Miksi ihmiset ei voi antaa raskaana olevalle tilaa bussissa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotkut ei sano noin. Ne alkaa kaivamaan laukkuaan, kiemurtelemaan penkillään, yskäisevät, ja odottavat että se käytäväpaikalla istuva tajuaisi että he ovat nyt jäämässä pois :xmas:

Siis paljon helpommallahan tässä elämässä kaikenkaikkiaan pääsee, kun ei oleta mitään, vaan avaa suunsa jos jotain haluaa. Säästyy turhilta pettymyksiltä.
Juuri näin :) Ei ne kanssamatkustajat yleensä pure - ainakaan kovin lujaa.

Jotkut ei sano noin. Ne alkaa kaivamaan laukkuaan, kiemurtelemaan penkillään, yskäisevät, ja odottavat että se käytäväpaikalla istuva tajuaisi että he ovat nyt jäämässä pois :xmas:

Siis paljon helpommallahan tässä elämässä kaikenkaikkiaan pääsee, kun ei oleta mitään, vaan avaa suunsa jos jotain haluaa. Säästyy turhilta pettymyksiltä.

Olen samaa mieltä, että voi avata suunsa ja pyytää, jos jotain haluaa. Mutta minä siinä menettää, että on kohtelias ja tarjoaa paikkaansa? Saa ainakin itselle hyvän mielen, mutta mitään en ole vielä sillä menettänyt, että olen paikkaani tarjonnut.

Olen samaa mieltä, että voi avata suunsa ja pyytää, jos jotain haluaa. Mutta minä siinä menettää, että on kohtelias ja tarjoaa paikkaansa? Saa ainakin itselle hyvän mielen, mutta mitään en ole vielä sillä menettänyt, että olen paikkaani tarjonnut.

Ei siinä mitään menetäkään. Päinvastoin, saa ehkä hyvän mielen ja kiitokset.

Mutta ketju käsitteleekin ap:n itkuista oloa ja menetystä, eikä niiden menetystä, jotka eivät paikkaa saaneet tarjottua.

Kaikki eivät ole tuollaisia extroverttejä kuin sinä. Sinulta jotenkin puuttuu kyky ymmärtää, että on olemassa erilaisia ihmisiä erilaisine luonteineen. Onneksi sentään jotkut kykenevät menemään sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle, eivätkä vain oleta että koska "minä teen näin, niin kaikkien muidenkin pitää".

Se nyt vaan on niin, että raskaana oleville ja vanhuksille kuuluu ainakin heille erikseen osoitetut paikat, ja fiksut ihmiset ymmärtävät kyllä tarjota paikkaa heille (jos nyt ei lähdetä tuolle Madickenin alituiselle saivartelulinjalle-ettei näe tai huomaa).

Sinun viesteistäsi Anatolia, paistaa usein kylmyys.

Toinen näkökulma, enkä nyt tarkoita, että kaikki olisi samassa tilanteessa, mutta osa on.
Olen kolmikymppinen hyväkuntoisen näköinen nainen ja en koskaan anna istumapaikkaani kellekään, miksi en? Koska minulla on vakava selkäsairaus ja tästä syystä en pysty seisomaan bussissa työmatkaani.

Ei kai kukaan ole sanonutkaan ettei paikkaa kannata tarjota jos toinen selkeästi sitä näyttää tarvivan? Ongelmana lienee enemmänkin se ettei toiset välttämättä siinä hötäkässä kun bussiin lappaa väkeä huomaa sitä joka tarvisi paikkaa. Ehkä siksi ettei kiinnitä huomioa muihin matkustajiin niin paljoa tai sitten se istumapaikan tarve ei ole toisten silmiin niin huomioa herättävä. Tai ehkä siihen paikalleen jääneellä on oma syynsä miksi hän juuri tarvitsee sitä paikkaa.

Siksi on ihan fiksua kysyä jos kukaan ei satu paikkaa tarjoamaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="plääh";26412165]Tekis niin mieli itkeä.. Oon raskaana viikolla 35 ja tänään menin töihin aamulla täydellä bussilla. Eikä yksikään ihminen tehnyt elettäkään päästääkseen minut istumaan vaikka silmät meinasi pullahtaa päästä kun tuijottivat vatsaani. Miksi ihmeessä ESIM. nelikymppiset, hyvässä kunnossa olevat naiset eivät voi antaa istumapaikkaa, vaikka näkevät, että sitä todella tarvitsisin pitkän bussimatkan ajaksi?! Miten ihmiset voi olla niin itsekkäitä? Ja sitten kun paikkoja vapautuu niin 30-40 tyypit on heti säntäämässä vapautuville paikoille, vaikka minusta ei voi olla huomaamatta, että olen viimesillään raskaana. Itkettää ja raivostuttaa niin paljo ihmisten itsekkyys..!![/QUOTE]

No kun ei raskaus ole mikään sairaus.

Ei siinä kai mitään menetäkään, mutta voi saada itselle pahan mielen jos se kenelle onkin paikkaa tarjonnut ei sitä haluakkaan ja loukkaantuu tarjouksesta ja kaupanpäälle haukku tarjoajan. Tämäkin on tullut koettua monta kertaa.

[QUOTE="Vieras";26412969]Kaikki eivät ole tuollaisia extroverttejä kuin sinä. Sinulta jotenkin puuttuu kyky ymmärtää, että on olemassa erilaisia ihmisiä erilaisine luonteineen. Onneksi sentään jotkut kykenevät menemään sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle, eivätkä vain oleta että koska "minä teen näin, niin kaikkien muidenkin pitää".
[/QUOTE]
Ei tarvitse olla ekstrovertti. Ihan riittää, että saa suunsa tarvittaessa auki. Se on lähes elintärkeä taito. Anteeksi, voisinko, saisinko, kiitos, ole hyvä...sitä rataa.

Tai sitten on hiljaa, ja kärsii hiljaa sen hiljaisuutensa kanssa. Kun kanssamatkustajat tai kanssaeläjät ylipäätään on todella harvoin ajatustenlukijoita, jotka tietäisivät mitä juuri tuo kyseinen hiljainen yksilö ehkä haluaa. On oikeastaan todella suurta itsekkyyttä olettaa, että kaikki huomaa juuri MINUT, tietää mitä MINÄ haluan ja tarvitsen, ja tarjoaa ko. asioita MINULLE ilman että itse edes suutani avaan. Tosiasiassa kun iso osa matkustajista ei edes huomaa, että bussissa on tällainen ihminen.

Lisäksi ap ei voi mistään tietää onko joku bussissa istuva hyväkuntoinen vai ei pelkästään ulkonäöstä. Tuskin kuitenkaan koko bussi on täynnä sairaita ihmisiä.

Itse tarjoan istumapaikkaani vanhuksille tai raskaana oleville, mikäli itse olen sellaisessa kunnossa, että voin paikkani luovuttaa. Mutta olen samaa mieltä kuin moni muukin, pyytääkin voi ja pitää!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Onko vanhuus sairaus? Ei raskaus olekaan sairaus, mutta raskaana olevalla ihmisellä on usein jotain rajoitteita, jotka vaikuttavat liikkumiseen, seisomiseen yms. Ei raskautta voi verrata sellaiseen ihmiseen, joka ei ole raskaana. Missä määritellään, että paikkaa pitää tarjota vain sairaalle?

Katsos kun moni ajattelee, että raskaana oleva nainen ei lähtökohtaisesti ole mitenkään kauhean rajoittunut tai häntä pitäisi kohdella sen kummallisemmin. Sentakia luultavasti monelle ei tule edes mieleen, että joku raskaana oleva tarvitsee istumapaikan.

Raskaana olevaa naista ei voida rinnastaa suoraan vaikkapa vammaiseen tai sairaaseen ihmiseen joka tarvitsee erikoiskohtelua.

Ei tarvitse olla ekstrovertti. Ihan riittää, että saa suunsa tarvittaessa auki. Se on lähes elintärkeä taito. Anteeksi, voisinko, saisinko, kiitos, ole hyvä...sitä rataa.

Tai sitten on hiljaa, ja kärsii hiljaa sen hiljaisuutensa kanssa. Kun kanssamatkustajat tai kanssaeläjät ylipäätään on todella harvoin ajatustenlukijoita, jotka tietäisivät mitä juuri tuo kyseinen hiljainen yksilö ehkä haluaa. On oikeastaan todella suurta itsekkyyttä olettaa, että kaikki huomaa juuri MINUT, tietää mitä MINÄ haluan ja tarvitsen, ja tarjoaa ko. asioita MINULLE ilman että itse edes suutani avaan. Tosiasiassa kun iso osa matkustajista ei edes huomaa, että bussissa on tällainen ihminen.

Kyse on viimeisillään raskaana olevasta tai vanhuksesta. Kyllä "tuollaisen" aivan 100% varmasti jotkut sieltä bussista huomaa. Mutta kylmät ihmiset keksivät tekosyitä, eivätkä välitä.

[QUOTE="poikia3";26413003]Lisäksi ap ei voi mistään tietää onko joku bussissa istuva hyväkuntoinen vai ei pelkästään ulkonäöstä.

[/QUOTE]
Jep. Mun jättimäinen raskausmahanikin hautautuu edelleen aika kivasti piiloon, kun istun bussissa, ja sylissäni on laukku...pari krt on tullut mulkoiluja siitä, kun istun, mutta kun olen noussut ja suunnilleen kaatanut kaikki vieressäolijat mahallani (tahattomasti toki) niin kai ne on sitten tajunneet miksi istuin. Tai ehkä eivät. Samapa se mulle loppupeleissä, tajuaako joku tuntematon kanssamatkustaja mun olevan viimeisilläni raskaana, vai pitääkö vaan moukkana kun en nouse ja tarjoa paikkaani muille.

Minustakin näytti vähän oudolta aloittajan vihamielisyys nelikymppisiä terveen näköisiä naisia kohtaan. Etkö haluaisi olla raskaana, onko näillä jotain muutakin kadehdittavaa kuin se istumapaikka?

Kyllä mä olen tarjonnut paikkaani sekä vanhuksille että raskaana oleville, jos vain olen huomannut, ja jos ihminen on ollut niin lähellä mua että olen voinut sen tarjota. Mutta jos menee mun ohi bussissa, niin kai mä luulen että siellä sitten takana on tilaa, kun harvemmin taakseni katselen siinä bussissa. Olen jonkun kerran jopa tarjonnut, keski-ikäisenä naisena, paikkaani nuorelle yläasteikäiselle, koska kesken kasvukauden nuo laihat räipät pyörtyilevät suht helposti kuumassa bussissa...

Mutta nyt en tarjoa, vaikka olenkin terveen neljäkymppisen näköinen. Olen oikeasti viisikymppinen, sairastanut aivoverenvuodon ja lisäksi jalkani on leikattu alle kolme kuukautta sitten. Mutta sehän ei näy naamasta.

[QUOTE="Vieras";26413019]Kyse on viimeisillään raskaana olevasta tai vanhuksesta. Kyllä "tuollaisen" aivan 100% varmasti jotkut sieltä bussista huomaa. Mutta kylmät ihmiset keksivät tekosyitä, eivätkä välitä.[/QUOTE]
Jotkut huomaa varmasti. Jotkut ei varmasti huomaa. Jotkut raskaanaolevat seisovat mielummin. Jotkut vanhukset seisovat mieluusti myös.

Niin tai näin, mielummin itse pyytäisin istumapaikkaa, kuin seisoisin ja itkisin ihmisten tunteettomuutta. Mulla on 9 päivää laskettuun aikaan, enkä vieläkään oleta, että koko bussi huomaisi ja huomioisi juuri MINUT.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26412657:
koska raskaus ei ole sairas. ja raskaana oleva ei ole jokin kuningatar, joka tarviis erityiskohtelua

Ei olekaan, mutta jos bussi pysähtyy äkillisesti ja seisova matkustaja kaatuu, niin ei-raskaanaoleva saa ehkä mustelmia, raskaanaoleva taas voi saada keskenmenon tai istukka pahimmassa tapauksessa irtoaa, josta seuraa massiivinen verenvuoto.

Tästäkin ketjusta huomaa miten itsekkäitä ihmiset on. Mikä ongelma on kysyä että tarvitsetko apua tai tarvitsetko istumapaikkaa? Mun kokemuksen mukaan ulkomaalaistaustaiset ja miehet onkin kohteliaimpia, niitä ei taidakaan täällä paljoa palstailla. Ja ne itsekin joskus raskaana olleet keski-ikäiset naiset on niitä v*ttumaisimpia, jotka räplää kännykkäänsä ja toivoo mielessään ettei kukaan pyydä niiden paikkaa.

Suurin osa samalla bussilla matkustavista on noin nelikymppisiä, terveen näköisiä naishenkilöitä. Toki ymmärrän, että heilläkin voi olla jokin syy siihen, että eivät tarjoa paikkaansa. Mutta en jaksa uskoa, että ihan jokainen ihminen kärsii nivelrikosta, tai on juuri käynyt jalkaleikkauksessa tms. Varmasti heitäkin joukossa on, ja heille täydestä sydämestäni suon istumapaikan. Mutta en jaksa uskoa että kaikki muut bussissa olevat ovat "sairaampia" kuin minä. Minkälaiset haukut sitten saan päälleni, kun menen tällaiselta terveennäköiseltä rouvalta kysymään paikkaa, ja hän tarvitseekin sitä enemmän kuin minä?
Siinä vaiheessa saisin haukut, että raskaus ei ole mikään sairaus, eikä minulla on oikeutta pyytää paikkaa henkilöltä, jolla on nivelrikko, ja jolta on juuri leikattu jalka ja hän on saanut aivohalvauksen.

[QUOTE="Vieras";26413019]Kyse on viimeisillään raskaana olevasta tai vanhuksesta. Kyllä "tuollaisen" aivan 100% varmasti jotkut sieltä bussista huomaa. Mutta kylmät ihmiset keksivät tekosyitä, eivätkä välitä.[/QUOTE]

Jotkut huomaa muttei kaikki. Ehkä niillä huomaajilla on sitten omat syynsä olla tarjoamatta paikkaa, vaikea sanoa.

Täälläkin on usein aloituksia siitä kuinka joku on tarjonnut jossain asiassa apuaan, lahjoittanut tavaroitaan pois tms muutaman kerran eikä ole saanut siitä (ainakaan mielestään riittävää) kiitosta ja nyt on sitä mieltä ettei enää koskaan auta ketään noin koska ihmiset on niin kiittämättömiä.

Ehkä joku siinä bussissa istuva on jonkin kerran tarjonnut paikkaansa raskaanaolevalle eikä tämä ole edes kiittänyt ja nyt sitten on päättänyt ettei jatkossa enää tee niin. Tai sitten ihmiset vaan haluavat pitää sen istuinpaikkansa ja tykkäävät että tarjotkoot muut sitä paikkaa.

[QUOTE="plääh";26413081]Minkälaiset haukut sitten saan päälleni, kun menen tällaiselta terveennäköiseltä rouvalta kysymään paikkaa, ja hän tarvitseekin sitä enemmän kuin minä?
Siinä vaiheessa saisin haukut, että raskaus ei ole mikään sairaus, eikä minulla on oikeutta pyytää paikkaa henkilöltä, jolla on nivelrikko, ja jolta on juuri leikattu jalka ja hän on saanut aivohalvauksen.[/QUOTE]

Jos näin käy, niin sitten pyydät anteeksi ja sanot, että et tiennyt, rouva on hyvä ja istuu vaan. Ja toteat, että raskaus ei tosiaan ole sairaus, mutta raskauden takia olet sen verran huonovointinen (tms) että olisit istumapaikan tarpeessa. Että jos joku toinen sen voisi kuitenkin sinulle antaa.

Mun on mahdotonta uskoa, että koko bussilastillinen ihmisiä kieltäytyisi antamasta raskaana olevalle paikkaa, jos tämä sitä kohteliaasti pyytää.

Eikä mun mielestä kannata haukkujen pelossa jättää pyytämättä istumapaikkaa, jos oma tilanteesi on kerran sellainen, että et pysty seisomaan bussissa. Jos joku tarjoaa paikkaansa sinulle, niin se on kovin mukavaa tottakai, mutta kun ei tarjoa niin pyydä toki itse.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Raskaus ei ole sairaus joo, mutta kyllä siellä busseissa on ne tietyt paikatkin ihan, jotka on varattu vanhuksille ja raskaaoleville. Niihin nyt ainakin pitäisi tajuta päästää, jos on niihin takamuksensa tyyrännyt.

Itse kyllä sitkeästi tarjoan istumapaikkaani molemmille mainitsemilleni ryhmille, mutta kyllä siinä välillä meinaa jotain menettää: oman, hyvän mielen. Välillä tulee niin tulikivenkatkuista katsetta (joskus ihan puhettakin) esim. vanhemmilta (yleensä nais-) ihmisiltä, jotka ilmeisesti ottavat kohteliaaksi tarkoittamani eleen henkilökohtaisena loukkauksena.

Tää on sama juttu kuin teitittely asiakaspalvelussa: Jos et teitittele, joku loukkaantuu, ja jos teitittelet, joku loukkaantuu.

Että ihan rohkeasti suuta auki vain, muu ei auta. Tiedän monia, jotka ovat paikantarjoamisesta luopuneet kun riittävän monta kiukkuista vanhusta tai hormonimammaa äyskäisee takaisin jotain tyyliin "kyllä minä kuule pystyn ihan seisomaankin".

Ihan oikeasti, mistä ne edessä istuvat voivat tietää että onko siellä takana tilaa vai ei?

Onko se itsekkyyttä ettei katsele bussissa joka suuntaan kaiken aikaa?

Mä sitten olen itsekäs varmaan, olen yleensä niin poikki kun pääsen bussiin että katselen vaan torvena eteeni enkä ajattele muuta kuin korkeintaan työasioita.

[QUOTE="Vieras";26412969]Kaikki eivät ole tuollaisia extroverttejä kuin sinä. Sinulta jotenkin puuttuu kyky ymmärtää, että on olemassa erilaisia ihmisiä erilaisine luonteineen. Onneksi sentään jotkut kykenevät menemään sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle, eivätkä vain oleta että koska "minä teen näin, niin kaikkien muidenkin pitää".
[/QUOTE]
Mutta joutuuhan se ihminen pyytämään istumapaikkaa silloinkin, jos häntä pyörryttää tai jostain muusta syystä tarvitsee istumapaikan. Vaikkei olisikaan raskaana tai vanhus. Mä ymmärrän kyllä sen, että tuntemattomille puhuminen ei ole kaikille ihmisille luontevaa, mutta sellaisillekin henkilöille on parempi rohkaista mielensä kuin mahdollisesti kuukahtaa bussin käytävälle.

Ymmärrän kyllä myös tuon kohteliaisuuden ikäihmisten ja raskaana olevien kohdalla, mutta koska tänä päivänä ihmisillä on lukuisia muitakin syitä istua bussissa ja suurin osa kuitenkin kykenee sen suunsa tarvittaessa avaamaan, niin ihmiset ovat tottuneet siihen, että jos joku paikkaa tarvitsee, hän sen myös sanoo ääneen. Kaikki raskaana olevat kun eivät sitä tarvitse ja sen vuoksi ihmiset olettavat, että jos hän ei mitään sano, niin silloin hän haluaakin seistä tai hän matkustaa vain pari pysäkinväliä eikä sen vuoksi pyydä päästä istumaan.

*muoks* Lisään vielä, että joskus törmää niihin ihmisiin, jotka eivät voi pyytää apua vaunujen nostamisessa, mutta mulkoilevat murhaavasti niitä, jotka eivät tarjoa apuaan. Jos mua pyydetään auttamaan vaunujen nostossa, silloin pyytäjälle sanon, että valitettavasti mulla on reumani takia sormissa nyt niin huono puristusvoima, että mun nostoapuni ei olisi turvallista. Mutta en mä sitä otsaani tatuoi, jotta nämä tuppisuut lopettaisivat mulkoilunsa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kyllähän sunlaiset kyylät ap kieltämättä katsoo pahasti, jos niille ei luovuta paikkaansa. Mutta vaikka näytänkin hehkeeltä ja terveeltä, sairastan reumaa ja olen läpikäynyt leikkauksen alkuvuodesta, istun siis enkä seiso sunlaisten tyyppien takia. Pyydän anteeksi...

Niin, ihan samalla tavalla olen saanut haukut siitä, että pyydän paikkaa, koska istuja on ollut sairaampi kuin minä. Sen vuoksi en mene pyytämään keneltäkään paikkaa, koska en todellakaan tiedä ihmisten taustoja. Minun mielestäni on terveen ihmisen velvollisuus tarjota paikkaansa, jos hän näkee, että toinen voi mahdollisesti sitä enemmän tarvita kuin minä itse (terveenä ja hyvinvoivana!!). Juuri sen vuoksi, että ulkonäön perusteella ei voi päätellä terveydentilasta mitään, niin helpompi on itse terveenä (oman tilansa tietävänä) tarjota paikkaa, jos mikään asia ulkonäössä viittaa siihen, että hänen voisi olla parempi istua.

Yhteistyössä