miksei lapsi saa nukkua autossa kun käyn kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";24804673]Lähteä liikkeelle itsekseen? Eikö sulla ole tapana laittaa käsijarrua päälle ja vaihdetta ykköselle/kakkoselle?[/QUOTE]

Se ei varmaan tiedä miten autot toimii. Tuskin omistaa autoa noiden puheiden perusteella :/

[QUOTE="eee";24804682]Sori, en huomannut kohtaa, jossa todettiin, ettei 4½-vuotias pärjää hetkeäkään yksin autossa, jos herää. Näyttäisitkö vielä sen kohdan?[/QUOTE]

No josset sä itse osaa lukea (ketjukaan nyt niin pitkä vielä ole) niin se on voivoi.

Tämmösten vänkkääjien kanssa on hieman turhauttavaa koettaa edes keskustella..

[QUOTE="vieras";24804674]Mä käyn pienessä lähikaupassa niin että laps jää autoon, sanon myyjälle (tuttava) mennessäni että laps odottaa autossa. Auton parkkeeraan aina ikkunan eteen.

Tuo palamaan syttyminen muakin pelottaa, jos sitten ei toimi edes lukko eikä ovia saa riittävän nopeasti auki :([/QUOTE]

Siis kuinka hirveitä pommeja teidän autot oikein on jos pelkäätte että ne syttyy palamaan yhtäkkiä??
eikö silloin sillä autolla ajaminen lapsen kanssa ole paljon edesvastuuttomampaa?

[QUOTE="eee";24804673]Lähteä liikkeelle itsekseen? Eikö sulla ole tapana laittaa käsijarrua päälle ja vaihdetta ykköselle/kakkoselle?[/QUOTE]

No mutta kai Isoäidin mobiili on sen verran fiksu, että se osaa vaihtaa vaihdetta ja ottaa kässärin pois. Ja sitten se pimahdettuaan lähtee revittelemään pitkin raittia lapsi kyydissään. Ja lopuksi se sytyttää itsensä palamaan ja nauraa paholaismaista naurua liekkien keskeltä.

Saa minun puolestani. Meilläkin ovat nukkuneet kaikki vauvasta asti sen 10 min., mikä ruokakaupassa menee. Naapurivahti toimii tällä paikkaunnalla sen verran hyvin, että aina joku on tullut ilmoittamaan jos lapsi on autossa herännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja tääh;24804697:
Siis kuinka hirveitä pommeja teidän autot oikein on jos pelkäätte että ne syttyy palamaan yhtäkkiä??
eikö silloin sillä autolla ajaminen lapsen kanssa ole paljon edesvastuuttomampaa?

Tottakai se olisi edesvastuutonta JOS sen ennalta tietäisi, mutta kun EI tiedä.
Ei montaakaan vuotta ole kun pirkkalan motarilla miehen työkaverin autosyttyi ajossa palamaan. Uudenkarhea seat. Ovet meni lukkoon ja tietenkään sähköikkunat ei auennut. Taivaankiitos joku oli siihen sitten stopannut ja lasin rikkonut niin ei mies palanut elävältä.
Harvinaisiahan nämä on, mutta uusissa autoissa jopa todennäkösempiä kun vanhemmissa.

[QUOTE="eee";24804673]Lähteä liikkeelle itsekseen? Eikö sulla ole tapana laittaa käsijarrua päälle ja vaihdetta ykköselle/kakkoselle?[/QUOTE]mun tuttava oli parkkeerannut auton kerran tien viereen ja jättänyt vaihteen päälle. auto oli mennyt oikosulkuun käynnistynyt itsestään ja kun vaihde oli päälle, ajoi ojaan

[QUOTE="noh";24804704]Saa minun puolestani. Meilläkin ovat nukkuneet kaikki vauvasta asti sen 10 min., mikä ruokakaupassa menee. Naapurivahti toimii tällä paikkaunnalla sen verran hyvin, että aina joku on tullut ilmoittamaan jos lapsi on autossa herännyt.[/QUOTE]

"sen" kymmenen minuuttia? Onko tämä joku vakiintunut aika, joka kaupassa käyntiin kuluu.

En jättäisi tuon ikäistä lasta yksin autoon. Jos kuitenkin herää, voi hätääntyä pahasti. Mut jokainen äitihän tietää aina ja aina vaan, mikä on parasta lapselleen.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="vieras";24804696]No josset sä itse osaa lukea (ketjukaan nyt niin pitkä vielä ole) niin se on voivoi.

Tämmösten vänkkääjien kanssa on hieman turhauttavaa koettaa edes keskustella..[/QUOTE]

Minustakin on turhauttavaa, ettei saada aikaiseksi fiksua ja rakentavaa keskustelua, kun heti ensimmäinen kommentti on luokkaa "ihan kulunut juttu". Kaipaisin vähän älyllisempää argumentointia.

Tottakai saa, ihan itse sinä valintasi teet, kuten jokainen muutenkin lastensa kohdalla. Jokainen voi myös olla niistä valinnoista ihan mitä mieltä tahansa, sekin kannattaa muistaa.

Itse pyrin siihen että minimoin riskit, siksi en mm. jätä lapsia autoon nukkumaan vaan käyn yksinkertaisesti kaupassa joskus muulloin ellen lapsia sinne mukaan saa raahattua. Joku toinen tekee toisin. Sitten on enää tuurista kiinni sattuuko jotain tapahtumaan juuri silloin kun lapset nukkuvat autossa tai kun ylitän katua lapsi rattaissa tai kun vaikka käyn suihkussa niin että olen yksin lasten kanssa kotona.

En hae tieten tahtoen ongelmia ja siksi vältän tiettyjä tilanteita, mutta ymmärrän kyllä ettei joku näe tilanteissa edes ongelman mahdollisuutta. Ihmiset on niin erilaisia.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="eee";24804719]Minustakin on turhauttavaa, ettei saada aikaiseksi fiksua ja rakentavaa keskustelua, kun heti ensimmäinen kommentti on luokkaa "ihan kulunut juttu". Kaipaisin vähän älyllisempää argumentointia.[/QUOTE]

No voi jessus!
Sanon nyt jo toista kertaa, lue sitä ketjua. Se tuskin aukenee sinulle yhtään jos sä katselet sitä ekaa sivua ja kahta ekaa vastausta..

[QUOTE="Mikä";24804716]"sen" kymmenen minuuttia? Onko tämä joku vakiintunut aika, joka kaupassa käyntiin kuluu.

En jättäisi tuon ikäistä lasta yksin autoon. Jos kuitenkin herää, voi hätääntyä pahasti. Mut jokainen äitihän tietää aina ja aina vaan, mikä on parasta lapselleen.[/QUOTE]

No meidän lähikauppa on sen kokoinen, että kun perusostokset kärryihin kerään, selviän yleenä alle 10 minuutissa kaupasta pois. Jos lapsi jää nukumaan autoon/ on mukana kaupassa hoidan ostokset mahdollisimman tehokkaasti. Minusta vaunuissa nukuttaminen on paljon turvattomampaa kuin autossa nukuttaminen. Tämä varmaan johtuu siitä, että asumme maalla ja pienpetoja liikkuu aivan lähistöllä. Mutta minunpa ovat lapseni ja vastuu on minunt :)

[QUOTE="vieras";24804712]Tottakai se olisi edesvastuutonta JOS sen ennalta tietäisi, mutta kun EI tiedä.
Ei montaakaan vuotta ole kun pirkkalan motarilla miehen työkaverin autosyttyi ajossa palamaan. Uudenkarhea seat. Ovet meni lukkoon ja tietenkään sähköikkunat ei auennut. Taivaankiitos joku oli siihen sitten stopannut ja lasin rikkonut niin ei mies palanut elävältä.
Harvinaisiahan nämä on, mutta uusissa autoissa jopa todennäkösempiä kun vanhemmissa.[/QUOTE]
Mun isän auto syttyi myös aikoinaan palamaan kesken ajon.

Kerran moottoritiellä paloi auto kun ajoimme ohi. Jos oltaisiin voitu tehdä u-käännös, niin oltaisiin jääty apuun, meillä kun on sammutin autossa, mutta ei se ollut mahdollista.

Ja kaverini auto syttyi myös tuleen jokin aika sitten. Ei ajossa, vaan ajon jälkeen parkissa, ihmiset sisällä vielä. Kiitos ohikulkijan, hän ja kaikki lapsensa pääsivät ulos ajoissa.

Auto muuten palaa yllättävän nopsaan kun se syttymään pääsee.

:hug: Ymmärrän, että tuli paha mieli. Ymmärrän myös kukkahattutädin huolestumisen, mutta mielestäni hänen puuttumisensa asiaan meni vähän yli. Minusta tämä on sellainen rajatapaus.En pitäisi kauhean pahana, mutta toisaalta omaa lasta en ole jättnyt yksin autoon. Riippuu ehkä vähän siitäkin kuinka kauan kaupassakäyntisi kesti. Joku 15 min. on mielestäni ihan ok, mutta sen yli ei ole enää mukavaa. Oletko koskaan kokeillut itse odottaa autossa sen aikaa, kun toinen käy äkkiä kaupassa? Jo 10 min. tuntuu tosi pitkältä ajalta!

Ja mikään ei ole kuin ennen, mutta vielä 80-luvulla tapana oli, että lastenvaunut jätettiin kaupan ulkopuolelle odottamaan siksi aikaa, kun äiti kävi kaupassa. Eikä kukaan pitänyt pahana. Päin vastoin, varmaan olisi mulkoiltu silmät päästä, jos joku vaunuilla olisi kauppaan mennyt. Niin ne tavat muuttuu, mutta kummallakin tavalla on vauvoista ja lapsista aikuisisa kasvanut. Haroin on vain yhtä oikeaa tapaa toimia.

Mun isän auto syttyi myös aikoinaan palamaan kesken ajon.

Kerran moottoritiellä paloi auto kun ajoimme ohi. Jos oltaisiin voitu tehdä u-käännös, niin oltaisiin jääty apuun, meillä kun on sammutin autossa, mutta ei se ollut mahdollista.

Ja kaverini auto syttyi myös tuleen jokin aika sitten. Ei ajossa, vaan ajon jälkeen parkissa, ihmiset sisällä vielä. Kiitos ohikulkijan, hän ja kaikki lapsensa pääsivät ulos ajoissa.

Auto muuten palaa yllättävän nopsaan kun se syttymään pääsee.

Niimpä, sitä vaan ei itse tajua kun ei omin silmin ole nähnyt.

etäpä jos lapsi herää, avaa turvavyön, lähtee saa vaihteen pois päältä ja käsijarru onkin unohtunut vetää tms.

Ei taida mikään ihan parivuotias enää olla kyseessä, jos onnistuu samaan aikaan painamaan kytkintä ja vaihtamaan vaihdetta.

Jossittelu käsijarrun unohtamisesta nyt on vähän hölmöä - luulisi, että se autoilevilta ihmisiltä tulee aika automaattisesti, ja jos lapsen jättää autoon, vielä tarkistaisi sen ekstratarkasti...l

[QUOTE="noh";24804737]No meidän lähikauppa on sen kokoinen, että kun perusostokset kärryihin kerään, selviän yleenä alle 10 minuutissa kaupasta pois. Jos lapsi jää nukumaan autoon/ on mukana kaupassa hoidan ostokset mahdollisimman tehokkaasti. Minusta vaunuissa nukuttaminen on paljon turvattomampaa kuin autossa nukuttaminen. Tämä varmaan johtuu siitä, että asumme maalla ja pienpetoja liikkuu aivan lähistöllä. Mutta minunpa ovat lapseni ja vastuu on minunt :)[/QUOTE]

No hieno homma!

Alkuperäinen kirjoittaja tääh;24804593:
...tää oli varmaan huono vitsi...?
Ei se vitsi ole, mulla on nissani syttynyt palamaan kun tuuli puhalsi muovipussin katalysaattoria vasten ja se syttyi palamaan. Onneksi ei muuta palanut kuin se muovipussi auton alustassa.

U-käännös- tai pysäyttämiskielto ei koske hätätilanteita, joksi tulipalo lasketaan. Ja ohikulkevilla on velvollisuus auttaa.
Joo mutta sen keskikaiteen läpi olis ollut hiukan hankala ajaa - ts. u-käännöksen tekeminen ei oikeasti ollut mahdollista. Ja paloautot tuli ihan pian vastaan.

Veljeni sai muuten aikoinaan sakot moottoritielle pysähtymisestä - auto tosin oli tolpassa kiinni ja mäsänä, ja siksi pysähtynyt :xmas:

Yhteistyössä