Miksi ihmiset ei voi antaa raskaana olevalle tilaa bussissa?!

  • Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti
"plääh"
Tekis niin mieli itkeä.. Oon raskaana viikolla 35 ja tänään menin töihin aamulla täydellä bussilla. Eikä yksikään ihminen tehnyt elettäkään päästääkseen minut istumaan vaikka silmät meinasi pullahtaa päästä kun tuijottivat vatsaani. Miksi ihmeessä ESIM. nelikymppiset, hyvässä kunnossa olevat naiset eivät voi antaa istumapaikkaa, vaikka näkevät, että sitä todella tarvitsisin pitkän bussimatkan ajaksi?! Miten ihmiset voi olla niin itsekkäitä? Ja sitten kun paikkoja vapautuu niin 30-40 tyypit on heti säntäämässä vapautuville paikoille, vaikka minusta ei voi olla huomaamatta, että olen viimesillään raskaana. Itkettää ja raivostuttaa niin paljo ihmisten itsekkyys..!!
 
Koska raskaus ei ole sairaus? Koska ne ihmiset ei voi tietää miten pitkän matkan olet bussissa? Koska ihmisen perusluonne on olla itsekäs? Olisit itse kysynyt joltain hyväkuntoiselta, että anteeksi saisinko istua ennen kuin synnytän. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
22v
Kerran en antanut paikkaa. Naisella oli takki päällä. Oli selvästi raskaana, mutta ruoesin jostain ihmeen syystä miettimään, oliko sittenkään. :D
Sitten menin lukkoon ja jäin istumaan. Jälkeenpäin hävettää, koska sillä naisella oli kyllä sen verran iso maha, että todellakin oli raskaana. :D
Itse en paikkaa raskausaikana tarvinnut, koska ei ollut erityisraskaus, vaan ihan normaali jossa voi seistä, tekee oikeastaan ihan hyvääkin olla koko ajan makoilematta. :)

Voithan sinä kertoa, että kyseessä on erityisraskaus ja seisominen ei käy.

Annan kyllä paikan, mutta aina en välttämättä huomaa, koska en pälyile ympärilleni. Voihan sitä kysyä saisiko istua, jos ei kukaan tajua nousta? :)
 
tuhlaajatytär
Voihan sitä kysyä, saako istumapaikan. Vaikka olet raskaana, ei ihmiset välttämättä sitä tajua. On paljon isokokoisia naisia, jotka loukkantuvat, jos heille antaa istumapaikan:"ole hyvä, pääset lepäämään, kun olet raskaana"
 
"asd"
Joskus olen bussissa nähnyt jotain ohjeistusta, että vanhukset ja raskaana olevat pitäisi päästää istumaan. Onhan se toki riski jos bussi tekee äkkijarrutuksen tms, niin jos se raskaana oleva rojahtaa lattialle mahansa päälle.
 
Ne ihmiset ei voi tietää että haluaisit mieluummin istua, ellet sitä sano ääneen.

Silloin kun mä olin raskaana niin mulla tuli bussissa aina huono olo, ja mun oli parempi seistä kun silloin etoi hitusen vähemmän. Niinkn päin voi olla, että paikan tarjoaja saa hormonihöyryisen purskahduksen eleestään.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"plääh"
Se bussi oli TODELLA täynnä. Kävelin puoleen väliin asti ja rouvat kyllä tuijottivat vatsaani silmät pyöreinä. Minulla oli auki oleva neuletakki päällä, ja vatsani on kuin rantapallo ja muuten olen aika pienikokoinen. Eli tervejärkinen ihminen ei voi erehtyä siitä, että olen raskaana. Perässäni tuli paljon ihmisiä, ja minun seisomapaikkani oli bussin puolivälissä eikä siinä ollut lähellä ketään keneltä olisin voinut paikkaa pyytää. Koska seisoin siellä muiden seisovien matkustajien välissä. Minusta kuuluu täysin peruskohteliaisuuksiin tarjota paikkaa ihmiselle, jonka näkeekin kävelevän kuin pingviini.. Mutta näköjään se onkin päinvastoin, eli perusasioihin kuuluu alkaa huudella täyden bussin keskivaiheilta, että kuka antaisi minulle paikan, koska olen raskaana ja minun on vaikea seisoa pitkää matkaa.
 
Siksi ettei ihmiset huomaa tai ajattele, sama juttu kun vanhusten kanssa. Syynä esim se että nykyään sitä istutaan siinä nenä kännykässä/surffilaudassa kiinni, mahdollisesti kuulokkeet korvilla, ajatukset ihan muualla ettei edes huomaa mitä ympärillä tapahtuu.

Olen kyllä itse saanut raskaana ollessa istumapaikkoja ja olen itse niitä tarjonnut enemmän tarvitseville.
 
kysyvä ei tieltä eksy
Koska raskaus ei ole sairaus ja oletuksena on että osaat avata suusi esim. !Hei pääsisinkö hetkeksi istumaan kun supistelee niin kovin?" Tai että on huono olo tai että taju lähtee kohta yms. kyllä silloin saat istumapaikan aivan varmasti =)
 
[QUOTE="plääh";26412225]Se bussi oli TODELLA täynnä. Kävelin puoleen väliin asti ja rouvat kyllä tuijottivat vatsaani silmät pyöreinä. Minulla oli auki oleva neuletakki päällä, ja vatsani on kuin rantapallo ja muuten olen aika pienikokoinen. Eli tervejärkinen ihminen ei voi erehtyä siitä, että olen raskaana. Perässäni tuli paljon ihmisiä, ja minun seisomapaikkani oli bussin puolivälissä eikä siinä ollut lähellä ketään keneltä olisin voinut paikkaa pyytää. Koska seisoin siellä muiden seisovien matkustajien välissä. Minusta kuuluu täysin peruskohteliaisuuksiin tarjota paikkaa ihmiselle, jonka näkeekin kävelevän kuin pingviini.. Mutta näköjään se onkin päinvastoin, eli perusasioihin kuuluu alkaa huudella täyden bussin keskivaiheilta, että kuka antaisi minulle paikan, koska olen raskaana ja minun on vaikea seisoa pitkää matkaa.[/QUOTE]

Oma apu paras apu.

Voit joko seistä pitkän bussimatkan, ja kärsiä.

Tai avata suusi & todeta, että anteeksi mutta tarvitsisin istumapaikan, koska olen raskaana, enkä pysty seisomaan pitkää matkaa.

Kumman valitset? Päätös on sinun, muiden ihmisten varaan ei ikävä kyllä voi juurikaan laskea.
 
"plääh"
Siinä tilanteessa kysyminen ei yksinkertaisesti onnistunut. Ja tiedän, että olisin voinut pyytää. Mutta ketjun aloituksen aiheena olikin nimenomaan se, että miten ihmiset voivat olla niin itsekkäitä, että eivät paikkaa tarjoa, vaikka toljottavat silmät suurina vatsaani. En kysynytkään neuvoja, että miten saan parhaiten istumapaikan täydessä bussissa..
 
Täydellisen epätäydellinen
Vuosia sitten joskus parikymppisenä ollessan Helsingissä joka kerta kun astuin bussiin oli joku väkisin istuttamassa minua. En tajua vieläkään miten minusta sai kuvan että tarvitsen istumapaikan kun olin alipainoinen enkä todellakaan raskaana, ei nyt iha pyykkilautaa vatsasta löytynyt mutta sellainen mihin ei ole mitään tarttunut kuitenkin. Ihmiset ovat outoja.
 
Kyllä pitäisi saada suu auki ja pyytää istumapaikkaa ellei voi seistä.
Moni ei varmasti edes huomaa että olet raskaana, osa ei kehtaa tarjota paikkaa kun ei tiedä vaikka loukkaantuisit siitä, osa luulee että seisot mieluummin jostain syystä ja osa on vaan itsekkäitä moukkia.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
kysyvä ei tieltä eksy
[QUOTE="plääh";26412268]Siinä tilanteessa kysyminen ei yksinkertaisesti onnistunut. Ja tiedän, että olisin voinut pyytää. Mutta ketjun aloituksen aiheena olikin nimenomaan se, että miten ihmiset voivat olla niin itsekkäitä, että eivät paikkaa tarjoa, vaikka toljottavat silmät suurina vatsaani. En kysynytkään neuvoja, että miten saan parhaiten istumapaikan täydessä bussissa..[/QUOTE]


No mä en oleta raskaana olevan nähdessäni että hänen tarvitsee istua ja siksi en tarjoaisi paikkaa. Oletan että jos hän on niin huonossa kunnossa että haluaa istua hän osaa pyytää sitä. Itse myös istun mieluummin kuin seison joten en tietenkään rupea anatamaan paikkaani pois jos joku sitä ei välttämättä tarvitse. Harva viimeisillään oleva TARVITSEE istumapaikkaa vaikka mukavahan se varmasti olisi niinkuin kenelle muulle tahansa ;D
 
Mä en välttämättä enää tarjoa kaikilla raskaanaoleville ja vanhuksille istumapaikkaani bussissa. En muista että kumpaankaan kohderyhmään kuuluva henkilö olisi koskaan ottanut tarjoamani paikan vastaan, vaan enemän on tullut sellanen olo että miten minä kehtaan mennä tarjoamaan juuri hänelle istumapaikkaani, ei hän nyt niin vanhan ole että on toinen jalka jo haudassa ja kyllä hän jaksaa nyt seisoakkin eikä se mahakaan nyt mikään syy ole tulla istumaan, ihan hyvin sitä raskaana nyt seisoa voi.
Tulee itselle vähän sellanen syyllinen olo, että mitä sitä nyt edes kehtasi miettiä että toinen ei jaksa seisoa :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: misStar
"plääh"
Miksi?! Mikä esti kysymästä? En oikeasti ymmärrä.
Se, että seisoin siinä bussin puolessa välissä oven vieressä, jossa ei ole yhtään istumapaikkaa niin lähellä että olisin voinut huutamatta kysyä. Seisoin siellä muiden seisovien ihmisten keskellä. Toki olisin voinut pysähtyä kävellessäni käytävää pitkin siihen etuosaan ja alkaa kyselemään paikkaa ja jumittaa koko bussiin tulevan ihmismäärän (pysäkiltäni tuli bussiin noin 15 ihmistä). Siitäkö vasta poru olisi syntynyt.

Mutta edelleenkin oli kyse siitä, että miten ihmiset voivat olla niin raivostuttavan itsekkäitä ja moukkia, että tuijottavat kyllä, mutta omaa paikkaansa eivät ole valmiita luovuttamaan.
 
rauhotu
[QUOTE="plääh";26412308]Se, että seisoin siinä bussin puolessa välissä oven vieressä, jossa ei ole yhtään istumapaikkaa niin lähellä että olisin voinut huutamatta kysyä. Seisoin siellä muiden seisovien ihmisten keskellä. Toki olisin voinut pysähtyä kävellessäni käytävää pitkin siihen etuosaan ja alkaa kyselemään paikkaa ja jumittaa koko bussiin tulevan ihmismäärän (pysäkiltäni tuli bussiin noin 15 ihmistä). Siitäkö vasta poru olisi syntynyt.

Mutta edelleenkin oli kyse siitä, että miten ihmiset voivat olla niin raivostuttavan itsekkäitä ja moukkia, että tuijottavat kyllä, mutta omaa paikkaansa eivät ole valmiita luovuttamaan.[/QUOTE]

No miksi ängit sinne ekojen joukossa? Mene viimesten joukossa niin varmasti pääset siihen kyselemään.

Ja yks juttu...hormonit... :D
 
[QUOTE="plääh";26412308]Se, että seisoin siinä bussin puolessa välissä oven vieressä, jossa ei ole yhtään istumapaikkaa niin lähellä että olisin voinut huutamatta kysyä. Seisoin siellä muiden seisovien ihmisten keskellä. Toki olisin voinut pysähtyä kävellessäni käytävää pitkin siihen etuosaan ja alkaa kyselemään paikkaa ja jumittaa koko bussiin tulevan ihmismäärän (pysäkiltäni tuli bussiin noin 15 ihmistä). Siitäkö vasta poru olisi syntynyt.

[/QUOTE]
Aha.

No, sitten sä seisoit. Ja varmaan jatkossakin seisot jos et saa pyydettyä istumapaikkaa. Ja sitten myöhemmin mietit, miten pääset vaunujen kanssa bussiin, kun kukaan ei tarjoa apuaan, ja sinä et saa apua pyydettyä.

Moukkia kun on aina ollut ja tulee aina olemaan, siitä ei pääse yli ei ympäri.

(sori, mutta mua hiukan ärsyttää tällainen turha rutina & se, ettei saada suuta auki oikeassa paikassa oikeaan aikaan)
 
kysyvä ei tieltä eksy
[QUOTE="plääh";26412308]Se, että seisoin siinä bussin puolessa välissä oven vieressä, jossa ei ole yhtään istumapaikkaa niin lähellä että olisin voinut huutamatta kysyä. Seisoin siellä muiden seisovien ihmisten keskellä. Toki olisin voinut pysähtyä kävellessäni käytävää pitkin siihen etuosaan ja alkaa kyselemään paikkaa ja jumittaa koko bussiin tulevan ihmismäärän (pysäkiltäni tuli bussiin noin 15 ihmistä). Siitäkö vasta poru olisi syntynyt.

Mutta edelleenkin oli kyse siitä, että miten ihmiset voivat olla niin raivostuttavan itsekkäitä ja moukkia, että tuijottavat kyllä, mutta omaa paikkaansa eivät ole valmiita luovuttamaan.[/QUOTE]



Mistä tiedät olisivatko valmiita luovuttamaan paikkansa jos et kysy? Lueppa minun edellinen kommentti niin se selventää varmasti paljon ;D
 

Yhteistyössä