Miksi alkoholi on ok, mutta huumeet ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24084732]No, siinäpä vasta ylpeilyn aihe. Ilmottele taas muutaman vuoden päästä mikä on tilanne.[/QUOTE]

En huomannut ylpeilyä. Muuttuisiko asia jos hän olisi sanonut miehensä käyttäneen alkoholia kohtuudella? On kannabis luultavasti tupakkaa parempi vaihtoehto kuitenkin. Tosin ihmisillä on eri käsitykset sitä mikä on kohtuullista.

Mitä muita huumeita miehesi on käyttänyt?

Tällasesta tulee ekana mieleen HYI HELVETTI :eek:
Siksi ennemmin alkoholi, kuin huumeet. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin en hyväksy myöskään esim. joka viikonloppuista kännäämistä. Molemmat on ihan nou nou. Ja tekevät ihmisestä erittäin luotaantyöntävän.

Mutta miksi tulee ekana mieleen hyi helvetti? Mistä tuo reaktio johtuu? Siitäkö vain, että se on laitonta?

Tällasesta tulee ekana mieleen HYI HELVETTI :eek:
Siksi ennemmin alkoholi, kuin huumeet. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin en hyväksy myöskään esim. joka viikonloppuista kännäämistä. Molemmat on ihan nou nou. Ja tekevät ihmisestä erittäin luotaantyöntävän.

Jotenkin huvittava tuo hyi helvetti -reaktiosi. Eli hyväksyt alkoholin humalahakuisen käytön (ks. aiempi viestisi), mutta huumeidenkäyttäjä voi olla vain ojassa makaava suoneen piikittävä nisti, niinkö?

[QUOTE="vieras";24084732]No, siinäpä vasta ylpeilyn aihe. Ilmottele taas muutaman vuoden päästä mikä on tilanne.[/QUOTE]

En minä asialla ylpeile, totesinpahan vain. Minäpä ilmoittelen. Se voi olla, että ei käytä silloin enää ollenkaan kun on tuo käyttö vuosien myötä vaan vähentynyt koko ajan.

[QUOTE="data";24084749]Mitä muita huumeita miehesi on käyttänyt?[/QUOTE]

Oletan, että kysymys oli minulle. Mies on käyttänyt kannabista, kokaiinia, sieniä, ekstaasia, LSDtä, alkoholia. Nykyään menee vain kokaiinia ja alkoholia, molempia kohtuudella. Kuukausien taukoja käyttöjen välisää.

Kopioin tämän vastauksen siitä aiemmasta ketjusta :) :
En hyväksyisi huumeita, seksuaalirikoksia, tappoa/murhaa, vankilatuomiota. Näitä nyt en ainakaan hyväksyisi.

Ja huumeille perusteluksi, että niistä puhuttaessa tulee aina ällöttävä ja inhottava olo. Likainen ja laiton. Moni huumeiden käyttäjä sekaantunut varmasti muihinkin laittomuuksiin ja ongelmiin. En myöskään ymmärrä, että miksi joku haluaa vetää päänsä täyteen jotain, oli se mitä tahansa. No, alkoholin ymmärrän, mutta silläkin on rajansa. Mä en suvaitse sellasta esim. joka viikonloppusta ryyppäämistä. Mulla tulee huumeista mieleen, että ihminen ei ole osannut kieltäytyä tai on esittänyt kovista tms. tai on ollut suuremmissa ongelmissa, jollain tavalla. Miks jonkun on pitänyt edes kokeilla huumeita? Miten joku ihminen voi ajautua tilanteeseen, jossa esim. piikitetään erilaisia aineita suoraan suoneen? Sairasta.

Nää on sellasia asioita mitkä tulee huumeista mieleen, mulle. Siksi en niitä voisi hyväksyä.

Mun mielestä tää on aika huvittava reaktio. 'Miksi jonkun on pitänyt kokeilla huumeita?' No miksi alkoholia kokeillaan? Ehkä ihmisellä on jokin tyhjiö elämässään jota yrittää täyttää päihteillä tai paha olo. Sitä kun ei nuorena aina ymmärrä tekojensa seurauksia eikä kukaan ala käyttämään huumeita (tai alkoholia ongelmakäyttöön asti) ajatuksenaan 'nyt musta tulee nisti/alkkis' vaan joka ikinen kuvittelee ettei mulle niin voi käydä, mä vaan kokeilen.

[QUOTE="rtee";24084784]Oletan, että kysymys oli minulle. Mies on käyttänyt kannabista, kokaiinia, sieniä, ekstaasia, LSDtä, alkoholia. Nykyään menee vain kokaiinia ja alkoholia, molempia kohtuudella. Kuukausien taukoja käyttöjen välisää.[/QUOTE]

Entisenä käyttäjän kysyn, mitä järkeä? Jos käyttää kerrankin haluusinogeenejä voi olla mielenterveys pilalla. Ja kokaiinista voi olla kerrasta henki pois. Ne 'rapanistit' jotka ei muutenkaan välitä mistään ei välttämättä oo kiinnostuneita seurauksista mutta sä sanot miehesi olevan normaali, työssäkäyvä ihminen, miksi hän ei välitä seurauksista?

[QUOTE="rtee";24084784]Oletan, että kysymys oli minulle. Mies on käyttänyt kannabista, kokaiinia, sieniä, ekstaasia, LSDtä, alkoholia. Nykyään menee vain kokaiinia ja alkoholia, molempia kohtuudella. Kuukausien taukoja käyttöjen välisää.[/QUOTE]

Ei voi ainakaan syyttää ettei hän olisi kokeillut eri vaihtoehtoja. Minkälaisen luulisit tilanteen olevan jos nuo kaikki olisivat laillisia? Jättäisikö hän alkoholin kokonaan, lisäisikö käyttöä yms?

Entisenä käyttäjän kysyn, mitä järkeä? Jos käyttää kerrankin haluusinogeenejä voi olla mielenterveys pilalla. Ja kokaiinista voi olla kerrasta henki pois. Ne 'rapanistit' jotka ei muutenkaan välitä mistään ei välttämättä oo kiinnostuneita seurauksista mutta sä sanot miehesi olevan normaali, työssäkäyvä ihminen, miksi hän ei välitä seurauksista?

Jaa-a, sitä pitäsi varmaan kysyä mieheltäni. Itse kun en ole eläissäni ollut kännissä tai käyttänyt huumeita niin en tiedä mikä niissä viehättää. Kai hän haluaa nollata ja päästä pakoon ongelmistaan ja pitää riskejä pienenä. LSDn lopetti sen vaarallisuuden vuoksi vuosia sitten.

Alkoholia voi mielestäni nauttia muutenkin kuin tarkoituksena sekoittaa päänsä. Huumeita sen sijaan vedetään kait vaan sen takia että saatais pää sekaisin.

[QUOTE="data";24084812]Ei voi ainakaan syyttää ettei hän olisi kokeillut eri vaihtoehtoja. Minkälaisen luulisit tilanteen olevan jos nuo kaikki olisivat laillisia? Jättäisikö hän alkoholin kokonaan, lisäisikö käyttöä yms?[/QUOTE]

En usko, että sillä olisi suurta vaikutusta mieheni käyttöön. Hän on jättänyt muita aineita vaarallisuuden vuoksi tai koska ei pitänyt kyseisestä aineesta, kokaiinia käyttää edelleen silloin tällöin kavereiden kanssa bilettäessä. Tai ehkä hän käyttäisi kokaiinia enemmän ja alkoholia vähemmän jos laillisuuden lisäksi huumeiden käyttö olisi yleisesti hyväksyttyä.

[QUOTE="rtee";24084834]Jaa-a, sitä pitäsi varmaan kysyä mieheltäni. Itse kun en ole eläissäni ollut kännissä tai käyttänyt huumeita niin en tiedä mikä niissä viehättää. Kai hän haluaa nollata ja päästä pakoon ongelmistaan ja pitää riskejä pienenä. LSDn lopetti sen vaarallisuuden vuoksi vuosia sitten.[/QUOTE]

Riskit ei oo kyl mitään pieniä. No joo kerroit että hän ei enää käytä hallusinogeenejä joka on hyvä juttu, mä ainakaan en luokittelisi niitä käyttävää ihmistä normaaliksi koska tosiaan siinä voi olla elämä pilalla jo yhdestä kerrasta joten täytyy olla päässä jotain vikaa jo valmiiks jos haluaa sellasen riskin ottaa. Eipä siinä mitään, voihan toisaalta alkoholiinkin kuolla jo kerrasta. :)

Miksi pitää hakea oikeutusta muilta ihmisiltä omille "paheilleen"? Mitä se sinua haittaa, jos joku juoppo on sitä mieltä, että hänen perskänninsä ovat suvaittavampia kuin jonkun esim. sinun satunnainen kannabiksenkäyttösi. Ei joka helvetin asiasta tarvitse tehdä elämää suurempaa ongelmaa ja joka harrastusta mainostaa kaikille vastaantulijoille.

Riskit ei oo kyl mitään pieniä. No joo kerroit että hän ei enää käytä hallusinogeenejä joka on hyvä juttu, mä ainakaan en luokittelisi niitä käyttävää ihmistä normaaliksi koska tosiaan siinä voi olla elämä pilalla jo yhdestä kerrasta joten täytyy olla päässä jotain vikaa jo valmiiks jos haluaa sellasen riskin ottaa. Eipä siinä mitään, voihan toisaalta alkoholiinkin kuolla jo kerrasta. :)

Joo, hallusinogeenit jätti tosiaan kun näki kun kaverilla lähti mielenterveys. Niin, samaa voisi kysyä niiltä jotka juo alkoholia humalaan asti? Eikö heitä kiinnosta riskit?

Ja huumeille perusteluksi, että niistä puhuttaessa tulee aina ällöttävä ja inhottava olo. Likainen ja laiton. Moni huumeiden käyttäjä sekaantunut varmasti muihinkin laittomuuksiin ja ongelmiin. En myöskään ymmärrä, että miksi joku haluaa vetää päänsä täyteen jotain, oli se mitä tahansa. No, alkoholin ymmärrän, mutta silläkin on rajansa. Mä en suvaitse sellasta esim. joka viikonloppusta ryyppäämistä.
Tällaisesta kirjoittelusta tulee tietämätön vaikutelma. Alkoholi on ok, koska se on laillista - kaikki muut huumeet yhtä ja pahaa? Alkoholikin on huume ja yksi haitallisimmista päihteistä pieninäkin määrinä.

ts

[QUOTE="rtee";24084880]Joo, hallusinogeenit jätti tosiaan kun näki kun kaverilla lähti mielenterveys. Niin, samaa voisi kysyä niiltä jotka juo alkoholia humalaan asti? Eikö heitä kiinnosta riskit?[/QUOTE]

Moni näkee humalaisia ja sammuneita elämässään ja silti näyttää että heille ei tule mitään pysyvää vikaa. Sama asia tupakan suhteen, vaikutukset tulevat niin huomaamattomasti ja pitkän ajan päästä. Sen sijaan kovien huumeiden käyttäjistä liikkuu kauhutarinoita ja moni yleistää ne koskemaan kaikkia laittomia huumeita.

[QUOTE="rtee";24084880]Joo, hallusinogeenit jätti tosiaan kun näki kun kaverilla lähti mielenterveys. Niin, samaa voisi kysyä niiltä jotka juo alkoholia humalaan asti? Eikö heitä kiinnosta riskit?[/QUOTE]

Niinpä. Mutta toisaalta esim. alkoholi on sellainen, että siitä voi esim. kuolla vasta kun puhutaan suurista määristä, ei parista kaljasta. Sitten taas vaikkapa kokaiinista voi kuolla jo kun vedät ekat satsit nokkaan, se kun voi olla epäpuhdasta tai vaikka heroiinia joka on myyty kokaiinina. Ei ihan mustavalkoisia nää jutut, silti oon sitä mieltä että ns. kovat huumeet eikä alkoholi oo kellekään hyväks, jos pitäis päättää mikä on laillista niin se olis kannabis. Itse en nykyään käytä mitään mutta hengailen mieluummin ihmisten kanssa jotka käyttää huumeita kuin niiden jotka ryyppää. Alkoholin palvonta tässä maassa on aika hullua.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä miält;24084851:
Alkoholia voi mielestäni nauttia muutenkin kuin tarkoituksena sekoittaa päänsä. Huumeita sen sijaan vedetään kait vaan sen takia että saatais pää sekaisin.
Ai kun alkoholin päihdyttävä aine etanoli on sekoitettu sokeriin ja makua antaviin marjoihin, tulee siitä huumeen sijaan nautintoaine?

• Tykkää
Reactions: BangBang
[QUOTE="vieras";24084899]Tällaisesta kirjoittelusta tulee tietämätön vaikutelma. Alkoholi on ok, koska se on laillista - kaikki muut huumeet yhtä ja pahaa? Alkoholikin on huume ja yksi haitallisimmista päihteistä pieninäkin määrinä.
[/QUOTE]

Alkoholi ei ole haitallista pieninä määrinä, vaan sen käyttö on jopa terveellistä.

Riski sairastua alkoholismiin on aika pieni jos ei kaatamalla kaada viinaa kurkkuunsa (se kuuluisa kohtuukäyttö) Riski päätyä narkomaaniksi on ERITTÄIN korkea jo useammalla huumekokeilulla. Enkä tarkoita nyt kannabista, mitä en itse hyväksy nykyisin sitäkään. Nim. 10v narkomaanina riitti

[QUOTE="vieras";24084920]Ai kun alkoholin päihdyttävä aine etanoli on sekoitettu sokeriin ja makua antaviin marjoihin, tulee siitä huumeen sijaan nautintoaine?[/QUOTE]

Kyllä, varsinkin jos siihen sekoitetaan vielä suklaata :)

Niinpä. Mutta toisaalta esim. alkoholi on sellainen, että siitä voi esim. kuolla vasta kun puhutaan suurista määristä, ei parista kaljasta. Sitten taas vaikkapa kokaiinista voi kuolla jo kun vedät ekat satsit nokkaan, se kun voi olla epäpuhdasta tai vaikka heroiinia joka on myyty kokaiinina. Ei ihan mustavalkoisia nää jutut, silti oon sitä mieltä että ns. kovat huumeet eikä alkoholi oo kellekään hyväks, jos pitäis päättää mikä on laillista niin se olis kannabis. Itse en nykyään käytä mitään mutta hengailen mieluummin ihmisten kanssa jotka käyttää huumeita kuin niiden jotka ryyppää. Alkoholin palvonta tässä maassa on aika hullua.

Siihenkin voi kuolla tai menettää näon, jos juo jotain venäläistä pimeää viinaa. Ja ongelmista kuten epäpuhtaista huumeista päästäisiin taas eroon juuri sillä laillistamisella. Ei muuta kun alkon tapainen kauppa huumeille niin ei tarvitsisi pelätä, että se kokaiini onkin heroiinia.

Lisätään nyt vielä, että en ole vielä osannut päättää mitä mieltä olen huumeiden laillistamisesta. Tuossa vain yksi asian hyvä puoli.

[QUOTE="vieras";24084924]Riski sairastua alkoholismiin on aika pieni jos ei kaatamalla kaada viinaa kurkkuunsa (se kuuluisa kohtuukäyttö) Riski päätyä narkomaaniksi on ERITTÄIN korkea jo useammalla huumekokeilulla. Enkä tarkoita nyt kannabista, mitä en itse hyväksy nykyisin sitäkään. Nim. 10v narkomaanina riitti[/QUOTE]

No kukaan ei vahingossa tule narkkariksi eikä alkoholistiksi. Aina siinä pohjalla on se paha olo tai jokin johon sitä päihdettä vetää. Se on sitten sattumien summa että onko saatavilla alkoholia vai muita huumeita että tuleeko alkoholistiksi vai narkkariksi kun jollain on se pää saatava sekaisin.

[QUOTE="data";24084923]Alkoholi ei ole haitallista pieninä määrinä, vaan sen käyttö on jopa terveellistä.[/QUOTE]
Totta kai se on haitallista, kun jo yksikin pisara tuhoaa aivoja peruuttamattomasti ja alkoholista saatavat hyödyt olisi saatavilla muistakin lähteistä ilman alkoholin haittoja.

[QUOTE="vieras";24084964]Totta kai se on haitallista, kun jo yksikin pisara tuhoaa aivoja peruuttamattomasti ja alkoholista saatavat hyödyt olisi saatavilla muistakin lähteistä ilman alkoholin haittoja.[/QUOTE]

Alkoholismi - Terveys - HyväTerveys

Hyödyt voittavat haitat pieninä annoksina. Moni tavallinen ruoka-aine on myös haitallista, kyse on aina onko hyödyt vai haitat suuremmat.

Yhteistyössä