Miksi haluat tietää sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millie80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kysyin ultrassa molemmista ihan vaan mielenkiinnosta. Oli vaan ihan hauska tietää kummalta näyttää. Varmaahan se ei ole, että oikein näkyy, mutta meillä molemmat kyllä olivat tyttöjä, kuten ultrassakin näytti jo. Eli ihan vaan mielenkiinnosta. Ei kummempia syitä mulla ainakaan. ;o)

Joo, tavallisen rakenneultran mukaan annettuun sukupuoliarvioon ei kannata luottaa 100%:sesti. Eräälle entiselle työkaverilleni oli toisessa raskaudessa sanottu rakenneultrassa, että tyttö on tulossa. Kaverilla oli ennestään poika, joten olivat hyvin innokkaita hommaamaan vaihteeksi tyttöjen kamaa. No mites kävikään, syntyikin toinen poika. Nyt samainen työkaveri on kolmatta kertaa raskaana ja rakenneultrassa oli sanottu, että on kolmas poika tulossa. Mutta saa nyt nähdä...

En itsekään luottanut täysin rakenneultraan, enkä 100%:sesti edes 4d-ultraan, vaikka siinä ei kai enää ole erehtymisen mahdollisuutta. Odotin siis periaatteessa synnytykseen asti, että kumpi sieltä sitten tuleekaan.

Semmosta vielä, että tietääkö kukaan, että miten ne nuo Kelat voi tehdä paikallisia päätöksiä asioista? Kuten nyt esim. tää 4D-ultra. P-Savossa ei saa korvausta ollenkaan 4D-ultrassa käymisestä, ja jossain päin näyttäisi saavan n. 40% ? Meneekö se nyt ihan lakien mukaan? Tylsää...

Minun käsitykseni mukaan 4D ultraan ei saa avustusta, jos tehdään "huvikseen", eli ilman mitään varsinaista syytä. Sukupuolen selvittäminen ei ole syy, eikä pidä ollakaan. Sen sijaan kela käsittääkseni korvaa osan rakenneultrasta paikkakunnilla, joissa ei tarjota maksutonta rakenneultraa.

Tuolla nyt monessakin ketjussa ovat kirjoitelleet käyneensä/menevänsä 4d-ultraan (ihan "huvikseen") ja saavansa Kelasta osan takaisin niin, että omaksi kustannukseksi tulee 130 euroa. Ainakin Kuopiossa 4D maksaa 230 euroa, joten n. 40% saavat korvausta.

Italiassa on kehitetty testi, jossa sikiön sukupuolen voi selvittää jos 7. raskausviikolla verinäytteestä. Vanhemmat ehtivät siis hyvin abortoida ei-toivottua sukupuolta olevan sikiön ajoissa. Eikö olekin hienoa..
Mä en oikeesti tajua, miksi pitää tietää etukäteen. Mitä väliä sillä on???
Joku kysyi, että keltä se on pois jos joku haluaa sen tietää, no sanotaan nyt vaikka että siltä abortoidulta sikiöltä. Jos kukaan ei haluaisi tällaisia asioita etukäteen selvittää, niin moisia testejä ei tarvitsisi kehittää. Vaikka ei sikiötä abortoisikaan, niin sukupuolen selvittäminen on kuitenkin askel epäeettiseen suuntaan, minun mielestäni. Minä en kertakaikkiaan hyväksy sukupuolen selvittämistä etukäteen, eikä minun mielestäni lääketieteen ammattilaisten tulisi vanhemmille sitä kertoa, sillä se on täysin epäollennainen tieto lapsen kehityksen, terveyden ja synnytyksen kannalta..

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole reilua:
Italiassa on kehitetty testi, jossa sikiön sukupuolen voi selvittää jos 7. raskausviikolla verinäytteestä. Vanhemmat ehtivät siis hyvin abortoida ei-toivottua sukupuolta olevan sikiön ajoissa. Eikö olekin hienoa..
Mä en oikeesti tajua, miksi pitää tietää etukäteen. Mitä väliä sillä on???
Joku kysyi, että keltä se on pois jos joku haluaa sen tietää, no sanotaan nyt vaikka että siltä abortoidulta sikiöltä. Jos kukaan ei haluaisi tällaisia asioita etukäteen selvittää, niin moisia testejä ei tarvitsisi kehittää. Vaikka ei sikiötä abortoisikaan, niin sukupuolen selvittäminen on kuitenkin askel epäeettiseen suuntaan, minun mielestäni. Minä en kertakaikkiaan hyväksy sukupuolen selvittämistä etukäteen, eikä minun mielestäni lääketieteen ammattilaisten tulisi vanhemmille sitä kertoa, sillä se on täysin epäollennainen tieto lapsen kehityksen, terveyden ja synnytyksen kannalta..

Olisiko sun mielestä sitten oikein että se ei toivottu sukupuoli synnytettäis ja jätettäis sitten heitteille tai kohdeltaisiin huonosti! Eikö parempi kuitenkin ole että saavat abortoida sen aikaisessa vaiheessa jolloin se alkio ei vielä kärsi siitä tilanteesta!!??

Älä ymmärrä väärin, en minäkään eettisesti hyväksy aborttia väärän sukupuolen takia mutta ajattelin asiaa vaan toiselta kantilta!

Me ollaan kysytty kaikissa neljässä raskaudessa sukupuoli, ekassa ei kerrottu, tokassa ei kerrottu vaan sain tietää ruumiinavauspöytäkirjasta että kumpi oli! Kolmannesta kysyttiin mutta ei kerrottu ja neljännestä kerrottiin ja oikeaan osui!

Meillä on kysytty molemmat lapsukaiset etukäteen ja paikkaansa on pitänyt. Yksityisen aseman lääkäri kertoi rakenneultrassa. Toisen kohdalla saimme vielä 100% varmuuden kun mulle jouduttiin tekemään punktio. Me vain yksinkertaisesti halusimme tietää etukäteen, ilman mitään sen kummempaa syytä. Ihme homma jos tästäkin aiheesta täytyy saada kädenvääntö aikaiseksi. Ei se ole keltään pois jos joku kysyy etukäteen ja joku toinen ei.

Minä haluaisin tietää kumpi on, jotta voitaisiin puhutella vauvaa sen mukaan. Lisäksi olisi kiva tietää jo ultrassa onko tämä minun "poika tunne" paikkaansa pitävä. Ja vaikka ihan kumpi tahansa on erittäin tervetullut niin mieskin aina vahingossa puhuu pojasta kun juttelee vatsalle tms. Olishan se kiva tietää tosiaan vaate -ja sisustushankintojenkin puolesta, mutta tällä hetkellä laitan vaavin huonetta molemmille sopivaksi. Jos se ei rakenneultrassa tuu selkeesti näkyyn eikä kätilö puhu mitään asiasta niin ei me kysytäkkään. Ei minusta siinä mitään pahaa ole jos kysyy ja haluaa tietää.

..Jagulaarin kans! Mikäs maa se olikaan, jossa tyttövauvat tapetaan, koska suvun oletetaan jatkuvan ja tämä mahdollista vain jos poika syntyy! Oisko ollu Japani. Tämmönen tuhat kerroin karseempaa kuin abortti! Kannattaa aina ajatella asioita useammalta kantilta ennen kuin rupee paasaamaan.

Onhan tuo italia-homma epäreilu, mutta tuskin kukaan ketjussa ketkä haluavat tietää lapsen sukupuolen ovat tekemässä aborttia. Itse periaatteessa hyväksyn abortin aikaisessa raskauden vaiheessa, en tunne 'sääliä' näitä syntymättömiä vauvoja kohtaan, ennemminkin äitiä kohtaan. Jos abortti tehdään ei-niin-pätevästä-syystä, niin se osoittaa kuinka piittaamattomia ja tyhmiä ihmiset ovat.

Itse olisin kovastikin halunnut tietää lapsen sukupuolen etukäteen, mutta meille ei sitä kerrottu. En osaa perustella ihmeemmin miksi halusin tietää.. uteliaisuutta kai ja muutenkin olen kärsimätön luonteeltani. Lisäksi kaikki arvailivat, että poika on tulossa (siis aivan kaikki) ja se lisäsi halua tietää että näinköhän se on. Loppujen lopuksi olen tyytyväinen, että sukupuoli säilyi arvoituksena loppuu asti.. tyttöhän sieltä sitten tuli!

Tuskinpa kukaan aborttia tekee sukupuolen vuoksi..
me haluttiin ekasta tietää sukupuoli vaikkei sen mukaan mitään ostettukaan, oli vahva tyttötunne ja asia sitten varmistui. Mielestäni on jännittävämpää millainen tempperamentti sieltä tulee, miten nukkuu, syö.. nyt on poikatunne takaraivossa ja kyllä käymme varmistamassa asian 4d:ssä. Kumpikin sukupuoli on tervetullut mutta on se kiva tietää etukäteen niin voi valmistautua jossain asioissa. Oli sen verran mukava kokemus viimeksikin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Esikoinen tuloillaan:
Mikäs maa se olikaan, jossa tyttövauvat tapetaan, koska suvun oletetaan jatkuvan ja tämä mahdollista vain jos poika syntyy! Oisko ollu Japani.

No ei todellakaan ole Japani. Sen sijaan Kiinassa ja Intiassa on kyseinen toiminta ollut ongelma jo pitkään. Kiinassa osin yhden lapsen politiikan vuoksi, Intiassa taas myötäjäjisperinteen takia.

Yhteistyössä