miks me suomalaiset aikuiset juodaan maitoa ??? miks maitotaloutta pitäs tukea ???

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kiristä. En vaan ymmärrä, mistä normaali ihmienn ostaa jotain pinaattia tuoreena tai parsaa? Tai miten lapsiperheellä on varaa syödä kalaa.
Normaali (suomessa asuva) ihminen ostaa tuoreita kasviksia ihan kuule kaupasta, siellä niitä on vaikka kuinka paljon! Ja jos lapsiperheellä on varaa syödä maitotuotteita, on heillä varaa vaihtaa ne kalaan. Maito ja juusto varsinkin ovat nykyään todella kalliita. Maito maksaa euron litra, juusto alkaa olemaan 10?/kg. Jos kerran viikossa ostaa esim lohta ja jättää maitotuotteet pois, niin kyllä plussan puolelle jää.
mutta entä dioksiinit ym myrkyt, jotka kaloihin kertyvät?
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kiristä. En vaan ymmärrä, mistä normaali ihmienn ostaa jotain pinaattia tuoreena tai parsaa? Tai miten lapsiperheellä on varaa syödä kalaa.
Normaali (suomessa asuva) ihminen ostaa tuoreita kasviksia ihan kuule kaupasta, siellä niitä on vaikka kuinka paljon! Ja jos lapsiperheellä on varaa syödä maitotuotteita, on heillä varaa vaihtaa ne kalaan. Maito ja juusto varsinkin ovat nykyään todella kalliita. Maito maksaa euron litra, juusto alkaa olemaan 10?/kg. Jos kerran viikossa ostaa esim lohta ja jättää maitotuotteet pois, niin kyllä plussan puolelle jää.
Riittääkö se kerran viikossa lohta korvaamaan maidon?

 
....
Ei oo totta että täällä kysytään mitä tehdä parsakaalista tai väitetään että kala on kallista??? Onko ainut ruoka jota osaatte tehdä tyyliin jauheliha ja makaroonit?ja kallista.... Verratkaa vaikka maitotuotteisiin niin huomaatte että ei ole. Ja varsinkaan vihannekset ei ole kalliita vaikka lihaan verrattuna.

Munkin mielestä maitotuotteet on hyviä ja syön niitä siksi, mutta en ikinä ala perustella syöntiäni osteoporoosilla tai muulla naurettavalla väitteellä. Ja tiedostan kyllä että maidontuotanto on todella suuri ekologinen taakka, joten yritän ostaa mieluummin luomua (tai sitten mahdollisuuksien mukaan esim. kaura"jugurttia" tai maitoa)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kiristä. En vaan ymmärrä, mistä normaali ihmienn ostaa jotain pinaattia tuoreena tai parsaa? Tai miten lapsiperheellä on varaa syödä kalaa.
Normaali (suomessa asuva) ihminen ostaa tuoreita kasviksia ihan kuule kaupasta, siellä niitä on vaikka kuinka paljon! Ja jos lapsiperheellä on varaa syödä maitotuotteita, on heillä varaa vaihtaa ne kalaan. Maito ja juusto varsinkin ovat nykyään todella kalliita. Maito maksaa euron litra, juusto alkaa olemaan 10?/kg. Jos kerran viikossa ostaa esim lohta ja jättää maitotuotteet pois, niin kyllä plussan puolelle jää.
mutta entä dioksiinit ym myrkyt, jotka kaloihin kertyvät?
Raskasmetallit ja muut myrkyt kertyy eniten rasvaisiin kaloihin, kuten loheen. Joten suosi vähärasvaisia kaloja, kuten vaikka sei ja turska, molempia löytyy erittäin halvalla pakastealtaistakin.
 
en pysty syömään ruokaa ilman maitoa, en pysty syömään kaurakeksiä ilman maitoa, en pysty juomaan mun kahvia ilman maitoa.. siis mä rakastan kylmää ihanaa rasvatonta maitoa!!! siis jos sitä ei ois, ois mulla ankeet ajat!! btw pottumuussi ilman maitoa :x

ja en halua maitotilallisia konkkaan :xmas:

ja mä en mitää pinaattia syö se saa mut oksentaan enkä parsakaalia.. saiskos tomaatista, kurkusta tai ruukkusalaatista tarvittavat? en usko.. eikä siltikään, ei voi elää ilman kahvia ja siinä olevaa maito tilkkaa...

sokeria ilman voisin olla.. pistetäänkö se banniin??? :attn:
 
Urheiluhullu
Alkuperäinen kirjoittaja viears:
ja miten teillä on varaa syödä kalaa? Mistä ostat ja mitä kalaa (vai sponssaako joku muu, esim. joku eläkeläinen, lapsesi pappa, tuomalla ilmaiseksi?)
Ei sponssaa kukaan, mutta mielestäni kala ei ole sen kalliimpaa kuin lihakaan. Toki fileoin kalan usein itse ja ostan välillä halvempia kaloja, ei sen aina ole pakko olla lohta. Asun keski-Euroopassa, joten tarjonta lienee erilaista kuin Suomessa, mutta hintataso ei ole ainakaan Suomea halvempi... ja ihan lähimarketista ostan :) Meillä ei kylläkään syödä juuri koskaan snackseja, joihin mielestäni kuluu monilla paljon enemmän rahaa, kuin hyvään perusruokaan :)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Munkin mielestä maitotuotteet on hyviä ja syön niitä siksi, mutta en ikinä ala perustella syöntiäni osteoporoosilla tai muulla naurettavalla väitteellä. Ja tiedostan kyllä että maidontuotanto on todella suuri ekologinen taakka, joten yritän ostaa mieluummin luomua (tai sitten mahdollisuuksien mukaan esim. kaura"jugurttia" tai maitoa)
Mä ostaisin mieluiten maidonkin luomuna, mutta sitä ei saa laktoosittomana :(

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kiristä. En vaan ymmärrä, mistä normaali ihmienn ostaa jotain pinaattia tuoreena tai parsaa? Tai miten lapsiperheellä on varaa syödä kalaa.
Normaali (suomessa asuva) ihminen ostaa tuoreita kasviksia ihan kuule kaupasta, siellä niitä on vaikka kuinka paljon! Ja jos lapsiperheellä on varaa syödä maitotuotteita, on heillä varaa vaihtaa ne kalaan. Maito ja juusto varsinkin ovat nykyään todella kalliita. Maito maksaa euron litra, juusto alkaa olemaan 10?/kg. Jos kerran viikossa ostaa esim lohta ja jättää maitotuotteet pois, niin kyllä plussan puolelle jää.
Riittääkö se kerran viikossa lohta korvaamaan maidon?
tuskin sentään. Joku niina tt ym. taitavat olla aika varakkaita, jostain tulee rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis jauheliha maksaa noin 3 euroa/400 gr. Saako kalaa sitten halvemmalla?
Täälä meijän pikkukaupungissa jauheliha maksaa 4,5?-5,5?/kg noin suunnilleen, ja kirjolohta saa monesti tarjouksesta 6-7?/kg (normaalisti noin 9-12?/kg eli samoissa hinnoissa ku esim broilerin suikaleet). Pikkukalaa saa n. 5-6?/kg normaalihinnoissa. Pakasteseiti on vissiin jossain 5?/kg kieppeillä kans... Että ei oo isoja eroja, ja kun miettii kumpi on terveellisempää niin....niin. :)
 
:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Moni on unohtanut että maidontuotanto ei työllistä vain tilaa jossa maito tuotetaan vaan siitä syntyy tuhansia työpaikkoja.
Niin... tuolla argumentilla ne ameriikassakin perusteli orjuutta. Että ei sitä voi lopettaa kun talous muuten kaatuisi ja orjatilalliset menettäisivät elinkeinonsa. Että sekin sitten oli kai ookoo....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
A. Koska tykkään nauttia kalsiumin mieluummin maidon tai maitotuotteiden muodossa kuin pillereinä.
Etkö sä lukenut ylempää, ettei se kalsium oikein hyvin maidosta ihmiseen edes imeydy... huono syy siis.
Se olikin vain yksi syistä. Kukaan ei voi kieltää ettenkö saisi maitotuotteista kalsiumia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä ihmettä teet siitä brokkolista tai pinaatista? Kuka sinua on opettanut tekemän niistä sellaista ruokaa, jota ihminen syö mielellään?
Harmi, ettei kukaan ole sinulle opettanut kuinka hyvää brokkoli ja pinaatti ovat/voivat olla.

Minun äitini onnistui pilaamaan monenkin kasviksen nimen, mutta onneksi sisko sai ruoanlaittotaidoillaan minut taas pitämään juuri esim brokkolista.

Brokkolia ja pinaattia voi laittaa lasagneen (ja muihin tomaattikastikkeisiin), brokkolia voi syödä vaikka paljaltaan kevyesti höyrystettynä tai öljyssä paistettuna. Brokkolia ja pinaattia voi molempia käyttää pastaruoissa myös ilman tomaattikastikkeita, brokkoli pieneksi pilkottuna ja pinaatti suoraan sekaan siroteltuna.

Kokeile esim täysjyväspagettia, tuoretta pinaattia ja basilikaa, sesamsiemeniä ja kurpitsansiemeniä, oliiviöljyä ja suolaa ja pippuria. Sisko laittaa usein, tosi hyvää! Paahda siemenet ennen kun heität ne tuonne sekaan, pinaatti ja basilika ihan vaa raakana lämpimään spagettiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Ei oo totta että täällä kysytään mitä tehdä parsakaalista tai väitetään että kala on kallista??? Onko ainut ruoka jota osaatte tehdä tyyliin jauheliha ja makaroonit?ja kallista.... Verratkaa vaikka maitotuotteisiin niin huomaatte että ei ole. Ja varsinkaan vihannekset ei ole kalliita vaikka lihaan verrattuna.

Munkin mielestä maitotuotteet on hyviä ja syön niitä siksi, mutta en ikinä ala perustella syöntiäni osteoporoosilla tai muulla naurettavalla väitteellä. Ja tiedostan kyllä että maidontuotanto on todella suuri ekologinen taakka, joten yritän ostaa mieluummin luomua (tai sitten mahdollisuuksien mukaan esim. kaura"jugurttia" tai maitoa)
siis meillä ei kotona ole tehty mitään parsakaalista. Enkä osaa itse tehdä siitä mitään, mitä söisin itse tai kukaan muukaa perheessäni. Jos pilkon sitä johonkin salaattiin, ei kukaan syö. On pahaa ja kovaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
on tää taas aihe tapella. eikö se ole tärkeintä että itse syö kuten parhaaksi näkee?
Mutta kun tämä on myös ympäristökysymys joka vaikuttaa kaikkiin... Ei tartte tapella, voidaan myös keskustella, vaikka välillä vähän kiivaammin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Moni on unohtanut että maidontuotanto ei työllistä vain tilaa jossa maito tuotetaan vaan siitä syntyy tuhansia työpaikkoja.
Niin... tuolla argumentilla ne ameriikassakin perusteli orjuutta. Että ei sitä voi lopettaa kun talous muuten kaatuisi ja orjatilalliset menettäisivät elinkeinonsa. Että sekin sitten oli kai ookoo....
Joo, ja sinä rinnastat orjuuden suosimisen ja maidon juomisen.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ostaisin mieluiten maidonkin luomuna, mutta sitä ei saa laktoosittomana :(
Olen kuullut joltain, että luomumaito ei välttämättä aiheuta oireita vaikka olisi laktoosi-intoleranssi muuten. Varmaan kyllä yksilöllistä mut ehkä kannattaisi kokeilla? :)
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ostaisin mieluiten maidonkin luomuna, mutta sitä ei saa laktoosittomana :(
Olen kuullut joltain, että luomumaito ei välttämättä aiheuta oireita vaikka olisi laktoosi-intoleranssi muuten. Varmaan kyllä yksilöllistä mut ehkä kannattaisi kokeilla? :)
Mun siskontytöllä ei tuu oireita luomusta, mutta tavallisesta tulee. Suosittelen kokeilua kans :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Moni on unohtanut että maidontuotanto ei työllistä vain tilaa jossa maito tuotetaan vaan siitä syntyy tuhansia työpaikkoja.
Niin... tuolla argumentilla ne ameriikassakin perusteli orjuutta. Että ei sitä voi lopettaa kun talous muuten kaatuisi ja orjatilalliset menettäisivät elinkeinonsa. Että sekin sitten oli kai ookoo....
No mitäs niiden ihmisten pitäisi sitten tehdä jotka esim. työskentelevät meijereissä, pakkaamoissa ja kuljetusalalla. Mistä niille töitä? Siis minusta Suomessa kannattaa harjoittaa aloja joilla täällä voi menestyä edes jossain määrin maanviljely ja karjatalous on yksi niistä aloista joihin täällä on mahdollisuus. Miksi työllisyys on huono perustelu? Miksi pitäisi nostaa työttömyysprosenttia? MÄ EN OLE KOSKAAN KIRJOITTANUT ETTÄ ORJUUS OLISI HIENO ASIA, miksi vitussa rinnastat toisistaan eroavia asioita ja pistät sanoja suuhuni.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Varmaan kyllä yksilöllistä mut ehkä kannattaisi kokeilla? :)
Arvaa, olenko jo kokeillut? =) Maitotuotteet onkin ainoat, joita ei luomuna JA laktoosittomana saa. No Edamia löytyy luomuna ja erikoisliikkeistä joskus jotain muita ulkomaalaisia pitkään kypsytettyjä juustoja, mutta niidenkin saaminen on joskus kiven alla.

 

Yhteistyössä