Miksi ihmiset eroaa?!?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
...poislukien siis ne ilmeiset syyt, eli vaikka henkinen/fyysinen väkivalta, alkoholismi tai vastaava. Lähipiirissä on viime aikoina turhan moni tosi pitkään naimisissa ollut pari eronnut niin, että se on jotenkin puskista tullut toiselle eikä isoja ongelmia ole ollut, lähtijöidenkään mielestä. Ja kuitenkin lapset liitossa, luulis sen nyt painavan...eroa hakeneissa on sekä miehiä että naisia, eli sukupuolisidonnaistakaan se ei ole. En tajua, luulis nyt normaalijärjellä varustetun tajuavan että se ruoho vain NÄYTTÄÄ vihreämmältä siellä aidan toisella puolella.
 
vierailija
Rakkaus on loppu, pari on kasvanut erilleen ja toisen naama lähinnä ärsyttää... Eroon ei liity välttämättä kolmansia osapuolia tai edes haikailua sellaisesta. Tuo toiselle täysin puskista tuleva eroilmoitus kuulostaa sellaiselta, että sitä on ehditty miettiä jo jonkin aikaa, eikä suhteen ongelmista ole puhuttu.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
vierailija
Ja ketjureaktioistakin olen kuullut, tiedä sitten onko totta. Eli kaveripiirissä yhden parin ero voi tavallaan toimia kannustimena muillekin, jos suhteessa menee huonosti.
 
Pin
Ehkä sitä ei osata jo pariutumisvaiheessa olla tarpeeksi nirsoja _oikeiden asioiden_ kannalta. En tiedä, mutta tuo on yksi syy mikä tulee mieleen kun kuuntelee miten tai mistä naiset kehuvat miehiään tai kertovat niitä kriteerejä. Kaikkein yleisimmät on "komea ja sama maku asioissa".

Jos ei ole lapsia, niin en sitä kovin vinoon katso, kun se on tosiaankin vain sen kahden aikuisen liitto. Tehkööt mitä tekee, mutta kun siihen tehdään lapsia, niin se on myös niiden lasten koko pohja. Siksi "noku mä kyllästyin" tuntuu aivan helvetin itsekkäältä syyltä eroa perheenä. Voisi miettiä, kyllästyiköhän lapsetkin siihen ydinperheeseen vai ei, kun heiltäkin ollaan jotain rikkomassa ja vielä jotain suurempaa, mitä se kahden aikuisen parisuhde. Isoimmat menettäjät ovat ne siinä välissä. Mä ainakin koen, että eniten liittoni kasassapitämisestä olen velkaa lapsilleni samoin kuin miehenikin.

Hirveästi kuulee jotain syitä siitä, miten joku tietty asia häiritsi niin paljon, eli joko sille ollaan oltu sokeita jo alussa (nirsoja vääristä asioista) tai se aikuinen on radikaalisti muuttunut yhtäkkiä.

Tottakai on tilanteita jotka ovat kertakaikkiaan ajautuneet umpikujaan ja voi olla, että vain toinen on se itsekäs joka ei ole valmis tekemään liiton pelastamiseksi mitään ja toinen on. En vain ihan jaksa uskoa, että niin iso osa ihmisistä muuttuu niin radikaalisti mitä erotilastot kertoo... Taitaa se oikea syy olla kuitenkin, että minäminä haluaa kokeilla vihreämpää ruohoa ja lapset maksaa.
 
vierailija
No julki ei varmasti kerrota aina kaikkia todellisia syitä, on helpompaa sanoa muille että kasvettiin erilleen kuin vaikkapa että toinen on seksiaddikti pettäjä tai tissuttelee liikaa kotona tai on ajanut itsensä isoihin rahaongelmiin.

Toisaalta omasta liitostani olen oppinut että ihmiset muuttuu ajan myötä ja itse myös. Sitä todella voi kasvaa erilleen siinä sivussa. Me ei itse todellakaan olla samoja ihmisiä näin yli 30- vuotiaina kuin mitä oltiin silloin 18- vuotiaana kun lyötiin hynttyyt yhteen, ja ettäkö silloin olisi itse pitänyt osata moisia asioita ennustaa. Olisi aika kohtuutonta edes olettaa sellaista. Onneksi kumpikaan ei ainakaan vielä ole muuttunut niin radikaalisti että suhde kaatuisi, mutta kyllähän näihin vuosiin isojakin vääntöjä mahtuu.
 
Jos nyt jätetään laskuista ne selkeät "pahat tapaukset" (pahoja mt-/päihdeongelmia, väkivaltaa tmv.), niin aika paska asenne tuntuu monilla olevan.
Moni ei edes pariudu sillä mielellä, että tässä ollaan nyt sitten elämänkumppaneita, vaan lähinnä lähdetään johonkin "parisuhteeseen" jossa ollaan niin kauan kuin on kivaa ja alunperinkin valitaan joku elämäntilanteeseen sopiva vakipillu/-kulli.

Moni myös pitää kumppaniaan jonain "mun miehenä/naisena" joka halutaan omistaa ja joka on jotenkin ulkoistettu juttu henkisellä tasolla, eikä hyvä ystävä ja sielunkumppani jota ilman ei voisi kuvitella elävänsä.
Vähän sellanen tuntuma useista, että puoliso valjastetaan omien tarpeiden tyydyttäjäksi ja koko suhdekuvio vaikuttaa vähän kieroutuneelta.

Naisten keskuudessa on myös sellasta, että halutaan jotain Hollywood-tyyppistä leffarakkautta ja petytään sitten hulluna, kun se onkin arkisempaa - ja toisaalta taas moni elää jossain illusiossa paskoista miehistä, jonka vuoksi tyydytään huonoon kumppaniin, johon sitten lopulta menee kuitenkin hermo eikä kestä enää (tai "rakkaus ei muuttanutkaan" miestä paremmaksi ja huuman jälkeen havahdutaan, että mies on "muuttunut" kun se ei ollutkaan sitä kuin omissa toiveissa ja haaveissa).
Miehissä taas on käsittääkseni aika paljon sellasia lurkkeja vapaamatkustajia, jotka etsivät naisista lähinnä uutta äitiä jonka helmoissa elää teini-ikäisen ES-jonnen elämää, eikä sellainen mentaliteetti tietenkään kanna hedelmää.

Tässä nyt oli listattu tietenkin vain negatiivisia asioita, kun kerran eroista oli kyse, mutta onneksi omaan välittömään elinpiiriini on sattunut pitkälti tervehenkisiä ja rakkauden täyttämiä liittoja, eli omassa elämässä näkee paljon niitä ihania pareja.
Niitä on mukava seurailla. :)

Mutta noin ylipäätään ihan joka asiassa monilla on sellanen ME-henki kateissa ja tilalla MINÄ-henkisyys (sen lisäksi, että pariudutaan väärien ihmisten kanssa, johon muuten hormoniehkäisykin voi tutkitusti vaikuttaa).
Perhettä perustaessa nyt ihan ensiksi tarvittaisiin todellista me-henkeä ja sellainen asenne, että tämä on meidän yhteinen "yritys" johon kumpikin panostaa ja jota kumpikin hoitaa.
Lapsettomien parien erot nyt on ihan sama, who cares ku ei ne ketään muita siinä satuta kuin itseään.
 
Varmaan monia syitä, mutta pidemmälle jos analysoi, kyse on itsekkyydestä. Ihmiset eivät enää halua "puhaltaa samaan hiileen", eli jos tulee niitä suvantovaiheita avioliitossa, erotaan mieluummin kuin korjataan vanhaa. Liitossa se kyllästymisvaihe (ei rakkautta) tulee eteen takuuvarmasti jossain vaiheessa. Viisautta on se, miten sellaiset suvantovaiheet ylitetään, eikä se, miten erotaan.

Väittäisin, että tällaiseen kehitykseen on johtanut myös ihmisten esineellistäminen, eli miestä ja naista arvioidaan kuin jotain esinettä (ulkonäkö, käyttäytyminen jne) ja näitä "objektin ominaisuuksia" sitten vertaillaan ties mihin, kuten naistenlehtien "unelmamieheen" ja lähdetään etsimään sitä "parempaa".

Ehkä ihmisistä myös halutaan tehdä onnettomampia, jotta he kuluttaisivat enemmän? Mikä sen viisaampaa, kuin hajoittaa avioliitot ja pistää lusikat jakoon, jolloin uutta suhdetta etsiessään pitää ensin pistää oma kroppa kuntoon (kalliisti), sitten kun se tuleva exä löytyy, laittaa uutta kotia (kalliisti) jne.
 
Noh "nykynuoret" on kasvanut elämyskeskeisessä maailmassa (huvipuistot, matkustelu, viihde-elektroniikka, pelit ym. ollut meille arkipäivää), eikä ole ihmekään jos ja kun pariutuessakin haetaan elämyksiä, jännää ja huumaa - jonka jälkeen kyllästytään ja etsitään uusi, jonka kanssa taas kokea se kaikki "jännä".

Siinä missä vanhempi polvi haaveili punaisesta tuvasta, perunamaasta, muutamasta lapsesta ja elinikäisestä avioliitosta, nykyinen nuori polvi haaveilee (ja elää myös niin) lähinnä elämyksistä (benji-hypyt ym., jännät matkat, vapaaehtoistyöt, bailaus ym.), ikuisesta vapaudesta (perheen perustaminen nähdään rajoitteena ja pallona nilkassa) ja kuuluisuudesta, erikoisuudesta.

Tuo nyt oli hieman kärjistetty kuvaus ja toki on paljon old school-nuoriakin, mutta kyllä tollanen elämyshakuinen jetset-elämä ja/tai sen ihannointi on tosi yleistä.
Ja yletön itsenäisyys sekä itsellisyys.
 
Noh "nykynuoret" on kasvanut elämyskeskeisessä maailmassa (huvipuistot, matkustelu, viihde-elektroniikka, pelit ym. ollut meille arkipäivää), eikä ole ihmekään jos ja kun pariutuessakin haetaan elämyksiä, jännää ja huumaa - jonka jälkeen kyllästytään ja etsitään uusi, jonka kanssa taas kokea se kaikki "jännä".

Siinä missä vanhempi polvi haaveili punaisesta tuvasta, perunamaasta, muutamasta lapsesta ja elinikäisestä avioliitosta, nykyinen nuori polvi haaveilee (ja elää myös niin) lähinnä elämyksistä (benji-hypyt ym., jännät matkat, vapaaehtoistyöt, bailaus ym.), ikuisesta vapaudesta (perheen perustaminen nähdään rajoitteena ja pallona nilkassa) ja kuuluisuudesta, erikoisuudesta.

Tuo nyt oli hieman kärjistetty kuvaus ja toki on paljon old school-nuoriakin, mutta kyllä tollanen elämyshakuinen jetset-elämä ja/tai sen ihannointi on tosi yleistä.
Ja yletön itsenäisyys sekä itsellisyys.
Mä yritin tyrkyttää mun koulupojalle jotain kirjaa luettavaksi, hän kun on tottunut hauskoihin ja viihdyttäviin Tatu ja Patu/Lucky Luke-kirjoihin ja lehtiin.

Lainasin kirjastosta Narnian, joka mun miehen ja mun mielestä oli tosi jännittävä lapsena. Poika sanoi "tää on ihan tylsä, kun tämä ei ole hauska!"
 
Mä yritin tyrkyttää mun koulupojalle jotain kirjaa luettavaksi, hän kun on tottunut hauskoihin ja viihdyttäviin Tatu ja Patu/Lucky Luke-kirjoihin ja lehtiin.

Lainasin kirjastosta Narnian, joka mun miehen ja mun mielestä oli tosi jännittävä lapsena. Poika sanoi "tää on ihan tylsä, kun tämä ei ole hauska!"
Meillä taas minun vanhat Remot kelpasi. Tosin, ykkönen on Aku Ankka, joka oli oma suosikkini myös. Toisinaan luen edelleen, koska kieli on Aku Ankassa niin "älykästä".
 
Meillä taas minun vanhat Remot kelpasi. Tosin, ykkönen on Aku Ankka, joka oli oma suosikkini myös. Toisinaan luen edelleen, koska kieli on Aku Ankassa niin "älykästä".
Jep...tuntuu että elämä on nopeutunut. Kun katsoo vanhoja Muumeja tai Maija Mehiläistä niin asiat tapahtuvat niissä hitaasti. Sit kun käy lasten kanssa katsomassa jonkun uuden animaatioleffan niin se on kuin adhd-kohellusta.

Enää ei arvosteta pitkäjänteisyyttä, tylsyyttä, hitautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Totta. Itse kuulun tähän https://fi.wikipedia.org/wiki/X-sukupolvi ... uudet ovat tätä https://fi.wikipedia.org/wiki/Z-sukupolvi ... mutta miksi näiden Z-sukupolven edustajien sitten pitää edes hakea parisuhdetta, jos pleikkari voittaa naisen?
Ööh, missäs on 1980-1995 vuosina syntyneet? Onko ne X.1 -sukupolvea? En koe kuuluvani joukkoon :cry: :eek: Kriisin paikka!!!! :ROFLMAO:

Meinasin jaaritella parisuhteesta ja eroista, mutta ei mulla ole tähän mitään uutta sanottavaa...
 
Jep...tuntuu että elämä on nopeutunut. Kun katsoo vanhoja Muumeja tai Maija Mehiläistä niin asiat tapahtuvat niissä hitaasti. Sit kun käy lasten kanssa katsomassa jonkun uuden animaatioleffan niin se on kuin adhd-kohellusta.

Enää ei arvosteta pitkäjänteisyyttä, tylsyyttä, hitautta.
Oletkos huomannut, että samalla kun tahti nopeutuu, niin kyky ymmärtää syvällisesti vähentyy?
 
Hmm...mitä tarkoitat asioiden syvällisellä ymmärtämisellä? :)
Hauska vitsi. Rautangasta jotka eivät vitsiä tajunneet: ihmiset opettelee asioita ulkoa ymmärtämättä niiden todellista merkitystä. Ymmärtämättä todellista merkitystä ihminen voi tehdä päähänsä "päättelymatriisin", jonka suhteet ovat totaalisen pielessä.
 

Yhteistyössä