Mikä uskovainen SINÄ olet? Mistä saarnaat?

"sportti"
Liikunnasta. Ärsyttää kun ihmiset on niin laiskoja ja huonokuntoisia. Ja lihaskunto on vielä surkeampaa, kun ei jakseta nostaa/kantaa yhtään mitään. Tehkää hyvät ihmiset asialle jotain. "Ennen vanhaan sitä hiihdettiin sata kilometriä kouluunki vaikka oli 30 astetta pakkasta..." ;)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27085412:
Ymmärtäisin niin, että Lilii puhui kulttuurista sen korkeakulttuurisessa merkityksessa (ihmiskunnan parhaat saavutukset) eikä sen sosiologisessa merkityksessä (kulttuuria on kaikki ihmisen toiminta ja sen tulokset).
Täähän on tietysti sinänsä aika itsestäänselvää. Mietinkin lähinnä, että kuinka paljon alaspäin korkeakulttuurista voi tulla. En aja nyt takaa mitään korkeakulttuuri-populaarikulttuuri-vastakkainasettelua, vaan ihan sitä, että korkeakulttuuri voi merkitä eri ihmisille eri asioita.

Oletan, että kaunokirjallisuus, maalaustaide jne varmaan kuuluvat pakettiin, mutta itse laittaisin samaan pinoon muita itseäni erityisesti liikuttavia asioita, kuten vaikka nerokkaan käyttöliittymäsuunnittelun :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27085449:
Arvelinkin, että kulttuuri oli liian laaja käsite. Mutta annoin itselleni aikaa ja mahdollisuuden venyä, venyttää vastaustani. Pääasiassa tarkoitan eri taiteen lajeja. Mutta laajasti, suhtaudun intohimoisesti arkkitehtuuriin, rakennusperintöön, kuva- ja esittäviin taiteisiin, kirjallisuuteen jne.

Toinen asia mikä tuli mieleeni on itsensä kehittäminen ja mielen avartaminen opiskelun kautta. Saarnani voisi olla: "Lukekaa, opiskelkaa, kyseenalaistakaa, kehittykää, tuntekaa, kokekaa ja tajutkaa itse."
Tässähän tämä tulikin!
 
  • Tykkää
Reactions: Muua ja Mummeliisa
"hertta"
Mä sitten varmaan saarnaan siistä että lapsia tulisi tehdä maailmaan vasta kun aikuisten asiat on kunnossa. Eli parisuhde niin mallillaan ettei erotilastoja tartte enää kaunistaa. Soisi lapsille oikeuden syntyä kotiin joka ei ole kolmannen maailman sodan taistelu tanner.

Sit mä saarnaan isien oikeuksien puolesta. mm. pidemmät korvamerkityt isyyslomat on mun saarnoissa mukana. Mä jotenkin uskon että yhä useampi ja useampi mies haluaa moista ja heidän kauttaa kultuuri alkaa muuttua enemmän siihen suuntaan että lapset syntyy isälle ja äidille. Ei niin että äidit hoitaa lapsen ja kodin, isä elatuksen. Kuitenkin alkoholisminkin takaa löytyy monasti niinkin tuttu tekijä kuin stressi taloudellisesta pärjäämisestä. Tuota voisi tasata siirtämällä osan vastuusta äidille- Ja äitien taakka kotona voisi jakaa taas miehille. Ja kaikki olisivat onnellisia.
 
juures
älkää unohtako käden taitoja. On hienoa että opiskellaan ja luetaan ja tutkitaan maailmaa aivoin. Mutta kädentaidot eivät saisi kadota. Surullista luettavaa nykyajan rakentamisesta...Osaamisesta ei haluta maksaa tai haetaan maksimaalista voittoa. Rakennetaan koteja joissa ihmiset sairastuu...
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
mmh, jos Jeesusta ei lasketa, niin lähellä sydäntä on lastenkasvatus, eläinten oikeudet ja kouluttaminen, sisustaminen, rahankäyttö. ennen olin terveysintoilija ja siitä aiheesta olisin voinut intohimoisesti keskustella vaikka kuinka kauan :D pitäisi taas jostain kaivaa se terveysintoilukin esille...
 
Hyvä aihe!
Mä varmaan saarnaan eniten sellaisesta moniulottuvaisesta maalaisjärjestä. Muutamat täällä sitä sivuskin jo. Alkaen ruoan kunnioittamisesta ja laittamisesta, asioista ITSE selvää ottamisen (ja omien mielipiteiden luomisen) kautta aina "voisinhan mä kokeilla tehdä tän itsekin" ajatteluun asti.
Tais tulla vähän sekavasti, mut musta on ihan hirveän raivostuttavaa jutella ihmisen kanssa joka on kaverin/miehen puheiden/mielipiteen perusteella tehnyt johtopäätöksen jostain asiasta. Tai joka kuvittelee, ettei voi lähteä vaik maalauskurssille, "kun ei musta kumminkaan ole siihen". Tai, että voi voi kun se ja tää kiinnostais, mutta enpä jaksa edes aihetta googlettaa. Ai hitsi, se sapettaa.

Ja toinen, josta huomaan ainakin saarnaamisen aloittamista suunnittelevani on se, etteikö nyt voitais antaa niiden lapsien olla vaan niitä lapsia. Joka toisella on hirveä hinku pukea lapsensa "uniikisti ja omaperäisesti". Äidin vaatemaun mukaan. Tai roudataan muksuja jossain ihme vaativissa ja aikaa syövissä harrastuksissa joka ilta. "kun meillä on aina tätä tehty"
 
"vieras"
saarnaan siitä et kun tehdään lapsia niin ne myös hoidetaan eikä laiteta 10h hoitoon jotta vanhemmat saa omaa aikaa.
Jos voimavarat ei riitä lapsien hoitamiseen silloin kannattaa miettiä ettei hankkiudu raskaaksi.
 
En hirveästi tosielämässä saarnaa mistään. Mutta toki joskus keskustelu aukeaa ja sanon kyllä mielipiteeni. Joskus menee varmaan paasauksen puolelle jos puhun esim. yksilönvapaudesta, vähäosaisten huolehtimisesta tai tasa-arvosta. Ärsyynnyn ihmisistä, jotka inttävät vahvasti jotain asiaa täydellisen subjektiivisesti tai sitten vaan täysin epäloogisesti (usein selittäen kuinka asia ei ole edes tärkeä, mutta...)

Välillä tulee varmasti myös kitkerää tekstiä politiikasta ja uskonnoista, joihin nuo edellämainitut asiat tiiviisti liittyvätkin.
 
En tunnusta saarnaavani, mutta puhun kyllä mielelläni henkimaailmasta, Vetovoiman laista ja muista Universumin lainalaisuuksista, enkeleistä ja henkioppaista, ihmisen vapaudesta valita ja tavoitteesta oppia seuraamaan sielunsa ääntä...:saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27085211:
Tuli mieleeni kysellä tällaista, kun noita karppausasioita taas on nostettu pinnalle. Jotkut tuntuvat suhtautuvan karppaukseen kuin uskontoon - jotkut vastaavasti veganismiin, jotkut rahaan, jotkut imetykseen tai kestovaippoihin, jotkut jeesukseen, jotkut äiti Maahan.

Mikä on sinun "uskontosi" - minkä puolesta olet valmis valistamaan ja käännyttämään? Miten siihen suhtaudutaan täällä? Entä siellä oikeassa elämässä?

Mietin ensin, että minullahan ei tuollaisia hurmosasioita ole, olen muka niin neutraali ja avara ja tasapuolinen. Hetken mietittyäni keksin yhden jos toisenkin asian, johon suhtaudun melkoisella vakavuudella. Avaudun vähän myöhemmin. :saint:
No ensinnäkin uskonnollinen en ole millään tavalla, mutta tässä on muutama asia, jonka puolesta olen valmis liputtamaan:
- Toimiva talous (siis tässä jokaisella toki oma mielipide)
- Isänmaallisuus ja koti-Suomen turvaaminen
- Lähimmäisenrakkaus
 
Saarnaan kiihkeästi kaikkea nykyelämän näennäissisältöä vastaan; turhat tavarat ja ylenpalttinen pröystäily asiassa kuin asiassa. Ruuan poisheittäminen on jo lähes hyveellistä :kieh:
Toinen lempilapseni on yhteiskunnallinen osallisuus ja osattomuus. Eli syrjäytyminen monine mielenkiintoisine mekanismeineen. Ja kun olen todella tulessa, ryhdyn osallistamaan :D

Vältän näitä usein palstalla käsittelemästä, koska tiedän etten osaa lopettaa :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
Jos joskus nousee verenpaineet esim. täällä ja haluan alkaa saarnata, niin ne kohdistuu kyllä ROKOTEvastarintaa vastaan. Eli kaitpa minä olen sitten rokotemyönteinen. Ja itseasiassa yritän myös taistella tyhmyyttä vastaan, joka monesti näkyy noilla rokotevastarintaketjuissa... :)
 
"Tiuku"
Saahan sen Jeesuksen sanoa? Koska muuta en keksi, Jeesus tuo valoa.

Mikään muu asia ei ole mulle niin kovin tärkeä, että jaksais sen puolesta puhua. Ja uskossakin kukin tyylillään. Kerron omastani mielellään.
 
"Esko"
Aika erikoinen avaus. Työssä ja muutenkin oikeassa elämässä olen "tiede- ja terveysuskovainen". Täällä palstalla en jaksa saarnata koska usein se on kuin senille puhuisi. Yksinkertaisille seinille.
 
Rauha ja väkivallattomuus. Ennen jopa sukunimeä myöten sen aatteen ihminen. Täällä on ollut ketjuja, joissa palstailijat sanovat, etteivät olisi valmiita kuolemaan edes puolisonsa puolesta, lastensa korkeintaan. Mie taas pidän kaikkia henkilöitä samanarvoisina ja oma henkikultani ei paljon merkkaa, jos voin toisen pelastaa. Opiskelen alaa ja tällä hetkellä keskityn tapaturmaisesti menehtyneiden omaisten auttamiseen työssäni.

Inhoan aseita, armeijaa, voimakeinoja ja niitä syitä, jotka johtavat pahaan. Paha on tässä kontekstissa otettava täysin subjektiivisena, normatiivisesti lastattuna määritelmänäni. :D
 
"Liila"
Minä olen tanssi-uskovainen. Hehkutan kaikille, kuinka ihanaa tanssiminen on. Jos kaikki tekisivät sitä ja nauttisivat siitä yhtä paljon, niin maailma olisi paljon iloisempi ja rennompi paikka.

Hyvän mielen lisäksi tanssimalla saa timmin vartalon, paljon uusia ystäviä ja hyvän kunnon.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija

Yhteistyössä