Miksi aikuinen nainen joutuu kysymään aviomieheltään luvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja munsta:
tuommoinen sairaanloinen tilanne syntyy silloin kun nainen on taloudellisesti täysin riippuvainen miehestä. surullista kyllä.

Tämä kyseinen nainen tienaa kyllä enemmän kuin miehensä...

mistä tiiät?
vai onko tämä mies työtön (narsisti)?

No, mä vaan tiedän. Ollaan me tästä asiasta juteltu joskus. Mies on aika pienipalkkaisella alalla töissä, nainen taas sellaisissa hommissa missä tienaa hyvin.

Jos sillä miehellä onkin siitä ongelma?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
tuommoinen sairaanloinen tilanne syntyy silloin kun nainen on taloudellisesti täysin riippuvainen miehestä. surullista kyllä.

Onko niillä sit kuitenkin yhteiset rahat? Onko rahasta puute vai mitäh?

On niillä kaiketi ihan hyvä taloudellinen tilanne.
Mutta tuo luvan kysyminen ulottuu ihan kaikkeen: vaikkapa siihen, saako nainen laittaa päälleen mekon kun hän lähtee ulos. Ja jos nainen joskus pääsee baariin, niin mies määrää mihin baareihin saa mennä ja mitä & montako alkoholiannosta siellä saa juoda, saako tanssia, yms. :/

Vaikka tää on surullinen juttu ni tulee mieleen se Hissun hahmo vintiöistä:
"Sit näit mie saan tanssii : mie saan tanssii humppaa sit mie saan tanssii valssii sit mie saan tanssii sottiisii"
Mutta totta puhuen ap, jos puhut nyt jostain tuttavastasi niin varmaan olet huomannut että hänen elämänsä ei ole nyt ihan kunnossa. Eihän tuohon kysymykseen oikeasti tarvitse edes vastata, kun tietää että ko. naisen asiat ovat huonosti. Sairaalloinen mustasukkaisuus on vaarallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:

mistä tiiät?
vai onko tämä mies työtön (narsisti)?

No, mä vaan tiedän. Ollaan me tästä asiasta juteltu joskus. Mies on aika pienipalkkaisella alalla töissä, nainen taas sellaisissa hommissa missä tienaa hyvin.

Jos sillä miehellä onkin siitä ongelma?

Voi olla...saattaahan se ottaa miehiselle itsetunnolle. Mutta toisaalta, kun nainen oli äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja mies tienasi enemmän, niin tilanne oli ihan samanlainen.

Suhde on alisteinen, mutta nainen ei tajua sitä.

Mies on polkenut naisen itsetunnon, pitää tätä sellaisessa otteessa, ettei se nainenkaan siinä voi hyvin, mutta nainen ei tajua itse tilannetta, koska elää itse siinä... ulkopuolinen näkee.

Alisteinen, henkistä väkivaltaa sisältään suhteeseen nämä elementit tulevat pikkuhiljaa. Alkuun ne verhotaan huolehtimiseksi, rakkaudeksi jne. Niitä tulee pikkuhiljaa aina lisää, enemmän, mutta eihän sitä itse huomaa, kun itse elää siinä selitysten ja väittämien keskellä, itsetunto nollaksi poljettuna.

Miksi nainen ei lähde?
Siksi, että se lähteminen vaatisi niin paljon rohkeutta joka taas vaatisi itsetuntoa.. jota ei ole.. ja siinä vaiheessa kun se nainen saa itsestään niin paljon koottua että lähtee, mitä tekee lähisuku?
Haukkuu naisen, kun hyvän miehen jätti ja lähti! "kukaan ei huoli sinua". jne.

Olin itse suhteessa, jossa oli alistamista,henkistä väkivaltaa. Olimme nuoria kun aloimme olemaan yhdessä, olin helposti "muokattava"; Itsetunto oli jo valmiiksi heikko, kaveri polki sen lopun vähänkin
olin noin 9 v ja lapsetkin tein, ja ulospäin se kaveri oli tosi kunnollinen ja hyvä mies ja isä.

Oli iso ponnistus paitsi lähteä, koota itsetuntoa sen jälkeen... ei se kummonen vieläkään ole.

En tiedä vastausta. Olen yrittänyt lakata pohtimasta joitakin tuttujen parisuhteita. Jokaisella on omat syynsä pysyä suhteessa, vuosikaudet. Itsetunto, taloudellinen riippuvuus, lapsuudenkokemukset, läheisriippuvuus tai muu syy.
Tiedän kuvaamasi tapauksen, tiedän naisen, jonka mies pettää jatkuvasti ja kohtelee huonosti, tiedän alkoholistin vaimon, joiden perheen vapaa-aika on vain miehen juopottelua ja hirveetä krapulaa, kännipäissä riehumista, tiedän kulissiliiton, jossa väkivaltainen mies ja nalkuttava vaimo, tiedän parikin erittäin kontrollifriikkiä vaimoa, joiden mies ei saa hetkeäkään omaa tilaa eikä vapautta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä vastausta. Olen yrittänyt lakata pohtimasta joitakin tuttujen parisuhteita. Jokaisella on omat syynsä pysyä suhteessa, vuosikaudet. Itsetunto, taloudellinen riippuvuus, lapsuudenkokemukset, läheisriippuvuus tai muu syy.
Tiedän kuvaamasi tapauksen, tiedän naisen, jonka mies pettää jatkuvasti ja kohtelee huonosti, tiedän alkoholistin vaimon, joiden perheen vapaa-aika on vain miehen juopottelua ja hirveetä krapulaa, kännipäissä riehumista, tiedän kulissiliiton, jossa väkivaltainen mies ja nalkuttava vaimo, tiedän parikin erittäin kontrollifriikkiä vaimoa, joiden mies ei saa hetkeäkään omaa tilaa eikä vapautta...

En mäkään tätä juurikaan pohdi tai vietä iltojani ystävieni parisuhteita miettien.
Mutta nyt, kun taas kerran tämä ko. nainen teki oharit (oli sovittu, että mennään porukalla piknikille) koska mies ei antanutkaan lupaa lähteä sinne (vaikka mies ei siis ole mailla halmeilla) niin tuli taas sellainen olo että voi v*ttu....Lapset odotti jo innoissaan sinne pääsyä, kassitkin oli pakattu, ja nyt hän ei voikaan lähteä koska mies ei ANNA LUPAA ja hän kilttinä & kuuliaisena vaimona istuu vaan kotona koska mies käskee :headwall:

Ironista on se, että kun tämä kyseinen nainen vielä oli sinkku, ja minä menin mieheni kanssa naimisiin, niin hän suureen ääneen julisti että joudun nyrkin ja hellan väliin, tai en ainakaan enää saa itse päättää mistään asioistani sen jälkeen kun nain muslimimiehen. No, kuinkas sitten kävikään... :whistle:

Lisäänpä tähänkin ketjuun sellaisen pointin, että parisuhde voi olla myös sellainen, joka on kummankin halusta alisteinen 24/7. Eli mies dominoi, päättää naisen puolesta kaikki, ja nainen saa tyydytyksen miellyttämisestä, joten tottelee täysin. Paljolti kyseessä on seksuaalinen efekti, mutta tyyli ulottuu kaikkeen muuhunkin heidän elämäänsä. Mies voi määrätä naisen jopa nukkumaan lattialla ilman vaatteita ja peittoa, jos haluaa.

Tuohon ulosmenoon tai leffaan kysyy meillä molemmat. Syy: Meillä on pieniä lapsia joita ei voi jättää yksin.

Kysytäänkö teillä siis ihan oikeasti lupa? Vai onko se ennemminkin ilmoitusluontoinen juttu, ja varmistus sille että toinen on kotona lasten kanssa eikä ole mitään menoa sovittuna?

Ihan lupa kysytään. Se on meidän tapa ja toiminut hyvin yli kymmenen vuotta. Tosin ikinä toinen ei ole kieltänyt jos menot ei oo päällekkäisiä :)

Noin meilläki. Pakkohan se on kysyä tyyliin "onko sulla huomenna jotain, jos mä menen..." En mä nyt voi vaan töksäyttää että "minähän menen huomenna...", kun ei yhtään tiedä/muista jos mies vaikka päivystää tai jotain. No ehkei se teknisesti ole LUPA, koska me suostutaan aina toistemme juttuihin jos itellä ei oo mitään jo sovittu, mutta on kohteliaampaa kysyä kuin ilmoittaa

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Tuohon ulosmenoon tai leffaan kysyy meillä molemmat. Syy: Meillä on pieniä lapsia joita ei voi jättää yksin.

Kysytäänkö teillä siis ihan oikeasti lupa? Vai onko se ennemminkin ilmoitusluontoinen juttu, ja varmistus sille että toinen on kotona lasten kanssa eikä ole mitään menoa sovittuna?

Ihan lupa kysytään. Se on meidän tapa ja toiminut hyvin yli kymmenen vuotta. Tosin ikinä toinen ei ole kieltänyt jos menot ei oo päällekkäisiä :)

Noin meilläki. Pakkohan se on kysyä tyyliin "onko sulla huomenna jotain, jos mä menen..." En mä nyt voi vaan töksäyttää että "minähän menen huomenna...", kun ei yhtään tiedä/muista jos mies vaikka päivystää tai jotain. No ehkei se teknisesti ole LUPA, koska me suostutaan aina toistemme juttuihin jos itellä ei oo mitään jo sovittu, mutta on kohteliaampaa kysyä kuin ilmoittaa

Mä taas käsitän luvan kysymisen sellaisena, että "vähempiarvoinen" osapuoli kysyy "korkea-arvoisammalta" osapuolelta lupaa.
Meillä toimitaan niin, että minä sanon miehelle että "perjantaina olisin menossa leffaan, jos sulla ei oo mitään?". Eli ei töksäytellä, muttei kyllä kysytä lupaakaan. Eihän meistä kumpikaan voi antaa toiselle lupaa, koska ollaan kaksi aikuista, tasavertaista ihmistä tässä suhteessa.

Mä taas käsitän luvan kysymisen sellaisena, että "vähempiarvoinen" osapuoli kysyy "korkea-arvoisammalta" osapuolelta lupaa.
Meillä toimitaan niin, että minä sanon miehelle että "perjantaina olisin menossa leffaan, jos sulla ei oo mitään?". Eli ei töksäytellä, muttei kyllä kysytä lupaakaan. Eihän meistä kumpikaan voi antaa toiselle lupaa, koska ollaan kaksi aikuista, tasavertaista ihmistä tässä suhteessa.

Ahaa. No mäkään en siis koe kysyväni lupaa.
Mut ehkä siin on just se, että me kysytään samoin kuin esimerkkitapauksen rouva, "voinko mä...", mutta ei edes odoteta että vastaus voisi olla kielteinen. Eli se ei oo silleen kysymys kysymys, vaan pikemminkin varmistus

Meillä molemmat kysyy, esim voinko mennä lauantaina viihteelle?

Kysyn ja tottelen jos kielletään. Miehellä on kyllä todella hyvä syy kieltää jos sellainen sattuisi käymään, mutta ei mulla ole mitään tarvetta toisen onnen kustannuksella olla itsenäinen. Jos siis kuvitellaan että kyse on jostain mustasukkaisuusjutusta tai muusta. Ja tämä toimii myös toisin päin, minulla on kieltovalta vaikka en sitä ole tarvinnut käyttääkään. Enkä kyllä koe olevani tossun alla...todellakaan :D

Ja jos toinen sanoo että et voi, niin jätätkö menemättä, vaikka sulla olisi luokkakokous, kaverin polttarit, tai joku muu vastaava jo ajat sitten sovittu meno, jollaista ei joka viikonloppu vastaan tule? :snotty:

Meillä on sen verran tiukkaa taloudellisesti, että ei ihan noin vaan osteta muutamien eurojen ostoksiakaan, niistäkin kertyy isoja summia. Mieheltä mahdollisesti kysyn, koska hän tietää paremmin rahatilanteen. kysyä ei tarvitsisi jos tosiaan rahaa tulisi vähänkään enemmän kuussa.
Ja tuosta viihteelle tms luvan kysymisessä niin on meillä ilmoitusluontoinen asia paitsi jos niitä kissan ristiäisiä osuu paljon peräkkäisille viikonlopuille niin silloin mies kysyy sopiiko, varmistaa jaksanko taas viikonlopun yksin. Myös mulla on ne ilmoitusasioita, käyn harvoin missään.
Mutta ei meillä kyläilyjä tms toisilta kielletä, varsinkin jos niihin liittyy lapset !!!

Ja jos toinen sanoo että et voi, niin jätätkö menemättä, vaikka sulla olisi luokkakokous, kaverin polttarit, tai joku muu vastaava jo ajat sitten sovittu meno, jollaista ei joka viikonloppu vastaan tule? :snotty:

En tietenkään. Tosin se on jo kysytty silloin aikaisemmin, ettei toinen varaa päälle mitään. Mutta jos kyseessä on vaikka normaali ilta, niin sitten jätän menemättä. Syynä saattaa olla että hän haluaa katsoa leffen kanssani tai muuten viettää aikaa.

Meillä ei kans lupia kysellä mutta on välillä pakko ilmottaa miehelle että jospa mä menisin nyt, oo sä tytön kans. Oonkin oottanut että milloin mies ottaisi neidin luokseen yöksi niin vois taas käydä jossakin otilla vaikka ei karaokea voisikaan laulaa mutta mä oon ollut taas kohta vuoden yhtäsoittoa kotona niin meinaa pää välillä haljeta. Tosin neiti on kohta 11 v mutta siltikään en jätä tuon ikäistä yöksi moneksi tunniksi yksin vaan saisi mennä joko isälleen yöksi tai sitten isänsä olla täällä meidän luona. Mutta täytyy katastaa milloin tässä taas menisi, menee varmaan syyskuulle ennenkuin on rahaakaan lähteä mihinkään. Mutta lupia en kysele mistään asiasta.

Oudolta kuulostaa. :/

Meillä kotonaoleva osapuoli saa lasten kanssa mennä miten parhaakseen näkee ja ostaa jos jotain kivaa tai tarpeelista löytää, mikä ei siis kaada taloutta. Isommista ostoksista toki keskustellaan etukäteen ja jos tietää taloudellisen tilanteen olevan heikko, voi toiselta varmistaa onko nyt varaa ostaa jotain.

Mitä noihin omiin vapaailtoihin tulee, niin niihin on tapana kysyä lupa. Ei siis niin että ilmoittaa menevänsä perjantaina kaverin kanssa ulos, vaan muodossa "sopiiko sinulle...". Jotenkin koen sen toista kunnioittavammaksi kysyä noin, kuin vain ilmoittaa menevänsä ja olettaa näin että toinen on kotona lastan kanssa. Ja juu, harvoin noita on tullut kiellettyä, mies ei ole tainnut minulta kieltää mitään. Itse olen varmaan pari kertaa joutunut muistuttamaan että on jotain päällekkäistä jo aiemmin sovittu.

Jaa, en tiedä kun itse ojennan käteni ja pyydän pankkikorttia jotta pääsisin shoppailemaan B)
Meillä kyllä kysytään puolin ja toisin "lupa" menoille. Ettei toinen jää lasten kanssa yllättäen pahan tilanteen keskelle.