Miks 1v:n pitää juoda rasvatonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sylviana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koska eläinrasvoja neuvotaan välttämään, ennemmin pitäisi sitten lisätä ruokaan vaikka rypsiöljyä rasvalisänä.

Rasvatonta meilläkin juodaan kun siihen ollaan totuttu, muuten en nyt tiedä onko sillä niin väliä jos 1 v:n maidossa on vähän rasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ei pidäkään. B) Tuo nyt vaan on osa tätä rasvahysteriaa ja uskoa, että eläinrasva on vaarallista ja aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja.

Ja ei, en juota omalleni rasvatonta.

Mä olen itse asiassa ihan samaa mieltä... jos ruokavalio on muuten hyvä ja tervellinen niin kevytmaito ei takuulla tuki verisuonia. Se on se kokonaisuus mikä ratkaisee.

Sitä paitsi maidossa on d-vitamiinia mikä on rasvaliukoinen, imeytyy siis paremmin jos maidossa on vähän rasvaa. Näin mun järkeni mukaan ainakin.

Kuka niin sanoo? Rasva on tärkeää kasvunkin kannalta, ei sitä täysin voi välttää.
Mun lapsi on kasvanut hyvin ja kaikki on hyvin koulussakin kun olen normaalia ruokaa antanut
eikä mitään kevytdieettejä!!

Lapsille pitäisi antaa mahdollisimman vähärasvaisia tuotteita jo pienestä lähtien koska meitä suomalaisia vaivaa ylilihavuus-ongelma. Näin minulle aikoinaan sanottiin kun hämmästelin noita maito-ohjeita.
Minä olin niin kansalaistottelematon että annoin pojan juoda ihan sitä punaista maitoa kun hänen mielestään se sininen oli hirveän pahaa. Neuvolassa sitten totesin vaan aina että niinkauan kuin lapseni ei ole lihava eikä ole muutakaan vialla niin saa ihan taatusti juoda mitä maitoa haluaa koska parempihan se on saada kalsiumia maidosta kuin purkista.
Pojasta kasvoi pitkä ja solakka nuori mies.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kuka niin sanoo? Rasva on tärkeää kasvunkin kannalta, ei sitä täysin voi välttää.
Mun lapsi on kasvanut hyvin ja kaikki on hyvin koulussakin kun olen normaalia ruokaa antanut
eikä mitään kevytdieettejä!!

On ihan virallinen neuvolan suositus. Mutta, mä olen tosiaan myös sitä mieltä että on vähän turhaa hössötystä.

mun lapsi kysy tarhantädeiltä että "mitä tämä on?" kun sen lasissa oli rasvatonta maitoa.Ei maidoksi tunnistanut kun meillä haetaan maito suoraan tilalta käsittelemättömänä ja kaikki ravintoaineet säilyneinä ja hyvää on.Ja hoikkia ollaan meidän perheessä ja muutenkin terveitä.

Lapsille pitäisi antaa mahdollisimman vähärasvaisia tuotteita jo pienestä lähtien koska meitä suomalaisia vaivaa ylilihavuus-ongelma. Näin minulle aikoinaan sanottiin kun hämmästelin noita maito-ohjeita.
Minä olin niin kansalaistottelematon että annoin pojan juoda ihan sitä punaista maitoa kun hänen mielestään se sininen oli hirveän pahaa. Neuvolassa sitten totesin vaan aina että niinkauan kuin lapseni ei ole lihava eikä ole muutakaan vialla niin saa ihan taatusti juoda mitä maitoa haluaa koska parempihan se on saada kalsiumia maidosta kuin purkista.

Se maito rasvoineen ei ole se, joka lapsen lihottaa.. Haluisinpa nähdä edes yhdenkin lapsen, jonka lihomisen takana on se, että ei juo rasvatonta maitoa. :D Kyllä se syy on yleensä ihan muualla.

Kaveri sanoi että ei saa antaa muuta maitoa kun rasvatonta sitten, vaikka itse ajattelin kun tyttö on vähän alipainoinen, että olisi parempi antaa ees vähä tuhdimpaa tavaraa, jos se painokin alkais normalisoitumaan.
Niinpä olen kantanut kokoajan rasvatonta ja harmitellut, että kyllä edes se kevytmaito olis ollu parempi.

Asian vierestä, mutta mä en usko että ylipaino-ongelma johtuisi sinällään pelkästä liiasta rasvankäytöstä tai olisi ratkaistavissa vähärasvaisilla tuotteilla. Enemmän siinä on tekemistä napostelun yleistymisellä ja liian suurilla annoskoilla. Jos syötäisiin normaalisti se viisi kunnon ateriaa päivässä ilman turhaa rasvahysteriaa, niin tuskin olisi näin paljon ylipaino-ongelmia ihmisillä.

Niin ja se lihavuus johtuu kyllä ihan muusta kuin maidon laadusta,kun katsoo vähän miten paljon penskat syö mäkkiruokaa ja karkkii sun muuta, siinä ei sarvaton maito enää paljo merkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kaveri sanoi että ei saa antaa muuta maitoa kun rasvatonta sitten, vaikka itse ajattelin kun tyttö on vähän alipainoinen, että olisi parempi antaa ees vähä tuhdimpaa tavaraa, jos se painokin alkais normalisoitumaan.
Niinpä olen kantanut kokoajan rasvatonta ja harmitellut, että kyllä edes se kevytmaito olis ollu parempi.

Aina on paras toimia sen mukaan kuin itse katsoo parhaaksi. :) jos susta rasvaton on huonoa, älä anna sitä lapsellesi.

meillä myös alipainoinen lapsi ja silti suositus on rasvaton maito ja reilummin sitten kasvisöljyjä yms. Kasvisöljyssä on muuten isompi energiatiheys (eli on lihottavampaa) mutta ei aiheuta sydän- ja verisuonisairauksia =)

Yhteistyössä