No hoooohhoijaa joo, mäkään en ihmettele miksi et sitä paikkaa bussissa saanut, sen verran tympeitä vastauksia on tämä ketju täynnä. "Avaa suu ja pyydä itse". Mutta mihin on hävinneet KÄYTÖSTAVAT? Kohteliaisuus? Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu antaa paikka (siis tarjota) nimen omaan raskaana olevalle, vanhukselle ym. joka vähänkin näyttää siltä että voisi sitä tarvita.
Itsekin kuljin koko viime syksyn Helsingin bussissa maha pystyssä ja aivan samat kokemukset mullakin on, paikan sain KERRAN
eräs nelikymppinen nainen tarjosi. Ei mulla ollut mikään erityisraskaus mutta mitä pidemmälle viikkoja tuli, sen mukavampi olisi ollut ottaa painoa välillä pois jalkojen päältä, sillä olinhan mä kävellyt pysäkille, seisoskellut siellä aina jonkin aikaa ja jalkoja jo usein kiristelikin tästä syystä (se turvotus..).
Omien kokemuksieni mukaan (käyttämäni bussilinja aamuisin aina niin täysi, että oman pysäkin kohdalta joskus ajoi täytenä ohi, useimmiten pääsi kyllä sisään mutta jono käytävällä ulottui usein kuskin viereen) muut jopa rynnivät sisään bussiin nenän edestä, huoh. Että siinäkään ei huomavaisuus todellakaan loistanut.
No, mitä tästä opin? Itse kun olen siinä tilanteessa ollut, että tarjotun paikan olisin mielelläni vastaanottanut, vastedes tulevaisuudessa vielä enemmän huomioin muita samassa tilanteessa. Jos jotkut ihmiset eivät osaa olla kohteliaita niin sitä paremmalla syyllä vielä itse haluan olla. Uskon siihen biisiin, jossa lauletaan "jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuaa antaa!"