Miksi ei rokottaa lastaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 12:09 poju04 kirjoitti:
Periaatteessahan suomessa noita tauteja harvemmin esiintyy, mutta kuten tuolla jo joku kirjoittikin niin rajantakana ne jo häämöttää! Ja se miksei niitä suomessa ole niin johtuu siitä, että lapsia on rokotettu....
Mutta molemmissa vaihtoehdoissa on riskinsä ja se kumman haluaa ottaa on itse päätettävä
Tosiaan rajantakana niitä tauteja häämöttää ja usein lisäksi selllaisia tauteja jotka on kehittyneet muotoon joihin ei enää rokotukset päde. Esim. tuo aikaisemmin mainitsemani Venäjän tuberkuloosi. Ei siihen meidän Suomessa saama Tubirokote tehoa.

Rokotukset ei muutenkaan anna sairautta vastaan 100% suojaa. Tiedän itse perheen jossa lapset rokotettiin hinkuyskää vastaan, mutta kuitenkin sairastuivat hinkuyskään.

Miksei SUomessa ole sairauksia joita rajan takana on? En nyt suoraan kiittäisi rokotuksia. Onhan niillä toki saatu epidemioita ratkaistua, mutta tautien puhkeamiseen vaikuttavat paljon myös elinolot. Hygienia ja ihmisen oma terveydentila yms.

Rokotteista en kokonaan kieltäydy, mutta harkitsen tarkkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2004 klo 21:47 mimma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 19:25 Saana kirjoitti:
Uusimmassa 2Plussassa oli pikku juttu, jossa esimerkinä oli tuhkarokkorokotukset. Tällä hetkellä Suomessa rokotetaan sitä vastaan 93% lapsista. Jos luku putoaisi 90 prosenttiin, seurauksena olisi todennäköisesti 30 000 ihmisen epidemioita vuosittain. Niistä seuraavien kuolintapausten määrää en enää tarkasti muista, mutta se oli useampi sata henkeä vuodessa. Ja vain kolmen prosentin vähenemisellä rokotuskattavuudessa... Siitä voi jokainen miettiä, mitä seuraisi, jos vielä useammat jättäisivät rokottamatta... Sen todella tekee AINA rokotettujen kustannuksella.
En pitäis Kaksplussaa mitenkään luotettavana tietolähteenä. Noita tutkimuksiahan on tehty puoleen jos toiseen ja lehti ite päättää minkä kannan ottaa ja mitkä tutkimukset valitsee.

Ja mistä ihmeessä voidaan tehdä tuollainen päätelmä että jos rokotetaan 3% vähemmän niin tulee valtavat epidemiar yms. Ei tuollaista voi mennä päättelemään. Tuo ei perustu mihinkään muuhun kuin epämääräisiin olettamuksiin. Kuulostaa enemmänkin ihmisten peloittelulta.

Ruotsissa jätettiin vastasyntyneiden tuberkuloosirokottaminen kokonaan pois (en nyt muista vuotta) ja siirryttiin rokottamaan ainoastaan riskiryhmään kuuluvat. EI siellä puhjennut mitään valtavia epidemioita. Tuli ehkä jonkin verran enemmän tuberkuloosi tapauksia, mutta tilanne laantui nopeasti eikä tosiaan epidemiaa syntynyt.

Ja miten muka rokottamatta jättämisen tekee rokotettujen kustannuksella? Eikö rokotus suojaakaan taudilta edes rokotettuja??? Siltä vaikuttaa. Ja onhan tuosta tosielämässäkin näyttöä. Perheen kuopus rokotetaan ja jo rokotetut pari vuotta vanhemmat sisarukset sairastuvat tautiin...
Sen enempää puolesta tai vastaan... Minäkin luin kyseisen pikkujutn ja tuo tutkimus ei ollut KaksPlussan oma vaan juttu oli lainattu lääketieteellisen ryhmän tekemästä tutkimuksesta.

Eiköhän tuo rokotettujen kustannuksella rokottamatta jättäminen tarkoita sitä, että on hyvin helppo jättää lapsensa rokottamatta, kun valtaosa on rokotettu eli taudit eivät pääse vapaasti leviämään. Jos valtaosa olisi rokottamatta, olisi tilanne aivan toinen.

Kannattaa aina ensin miettiä ja lukea jutut huolella ennen kuin alkaa oman vastineensa kirjoittamisen... Kovasti olet innostunut asiasta vaahtoamaan... :whistle:

Pauppi
rokotan lapseni, koska sen hyödyt on paljon suuremmat kuin haitat. Vaikka suomessa ei ole esim. poliota, niin muualla maailmassa sitä on. Ja kun eurooppa yhdentyy entisestään, liikkuminen on helpompaa maasta toiseen, niinku joku mainitsi jo esim. venäjän. Seuraukset jokainen päätelköön itse! Jos lapsellani on pieniä sivuvaikutuksia rokotuksesta, se on pienempi paha rokotettavaan tautiin nähden! Joku on jopa jossain lehdessä perustellut rokottamatta jättämisen sillä, ettei salli lapsellensa aiheutettavan kipua!!! No jokainen päättäköön itse!

ciro
en... mutta suosittelen muille, jotka eivät jaksa välittää lapsen terveellisistä eli tavoista eli jos et rokota otat vastuun lapsestasi, lapsesi immuniteetin rakentamisesta . Ja sinun pitää ajatella kuuluuko hesen tai mäkkärin tarjoama ravinto siihen kastiin, voi lyödä pääni vetoa että et lyödä rokottomattomin lasten perheitä sieltä mussustamasta.

suosittelen kaikille luettavaksi Viera Scheibnerin "Rokotukset - tieteelliset tutkimukset 100 vuoden ajalta osoittavat että rokotteet ovat isku immuunijärjestelmää vastaan" -kirjaa sekä kirjaa
ROKOTUKSET
Lue siitä, minkä lääketehtaat tietävät, mutta lääkärisi ei tiedä... tai ei halua tietää. Teksti ja tutkimukset: Yves Delatte Avustaja: Teija Virtanen

Sen jälkeen jokainen muodostakoon lopullisen kantansa puolesta tai vastaan !

Nikittä
Yhtälailla sitten suosittelen luettavaksi lääketieteellsisä tutkimuksia rokotteiden hyödyistä... Niitäkin kyllä löytyy ihan yhtä paljon kuin noita vastaan oleviakin. Ei pelkkien negatiivisten tekstien perusteella voi puolueetonta mielipidettä muodostaa... Esim Kansanterveyslaitoksen sivustolat on hyvä aloittaa. www.ktl.fi

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2005 klo 16:43 Jenna kirjoitti:
Kannattaa aina ensin miettiä ja lukea jutut huolella ennen kuin alkaa oman vastineensa kirjoittamisen... Kovasti olet innostunut asiasta vaahtoamaan... :whistle:
TUota kaksplussan juttua en ole itse edes lukenut, mutta niinku sanoin lehti ottaa sen kannan minkä haluaa ja hakee sen mukaisia tutkimuksia. Tutkimuksen tuloksenhan voi ostaa jolloin firma saa haluamansa tuloksen... Eli en ihan sokeasti luottaisi yhteen tutkimukseen, vaan jos useammassa tutkimuksessa päädytään samaan tulokseen, niin vasta sitten alkaisin tekemään jotain johtopäätöksiä.

Ja tuosta vaahtoamisesta sen verran, että asia sattuu olemaan mielenkiintoinen ja minulle tällä hetkellä äitinä erittäin ajankohtainen, ota kaikki nämä kirjoitukset vaahtoamisena jos niin haluat, mutta kirjoittelenpa vain täällä mielipiteitäni yms....

Parempi katsoa kuin katua...

Tässä ketjussa olikin jo vähän tästä mitä ajattelin sanoa, että kun tulee tutkimusten tulos, kannattaa katsoa kuka tutkimuksen on rahoittanut. Käsittääkseni tutkimus, joka kumosi autisimin-yhteyden oli jonkun lääkäriliiton tutkimus.
Kun katsoo rokotusksia puolustavia tutkimuksia Suomessa, niin ne on varmaan kaikki lääkäriliitto Duodecimin teettämiä :/ .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2005 klo 10:43 siiri kirjoitti:
Tässä ketjussa olikin jo vähän tästä mitä ajattelin sanoa, että kun tulee tutkimusten tulos, kannattaa katsoa kuka tutkimuksen on rahoittanut. Käsittääkseni tutkimus, joka kumosi autisimin-yhteyden oli jonkun lääkäriliiton tutkimus.
Kun katsoo rokotusksia puolustavia tutkimuksia Suomessa, niin ne on varmaan kaikki lääkäriliitto Duodecimin teettämiä :/ .
Näin on, mutta lisäksi kannattaa varmasti perehtyä myös kansainvälisiin tutkimuksiin...

Leenalle kysymys
Ihan uteliaisuuttani kyselen Leenalta että kun kerran aloitit keskusttelun niin mille kannalle päädyit? Rokotitko lapsesi? Vai otitko lisäaikaa? Sekin on mahdollista :)))

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2005 klo 16:40 Pauppi kirjoitti:
rokotan lapseni, koska sen hyödyt on paljon suuremmat kuin haitat. Vaikka suomessa ei ole esim. poliota, niin muualla maailmassa sitä on. Ja kun eurooppa yhdentyy entisestään, liikkuminen on helpompaa maasta toiseen, niinku joku mainitsi jo esim. venäjän. Seuraukset jokainen päätelköön itse! Jos lapsellani on pieniä sivuvaikutuksia rokotuksesta, se on pienempi paha rokotettavaan tautiin nähden! Joku on jopa jossain lehdessä perustellut rokottamatta jättämisen sillä, ettei salli lapsellensa aiheutettavan kipua!!! No jokainen päättäköön itse!

Itse en pidä esim. meidän tytön nivelreumaa "pienenä sivuvaikutuksena"!! Hän sairastui siihen alle yksivuotiaana ja on kärsinyt siitä jo kohta kuusi vuotta. Ja kyllä, jopa neuvolasta sanottiin, että se hyvinkin saattoi olla rokotuksen seurausta!

eräs
Meillä ei onneksi ole päätös vielä ajankohtainen, mutta kyllähän tämä asia mietityttää. Että olisiko lapsen immuunijärjestelmän kehittymisen kannalta parempi viivästyttää rokotusohjelmaa.

Toisaalta vauvan heikko immuunipuolustus tuntuisi minusta nimenomaan hyvältä syyltä ottaa ne rokotukset tarjotussa aikataulussa. Näin siksi, että osa vauvalle vaarallisista taudeistahan on sellaisia, etteivät ne terveellä aikuisella tai reippaalla leikki-ikäisellä välttämättä aiheuta tavallista flunssaa kummempia oireita. Esim. itselläni on ollut angiina piilevänä, eivätkä muutkaan taudit ole iskeneet yleensä kovin voimakkaina, joten vähän hirvittää, josko onnistun tartuttamaan lapseni tietämättä itse sairastavani jotain tälle vaarallista tautia. Kyllähän näitä silloin tällöin tapahtuu.

80-Hanna
Täällä yksi äippä joka on sairastanut kaikki entiseen MPR- rokotukseen(sikotauti,vihurirokko,tulirokko,tuhkarokko yms.) kuuluvat taudit.. Oma äitini ei antanut MPR:ää minuun pistää.

Kun Yläasteella terveydenhoitaja teki "lopputarkistusta" ja täytti nuorisokorttia niin minulle tehtiin vasta-aine testi kyseisiä sairauksia silmällä pitäen. Kaikkiin oli vastaaineet joten rokotusta ei tarvittu. Eli kyllä sairaanhoito järjestelmä pitää meistä huolta!

kiinnostunut
Miten tuo testi tehtiin? Onko verikoe?
Minulla on sellainen "ongelma", kun äitini aina sanoi että olen sairastanut kans nämä taudit. Kun sitten katsoin omaa korttiani, huomasin että MPR on pistetty kahteen kertaan, 6v ja 8v. Äitini ei ole enää elossa. Olenkin miettinyt sitten että pitäisiköhän pyytää jotain vasta-aine testiä ihan mielenkiinnon vuoksi kun nyt itse tätä rokotushommaa olen miettinyt. Jos testi näyttäisi että on vasta-aineita, niin niitä olisi sitten joko taudista tai rokotteesta. Tai sitten jos ei olisi, minun vastaus MPR-rokotteen kóhdalta olisi selvä, sitä ei ikinä tulisi meidän lapset saamaan.

redpepper
On ÄÄRIMMÄISEN tärkeää, että pienokainen saa luoda omaa vastustuskykyään ilman, että sitä häiritään rokotteilla. Äidinmaito antaa tarpeellisen suojan. Kaikki rokotteet eivät edes suojaa kokonaan ko. taudilta koska muotoja on erilaisia. Esim. calmette. Oikeastaan kaikki taudit on tänä päivänä hoidettavissa.

Homeopaattiset rokotteet ovat yhtä tehokkaita, mutta lempeämpiä pienokaiselle. Ei haitallisia lisä- ja säilöntäaineita. Ei hygieenisyysongelmaa. Ei pistoksia.

OLENNAISEMPAA on ylläpitää hyvää vastustuskykyä turvaamalla vitamiinien, hivenaineiden ja entsyymien riittävä saanti.

palstalle eksynyt
Miten helppoa Suomessa sitten on jättäytyä pois lastensa rokotusohjelmasta? Pitääkö heti laitoksella olla kärppänä vahtimassa pistetäänkö lasta vai?

Tottakai ne vanhemmat, joiden lapsi on saanut vakavia oireita rokotteista, ovat enemmän niitä vastaan! Itse en ole, koska en tunne ketään, jolla tiettävästi olisi rokotteista aiheutuneita sairauksia. Itse asiassa en taida tuntea ketään mihinkään sairastunutta!!

Äidilleni oli sanottu kesällä, että jos matkustaa nykyään vaikka vain Viroon, kannattaisi ottaa hepatiittirokotus! Mitä syvemmälle "rokottamattomaan" maahan menee, sitä parempi olisi ottaa kyseinen rokotus.

Ajattelen näin: vaikka lapsen sairastuminen (rokotteen johdosta tai ilman) on aina kova paikka, antaisin silti mielummin rokottaa. Pelkäisin niin sitä, että lapseni kuolisi sairauteen, joka olisi voitu rokotteella estää. Näin tuumin, kun olen lukenut noita raportteja ja artikkeleita rokotteiden hyvistä ja huonoista puolista. Tämä on kantani nyt.

Bee Gee
Hirveän hankala juttu, mutta kaipa nuo viisammat ovat päättäneet mikä olisi parasta yhteiskunnalle, maksaahan nuo rokotteet tosi paljon valtiolle ja jos ne olisi aivan huuhaata niin tuskin niitä rokotteita noin paljon otettaisiin.

Lapsikuolleisuus oli sotaa ennen ja jälkeen aika korkea. Kuolleisuuteen on tietysti paljon syitä mutta varmasti tartuntataudit ovat yksi syy.

Olenkin miettinyt että miksi noita rokotteita annetaan jo niin pienille, esimerkiksi eikö joku 1-2 vuotta olisi parempi ikä aloittaa? Nythän se Calmette annetaan heti kolmen pv ikäiselle!

Lääkäristä olen kuullut että jos sairastaa esim. vesirokon alle 1v niin siitä ei jää immuniteettia vaan sen voi saada uudelleen.

kiitollinen tiedosta
Mistä olet saanut tietoa homeopaattisista rokotteista? Minä kun olen yrittänyt katsella netistäkin niin olen yhden ainoan sivun suomeksi löytänyt. Homeopaateilta kun kysyy niin ne sanoo ettei klassiseen homeopatiaan kuulu kuin jos tiedetään että epidemia on tulossa antaa "rokotuksia".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2005 klo 09:58 Bee Gee kirjoitti:
Hirveän hankala juttu, mutta kaipa nuo viisammat ovat päättäneet mikä olisi parasta yhteiskunnalle, maksaahan nuo rokotteet tosi paljon valtiolle ja jos ne olisi aivan huuhaata niin tuskin niitä rokotteita noin paljon otettaisiin.

Lapsikuolleisuus oli sotaa ennen ja jälkeen aika korkea. Kuolleisuuteen on tietysti paljon syitä mutta varmasti tartuntataudit ovat yksi syy.

Olenkin miettinyt että miksi noita rokotteita annetaan jo niin pienille, esimerkiksi eikö joku 1-2 vuotta olisi parempi ikä aloittaa? Nythän se Calmette annetaan heti kolmen pv ikäiselle!

Lääkäristä olen kuullut että jos sairastaa esim. vesirokon alle 1v niin siitä ei jää immuniteettia vaan sen voi saada uudelleen.
Hankala juttu on juu, eikä nämä lääketietelliset asiat koskaan ole ihan mustavalkoisia. Siksipä esim. tuo toteamuksesi vesirokon immuniteetin syntymisestä ei sinällään pidä paikkaansa. Vaikka vesirokon sairastaisi vauvaiässä, voi saada täyden immuniteetin sitä vastaan ja toisaalta vaikka sairastaisi sen teini-iässä, on mahdollista (vaikka harvinaista) sairastua siihen uudelleen. Enemmänkin on tekemistä sillä, jos sen sairastaa kovin lievänä muotona, ei vastustuskykyä välttämättä synny.

Yksi syy rokotusten aikaiselle antamiselle on ainakin se, että monet sairaudet ovat vakavampia vauvalle kuin aikuiselle/isommalle lapselle. Hyvä esimerkki on hinkuyskä, jota aina silloin tällöin meidänkin maassamme esiin putkahtelee. Vauvalle se on erittäin hengenvaarallinen, kun taas isompi lapsi tai aikuinen selviää yleensä lääkekuurilla. Eli siis lapselle halutaan suoja tauteja vastaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Jos rokotuksia lykättäisiin esim. muutamalla vuodella, pääsisivät taudit mahdollisesti hyvinkin leviämään pienten lasten keskuudessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 21:58 redpepper kirjoitti:
On ÄÄRIMMÄISEN tärkeää, että pienokainen saa luoda omaa vastustuskykyään ilman, että sitä häiritään rokotteilla. Äidinmaito antaa tarpeellisen suojan. Kaikki rokotteet eivät edes suojaa kokonaan ko. taudilta koska muotoja on erilaisia. Esim. calmette. Oikeastaan kaikki taudit on tänä päivänä hoidettavissa.

Homeopaattiset rokotteet ovat yhtä tehokkaita, mutta lempeämpiä pienokaiselle. Ei haitallisia lisä- ja säilöntäaineita. Ei hygieenisyysongelmaa. Ei pistoksia.

OLENNAISEMPAA on ylläpitää hyvää vastustuskykyä turvaamalla vitamiinien, hivenaineiden ja entsyymien riittävä saanti.
Pakko puuttua tuohon väitteeseesi äidinmaidon antamasta riittävästä suojasta! Se ei todellakaan aina riitä!

Terveisin äiti, jonka täysimetetty vauva oli kuolla hinkuyskään! :eek:

Tästähän tuli juuri ohjelmaakin.... Mun kanta on, että on äärimmäisen itsekästä jättää lapsensa rokottamatta. Ymmärrän kyllä että jos yksittäiset ihmiset päättävät näin toimia, niin mitään vaaraa ei vielä suoranaisesti aiheudu. Mutta jos samalla itsekkäällä oikeudella meistä vaikka puolet päättää jättää rokotukset väliin, niin johan muuttuu ääni kellossa!!!! Uskaltavatko rokottamattomuuden puolesta puhujat siis lämpimästi suositella, että on aivan ok että vaikka puolet suomen rokoteikäsisitä jätetään rokottamatta? Eikä edelleenkään näillä äideillä ole mitään huolta lapsensa terveydestä??

Sen verran vielä, että jos äiti ei halua vastaanottaa yhteiskunnan sponsoroimaa ennaltaehkäisevää rokotetta, niin voisivatko nämä äidit sitten myös hoidatuttaa rokottamattomuuden mahdollisesti aiheuttamat sairaudet yksityisellä puolella omalla kustannuksellaan!!! Ei haaskata niihin hoitoihin yhteiskunnan varoja!!!

Yhteistyössä