Miksi ihmiset ei voi antaa raskaana olevalle tilaa bussissa?!

  • Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti
Itse en halunnut toista lasta odottaessani istua bussissa, pärjäsin matkan paremmin seisten ja seisoin siksi silloinkin kun paikkoja olisi ollut vapaana.

Ei se raskaus automaattisesti tarkoita sitä että nainen tarvitsee tai haluaa istumapaikan.
Jos näin on että istumaan pitää päästä, niin sitten on suu vaan avattava - muut ihmiset eivät voi tietää tarpeitasi vain mahasi koon perusteella.
 
[QUOTE="plääh";26412268]... että miten ihmiset voivat olla niin itsekkäitä, että eivät paikkaa tarjoa, vaikka toljottavat silmät suurina vatsaani.[/QUOTE]
Miten nämä liittyvät toisiinsa? Jos ihmiset toljottavat jotain niin ei se tarkoita sitä että se toljotettava kaipaa apua. Kyllä sen toljotettavan pitää itse viestiä avuntarpeestaan jotenkin.

Ihan sama kuin joku tulisi tänne itkemään kun ei saanut paikkaa bussissa vaikka kaikki toljottivat silmät suurina tissivakoa. No, tod.näk. joku peräkammarinpoika olisi mennyt tähän retkuun ja tarjonnut paikkaa. :D
 
hmm.. mulla on päinvastainen kokemus.
Oltiin iltamyöhään palaamassa konsertista takaisin hotellille, täpötäydessä bussissa vanha mummo sanoi että istu sinä tähän, näyttää että tarvitset paikkaa enemmän kuin minä. Yritin kyllä kieltäytyä, mutta ei siinä auttanut muukuin istuutua sitten lopulta.

Hyviäkin ihmisiä siis löytyy.
 
"plääh"
Ok, nyt olen saanut hyviä perusteluja asialle. Minä olen tähän asti luullut, että tämä kuuluu peruskohteliaisuus"sääntöihin", mutta ei se näköjään niin ole. Muuten vaan siellä bussissa on vielä erikseen tarratkin, joilla on merkitty paikat raskaana oleville, vanhuksille tms. Ei raskaus olekaan sairaus, mutta kyllä se silti aika paljon vaikuttaa seisomiseen, kävelemiseen yms. varsinkin loppuvaiheessa. Minä olen ymmärtänyt asian väärin, ja asiaan sain vastauksen, mitä täältä hain. Kiitos :)
 
"Hohhoijaa"
Eihän vanhuuskaan ole sairaus ja mun muelestä kyllä kuuluu ihan perus käytöstapoihin tarjota paikkaa myös heille. Ei nekään sitä välttämättä kehtaa kysyä. Oma asia sitte jos kieltäytyy. Ap ei ihme ettet saanu paikkaa bussissa ku näkyy palstaki olevan täynnä huonotapaisia ja itsekkäitä ihmisiä.
 
Ei tosiaankaan sairaus
[QUOTE="plääh";26412367]Ok, nyt olen saanut hyviä perusteluja asialle. Minä olen tähän asti luullut, että tämä kuuluu peruskohteliaisuus"sääntöihin", mutta ei se näköjään niin ole. Muuten vaan siellä bussissa on vielä erikseen tarratkin, joilla on merkitty paikat raskaana oleville, vanhuksille tms. Ei raskaus olekaan sairaus, mutta kyllä se silti aika paljon vaikuttaa seisomiseen, kävelemiseen yms. varsinkin loppuvaiheessa. Minä olen ymmärtänyt asian väärin, ja asiaan sain vastauksen, mitä täältä hain. Kiitos :)[/QUOTE]

No mikset pyytänyt niitä näihin erikoispaikkoihin ei -oikeutettuja nousemaan ja päästämään sut istumaan? Voiko oikeasti olla noin avuton ja kuvitella, että kaikki tekee kaiken sun puolesta, kun oot raskaana?

Monilla tällä palstalla on monta lasta, eikä silloin tosiaankaan pääse loppuraskaudessa lepäilemään vaan yksin matkustaminen (ilman lapsia) on monen heistä mielestä jo lepoa ja luksusta.
 
"plääh"
[QUOTE="Hohhoijaa";26412389]Eihän vanhuuskaan ole sairaus ja mun muelestä kyllä kuuluu ihan perus käytöstapoihin tarjota paikkaa myös heille. Ei nekään sitä välttämättä kehtaa kysyä. Oma asia sitte jos kieltäytyy. Ap ei ihme ettet saanu paikkaa bussissa ku näkyy palstaki olevan täynnä huonotapaisia ja itsekkäitä ihmisiä.[/QUOTE]

Eivät he ole itsekkäitä, tai siis kaikkien pitää olla itsekkäitä. Minunkin pitää olla itsekäs ja alkaa kyselemään sitä paikkaa, eikä odottaa että joku olisi niin epäitsekäs että tarjoaisi paikkaansa. Tämän opin tänään :D
 
hitaallakäyvä
Minun täytyy kyllä myötnää, että jos tuossa bussissa olisin ollut istumassa bussin etuosassa kun tulit sisään 15 muun ihmisen kanssa, niin minulla kestää aikansa ennen kuin tajuan että voisin tarjota istumapaikkaa. Siihen mennessä olisit jo kävellyt ohitseni ja perässäsi kävellyt ne kymmenkunta muuta ihmistä "tukkeeksi" välillemme. Toisaalta edessä istuvana en voi tietää, onko bussin takaosassa istumapaikkoja.
 
Keittiönoita
[QUOTE="plääh";26412367]Ok, nyt olen saanut hyviä perusteluja asialle. Minä olen tähän asti luullut, että tämä kuuluu peruskohteliaisuus"sääntöihin", mutta ei se näköjään niin ole. Muuten vaan siellä bussissa on vielä erikseen tarratkin, joilla on merkitty paikat raskaana oleville, vanhuksille tms. Ei raskaus olekaan sairaus, mutta kyllä se silti aika paljon vaikuttaa seisomiseen, kävelemiseen yms. varsinkin loppuvaiheessa. Minä olen ymmärtänyt asian väärin, ja asiaan sain vastauksen, mitä täältä hain. Kiitos :)[/QUOTE]
Juuri näin. Ja siksi ne, jotka eivät istu "invapaikoilla" katsovat, että raskaana olevan pitäisi saada istumapaikka sieltä. Useimmiten ne "invapaikat" ovat bussin etuosassa - ainakin ennen keskiovia - ja jos ei jää jumiin heti bussin etuosaan, niin silloin kulkee "invapaikan" kohdalle. Sitä en tosiaan ymmärrä, jos terve ihminen istuu "invapaikalla" eikä siltikään luovuta paikkaansa vanhukselle, vammaiselle tai raskaana olevalle, vaikka tällaisen henkilön bussiin tulon huomaa.
 
"noh"
Koska kukaan ei ole niille nelikkymppisillekään aikanaan paikkaansa antanut, paitsi silloin, kun he itse ovat suunsa aukaisseet istumapaikan saamiseksi. Mutta, jos työmatka ottaa noin koville, kuinka voit olla töissä ?
 
"plääh"
No mikset pyytänyt niitä näihin erikoispaikkoihin ei -oikeutettuja nousemaan ja päästämään sut istumaan? Voiko oikeasti olla noin avuton ja kuvitella, että kaikki tekee kaiken sun puolesta, kun oot raskaana?

Monilla tällä palstalla on monta lasta, eikä silloin tosiaankaan pääse loppuraskaudessa lepäilemään vaan yksin matkustaminen (ilman lapsia) on monen heistä mielestä jo lepoa ja luksusta.
No voi herranjestas, nyt pääsee nauru! Minulla on kaksi lastaa ennestään (vähän vajaa 4v ja 2v) ja olin vienyt heidät tarhaan juuri ennen bussiin menoa. Eli minähän en tiedä mistään mitään, ja kuvittelen kaikkien kumartavan minua kun odotan ensimmäistä herranterttuani, ja haluan bussissakin vain levätä, koska en muuta osaa. Halusinpa kysyä ja nyt olen oppinut, mitä niiden ihmisten päässä siellä bussissa liikkuu.
 
Benkki
[QUOTE="ESIM. nelikymppiset, hyvässä kunnossa olevat naiset eivät voi antaa istumapaikkaa, vaikka näkevät, että sitä todella tarvitsisin pitkän bussimatkan ajaksi?! [/QUOTE]

Miksi juuri naisten pitäisi antaa paikka? Kai bussissa miehiäkin oli? Ei kai pelkästään se, että naisilla on synnytyselimet, velvoita heitä antamaan paikkaansa raskaana olevalle.
Siitä olen samaa mieltä, että ne riuskat kolmikymppiset kyllä rynnivät ensimmäiseksi vapautuville paikoille. Toisaalta taas täpötäydessä bussissa on järkevää täyttää paikat, niin että lähimpänä paikkaa oleva istuu siihen.

Mutta seuraavaksi, pyydä hyvä ihminen paikkaa, jos et pysty seisomaan.
 
näkeehän sen tästäkin ketjusta jo.
paikkaa ei anneta, koska ei huomata että joku sitä vois tarvita tai vittuillaan, että avaa suusi jos tarttet sitä paikkaa.

oon varmaan herkällä päällä, mutta jotenkin kävi suututtaa koko ketjun sävy taas. niin... peruspalstaa tavallaan..

mun mielestä huomaavainen ja perusfiksu ihminen kyllä antaa paikan raskaana olevalle, vanhukselle tai vaikka keppien kanssa kulkevalle. eikä tuijota ulos bussin paskasesta ikkunasta ja tavaa jotain pysäkin mainoksen tavuja ja toivo, että joku muu hoitaa tilanteen koska A ) minähän en sitä siis huomaa tai B ) kai se saa suunsa auki ja kysyy paikkaa jos haluaa.

argh. aamuangstit päästelty.ugh.
 
juu-uu
[QUOTE="plääh";26412308]Se, että seisoin siinä bussin puolessa välissä oven vieressä, jossa ei ole yhtään istumapaikkaa niin lähellä että olisin voinut huutamatta kysyä. Seisoin siellä muiden seisovien ihmisten keskellä. Toki olisin voinut pysähtyä kävellessäni käytävää pitkin siihen etuosaan ja alkaa kyselemään paikkaa ja jumittaa koko bussiin tulevan ihmismäärän (pysäkiltäni tuli bussiin noin 15 ihmistä). Siitäkö vasta poru olisi syntynyt.

Mutta edelleenkin oli kyse siitä, että miten ihmiset voivat olla niin raivostuttavan itsekkäitä ja moukkia, että tuijottavat kyllä, mutta omaa paikkaansa eivät ole valmiita luovuttamaan.[/QUOTE]

Ihmiset eivät ole ajatuksenlukijoita. Itse olin raskausaikana niitä, jotka torjuivat mahdolliset istumapaikkatarjoukset, koska mun oli parempi seisoa. Ihan oikeasti olisit voinut ensin sanoa niille muille seijojille, että sun täytyy siirtyä ja sitten ensimmäisen penkin kohdalle päästyäsi sanoa, että tarvitset istumapaikan, kun supistelee. Istui siinä kuka tahansa, varmasti paikka olisi annettu. Ihmiset ovat itsekkäitä, sitä voit taivastella tai sitten alkaa itse samanlaiseksi. Odotas, jos joudut liikkumaan vaunujen kanssa bussissa. Silloin viimeistään opit avun pyytämisen.
 
"plääh"
näkeehän sen tästäkin ketjusta jo.
paikkaa ei anneta, koska ei huomata että joku sitä vois tarvita tai vittuillaan, että avaa suusi jos tarttet sitä paikkaa.

oon varmaan herkällä päällä, mutta jotenkin kävi suututtaa koko ketjun sävy taas. niin... peruspalstaa tavallaan..

mun mielestä huomaavainen ja perusfiksu ihminen kyllä antaa paikan raskaana olevalle, vanhukselle tai vaikka keppien kanssa kulkevalle. eikä tuijota ulos bussin paskasesta ikkunasta ja tavaa jotain pysäkin mainoksen tavuja ja toivo, että joku muu hoitaa tilanteen koska A ) minähän en sitä siis huomaa tai B ) kai se saa suunsa auki ja kysyy paikkaa jos haluaa.

argh. aamuangstit päästelty.ugh.
Juurikin näin. Opetus on siis, että ole sinäkin yhtä itsekäs kuin ne muut, ja vaadi itsellesi se paikka. Eli ihmisten itsekkyys on rajaton, ja se pitäisi olla kaikilla. Minkäänlaisia peruskohteliaisuuksia ei näköjään palstan mukaan ole olemassa. Jokaisen on osattava asettaa omat etunsa etusijalle ja vaadittava paikkansa, koska muuten sitä ei saa. Ole itsekäs, niin pärjäät. Se on palstan opetus tänään :)
 
Alkoi minua vain mietityttämään, että jos kerran seisoit siellä kaikkien muiden seisovien keskellä, niin ettet pystynyt sieltä asiallisesti paikkaa pyytämään, niin miten ihmeessä joku olisi sitten asiallisesti huutamatta pystynyt sinulle sitä paikkaa tarjoamaan?

Ja siis itse kyllä annan paikkani raskaana olevalle jos hänen olo näyttää tukalalta tai hän sitä pyytää, mutta toisaalta osaan myös itse avata suuni ja tarvittaessa vaikka raivaan tieni sieltä muiden joukosta, jotta pääsisin istumaan...
 
Viimeksi muokattu:
"plääh"
Ihmiset eivät ole ajatuksenlukijoita. Itse olin raskausaikana niitä, jotka torjuivat mahdolliset istumapaikkatarjoukset, koska mun oli parempi seisoa. Ihan oikeasti olisit voinut ensin sanoa niille muille seijojille, että sun täytyy siirtyä ja sitten ensimmäisen penkin kohdalle päästyäsi sanoa, että tarvitset istumapaikan, kun supistelee. Istui siinä kuka tahansa, varmasti paikka olisi annettu. Ihmiset ovat itsekkäitä, sitä voit taivastella tai sitten alkaa itse samanlaiseksi. Odotas, jos joudut liikkumaan vaunujen kanssa bussissa. Silloin viimeistään opit avun pyytämisen.
Olen jo kulkenut, eikä ole apua tarvinnut paljon pyydellä, onneksi. Täällä bussit on matalalattiabusseja, joihin pääsen itse kyytiin, ja jos bussi on täynnä etten mahdu vaunujen kanssa, niin silloin ei mikään apu auta.
 
Näin
Minun täytyy kyllä myötnää, että jos tuossa bussissa olisin ollut istumassa bussin etuosassa kun tulit sisään 15 muun ihmisen kanssa, niin minulla kestää aikansa ennen kuin tajuan että voisin tarjota istumapaikkaa. Siihen mennessä olisit jo kävellyt ohitseni ja perässäsi kävellyt ne kymmenkunta muuta ihmistä "tukkeeksi" välillemme. Toisaalta edessä istuvana en voi tietää, onko bussin takaosassa istumapaikkoja. JA toisaalta bussin takaosasta ei välttämättä näe siihen keskiosaan ihmisten keskelle, että joku pallomaha tarvitsisi ehkä istumapaikan.
 
kuppa
Tästä ketjusta paistaa taas niin tämän yhteiskunnan taso. Mitään käytöstapoja ei tarvitse kunnioittaa, eikä kenellekkään tehdä mitään hyvää. Ihmiset on muuttuneet todella itsekkäiksi :( Ainoastaan pyytämällä voit saada paikan, jos siinä jo istuva saattaa sen sulle suoda, mutta vastaukseks saatat saada helveltinmoisen vittuilunkin ja joudut jäämään seisomaan.
 
[QUOTE="plääh";26412308]Se, että seisoin siinä bussin puolessa välissä oven vieressä, jossa ei ole yhtään istumapaikkaa niin lähellä että olisin voinut huutamatta kysyä. Seisoin siellä muiden seisovien ihmisten keskellä. Toki olisin voinut pysähtyä kävellessäni käytävää pitkin siihen etuosaan ja alkaa kyselemään paikkaa ja jumittaa koko bussiin tulevan ihmismäärän (pysäkiltäni tuli bussiin noin 15 ihmistä). Siitäkö vasta poru olisi syntynyt.

Mutta edelleenkin oli kyse siitä, että miten ihmiset voivat olla niin raivostuttavan itsekkäitä ja moukkia, että tuijottavat kyllä, mutta omaa paikkaansa eivät ole valmiita luovuttamaan.[/QUOTE]

Siis seisot keskellä seisomapaikkaa ihmisten ympäröimänä jossa ei ole yhtään istuinta lähellä että olisit huutamatta pystynyt istumapaikkaa kysymään. Silti istuvien olisi pitänyt huomioida sieltä muiden keskeltä sinut ja tajuta sinun tarvitsevan sitä istuinta ja tarjota paikkaansa huutamalla, tietty ottaen riskin että se "punatakkinen isomahainen nainen" siellä keskellä ei loukkaannu saamastaan huomiosta...

Toisaalta tuntuu hassulta sekin että koko bussillinen ihmisiä oikeasti tuijottaa jonkun mahaa (koska kukaan ei Ole koskaan nähnyt raskaanaolevaa?), todennäköisempänä pidän sitä että ihmiset ovat omissa ajatuksissaan ja tuijottavat eteen/tyhjyyteen tai siihen kännykkäänsä ja jonkun raskaushomonot saavat uskomaan että katseet kohdistuvat juuri häneen.
 
pläh
Alkoi minua vain mietityttämään, että jos kerran seisoit siellä kaikkien muiden seisovien keskellä, niin etten pystynyt sieltä asiallisesti paikkaa pyytämään, niin miten ihmeessä joku olisi sitten asiallisesti huutamatta pystynyt sinulle sitä paikkaa tarjoamaan?

Ja siis itse kyllä annan paikkani raskaana olevalle jos hänen olo näyttää tukalalta tai hän sitä pyytää, mutta toisaalta osaan myös itse avata suuni ja tarvittaessa vaikka raivaan tieni sieltä muiden joukosta, jotta pääsisin istumaan...
Tietääkseni kävelin siitä puolen bussin läpi, niin että ihmiset kyllä huomasivat ja olisivat voineet paikkaansa tarjota. Mutta en tajunnut sitä, että minun on se itse pyydettävä, koska olen tottunut itse tarjoamaan paikkaa, jos olen ajatellut, että joku muu tarvitsee sitä enemmän kuin minä itse. En tajunnut sitä vielä siinä vaiheessa, nyt opin sen. Lisäksi se, että vieressäni seisovat ihmiset ryntäsivät heti vapautuville paikoilla, ilman minkäänlaista kysymystä, että haluaisinko minä mahdollisesti istua. Mutta minun olisi pitänyt tajuta heillekin heti sanoa, että minä haluan istua. En todellakaan ole asiaa ennen noin tajunnut.
 
"plääh"
Nyt tiedän, että huomenna aamulla astun täyteen bussiin niin aloitan jo etuosasta kyselemään, että kuka olisi valmis luovuttamaan paikkansa. Minä olen tottunut erilaiseen käytökseen, mutta olenkin sitten varmaan pilalle lellitty kakara, joka ei tiedä vielä elämästä ja maailmasta yhtään mitään :D
 

Yhteistyössä