Miksi ihmiset ei voi antaa raskaana olevalle tilaa bussissa?!

  • Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti
"nih"
Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;26413193:
Niin, ihan samalla tavalla olen saanut haukut siitä, että pyydän paikkaa, koska istuja on ollut sairaampi kuin minä. Sen vuoksi en mene pyytämään keneltäkään paikkaa, koska en todellakaan tiedä ihmisten taustoja. Minun mielestäni on terveen ihmisen velvollisuus tarjota paikkaansa, jos hän näkee, että toinen voi mahdollisesti sitä enemmän tarvita kuin minä itse (terveenä ja hyvinvoivana!!). Juuri sen vuoksi, että ulkonäön perusteella ei voi päätellä terveydentilasta mitään, niin helpompi on itse terveenä (oman tilansa tietävänä) tarjota paikkaa, jos mikään asia ulkonäössä viittaa siihen, että hänen voisi olla parempi istua.
Ja velvollisuus on myös se että silmät on niskassa.

Nih.

(Varsinki naisilla. Miehillä ei tartte olla.)
 
"plääh"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26413133:
Mutta joutuuhan se ihminen pyytämään istumapaikkaa silloinkin, jos häntä pyörryttää tai jostain muusta syystä tarvitsee istumapaikan. Vaikkei olisikaan raskaana tai vanhus. Mä ymmärrän kyllä sen, että tuntemattomille puhuminen ei ole kaikille ihmisille luontevaa, mutta sellaisillekin henkilöille on parempi rohkaista mielensä kuin mahdollisesti kuukahtaa bussin käytävälle.

Ymmärrän kyllä myös tuon kohteliaisuuden ikäihmisten ja raskaana olevien kohdalla, mutta koska tänä päivänä ihmisillä on lukuisia muitakin syitä istua bussissa ja suurin osa kuitenkin kykenee sen suunsa tarvittaessa avaamaan, niin ihmiset ovat tottuneet siihen, että jos joku paikkaa tarvitsee, hän sen myös sanoo ääneen. Kaikki raskaana olevat kun eivät sitä tarvitse ja sen vuoksi ihmiset olettavat, että jos hän ei mitään sano, niin silloin hän haluaakin seistä tai hän matkustaa vain pari pysäkinväliä eikä sen vuoksi pyydä päästä istumaan.

*muoks* Lisään vielä, että joskus törmää niihin ihmisiin, jotka eivät voi pyytää apua vaunujen nostamisessa, mutta mulkoilevat murhaavasti niitä, jotka eivät tarjoa apuaan. Jos mua pyydetään auttamaan vaunujen nostossa, silloin pyytäjälle sanon, että valitettavasti mulla on reumani takia sormissa nyt niin huono puristusvoima, että mun nostoapuni ei olisi turvallista. Mutta en mä sitä otsaani tatuoi, jotta nämä tuppisuut lopettaisivat mulkoilunsa.
Tämä siis tarkoittaa sitä, että koska ulkonäön perusteella ei voi päätellä mitään, niin minun täytyy huutaa bussiin astuessani, että kukahan olisi niin terve ja hyvinvoiva että luovuttaisi paikkansa minulle?! Koska en voi tietää, kuka sen voisi luovuttaa.
 
dfhsldfhl
[QUOTE="nih";26413208]Ja velvollisuus on myös se että silmät on niskassa.

Nih.

(Varsinki naisilla. Miehillä ei tartte olla.)[/QUOTE]

Kyllä minä useimmiten huomaan ennen puolta väliä istuessanikin, että bussin kaikki istumapaikat on täynnä ja seisojia jo puoleen väliin asti käytävääkin. Eikä minulla ole silmiä niskassa, eikä minun tarvitse koko ajan kyylätä taaksepäin. Varsinkin jos istun niillä "inva"paikoilla, jotka sijaitsevat ulko-ovien vieressä. Tunnen kyllä hyvin hengityksen niskassani..
 
Sateenkaaren väärässä päässä
Mun mielestäni vielä parikymmentä vuotta sitten niitä istumapaikkoja tarjottiin raskaana oleville, vanhuksille jne. Nykyään ihmiset eivät välitä/halua puuttua toisten asioihin enää yhtään. Tuijotetaan vaan mitään näkemättä ulos ja suljetaan muut oman henkilökohtaisen alueen ulkopuolelle.
 
"Vieras"
Voi miten paljon niitä tekosyitä löytyikään.. Madicken, Anatolia, Keittiönoita...vain puolustavat toisiaan. Varsinkin Madicken, pahin kaikista asioiden pyörittelijöistä. Osaatko edes kohdata enää asioita sellaisenaan, vääntämättä jokaisesta puolen kirjan paksuista mutta-jossia? Mahdat olla rasittava puoliso :D.

Itse liputan kohteliaisuuden puolesta, ja tiedän että kohteliaat, muita ajattelevat kyllä tarjoavat apua sitä selvästi tarvitsevalle, ja ellei apua tarvitse, kohteliaat ihmiset osaavat kieltäytyä kohteliaasti.
 
[QUOTE="plääh";26413213]Tämä siis tarkoittaa sitä, että koska ulkonäön perusteella ei voi päätellä mitään, niin minun täytyy huutaa bussiin astuessani, että kukahan olisi niin terve ja hyvinvoiva että luovuttaisi paikkansa minulle?! Koska en voi tietää, kuka sen voisi luovuttaa.[/QUOTE]
Voihan marttyyri...

Siis joko sä itse kysyt istumapaikkaa & saat sen, tai odotat että joku tarjoaa sulle paikkaa & jäät kenties ilman (ja seisot koko matkan, vaikka et voi seistä koko matkaa, vai miten se oli, ja itket & haukut ihmisten moukkamaisuutta jälkeenpäin).

Valinta on sinun. Et sinä voi muita ihmisiä muuttaa, ts. tehdä heistä huomaavaisempia. Moukkia on aina ollut, ja on taatusti jatkossakin. Mutta voit muuttaa itseäsi, ja alkaa pyytämään istumapaikkaa jos olet sen tarpeessa.

Jos haluat jotain, pyydä sitä ja ota se.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pläh;26412533:
Tietääkseni kävelin siitä puolen bussin läpi, niin että ihmiset kyllä huomasivat ja olisivat voineet paikkaansa tarjota. Mutta en tajunnut sitä, että minun on se itse pyydettävä, koska olen tottunut itse tarjoamaan paikkaa, jos olen ajatellut, että joku muu tarvitsee sitä enemmän kuin minä itse. En tajunnut sitä vielä siinä vaiheessa, nyt opin sen. Lisäksi se, että vieressäni seisovat ihmiset ryntäsivät heti vapautuville paikoilla, ilman minkäänlaista kysymystä, että haluaisinko minä mahdollisesti istua. Mutta minun olisi pitänyt tajuta heillekin heti sanoa, että minä haluan istua. En todellakaan ole asiaa ennen noin tajunnut.
Ei mulla ainakaan tulis mielenkään antaa paikkaani raskaana olevalle, joka kävelee mun ohi. Oletan silloin, että takana on vapaita paikkoja, harvoin sitä edestä näkee onko takana vapaata vai ei, tai että hän haluaa mennä seisomaan. Todennäköisintä olisi, että en edes huomaisi, että ohikävelevä ihminen on raskaana.

Jos pysähtyisi siihen lähelle seisomaan niin sitten kyllä tarjoaisin paikkaani.
 
häntä pystyyn...
No ikävää että sinulle on käynyt noin ja oli kurja matka.

Mutta kurjemmaksi teet olosi ajattelemalla että kaikki ihmiset ovat pahoja, kun eivät nyt huomanneet sulle tarjota sitä paikkaa eivätkä huomanneet sun kurjaa oloa. Että ihan ittesi takia voit ehkä nyt antaa niille anteeksi ja vaikka sitten päättää että itse käyttäydyt nelikymppisenä paremmin.

(Ai niin, silloinhan sulla on se lapsi mukana, ja istut siinä invapaikalla sen lapsen kanssa, niinkuin tuo tuolla toisessa aloituksessa...)
 
[QUOTE="Vieras";26413279]Voi miten paljon niitä tekosyitä löytyikään.. Madicken, Anatolia, Keittiönoita...vain puolustavat toisiaan. Varsinkin Madicken, pahin kaikista asioiden pyörittelijöistä. Osaatko edes kohdata enää asioita sellaisenaan, vääntämättä jokaisesta puolen kirjan paksuista mutta-jossia? Mahdat olla rasittava puoliso :D.

Itse liputan kohteliaisuuden puolesta, ja tiedän että kohteliaat, muita ajattelevat kyllä tarjoavat apua sitä selvästi tarvitsevalle, ja ellei apua tarvitse, kohteliaat ihmiset osaavat kieltäytyä kohteliaasti.[/QUOTE]
Me ollaan niitä, jotka saa bussissa istumapaikan. Niitä, jotka avaa suunsa tarvittaessa.

Ja ainakin minä myös tarjoan yleensä bussissa istumapaikkaa, jos satun olemaan sen verran hereillä että huomaan esim. vanhuksen bussiin tulevan. Mutta ap:lle en paikkaa kyllä tarjoaisi, en ainakaan nyt. Jos hän pyytäisi, niin päästäisin hänet istumaan, jos kukaan muu ei sitä tee, mutta en tarjoutuisi antamaan paikkaani ellei hän sitä pyydä.

Mielummin saan itse suuni auki, jos istumapaikan tarvitsen, kuin parun jälkikäteen sitä että jouduin seisomaan ja muut on moukkia kun eivät päästäneet mua istumaan, vaikken edes pyytänyt istumapaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26413251:
Mun mielestäni vielä parikymmentä vuotta sitten niitä istumapaikkoja tarjottiin raskaana oleville, vanhuksille jne. Nykyään ihmiset eivät välitä/halua puuttua toisten asioihin enää yhtään. Tuijotetaan vaan mitään näkemättä ulos ja suljetaan muut oman henkilökohtaisen alueen ulkopuolelle.

Totta.

Mitähän nuo tähän keksivät? Varmaan että tuolloin ei ollut puhelimia joihin upota matkojen ajaksi :D.
 
"sondersson"
Mä kyllä tarjoan paikkaa esim. raskaanaoleville, vanhuksille ja pienten lasten kanssa matkustaville. Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin. Tosin en ala huutelemaan että tuu tänne istuun jos on vaikka eri päässä linkkiä. Muutaman kerran oon kuullut kuskin huutavan invapaikoilla istuville et päästäkäähän istumaan kun ei porukka muuten tajua. Noloa..

Ja mun mielestä ainakin kaikille aikusille pitäs olla selvää keitä varten ne invapaikat on joten siihen pitäs päästää ilman että sitä tarvitsevan tarvii kysellä yhtään mitään.
 
lucifer
no voi hemmetti... ostakaa autot ja kulkekaa niillä niin pääsette valittamaan sitten miten kanssa autoilijat ei huomioi teidän raskauttanne joka sai ehkä alkunsa viime yönä:popcorn:
 
"Vieras"
Voihan marttyyri...

Siis joko sä itse kysyt istumapaikkaa & saat sen, tai odotat että joku tarjoaa sulle paikkaa & jäät kenties ilman (ja seisot koko matkan, vaikka et voi seistä koko matkaa, vai miten se oli, ja itket & haukut ihmisten moukkamaisuutta jälkeenpäin).

Valinta on sinun. Et sinä voi muita ihmisiä muuttaa, ts. tehdä heistä huomaavaisempia. Moukkia on aina ollut, ja on taatusti jatkossakin. Mutta voit muuttaa itseäsi, ja alkaa pyytämään istumapaikkaa jos olet sen tarpeessa.

Jos haluat jotain, pyydä sitä ja ota se.
Ja sinä haluat olla yksi moukista ja vaalia tätä uutta kylmää tapaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;26413193:
Niin, ihan samalla tavalla olen saanut haukut siitä, että pyydän paikkaa, koska istuja on ollut sairaampi kuin minä. Sen vuoksi en mene pyytämään keneltäkään paikkaa, koska en todellakaan tiedä ihmisten taustoja. Minun mielestäni on terveen ihmisen velvollisuus tarjota paikkaansa, jos hän näkee, että toinen voi mahdollisesti sitä enemmän tarvita kuin minä itse (terveenä ja hyvinvoivana!!). Juuri sen vuoksi, että ulkonäön perusteella ei voi päätellä terveydentilasta mitään, niin helpompi on itse terveenä (oman tilansa tietävänä) tarjota paikkaa, jos mikään asia ulkonäössä viittaa siihen, että hänen voisi olla parempi istua.
Yhtä lailla yksi ja toinen on saanut negatiivista palautetta tarjotessaan paikkaa jollekin joka hänen mielestään näyttää vanhemmalta/sairaammalta/raskaanaolevammalta mitä tämä todellisuudessa onkaan ja loukkaantuu sitten.

Kuitenkin jokainen itse tietää parhaiten sen oman istumapaikantarpeensa ja silloin se kannattaa tuoda julki jos kukaan ei muuten paikkaa tarjoa.

Itse muistan kun joskus about 16-17v ikäisenä tarjosin jollekin mummelille paikka bussissa. Mummo otti sen vastaan mutta kiitoksen sijaan alkoi sättiä millaista nuoriso nykyään on kun vanhoille ihmisille ei edes paikkoja tarjota ja hän on niin ja niin usein joutunut seisomaan kun nuoret ja terveet täyttävät istumapaikat. Jossain vaiheessa sitten huomautin että juurihan tarjosin hänelle paikan mistä sain sitten kuulla kuinka röyhkeitä ja nenäkkäitäkin osataan olla kun ei enää yhtään kunnioiteta vanhempia ja ettei minun ikäisillä pitäisi olla edes oikeutta istua jos bussissa on yhtään enempää väkeä.
 
[QUOTE="Vieras";26413326]Ja sinä haluat olla yksi moukista ja vaalia tätä uutta kylmää tapaa?[/QUOTE]
Olen varmaan jo pari krt tässäkin ketjussa todennut, että kyllä mä tarjoan esim. vanhukselle yleensä paikkaa, jos bussi on täynnä. Mutta en näe syytä sille, miksi mun pitäisi viimeisillään raskaana olevana tarjota paikkaa toiselle raskaanaolevalle, joka ei paikkaa pyydä. Tai miksi kenenkään pitäisi tarjota minulle paikkaa - pyydän sitä kyllä itse, jos olen sen tarpeessa, jos kukaan ei tarjoa.
 
nbv
[QUOTE="Vieras";26413326]Ja sinä haluat olla yksi moukista ja vaalia tätä uutta kylmää tapaa?[/QUOTE]

Anatolia sanoi kirjoituksessaan, ettei antaisi paikkaa ap:lle, ainakaan nyt. Viitannee ihan siihen, että hän itse on raskaana ja käsittääkseni raskaus on jo yliajalla. :D
 
"Vieras"
Olen varmaan jo pari krt tässäkin ketjussa todennut, että kyllä mä tarjoan esim. vanhukselle yleensä paikkaa, jos bussi on täynnä. Mutta en näe syytä sille, miksi mun pitäisi viimeisillään raskaana olevana tarjota paikkaa toiselle raskaanaolevalle, joka ei paikkaa pyydä. Tai miksi kenenkään pitäisi tarjota minulle paikkaa - pyydän sitä kyllä itse, jos olen sen tarpeessa, jos kukaan ei tarjoa.
Mikset noudata tuota kultaista sääntöäsi vanhuksiinkin? Näissä kahdessa kun käytännössä ei ole mitään eroa. Raskaana olevillakaan kun ei ole kyse vain siitä että eivät jaksaisi seistä, vaan esim. äkillisten jarrutusten varalle yms.
 
Mamma40v.
Ap kuivaa nyt kyyneleensä ja seuraavan kerran pyytää, jos paikan tarvitsee. Pyytää muita väistymään ja pyytää paikkaa, kyllä meistä hyväkuntoisista nelikymppisistä naisista joku sen paikan sinulle antaa, huutamatta ja räyhäämättä. Toisen ajatuksia ei voi lukea. Ihmiset on tänä päivänä melko ajattelemattomia. Anteeksi meidän puolestamme.
 
Menepäs ensikerralla siihen osaan bussia missä on ne kuvat vanhuksista ja raskaanaolijoista. Menet siihen viereen ja jos et saa paikkaa, niin kysyt, että anteeksi saisitko paikan, että nämä paikat ovat tarkoitettu raskaanaolijoille ja vanhuksille ja sinä nyt et vaikuta olevan kumpaakaan niistä... Eka tietysti kauniisti huomauttaen, että voisitko päästä istumaan ja sitten vähemmän rumasti, jos toinen vain mulkaisee :D

Itse tein joskus noin, johtuen siitä, että siitä paikka vapautui, (Olin viimeisilläni juuri kanssa jossain 35-36vko:lla) ja mun takaa tuli nuori ihminen melkein tönäten mut sivuun ottaen "vapaan" paikan itselleen. Antoi kyllä paikan ja oli hieman nolona, mutta kyllä joku röyhkeyden rajakin pitäisi olla noissakin. Jo tuokin, että tullaan takaa "nopeasti" toisen eteen ottaan paikkaa on noloa, saati sitten raskaanaolijalle tai vanhukselle tuo temppu...
 
"plääh"
Ap kuivaa nyt kyyneleensä ja seuraavan kerran pyytää, jos paikan tarvitsee. Pyytää muita väistymään ja pyytää paikkaa, kyllä meistä hyväkuntoisista nelikymppisistä naisista joku sen paikan sinulle antaa, huutamatta ja räyhäämättä. Toisen ajatuksia ei voi lukea. Ihmiset on tänä päivänä melko ajattelemattomia. Anteeksi meidän puolestamme.
En todellakaan uskalla pyytää, koska kaikki nelikymppiset, hyvänkuntoisen näköiset naiset kärsivät reumasta, nivelrikosta jne. jne. He ansaitsevat paikkansa enemmän kuin minä, koska raskaus ei ole sairaus. Teki niin tai näin, niin AINA väärinpäin. Tiedänpähän, nyt syyn miksi sitä paikkaa ei tarjota. Sitähän aloituksessani kysyinkin. Läksyt on nyt luettu, eikä tarvi enää tulla kyselemään! :)
 
[QUOTE="Vieras";26413279]Voi miten paljon niitä tekosyitä löytyikään.. Madicken, Anatolia, Keittiönoita...vain puolustavat toisiaan. Varsinkin Madicken, pahin kaikista asioiden pyörittelijöistä. Osaatko edes kohdata enää asioita sellaisenaan, vääntämättä jokaisesta puolen kirjan paksuista mutta-jossia? Mahdat olla rasittava puoliso :D.

Itse liputan kohteliaisuuden puolesta, ja tiedän että kohteliaat, muita ajattelevat kyllä tarjoavat apua sitä selvästi tarvitsevalle, ja ellei apua tarvitse, kohteliaat ihmiset osaavat kieltäytyä kohteliaasti.[/QUOTE]

No, kyllä itse olen aina tarjonnut paikkaa jos olen huomannut jonkun sitä enemmän tarvitsevan ja kiittänyt kauniisti jos joku on minulle paikkaa tarjonnut. Silloinkin kun en ole sitä halunnut vastaanottaa. Aina en vaan kaikkea huomaa enkä oleta sitä toisiltakaan, jos joku pitää sitä epäkohteliaana niin siitä vaan.

Lähinnä tässä kai yritettiin miettiä syitä sille miksi ap jäi ilman istumapaikkaa ja mitä hän voisi tehdä toisin ettei näin jatkossa kävisi. Mutta ilmeisesti ainoa toivottu vastaus olisi ollut että bussi oli täynnä itsekkäitä ääliöitä jotka inhoavat raskaanaolijoita ja siksi tuijottivatkin ap:ta vihaisesti ja jos hän olisi rohjennut kysyä istumapaikkaa hänet olisi heti haukuttu lyttyyn. Kamalaa mihin maailma on mennyt. (kelpasiko?)
 
Keittiönoita
[QUOTE="plääh";26413213]Tämä siis tarkoittaa sitä, että koska ulkonäön perusteella ei voi päätellä mitään, niin minun täytyy huutaa bussiin astuessani, että kukahan olisi niin terve ja hyvinvoiva että luovuttaisi paikkansa minulle?! Koska en voi tietää, kuka sen voisi luovuttaa.[/QUOTE]
Ei vaan ensin tietysti pyydät istumapaikkaa niiltä, jotka istuvat "invapaikoilla", koska ne paikat on tarkoitettu ensisijaisesti vanhuksille, vammaisille, raskaanaoleville jne. En ole ikinä törmännyt tilanteeseen, jossa kukaan ei olisi antanut bussissa paikkaa matkustajalle, joka paikkaa pyytää. Jos ne "invapaikoilla" istuvat ovat itsekin istumapaikan tarpeessa, niin joku muista matkustajista on nostanut pehavansa penkistä ylös. Olen mä itsekin joskus noussut, vaikka polvet on olleet "tulessa", jos mulla itselläni on ollut matkaa enää yksi tai kaksi pysäkinväliä. Mutta en mä ole noussut, jos kukaan ei ole sanonut tarvitsevansa sitä paikkaa.
 
Mamma40v.
[QUOTE="plääh";26413405]En todellakaan uskalla pyytää, koska kaikki nelikymppiset, hyvänkuntoisen näköiset naiset kärsivät reumasta, nivelrikosta jne. jne. He ansaitsevat paikkansa enemmän kuin minä, koska raskaus ei ole sairaus. Teki niin tai näin, niin AINA väärinpäin. Tiedänpähän, nyt syyn miksi sitä paikkaa ei tarjota. Sitähän aloituksessani kysyinkin. Läksyt on nyt luettu, eikä tarvi enää tulla kyselemään! :)[/QUOTE]

Kysy rohkeasti vaan. Ei me kaikki olla sairaita, vaikka ehkä välillä siltä näytetäänkin. Ja jos ollaan, niin eiköhän vieruskaveri ymmärrä sitten nousta. Tai joku muu, joka kuulee mitä kysyt. Ihan rohkeasti vaan kysymään. Palsta ei ole koko maailma.
 

Yhteistyössä