teini-ikäisen ES-jonnen elämää, eikä sellainen mentaliteetti tietenkään kanna hedelmää.

Tässä nyt oli listattu tietenkin vain negatiivisia asioita, kun kerran eroista oli kyse, mutta onneksi omaan välittömään elinpiiriini on sattunut pitkälti tervehenkisiä ja rakkauden täyttämiä liittoja, eli omassa elämässä näkee paljon niitä ihania pareja.
Niitä on mukava seurailla. :)

Mutta noin ylipäätään ihan joka asiassa monilla on sellanen ME-henki kateissa ja tilalla MINÄ-henkisyys (sen lisäksi, että pariudutaan väärien ihmisten kanssa, johon muuten hormoniehkäisykin voi tutkitusti vaikuttaa).
Perhettä perustaessa nyt ihan ensiksi tarvittaisiin todellista me-henkeä ja sellainen asenne, että tämä on meidän yhteinen "yritys" johon kumpikin panostaa ja jota kumpikin hoitaa.
Lapsettomien parien erot nyt on ihan sama, who cares ku ei ne ketään muita siinä satuta kuin itseään.
Paljon mielipiteitä parikymppisellä kakaralla joka ei edes itse ole parisuhteessa. Oikea elämän besserwisseri :D.
 
vierailija
Niin, mutta miksi se mies alkaa juoda? Onko niin, että nainen valitsee juoppoja, vai saako nainen aikaan sen, että mies ei kykene ilmaisemaan tunteitaan ja alkaa juoda - ilmaistakseen tunteitaan? Tai jotain muuta?
Jos mies voi huonosti, se on naisen vika. Jos nainen voi huonosti, se on miehen vika. Mitäpä jos ei ole näin? Mitäpä jos mies vaikka ihan itse ajaa jonkun lapsen yli ja hajoaa siitä niin totaalisesti että alkaa juomaan? Tai mitäpä jos nainen sairastuu skitsofreniaan ja alkaa luulemaan että mies on tapettava?

Sä et nää asioita koskaan moniulotteisesti. Sulla on silmillä lasit joista toisesta ruudusta näet miehen ja toisesta naisen. Jos toiseen, miehen ruutuun lentää linnunpaskaa, pidät naista syyllisenä siihen, etkä sitä lintua.
 
Jos mies voi huonosti, se on naisen vika. Jos nainen voi huonosti, se on miehen vika. Mitäpä jos ei ole näin? Mitäpä jos mies vaikka ihan itse ajaa jonkun lapsen yli ja hajoaa siitä niin totaalisesti että alkaa juomaan? Tai mitäpä jos nainen sairastuu skitsofreniaan ja alkaa luulemaan että mies on tapettava?

Sä et nää asioita koskaan moniulotteisesti. Sulla on silmillä lasit joista toisesta ruudusta näet miehen ja toisesta naisen. Jos toiseen, miehen ruutuun lentää linnunpaskaa, pidät naista syyllisenä siihen, etkä sitä lintua.
Ei vikoja hakemalla mikään muutu. Mikäli etsii vain vikoja ja ei ole valmis antamaan anteeksi menneittä virheitä, ei ole ihme, jos joutuu kierrätysjätteeksi.

Jos mies ajaa lapsen yli vahingossa ja alkaa juomaan, niin eikö se ole normaalia? Ehkä pitäisi tukea miestä jotta se juominen ei pahene?

Skitsofrenia on taas oma juttunsa. Mikäli sairastuu vaikeaan skitsofreniaan, on oikea paikka sairaala. Yleensä voidaan hoitaa lääkkeillä ja monet elävät lähes normaalia elämää.

Linnunapaskaa en tajua.
 
Pin
Paljon mielipiteitä parikymppisellä kakaralla joka ei edes itse ole parisuhteessa. Oikea elämän besserwisseri :D.
Parisuhdeko noin yksinkertaisten asioiden älyämiseen tarvitaan? Olisiko esittää edes kunnollisia vasta-argumentteja tuon kuluneen ikäkortin sijaan? Kun ei mitään muuta keksi niin iän voi aina vetää esiin, jos sattuu olemaan vanhempi. Köyhää...
 
Vastaa kysymykseen. Miksi et voi myöntää? Siksi, että paljastuisi että olet kusettanut esimerkiksi ihanasta 30-vuotisesta avioliitostasi? No tietysti se on se syy! Sehän veisi pohjan kaikilta viesteiltäsi, kun kaikki perustuu miehen ja naisen ihanaan liittoon. Ihanaa.
Mitä väliä? Olen mies1, häppäri ja endis! Olen kusettanut kaikki asiat, tottakai. Näinhän naiset juuri toimivat miesten suhteen, hakevat syitä muista kuin itsestään (eivätkä edes yritä ymmärtää) :)
 
Tunteet kuolevat, totta, mutta miksi kuolevat on se ydinkysymys. Eikö parisuhteen huoltamiseen kuulu juuri se, että tunteet pysyisivät?
Kas kun ihmiset ikääntyessään muuttuvat.. Kakskymppinen ihastuttava idealisti voi olla nelikymppisenä kyyninen ja katkeroitunut kusipää.

Fiksaatiosi omaisuuden keräämiseen on kummallinen. Sittenkö parisuhteessa menee hyvin, jos bisnekset pyörii tuottavasti? Mä kyl tiedän monta päinvastaista tapausta.

Samoin on kummallinen toi viittauksesi sosiaalilähiöihin. Kyl niit juoppoja löytyy ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta.
 
vierailija
Ei vikoja hakemalla mikään muutu. Mikäli etsii vain vikoja ja ei ole valmis antamaan anteeksi menneittä virheitä, ei ole ihme, jos joutuu kierrätysjätteeksi.

Jos mies ajaa lapsen yli vahingossa ja alkaa juomaan, niin eikö se ole normaalia? Ehkä pitäisi tukea miestä jotta se juominen ei pahene?

Skitsofrenia on taas oma juttunsa. Mikäli sairastuu vaikeaan skitsofreniaan, on oikea paikka sairaala. Yleensä voidaan hoitaa lääkkeillä ja monet elävät lähes normaalia elämää.

Linnunapaskaa en tajua.
Just tätä mä tarkotan. "Eikö pitäisi olla tukena?". Eli naisen syy jos mies juo.

Sinä pelle vaan provoat. Mahtaa olla köyhä elämä sulla, kun et keskustele edes keskustelemisen vuoksi, vaan keksit tarinoita joilla provota. Taidat olla tosi yksinäinen.
 
Kas kun ihmiset ikääntyessään muuttuvat.. Kakskymppinen ihastuttava idealisti voi olla nelikymppisenä kyyninen ja katkeroitunut kusipää.

Fiksaatiosi omaisuuden keräämiseen on kummallinen. Sittenkö parisuhteessa menee hyvin, jos bisnekset pyörii tuottavasti? Mä kyl tiedän monta päinvastaista tapausta.

Samoin on kummallinen toi viittauksesi sosiaalilähiöihin. Kyl niit juoppoja löytyy ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta.
Mikäli 20v ihastuttavasta idealistista tulee 40v kyyninen ja katkeroitunut kusipää, mikä meni vikaan?

Omaisuuden keräämisellä tarkoitan sitä, että silloin ei tarvitse asua sosiaaliluukuissa, jonne ne yhteiskunnan pohjasakka kerääntyy ja jonne ne poliisien 99% tekemistä tehtävistä suuntautuu.

Minun mielestäni avioliitto on lähes businesta, molempien pitää puhaltaa samaan hiileen ja auttaa tosiaan tarpeen tullen.
 
vierailija
Mitä väliä? Olen mies1, häppäri ja endis! Olen kusettanut kaikki asiat, tottakai. Näinhän naiset juuri toimivat miesten suhteen, hakevat syitä muista kuin itsestään (eivätkä edes yritä ymmärtää) :)
Joo, ja miehethän ne aina osaavat tunnistaa vian itsessään ja vieläpä myöntää sen. Jotenkin niin surullista, että monilla on noin hämärtynyt kuva omasta ja toisesta sukupuolesta.
 
Just tätä mä tarkotan. "Eikö pitäisi olla tukena?". Eli naisen syy jos mies juo.

Sinä pelle vaan provoat. Mahtaa olla köyhä elämä sulla, kun et keskustele edes keskustelemisen vuoksi, vaan keksit tarinoita joilla provota. Taidat olla tosi yksinäinen.
Ei ei ei ... vaan jos avioliitossa toinen voi pahoin (juo), pitäisi häntä auttaa (niin myötä ja vastoinkäymisissä). Toisin sanoen, fiksu puoliso näkee ongelman ja pyrkii tukemaan häntä siten, ettei se juominen vie koko miestä.
 
Miksi pitää olla tukena toisen juomiselle mut samalla mun iltaröökiä saa ihan ääneen paheksua?
Miten sinä tällaiseen päädyit? Mikäli olette fiksuja, ratkaisette ongelmat yhdessä. Toinen sanoo miksi inhoaa tupakointia ja pyrkii ymmärtämään sinua ja sinä pyrit tajuamaan, miksi toinen juo. Sitten sovitte, miten menettelette, jotta molemmat kehitytte.
 

Yhteistyössä