Miksi ihmiset eroaa?!?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Vaan eihän se kaikilla niin mene. Osa eroperheen lapsista kärsii eikä ikinä halua tuottaa omilleen moista murhetta.

Eroja ja syitä on erilaisia. Ja ihmisiä! Musta kasvoi selviytyjä joka tietää milloin pitää lopettaa jotta kehenkään ei tule sattumaan liikaa.
Totta, mutta se siis kumoaa alkuperäisen teoriasi.
 
Miksi oletat että koskaan edes tulisi myöhempää liittoa? En tiedä muista mutta itse tiedän itseasiassa montakin ihmistä jotka ovat olleet pitkässä parisuhteessa (osa naimisissa, osa ei. osalla lapsia, osalla ei) ja eronneet ja aloittaneet uuden suhteen ja sille tielle (siis siihen uuteeseen suhteeseen) on jääty.
Näitä varmasti on joka lähtöön, mutta mikä näitä yhdistää? Kyvyttömyys ratkaista parisuhteen ongelmia on ainakin yksi tekijä.
 
Öööh... Miksi väen väkinnen yhdessäpysyminen antaisi lapsille hyvän mallin? Ja miksi pitäisi kerätä yhteistä omaisuutta? Kai oma omaisuus on ihan yhtä hyvä? Ja aiheuttaa mielipahaa? Sen ymmärrän, että lapsia pitää ajatella mutta siksipä juuri ero joskus onkin paikallaan. Muiden sukulaisten onneta mä taas en ole vastuussa. Eivätkä tule lapsenikaan olemaan.
 
mieee
Mäkin oon miettinyt miks ihmiset eroo niin helposti nykyään? Väitän että ilman hyvää syytä esim mt/väkivalta tai juoppous niin ei ole tarpeeksi hyvää syytä erota. Sitten mietin myös sitä että jos kumppani alkaa kyllästyttää tms. Eikö ois parempi yhessä sopia että voi välillä olla vieraissa ja sitten taas onnellisesti yhdessä? En tiedä. Mutta onhan se kurjaa olla seksitttömässä liitossa "pakosta" esim. Lasten takia. Jotkut sanovat että sillon ihan sama mitä tekee omalla ajalla jos toinen on pihtari. Ehkä kun alku huuma menee ohi ja niin sitä vaan kyllästytään toisiinsa. Toinen ehkä haluu yrittää toinen ei ja siinä ongelma. No sellasta se elämä on. Jotkut jäävät siihen huonoon avioliittoon toivoen sen joskus korjaantuvan ja toiset eroaa. Kumpi Parempi?
 
Öööh... Miksi väen väkinnen yhdessäpysyminen antaisi lapsille hyvän mallin? Ja miksi pitäisi kerätä yhteistä omaisuutta? Kai oma omaisuus on ihan yhtä hyvä? Ja aiheuttaa mielipahaa? Sen ymmärrän, että lapsia pitää ajatella mutta siksipä juuri ero joskus onkin paikallaan. Muiden sukulaisten onneta mä taas en ole vastuussa. Eivätkä tule lapsenikaan olemaan.
Okei. Otetaas yksi asia: kumpi on parempi malli lapsille, se, että lapsi näkee miten osataan sopia riidat ja elää yhdessä vai se, että jos kohtaa riitaa, erotaan (pysytään vain riidassa, tiedän, että on monia muitakin syitä erota).
 
vierailija
Ei ole, mutta jos nyt konkretisoidaan asioita, niin:

Eroilevat:
- joutuvat elämänsä aikana useasti lähtemään parisuhteen rakentamisessa nollilta,
- kokevat pettymyksiä useammin (ehkä myös niitä alkurakkauden huumiakin),
- eivät opi tuntemaan toista ihmistä niin syvällisesti kuin pitkässä suhteessa olevat,
- eivät voi rakentaa yhteistä kotia,
- aiheuttavat laajalle piirille mielipahaa (lapset sille, lapset tälle, ne ja nämä isovanhemmat, kaveripiirit jne)
- sairastuvat useammin,
- lapset saavat väärän mallin,
- kuolevat aiemmin.

Parisuhteessa elävät:
- oppivat tuntemaan toisensa erinomaisesti,
- ovat terveempiä,
- osaavat ratkaista parisuhteen ongelmia,
- elävät pidempään,
- voivat rakentaa yhteistä kotia ja omaisuutta,
- lapset saavat hyvän mallin,
- aiheuttavat vähemmän mielipahaa.

Muitakin näkökulmia on.
Tämä sun lista on jokseenkin huvittava. Mitäs sitten kun se suhde ei vaan enää toimi (viittaan tähän parisuhteissa eläviin)? Sitten sinne listaan voidaan lisätä asioita kuten: tunnen olevani parisuhteen vanki, en jaksa enää kun puoliso tekee sitä ja tätä, olen kadottanut itseni, lapset kärsii tulehtuneista väleistä, lapset saa huonon mallin siitä että suhteeseen on jäätävä... list goes on and on. Silti olisi parempi jäädä suhteeseen, ihan vaan siksi koska Occamin partaveitsen listan mukaan nyt parisuhteessa elävillä on mukavempaa.
 
Okei. Otetaas yksi asia: kumpi on parempi malli lapsille, se, että lapsi näkee miten osataan sopia riidat ja elää yhdessä vai se, että jos kohtaa riitaa, erotaan (pysytään vain riidassa, tiedän, että on monia muitakin syitä erota).
Tietysti se, että osataan sopia riidat. Mutta kun joskus se sopiminen onnistuu vain erotessa. Mulla on nyt hyvät välit eksään. Jos oltaisiin väkisin jatkettu yhdessä, en tiedä olisinko jaksanut pysyä edes hengissä.
 
Tämä sun lista on jokseenkin huvittava. Mitäs sitten kun se suhde ei vaan enää toimi (viittaan tähän parisuhteissa eläviin)? Sitten sinne listaan voidaan lisätä asioita kuten: tunnen olevani parisuhteen vanki, en jaksa enää kun puoliso tekee sitä ja tätä, olen kadottanut itseni, lapset kärsii tulehtuneista väleistä, lapset saa huonon mallin siitä että suhteeseen on jäätävä... list goes on and on. Silti olisi parempi jäädä suhteeseen, ihan vaan siksi koska Occamin partaveitsen listan mukaan nyt parisuhteessa elävillä on mukavempaa.
Höpö höpö! Tuohan osoittaa just sen, että on KYVYTÖN ratkaisemaan parisuhteen ongelmia (tarkoittaa molempia osapuolia)! Jokaisessa parisuhteessa tulee suvantovaiheita ja niistä tulee päästä eteenpäin. Siihen liittyy arvostus ja toisen ihmisen kunnioitus!
 
Tietysti se, että osataan sopia riidat. Mutta kun joskus se sopiminen onnistuu vain erotessa. Mulla on nyt hyvät välit eksään. Jos oltaisiin väkisin jatkettu yhdessä, en tiedä olisinko jaksanut pysyä edes hengissä.
Ymmärrän, mutta miten vältät vastaavan tapahtuman uudessa liitossa? Mitä opit? Mitä SINUN pitää tehdä toisin, ettet ajaudu samaan ongelmaan ja eroa uudelleen?
 
Sun varmaan kandeis kattoa muutama jakso ”poliisit- kotihälytys"- telkkarisarjaa. Et miltä ne ”panostettavat” liitot viranomaisen silmissä näyttää.
Niin ... voihan olla, että kyseinen organisaatio on lähellä minua ja tiedän kokemuksesta, millaista porukkaa sosiaalilähiöissä asustaa (minne ne 99% hälytyksistä tehdään). Sosiaalilähiöön ei tarvitse mennä, jos parisuhde toimii ja molemmat kartuttaa omaisuutta.
 
Sun varmaan kandeis kattoa muutama jakso ”poliisit- kotihälytys"- telkkarisarjaa. Et miltä ne ”panostettavat” liitot viranomaisen silmissä näyttää.
Nii-i. Mulla on kokemusta vain puukko- ja kirvesuhkauksesta mut sillä ajatuksella mä väliin menin, että vaikka oma henki menisi, niin toi paska äijä (mun faija) ei mun äitiä tapa.

Ei avioliiton murheet oo aina tyyliä "kun toi ei koskaan vie roskapussia".
 
Entäpä jos se ongelma on vaan toisella? Toinen vaikka alkoholisoituu ja toinen yrittää sitten hoitaa alkoholiongelman toiselta pois? Jos ei onnistu? Näitä varmasti tosiaan on joka lähtöön.
Niin, mutta miksi se mies alkaa juoda? Onko niin, että nainen valitsee juoppoja, vai saako nainen aikaan sen, että mies ei kykene ilmaisemaan tunteitaan ja alkaa juoda - ilmaistakseen tunteitaan? Tai jotain muuta?
 

Yhteistyössä