Miksi homo- ja lesbopariskunnat tahtovat naimisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi tämä taas kääntyi uskontokeskusteluksi? Miksi ihmeessä uskonnolla pitäisi olla mitään tekemistä Suomen lainsäädännön kanssa? Miksi ateistiheterot voivat mennä naimisiin maistraatissa mutta ateistihomot eivät?

Niin, olisko Räsäsellä ja näillä keskustelujen 'kun raamattu sanoo' huutelijoilla jotain tekoa asian kanssa.. En oikeasti voi uskoa että tällä vuosituhannella uskonnolla on niin vahva vaikutusvalta että se osaltaan lyö aika isosti kapuloita yleisten ja yhtäläisten ihmisoikeuksien rattaisiin. Käsittämätöntä p*skaa.

[QUOTE="Jii";24134685]Älkää ymmärtäkö väärin,mulla ei ole MITÄÄN heitä vastaan,mutta tuli vaan mieleeni,että miksi maistraattihäät eivät kelpaa? Lain silmissä ovat ihan yhtä paljon naimisissa kuin jos pappi heidät vihkisi?
Jos raamatun mukaan homoavioliittoa ei hyväksytä,niin ei hyväksytä. Vai ovatko he kaikki niin uskovaisia,että vain papin sana pitää ja siksi se kirkollinen siunaus täytyy saada, vai onko kyse vain siitä että kun muutkin,niin mekin?[/QUOTE]

Nyt mulla on jäänynnänyy joku ohi. Onhan Nainen ja Mies käyneet maistraatissa vihkimässä aina?

Miksi tämä taas kääntyi uskontokeskusteluksi? Miksi ihmeessä uskonnolla pitäisi olla mitään tekemistä Suomen lainsäädännön kanssa? Miksi ateistiheterot voivat mennä naimisiin maistraatissa mutta ateistihomot eivät?

No ihan siksi, että jotkut ihmiset on niin TYHMIÄ ettei ne tajua, mikä on kirkon rooli avioliitoissa. Varmaan ne hakee avioeronkin kirkolta sitten. Eieiei. Nimenomaanhan näissä sukupuolineutraalin avioliiton pohdinnoissa on kyse LAINSÄÄDÄNNÖSTÄ, josta kirkko ei päätä. Suomen laista, jonka päättää eduskunta ja hallitus. Kirkolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Suomen ev.lut.kirkolla, kuten joillain muillakin yhteisöillä, on VIHKIMISLUPA, jolloin niiden virallinen edustaja voi vihkiä parin avioliittoon.

[QUOTE="eeva";24135444]Mitä kauemmaksi tämä maa ajautuu Jumalan sanasta niin sitä huonompi on tulevaisuutemme.[/QUOTE]

Joo mut sillä ei edelleenkään ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. :D Kun ei tässä nyt kirkon lupaa olla kysymässä, onhan Suomessa sallittu avioerotkin, vaikka Raamattu kieltää ne yksiselitteisesti. Ei minkään muunkaan lain, kuten nyt vaikka tupakkalain, alkoholilainsäädännön tai vaikka sakottamiseen liittyvien lainsäädäntöjen kohdalla käydä Raamattua lukemaan ja tehdä päätöksiä sen mukaan. Jos sellaisessa maassa haluaa elää, missä asiat tehdään tosissaan Raamatun mukaan, niin kannattaa ostaa menolippu Vatikaaniin.

Chala, olet siinä oikeassa, että jos uskovaiset heterot puhuvat homoseksuaalisuuden harjoittamista vastaan, niin yhtä lailla niilläkin uskovilla on tekemistä muiden syntien kanssa. Paljon on uskovissa, myös itsessäni, selkeästi havaittavia syntejä ja myös piilosyntejä. Mutta pointti on se, että oli se väärä taipumus mikä tahansa, niin siitä pitää yrittää päästä eroon, eikä antaa sille periksi. Ihminen saa törttöilynsä anteeksi, mutta ei saa jäädä siihen väärään asiaan/syntiin.

[QUOTE="eeva";24135444]Mitä kauemmaksi tämä maa ajautuu Jumalan sanasta niin sitä huonompi on tulevaisuutemme.[/QUOTE]

Tehän olette täysin vapaita siirtymään muualle jos alkaa ahdistaa. Onneksi aika moni on ymmärtänyt mikä on se järkevämpi tie. Kai tiesit ettei jumalasi sana ole aina yltänyt tämänkään maan yli mutta ihan hyvin ovat ihmiset silti toimeen tulleet?

[QUOTE="Uskis";24135483]Chala, olet siinä oikeassa, että jos uskovaiset heterot puhuvat homoseksuaalisuuden harjoittamista vastaan, niin yhtä lailla niilläkin uskovilla on tekemistä muiden syntien kanssa. Paljon on uskovissa, myös itsessäni, selkeästi havaittavia syntejä ja myös piilosyntejä. Mutta pointti on se, että oli se väärä taipumus mikä tahansa, niin siitä pitää yrittää päästä eroon, eikä antaa sille periksi. Ihminen saa törttöilynsä anteeksi, mutta ei saa jäädä siihen väärään asiaan/syntiin.[/QUOTE]

Pitäisiköhän sitten niiden kovaan ääneen muiden synneistä huutelevien keskittyä heti ihan vain omiinsa ja antaa muiden huolehtia omasta elämästään.

Jos uskovat vetäytyisivät, niin se ei olisi muista välittämistä. Mutta ole huoleti, tässä maailmassa taidamme käydä aika vähiin, kun yhtenäinen, sateenkaariajattelua ajava suuntaus saa vielä enemmän alaa.

Pitäisiköhän sitten niiden kovaan ääneen muiden synneistä huutelevien keskittyä heti ihan vain omiinsa ja antaa muiden huolehtia omasta elämästään.

Jos sinä näkisit jonkun sinulle tärkeän ihmisen juoksevan suoraan rotkoon kohti varmaa kuolemaa, etkö edes yrittäisi varoittaa häntä?

Meille on annettu käsky rakastaa lähimmäisiämme. Mitä rakastamista se olisi jos meitä ei voisi vähempää kiinnostaa se, että ympärillämme elävät ihmiset juoksevat suoraa vauhtia kohti ikuista kuolemaa? En minä voisi elää itseni kanssa jos minua ei kiinnostaisi muiden ihmisten kuolemattoman sielun kohtalo. Pakko on ainakin yrittää varoittaa.

Ja itseni ja omien syntieni kanssa kyllä teen työtä joka päivä, tai oikeammin sanottuna joka hetki. En minä omassa voimassani pysty syntiä vastustamaan, kyllä se on Jumalan Henki joka minut tällä tiellä pitää. Ei minussa itsessäni ole mitään hyvää, ei kenessäkään ihmisessä ole.

[QUOTE="eeva";24135577]Jos sinä näkisit jonkun sinulle tärkeän ihmisen juoksevan suoraan rotkoon kohti varmaa kuolemaa, etkö edes yrittäisi varoittaa häntä?

Meille on annettu käsky rakastaa lähimmäisiämme. Mitä rakastamista se olisi jos meitä ei voisi vähempää kiinnostaa se, että ympärillämme elävät ihmiset juoksevat suoraa vauhtia kohti ikuista kuolemaa? En minä voisi elää itseni kanssa jos minua ei kiinnostaisi muiden ihmisten kuolemattoman sielun kohtalo. Pakko on ainakin yrittää varoittaa.

Ja itseni ja omien syntieni kanssa kyllä teen työtä joka päivä, tai oikeammin sanottuna joka hetki. En minä omassa voimassani pysty syntiä vastustamaan, kyllä se on Jumalan Henki joka minut tällä tiellä pitää. Ei minussa itsessäni ole mitään hyvää, ei kenessäkään ihmisessä ole.[/QUOTE]

Jos minä näkisin siinä rotkon ja toinen pikkuruisen lätäkön niin ehkä minun pitäisi sitten antaa hänen tehdä omat valintansa ja rakastaa häntä vain kovin kovasti siitä huolimatta ja toivoa parasta.

Lähimmäisenrakkauden taakse piilottelee monta pirua, niin vihaa, inhoa, haukkuja kuin tekopyhyyttä. Sitä liian moni uskovaksi itseään väittävä näilläkin palstoilla viljelee.

Joskus on oikeasti parempi olla hiljaa ja miettiä miten luotaantyöntävää on tuputtaa omaa erinomaista totuuttaan ihmisille jotka sitä eivät halua kuulla. Vai tulevatko homoseksuaalitkin ovellesi, tai edes tänne huutamaan miten sinun pitää kääntyä yhdeksi heistä tai ainakin hyväksyä heidän totuutensa, jotta ovat ainoita oikeita ja heidän tapansa ainoa oikea elää?

Alkaa olla niin vanha virsi ettei jaksa enää.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
[QUOTE="Uskis";24135564]Jos uskovat vetäytyisivät, niin se ei olisi muista välittämistä. Mutta ole huoleti, tässä maailmassa taidamme käydä aika vähiin, kun yhtenäinen, sateenkaariajattelua ajava suuntaus saa vielä enemmän alaa.[/QUOTE]

Ei, se suuntaus on vain kohti ihmisten tasa-arvoa katsomatta lakanoiden väliin.

Siksi kun pitää taistella lakeja ja Raamatun kunnioittamista vastaan. (Sairaita)

Jumala rakastaa kaikkia joten sinä tässä se sairas olet.

Siksi haluavat naimisiin koska saavat siten tuntea itsensä samanarvoisiksi kuin muut ja varmasti on paljon lesbo- ja homopareja jotka ovat uskovaisia. (Eivät tosin näitä täysääliö uskovaisia jotka uskovat raamatun jokaista sanaa. -.-)

En nyt ole ehtinyt lukemaan vielä muita vastauksia, hätäpäissäni vastaan vain otsikkoon: saadakseen parisuhteessaan samat oikeudet ja velvollisuudet kuin naimisissa olevat heteropariskunnatkin. Kirkolla ja uskonnolla ei ole sinänsä mitään tekemistä sen kanssa, vaan nimenomaan varmaan suurimmalle osalle on tärkeintä saada se juridinen avioliitto, jonka kanssa kirkolla ei ole mitään muuta tekemistä että se joissain tapauksessa toimii vihkijänä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta :)

Oon eläny siinä kuvitelmassa, että homo- ja lesbopariskunnat saivat yhtäläiset oikeudet sen myötä kun saivat rekisteröidä parisuhteensa. SIKSI asiaa kysyin. En koska en hyväksyisi heidän vihkimistään vaan koska en TIENNYT asian olevan näin ja ihmettelin,että miksi he haluavat tulla vihityiksi kirkossa,johon ei heitä ole koskaan hyväksytty :/

Ja teille kaikille haukkuville sanoisin kiitos. Ei se musta tyhmää tee jos en,ihan omasta mielenkiinnon puutteestani,ole yhtä valveutunut lesbo- ja homo-oikeuksien tietäjä kuin te :) mutta antakee tulla kaikki päivän mielipaha,kyllä minä kestän :)

[QUOTE="eeva";24135854]Totta Jumala rakastaa aivan jokaista ihmistä. Mutta Hän vihaa syntiä ja ihmisellä on vapaa tahto valita synnin ja Jumalan väliltä.[/QUOTE]

Vapaa tahto, kunhan pyrkii toteuttamaan uskovien tahtoa. Näetkö tässä saman noidankehän minkä minä?

[QUOTE="Jii";24136286]
Kiitos asiallisesta vastauksesta :)

Oon eläny siinä kuvitelmassa, että homo- ja lesbopariskunnat saivat yhtäläiset oikeudet sen myötä kun saivat rekisteröidä parisuhteensa. SIKSI asiaa kysyin. En koska en hyväksyisi heidän vihkimistään vaan koska en TIENNYT asian olevan näin ja ihmettelin,että miksi he haluavat tulla vihityiksi kirkossa,johon ei heitä ole koskaan hyväksytty :/
[/QUOTE]

Ole hyvä. :)

Rekisteröidyssä parisuhteessa on monia samoja etuja kuin avioliitossa, mutta ei kaikkia. Kuten perheen sisäinen adoptio ja oikeus käyttää yhteistä sukunimeä. Näitä oikeuksia monet homo- ja lesboparit pitävät hyvin tärkeinä. Avioliittohan on nimenomaan valtiollinen instituutio, siitä kertoo se, että muutkin kuin ev.lut.kirkko vihkivät avioliittoon, kuten maistraatti ja muut uskonnolliset yhteisöt. Avioeroakaan ei haeta kirkolta tai muultakaan vihkineeltä taholta, vaan nimenomaan käräjäoikeuden kautta. Karkeasti sanottunahan avioliitto on oikeudellinen sopimus, jonka pariskunnat yhdessä solmivat. Homoilla ja lesboilla tämä on varmasti pitkälti tasa-arvokysymys, eihän kenestäkään heterostakaan tuntuisi kivalta, jos sanottaisiin, että juuri sinun rakkautesi on valtiovaltamme sääntöjen vastaista, ja siksi emme suo sille lain turvaa. Pointti heillä lienee se, että saataisin ensin sukupuolineutraali LAKI avioliitosta, jonka jälkeen kukin kirkko ja uskonnollinen yhteisö voi sisässään päättää, aikooko se omassa yhteisössään siunata homo- ja lesbopareja.

[QUOTE="eeva";24135854]Totta Jumala rakastaa aivan jokaista ihmistä. Mutta Hän vihaa syntiä ja ihmisellä on vapaa tahto valita synnin ja Jumalan väliltä.[/QUOTE]

Minä käytän vapaata tahtoani, Jumala käyttäköön omaansa.

[QUOTE="vieras";24134873]Kirkko voi erota valtiosta ja sen jälkeen tehdä omat sääntönsä. Veroeuroilla toimiessaan sen palvelujen tulee olla kaikkien kansalaisten käytettävissä.[/QUOTE]

Sen verran korjaisin, että kirkollisen vihkimisen saavat nykyäänkin ainoastaan ne parit, joista molemmat kuuluvat johonkin kristilliseen kirkkoon. (Ja kirkollinen avioliiton siunaaminen voidaan toimittaa jos vain toinen kuuluu kirkkoon.) Mutta kaksi kirkkoon kuulumatonta eivät siis voi saada kirkollista vihkimistä.

Ortodoksisessa kirkossa on vielä lisärajoituksia. Siellä esimerkiksi 3 kertaa naimisissa ollut ei voi enää saada kirkollista vihkimistä.

Kertauksen vuoksi vielä: kirkollisverojahan maksavat ainoastaan ne, jotka kirkkoon kuuluvat...

[QUOTE="vieras";24134873]Kirkko voi erota valtiosta ja sen jälkeen tehdä omat sääntönsä. Veroeuroilla toimiessaan sen palvelujen tulee olla kaikkien kansalaisten käytettävissä.[/QUOTE]

Ei kirkko kylläkään ole mitenkään velvoitettu toimimaan esimerkiksi sukupuolineutraalin avioliiton mukaan vaikka sellainen säädettäisiinkin. Varmasti sellaiseen painetta tulisi, mutta päätös on viimekädessä kirkolliskokouksen.

Eeva, haluan kiittää sinua hyvistä vastauksistasi =) ! Jatka samaa rataa, pakkohan meidän on koittaa yrittää tuoda julki pelastumisen mahdollisuus... Itse en tosin kykene noin hyvin asiaa ilmaisemaan kuin sinä.

Yhteistyössä